Zware overstromingen juli 2021

Hij wijst er terecht op dat die besparingen, achteraf bezien, geen goed idee waren. Maar zoals hierboven aangegeven: mocht een PS-minister die besparingen hebben doorgevoerd hadden we Di Rupo niet gehoord. Niemand heeft een glazen bol om te voorspellen welke effecten besparingen op termijn gaan hebben. Helemaal niet besparen is ook niet goed, want dan wordt er ook geschoten op de minister die het geld maar overboord gooit. Als je dan tot slot gaat afkomen met beschuldigingen van schuldig verzuim, ga je toch met straffe argumenten moeten afkomen en zien dat je zelf niet onder schot komt omwille van een bepaalde beslissing.

Enfin, ik hoop dat het bashen op de collega's stopt en dat de focus mag liggen op hulp aan de getroffen regio en, wanneer de nodige analyses zijn gemaakt, een mogelijke hervorming van de civiele bescherming.
Moest het een PS'er geweest zijn gingen we wel de NVA horen roepen hebben. Imo is dit toch niets nieuws onder de zon en ook niet iets om verontwaardigd over te zijn. Het is mijn inziens toch een serieus valabel punt dat ze maken.

Maakt voor mij helemaal niet uit wie die beslissing genomen heeft, al waren het PVDA of godbetert VB. Het is een feit dat daar altijd al tegenstand tegen geweest is, en niet alleen vanuit de politiek.

Blijkbaar hangt het wel of niet gebeuren van een ramp in de Vlaamse Maasstreek nu volledig af van een barrage op de Maas in Wallonië. Laat ons hopen dat die goed onderhouden is. Wanneer je soms met de fiets langs pakweg het jaagpad van de Dender fietst, en je ziet daar die volledig verrotte sluis en stuw van bijvoorbeeld Teralfene, dan frons je er toch de wenkbrauwen bij als je denkt dat zoiets je mogelijks moet beschermen tegen een catastrofe.

Hij wijst er terecht op dat die besparingen, achteraf bezien, geen goed idee waren. Maar zoals hierboven aangegeven: mocht een PS-minister die besparingen hebben doorgevoerd hadden we Di Rupo niet gehoord. Niemand heeft een glazen bol om te voorspellen welke effecten besparingen op termijn gaan hebben. Helemaal niet besparen is ook niet goed, want dan wordt er ook geschoten op de minister die het geld maar overboord gooit. Als je dan tot slot gaat afkomen met beschuldigingen van schuldig verzuim, ga je toch met straffe argumenten moeten afkomen en zien dat je zelf niet onder schot komt omwille van een bepaalde beslissing.

Enfin, ik hoop dat het bashen op de collega's stopt en dat de focus mag liggen op hulp aan de getroffen regio en, wanneer de nodige analyses zijn gemaakt, een mogelijke hervorming van de civiele bescherming.
Als het 10 mio euro / jaar kost om die civiele bescherming in staat te houden en ze is 1 keer per 25 jaar nodig is dat een kost van 250 mio / gebruik. Als herstel van schade van die keer minder is dan is dat gewoon goed RISK management.

En die huizen die wegspoelen leken me nu ook niet meteen stevig gebouwd (maar is op basis van TV beeld)

Maakt voor mij helemaal niet uit wie die beslissing genomen heeft, al waren het PVDA of godbetert VB. Het is een feit dat daar altijd al tegenstand tegen geweest is, en niet alleen vanuit de politiek.

Blijkbaar hangt het wel of niet gebeuren van een ramp in de Vlaamse Maasstreek nu volledig af van een barrage op de Maas in Wallonië. Laat ons hopen dat die goed onderhouden is. Wanneer je soms met de fiets langs pakweg het jaagpad van de Dender fietst, en je ziet daar die volledig verrotte sluis en stuw van bijvoorbeeld Teralfene, dan frons je er toch de wenkbrauwen bij als je denkt dat zoiets je mogelijks moet beschermen tegen een catastrofe.
Imo is dit misschien ook eens de moment om duidelijk te maken aan veel mensen dat ook wij in vlaanderen er belang bij hebben dat er in wallonie bepaalde investeringen gebeuren. En dat we op dat gebied ook wel afhankelijk zijn van elkaar.

