Zware overstromingen juli 2021

Ik wacht op de eerste "Had de aarde écht rond geweest het water was al lang weggelopen" comment van een flat-earther.

Had jij het vorige week ook niet over politieke recuperatie in de Peter R. De Vries-topic?

Toen kwam het u wel uit zeker? :sleep:

Neen, ik had het toen over de hypocrisie (en zelfs het donkerzwart cynisme) van Bart De Wever om het neerschieten van Peter R. De Vries aan te grijpen om als oplossing hetgeen naar voren te schuiven waar Peter R. De Vries altijd tegen gestreden heeft. Namelijk the war on drugs verder opdrijven.

Ik zie geen enkele vergelijkingsgrond.

Qua voorbereiding kan dit trouwens wel tellen. (Facebook Ruben Weytjens)

Dinsdagvoormiddag

217909058_4883019421715426_570487621685597070_n.jpg

Vrijdagochtend

217605010_4883032688380766_7096070388582320390_n.jpg

Er wordt tegenwoordig te pas en te onpas met de term "politieke recuperatie" gegooid om het maar niet over de inhoud te moeten hebben. Kwalijke evolutie. Zo vind ik ook dat, aan de andere kant van het politieke spectrum, het Vlaams Belang best ook wat meer lof mag verdienen omdat zij als eersten het islamitisch extremisme als gevaar voor onze maatschappij naar voren hadden geschoven.

Toen we Sharia For Belgium nog collectief weglachten in dit land als een bende gek geklede, marginale carnavalsidioten was het Vlaams Belang die als enigen hier de ernst van de situatie inzagen. We zijn intussen 15 jaar verder en de geschiedenis spreekt voor zich. Is het dan zo moeilijk voor de andere partijen om dit over hun lippen te krijgen?
Om zo'n correcte analyse te doen mag je wel wat meer lof krijgen i.p.v. alleen maar verweten te worden om aan "politieke recuperatie" te doen. Ze hadden gewoon gelijk wat dat betreft. Punt.

We maken hetzelfde mee met Groen momenteel, die als enigen voldoende durven waarschuwen en voldoende durven drukken op de ernst van deze zaak. Zijn zij dat nu politiek aan het recupereren? Neen, ze hebben gewoon gelijk. Punt.

NMBS voorspelt nog wekenlange verstoringen aan de dienstverlening in Wallonië. De infrastructuur blijft ook niet onaangetast door al dat watergeweld. Beter het treinverkeer stilleggen in plaats van ermee door te gaan en een treinramp krijgen omdat de grond wegzakt onder de sporen. De getroffen gebieden staan ook nog voor een lange herstelperiode.

Ik werk zelf bij een grote speler in de afvalmarkt, onze sites krijgen al aanvragen binnen dit weekend open te blijven om afval van de waterschade uit te sorteren.

De infrastructuur blijft ook niet onaangetast door al dat watergeweld
"Niet onaangetast" is een understatement. Kennis van me werkt bij Infrabel, daar begint het hen te dagen dat er voor sommige lijnen op bepaalde plekken de-facto van nul af aan terug opgebouwd gaat moeten worden, dus te beginnen met een volledig vernieuwde spoorwegberm. Sowieso gaat overal waar de spoorweg naast een waterloop loopt, er eerst serieus nazicht moeten zijn of de spoorberm niet aangetast is. En gezien in de regio ten Zuid-Oosten van Luik zowat iedere spoorweg naast een rivier loopt...

Spoor-Wallonie%CC%88-wateroverlast.jpg

Laatst bewerkt:
@mac-bc

Er gebeurt iets waardoor Groen de strijd tegen de klimaatverandering wil duiden en dus een aanleiding is om de media op te zoeken. - geen politieke recuperatie.

Er gebeurt iets waardoor BDW de strijd tegen drugs wil duiden en dus een aanleiding is om de media op te zoeken. - ik citeer jou: "en zelfs politiek gaat recupereren."

Of beide zijn politieke recuperatie of beide zijn dat niet. Vermits politici altijd reageren op grote gebeurtenissen is er altijd "politieke recuperatie", wat dat ook mag zijn.

Misschien kan het politieke nietes - welles opgeborgen worden in deze thread en laten we het gewoon over de ramp en gevolgen hebben. Actualiteit maar zonder de politiek want daar gaan jullie toch nooit akkoord gaan en voor we het weten verzanden we weer in een ping pong discussie van tig pagina's.

@mac-bc

Er gebeurt iets waardoor Groen de strijd tegen de klimaatverandering wil duiden en dus een aanleiding is om de media op te zoeken. - geen politieke recuperatie.

Er gebeurt iets waardoor BDW de strijd tegen drugs wil duiden en dus een aanleiding is om de media op te zoeken. - ik citeer jou: "en zelfs politiek gaat recupereren."

Of beide zijn politieke recuperatie of beide zijn dat niet. Vermits politici altijd reageren op grote gebeurtenissen is er altijd "politieke recuperatie", wat dat ook mag zijn.

Dan moeten we gewoon beter definiëren wat we begrijpen onder politieke recuperatie. Want dat begrip wordt echt misbruikt langs alle kanten.

Vijf jaar geleden werd "politieke recuperatie" enkel gebruikt in gevallen waar bijvoorbeeld de nabestaanden van slachtoffers van een terreur-aanslag een mars organiseerden voor een vreedzame samenleving, waarbij vervolgens een extreem-rechtse politieke partij die mars ging kapen om er een anti-Islam-mars van te maken bijvoorbeeld. Dat is échte politieke recuperatie.

Daartegenover vinden velen het vandaag blijkbaar al "politieke recuperatie" wanneer politici gewoon in de media zeggen dat hun analyse blijkt te kloppen... :unsure:
Ik bedoel, als dàt al niet meer mag. Als dàt al "politieke recuperatie" is, dan kun je zowel alles onder die noemer zetten. Daar is een enorme inflatie opgetreden in de betekenis van dat woord.

ik had het over de dijkbreuken die toen er kwamen, niet de manier waarop de watermassa tot stand is gekomen, dat is inderdaad van een totaal andere orde.

Maar als ik het me goed herinner is daar ook veel leed gekomen doordat de dijken er totaal niet op berekend waren/verwaarloosd waren. Niet dat dat hier het geval is, maar als ze boven de berekening gaan is het koffiedik kijken.
het leed had met verschillende factoren te maken:
- donker (veel mensen werden verrast in de nacht)
- lange donkere dagen (winter)
- winter (koude)
- springtij/harde wind, wat het nog een stuk barrer maakt als de dijkbreuken er zijn (net zoals het nu nog barder zou zijn als het nog altijd regende)
- staat/hoogte van dijken (klopt, maar waren wel degelijk al redelijk wat vernieuwd na de oorlog) én staat van de woningen (stortten véél gemakkelijker in elkaar).

Het is veel te gemakkelijk om dat vooral op de staat van de dijken te steken.

Wat ik dacht...

Vooral aan het bashen omdat het toen een nva minister was volgens mij. Was het iemand van de ps ging hij zijne mond niet opdoen hoor.

Bij zo'n crisis denken we liever aan vinger wijzen dan in oplossingen. Even de achterban laten weten dat het vooral niet aan hun lag.

Bij zo'n crisis denken we liever aan vinger wijzen dan in oplossingen. Even de achterban laten weten dat het vooral niet aan hun lag.
Het lijkt vaak inderdaad belangrijker om de politieke tegenstanders voor een ramp te laten opdraaien dan, ik weet niet, te vermijden dat het nog eens gebeurt.

Vooral aan het bashen omdat het toen een nva minister was volgens mij. Was het iemand van de ps ging hij zijne mond niet opdoen hoor.
Op het moment dat die beslissing genomen werd, was er enorme tegenstand van Wallonië. Dus beetje normaal dat die opmerking nu komt uit die hoek.

Daarnaast moet je u even de vraag stellen waar Jambon Burgemeester was op het moment van de beslissing.

Hint : Het begint met B en eindigt op aat.

En er kan ook niet ontkend worden dat de NVA een drijvende kracht is in het om zeep helpen van de openbare dienstverlening. Om dan nog luider te kunnen roepen dat diezelfde dienstverlening zogezegd niet werkt.

Wat ik dacht...

Hij wijst er terecht op dat die besparingen, achteraf bezien, geen goed idee waren. Maar zoals hierboven aangegeven: mocht een PS-minister die besparingen hebben doorgevoerd hadden we Di Rupo niet gehoord. Niemand heeft een glazen bol om te voorspellen welke effecten besparingen op termijn gaan hebben. Helemaal niet besparen is ook niet goed, want dan wordt er ook geschoten op de minister die het geld maar overboord gooit. Als je dan tot slot gaat afkomen met beschuldigingen van schuldig verzuim, ga je toch met straffe argumenten moeten afkomen en zien dat je zelf niet onder schot komt omwille van een bepaalde beslissing.

Enfin, ik hoop dat het bashen op de collega's stopt en dat de focus mag liggen op hulp aan de getroffen regio en, wanneer de nodige analyses zijn gemaakt, een mogelijke hervorming van de civiele bescherming.

Ik heb me al opgegeven om met een groepje via de PVDA naar de regio van Luik te gaan (om als het water wegtrekt) om daar uiteindelijk te gaan helpen met de opkuis. Hopelijk kan ik op die manier mijn steentje bijdragen.

Terug
Bovenaan