Als het 10 mio euro / jaar kost om die civiele bescherming in staat te houden en ze is 1 keer per 25 jaar nodig is dat een kost van 250 mio / gebruik. Als herstel van schade van die keer minder is dan is dat gewoon goed RISK management.
Dan ga je er van uit dat dit de enige nuttige inzet in 25 jaar zal zijn. En ga je los voorbij aan alle miserie. We hebben een maatschappij niet enkel om financieel break-even te draaien :unsure:
En die huizen die wegspoelen leken me nu ook niet meteen stevig gebouwd (maar is op basis van TV beeld)
Wat is dit voor onzin?

Hier hangen 2 zware legerhelicopters boven ons... zou ik durven seinen dat ze verkeerde Aalst hebben en dat ze in Limburg moeten zijn?

Niemand heeft een glazen bol om te voorspellen welke effecten besparingen op termijn gaan hebben. Helemaal niet besparen is ook niet goed, want dan wordt er ook geschoten op de minister die het geld maar overboord gooit. Als je dan tot slot gaat afkomen met beschuldigingen van schuldig verzuim, ga je toch met straffe argumenten moeten afkomen en zien dat je zelf niet onder schot komt omwille van een bepaalde beslissing.
Er is voor mij een groot verschil over hoe/wanneer je kritiek geeft:

Doe je dat énkel op het moment dat er een ramp gebeurt, dan is de kans reëel dat je van "politieke recuperatie" kan spreken. Dat is bvb het geval wanneer nu het Vlaams Belang zegt dat de overheid de klimaatopwarming onderschat en dat ze daar de verkeerde maatregelen voor neemt. Het VB is buiten deze periode geen voorstander van sterke maatregelen om de klimaatopwarming tegen te gaan (hier & hier en diverse reacties op facebook van belangrijke parlementsleden die eerder klimaatontkenners lijken).

In het geval van de hevige regenval (Groen) de civiele bescherming (PS nu) en de strijd tegen drugsmaffia (N-VA) hebben die partijen al lang echter maatregelen die ze wilden nemen (zoals openhouden van civiele bescherming en een "zero tolerance"). Je kan bij beide vragen stellen over de kostprijs of efficientie/nut, maar ze hebben een duidelijke mening erover en van mij mogen ze dat dan ook voor, na maar zeker ook TIJDENS een crisis uiten. Het is géén opportunisme op zich, al willen ze natuurlijk de media halen. Maar ze halen de media omdat ze daar effectief ook een mening over hebben.

Bij de opmerking van Bart De Wever na de schietpartij was er wel een 'speciaal' kantje aan het feit dat Peter R. de Vries zélf tegenstander zou zijn van het beleid van Bart De Wever én dat er iemand waar men een gezicht kan op plakken (altijd belangrijk) op sterven ligt als hij die mening verkondigt. Maar imho kan dat wel, je hoeft niet te zwijgen omdat iemand die stervende is het niet eens is.

Wanneer je soms met de fiets langs pakweg het jaagpad van de Dender fietst, en je ziet daar die volledig verrotte sluis en stuw van bijvoorbeeld Teralfene, dan frons je er toch de wenkbrauwen bij als je denkt dat zoiets je mogelijks moet beschermen tegen een catastrofe.

Wat is dit voor onzin?
Dat is geen onzin, dat is gewoon een feit. Huizen in effectief overstromingsgevoelig gebied bouwen is al dom, daar dan nog eens een huis zetten zonder versteviging helemaal. Dat is zoals die houten huizen in Amerika die bij het minste windje gaan vliegen :laugh:

Alsof die mensen zomaar in hun glazen bol konden kijken toen ze hun huizen bouwden 20-30 jaar geleden.. .

Dat is geen onzin, dat is gewoon een feit. Huizen in effectief overstromingsgevoelig gebied bouwen is al dom, daar dan nog eens een huis zetten zonder versteviging helemaal. Dat is zoals die houten huizen in Amerika die bij het minste windje gaan vliegen :laugh:
Ik zou toch eens opzoeken waar die huizen staan en hoe lang die er al staan ipv wat ongefundeerde uitspraken te doen. Wat we nu zien is een unicum en hier kan je toch echt wel niet gaan spreken van overstromings gevoelig gebied.

Ik zou toch eens opzoeken waar die huizen staan en hoe lang die er al staan ipv wat ongefundeerde uitspraken te doen. Wat we nu zien is een unicum en hier kan je toch echt wel niet gaan spreken van overstromings gevoelig gebied.
Waar hier overstromingen zijn zie je op de kaart dat het effectief overstromingsgevoelig gebied is
Op nieuws waren er 2-3 plaatsen in Wallonie/Voerstreek waar de mensen zelf vertelden dat ze wel vaker overstroming hadden gehad al 'maar nog nooit zo erg'

https://www.waterinfo.be/watertoets -> moelingen dat is bv gewoon blauw gebied

Laatst bewerkt:
Als het 10 mio euro / jaar kost om die civiele bescherming in staat te houden en ze is 1 keer per 25 jaar nodig is dat een kost van 250 mio / gebruik. Als herstel van schade van die keer minder is dan is dat gewoon goed RISK management
Dat is waar. Dat is zoals een verzekering die je afsluit: het is zuur om elk jaar dat geld te zien verdwijnen, maar als je écht in nood zit is dat een godsgeschenk.

Overstromingsgevoelig is echt niet te vergelijken met de zondvloed en rampspoed die er nu te zien is. Natuurstenen huizen ook heel moeilijk vergelijkbaar met de Amerikaanse tornadogevoelige huizen waarover je spreekt.

Wat is eigenlijk de reden dat een groot deel van de verantwoordelijkheden van de civiele bescherming niet onder de vleugel van de brandweer komt? Mijn buikgevoel zegt dat veel van hun opdrachten (niet allemaal) wel in het verlengde ligt.

Als ik met mijn vrouw ga wandelen moet ik haar soms ook met de voeten op de grond zetten. Dan passeren we van die kleine, onderkomen huisjes en zegt ze 'wie wil er daar nu in wonen?'.
Willen? Waarschijnlijk niemand. Maar tis niet alsof die mensen de bewuste keuze hebben gemaakt tussen hun krot met vier muren of een nieuwbouw in Fermettegem. Het krot met vier muren is wat ze kunnen betalen.

(Relatief recente) Nieuwbouw in overstromingsgevoelig gebied is een andere kwestie. Ik denk dat er tot 15-20 jaar geleden geen verplichtingen waren bij het verkopen van een huis/nieuwbouw (mbt de watertoets) dus ik wil de mensen niet te eten geven die op dat gebied een kat in een zak gekocht hebben. Maar ook daarna zijn er nog veel huizen in zulke gebieden gezet, en dat zijn dan de mensen waarmee je geen medelijden moet hebben.

En wat wil je hiermee zeggen?

Ik verwijs naar een stuw en sluis die er trouwens nog altijd liggen (onlangs nog gepasseerd met de fiets) en in erbarmelijke toestand zijn. Ik gaf deze als voorbeeld omdat ik die het recentst nog gezien heb, maar er zijn (en al zeker aan Waalse kant) genoeg voorbeelden van stuwen en sluizen die er verschrikkelijk aan toe zijn. Fiets maar eens langs het kanaal Brussel-Charleroi of andere rivieren en kanalen in die regio en kijk eens goed.

Dat jij dit hier nu dit artikel post, voelt voor mij aan dat je weer wil aantonen dat ik pure bullshit vertel en dat al onze waterinfrastructuur in uitmuntende staat is.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan