Zwembad

Of een Lenovo tgo een Alienware of Razer. Een game pc shop is meestal ook wel overpriced ;)

Ik geloof dat je een degelijk product verkoopt, ik denk dat een recreatieve zwembadeigenaar misschien met minder ook zal toekomen?
Natuurlijk. Dat is een andere vraag die je je kan stellen. Met een intex van 200eur kan je ook in het water pletsen he. Is allemaal prima.

Feit is dat een degelijk gebouwd zwembad wel iets kost. En die kost best wel te verdedigen valt.
Maar dat zijn allemaal recreatieve zwembaden. Daar dient het tenslotte voor.

Prijzen die ik zeg zijn ook wel een bepaalde kwaliteit. Dat zijn zeg maar top baden. Maar wij doen ook maar enkel dat. Want dat is een product waar je imo enkel kwaliteit wilt. Een zwembad dat maar zozo gemaakt is is gewoon 1 groot miserie bad. Je moet rekenend dat dat daar 20j moet liggen in elk seizoen zonder al teveel gedoe.

Daar kan makkelijk 10k af voor ‘hetzelfde’ (van ver) maar dan krijg ik telefoons dat de rolluik niet werkt, de pomp raar doet. De lichten flikkeren, de warmtepomp maakt veel lawaai, de liner is verkleurd door de hitte, etc etc..

Er kan vrij veel mislopen ook. En dat is niet het type telefoon die ik wekelijks wil krijgen. Dus wij (en vele anderen) bouwen enkel degelijk. Of gewoon niet.

Zijn hier mensen die ervaringen hebben met een zwembadrobot in een zwemvijver ? Er bestaan blijkbaar ook speciale robots voor de biofilm weg te halen in een zwemvijver, maar volgens de tuinaannemer met gemengde resultaten.

Zijn hier mensen die ervaringen hebben met een zwembadrobot in een zwemvijver ? Er bestaan blijkbaar ook speciale robots voor de biofilm weg te halen in een zwemvijver, maar volgens de tuinaannemer met gemengde resultaten.

Uw tuinaannemer heeft gelijk.

Biofilm krijg je niet weg. Je kan dat maniakaal (effectief dit woord. Ik zeg het zonder overdrijven) kuisen en een robot (dolphin bio) inzetten en dan nóg krijg je dat niet volledig weg.

Afhankelijk van het type waterdichting (epdm, liner, polyester,..) kan dit meer of minder resultaat geven.

Zwemvijver is natuurlijk en dat moet je er echt bij nemen.

Spik & span = zwembad

Uw tuinaannemer heeft gelijk.

Biofilm krijg je niet weg. Je kan dat maniakaal (effectief dit woord. Ik zeg het zonder overdrijven) kuisen en een robot (dolphin bio) inzetten en dan nóg krijg je dat niet volledig weg.

Afhankelijk van het type waterdichting (epdm, liner, polyester,..) kan dit meer of minder resultaat geven.

Zwemvijver is natuurlijk en dat moet je er echt bij nemen.

Spik & span = zwembad
Bedankt voor het antwoord.

Bijkomende vraag: het water is nog wel heel proper (vind ik) maar er drijven wel van die groene algen in rond. Vooral dan rond de planten.
Van wat ik online vind kan dit zijn door een teveel aan voedingsstoffen, zou het dan helpen om er planten bij te zetten ?

Mij lijkt dit perfect normaal aangezien het idd een zwemvijver is en geen zwembad en algen er dus bijhoren. Niet teveel natuurlijk ook.
Maar de vrouw des huizes denkt er anders over.

Zitten er vissen in?

Kan het moeilijk zien op de foto, maar hoe groot is je filterzone tov het zwem gedeelte?

Mogen in ieder geval wel veel planten in, daar kan je niet mee overdrijven. Gewone gele irissen.

Als die gezond/fris staan en je water is helder, dan ben je al 90% in orde.

ik laat jaarlijks stalen nemen bij onze klanten om bepaalde waarden (meestal ph en hardheid) terug op peil te brengen en dan heb je maar zelden problemen gedurende het jaar.

Qua kosten hangt het er ook een beetje vanaf hoe handig je zelf bent.
Onlangs hier de Ph-elektrode kapot. Verbruik van ph-min vloog omhoog, ik stuurde de meethistoriek door naar de zwembadbouwer & voor mij was het duidelijk dat er iet scheelde met meting, voor hen niet.
Finaal dan ontdekt dat elektrode kapot was, offerte van 320eur (zelf te plaatsen, wel reeds gekalibreerd via onze zwembadbouwer/contract.
Gekocht & geplaatst (zelfde merk, artikelnummer, etc...) voor 110eur via Duitsland

Ja er komen kosten & werk bij kijken. Ik schat 200eur aan producten per jaar. En onverwachte kosten zullen er ook zijn. Glasfilter vervangen, UV lamp etc...

Zitten er vissen in?

Kan het moeilijk zien op de foto, maar hoe groot is je filterzone tov het zwem gedeelte?

Mogen in ieder geval wel veel planten in, daar kan je niet mee overdrijven. Gewone gele irissen.

Als die gezond/fris staan en je water is helder, dan ben je al 90% in orde.

ik laat jaarlijks stalen nemen bij onze klanten om bepaalde waarden (meestal ph en hardheid) terug op peil te brengen en dan heb je maar zelden problemen gedurende het jaar.
Geen vissen.

De filterzone is ongeveer 0.75x10m. Total oppervlakte van de zwemvijver is 4x10m. Filterzone staat wel niet vol dus er kan zeker nog wat bij.
Van die extra planen maak ik werk.
Ph en hardheid paar weken geleden gemeten en alles was in orde.

Merci!

Het is nog wat vroeg maar ik had al een discussie met de vrouw over het zwembad. Zij wil graag jaarlijks bij opstart het water volledig verversen. Ik vind dit wat overkill omdat je dit met wat chloorshock en andere producten snel terug proper krijgt.

Hoe vaak zou je dus eigenlijk het bad volledig moeten leeg laten lopen en opnieuw vullen? Is dat ok om jaar in jaar uit het water gewoon met producten terug proper te krijgen?
Qua kostprijs is het wat duurder om te legen en vullen (+- €200), maar producten zijn ook niet gratis.
Het is qua planning wel aangenaam omdat je weet dat binnen 2 dagen je zwembad klaar is (1 dag legen en kuisen, 1 dag vullen), met producten duurde dat soms wel eens wat langer om het weer optimaal te krijgen.

Het is nog wat vroeg maar ik had al een discussie met de vrouw over het zwembad. Zij wil graag jaarlijks bij opstart het water volledig verversen. Ik vind dit wat overkill omdat je dit met wat chloorshock en andere producten snel terug proper krijgt.

Hoe vaak zou je dus eigenlijk het bad volledig moeten leeg laten lopen en opnieuw vullen? Is dat ok om jaar in jaar uit het water gewoon met producten terug proper te krijgen?
Qua kostprijs is het wat duurder om te legen en vullen (+- €200), maar producten zijn ook niet gratis.
Het is qua planning wel aangenaam omdat je weet dat binnen 2 dagen je zwembad klaar is (1 dag legen en kuisen, 1 dag vullen), met producten duurde dat soms wel eens wat langer om het weer optimaal te krijgen.
Bij ons heeft de aannemer dat afgeraden. Het ledigen van het zwembad kan de zwembadconstructie doen "opstijgen" (door opwaartse druk van het grondwater).

Bij ons heeft de aannemer dat afgeraden. Het ledigen van het zwembad kan de zwembadconstructie doen "opstijgen" (door opwaartse druk van het grondwater).
Ja dat is bij ons geen issue, stand van het grondwater is daar bij ons niet hoog genoeg voor gelukkig. Zwembad is vorig jaar ook gerenoveerd dus ik heb al ervaring met het volledig leeg krijgen van het bad.

Ik herinner me ook uit de reality soap van Regi dat zijn nieuwe vriendin zei dat hun kinderen altijd ziek werden na het zwemmen in hun zwembad, en dat water was nog nooit ververst (uiteraard wel gewoon proper gehouden met producten), dus ik vroeg me oprecht af wat er hiervoor aangeraden werd.

De eigenaar van de zwembadwinkel (waar ik mijn producten haal) heeft al 30j zijn water niet ververst. Volgens dat ik begrepen heb is dat ook absoluut niet nodig. Als uw kinderen ziek worden van het water dan is er iets mis met desinfectie en filtratie.
Enkel als er teveel cyaanzuur in het water is dien je een aanzienlijk deel te verversen.

Ons zwemwater is trouwens voor de helft regenwater uit onze regenput.

Hier een zwembad sinds 2008 en tot vorige zomer nog nooit het water ververst. Vorig zomer hadden we een scheur in de liner en is het water tot onder de scheur weg gepompt, dus +-40% nieuw leidingwater na herstelling.

Sindsdien wel wat problemen gehad, een bruine aanslag op de wanden en in de hoeken. Ik vermoedde metalen in het water maar de producten die ik hiervoor gebruikt heb tegen metalen helpen niet.

Trouwens als je in de zomer wekelijks de filter spoelt (tweewekelijks in de winter) komt er toch stelselmatig 'vers' water bij denk ik dan toch.

Al jaren komt mijn zwembadbouwer de jaarlijkse opstart doen van mijn bad. Neemt wa metingskes, smijt daar 5 zakken zout in en weg.

Heb nu zelf een zoutwatertester gekocht en mijn bad staat momenteel na de winter perfect. 2,7 ppt saliniteit, 7,4 ph en 700redox.

Die mannen smijten daar gewoon elk jaar teveel zout in.

Ik doe het zelf. Op zich zijn dat gewoon uw parameters goed zetten.

Bodem stofzuigen, water bijvullen, alkaliteit goed zetten, PH goed zetten (staat meestal al goed als alkaliteit goed zit), liner goed schrobben, chloorshock, pomp laten circuleren, eventueel vlokmiddel, circuleren, filteren en Backwash, stofzuigen , parameters nog eens testen en eventueel bijregelen = kraakhelder water en klaar.

Het is weer de tijd van het jaar, de madam en kinderen zagen elk jaar harder en harder aan mijn hoofd voor een zwembad.

Paar vragen
- Ken er iemand een goede, betrouwbare plaatser in het Leuvense/Mechelse
- Welk soort materiaal voor het zwembad is aangeraden? kuip, metsen,...
- Rond welke kostprijs zit je tegenwoordig? Ik lees prijzen van 40k - 100k, zou dan graag 4x10 + tegenstroming doen zodat ik er zelf ook nog iets aan heb.
- Gehoord/gelezen dat een afdekzijl minder genomen wordt, heeft dit nog nut buiten de blaadjes buiten houden? Zou niet veel voor de warmte doen?
- Aan welke jaarlijkse kost mag ik mij verwachten, water, producten, Warmtepomp

Dan nog de regelgeving in mijn gemeente hier proberen te respecteren of het is via een bouwaanvraag

Het is weer de tijd van het jaar, de madam en kinderen zagen elk jaar harder en harder aan mijn hoofd voor een zwembad.

Paar vragen
- Ken er iemand een goede, betrouwbare plaatser in het Leuvense/Mechelse
Kan ik je niet mee helpen
- Welk soort materiaal voor het zwembad is aangeraden? kuip, metsen,...
Kan beiden. Voordeel aan metsen/gieten is dat je geen beperkingen hebt in afmetingen en plaats.
Er moet wel altijd een waterdichting op gezet worden (liner, polyester, tegels,...). Meest traditionele is liner, maar dan heb je naden (rollen zijn 2m max. Dus naden in de verbinding muur/vloer en ook 1 naad in de vloer). Dat is beperkt en bijna niet merkbaar. Maar het is er wel.

Kuipen kunnen in verschillend materiaal (ik doe enkel PP kuipen als ik kuipen doe). Voordeel: naadloos en super strak. 3,9m binnenmaat is nog te doen. Daar boven wordt het een pak duurder/ingewikkelder. Lengte maakt minder uit. Worden allemaal op maat gemaakt.

- Rond welke kostprijs zit je tegenwoordig? Ik lees prijzen van 40k - 100k, zou dan graag 4x10 + tegenstroming doen zodat ik er zelf ook nog iets aan heb.
Denk dat je moet rekenen rond de 65-70K (excl) Incl warmtepomp, rolluik, lichten.. de hele boel.

- Gehoord/gelezen dat een afdekzijl minder genomen wordt, heeft dit nog nut buiten de blaadjes buiten houden? Zou niet veel voor de warmte doen?
een zeil is maar niets. Een rolluik is hetgeen je wilt zeg maar. polycarbonaat solar lamellen en dan doet dat wel wat. Enerzijds straals dat wel wat warmte af en anderzijds houdt dat wel degelijk uw warmte veel beter in de kuip. (imo no-brainer dat je een rolluik pakt)

- Aan welke jaarlijkse kost mag ik mij verwachten, water, producten, Warmtepomp
Hangt veel van je situatie af. Zonnepanelen, hoe warm, hoe lang verwarm je, wanneer begin je,...
Producten etc valt allemaal wel mee. Je warmtepomp is de grote verbruiker. Ik heb bv vrij veel zonnepanelen en die WP draait ook nooit snachts. En ik begin past te verwarmen als het al wat deftig weer is (je kan bv nu al opstarten, maar als het snachts maar 3 graden is, en je wil daar een kuip water op 28gr houden, dan kan je je wel inbeelden dat dat wat energie gaat vragen... )

Dan nog de regelgeving in mijn gemeente hier proberen te respecteren of het is via een bouwaanvraag

Vraagje voor de zwembadexperts alhier:
Wij zijn vorig jaar in de herfst verhuisd naar een huis met zwembad van +-30m³. We hebben dan enkel 1 keer de vaste onderhoudsman ervan laten komen, die het klaarzette voor de winter, zeil erop heeft gelegd en hebben het dan de volledige winter laten "rusten".

Nu het bijna lente is zijn we al eens beginnen kijken wat te doen met het zwembad, en merken we dat de liner aan 1 kant precies wat losgekomen is van de boord. Je ziet daar een haakje die afgebroken is, waardoor dat zeil wat doorhangt. Ook op de bodem merk je precies hier en daar wat "rimpels", dus wss lucht of water die eronder zit.

Nu had ik de poolboy al eens gebeld en die zei dat dat gemakkelijk te fixen is, we gewoon het water eens moeten uitpompen en we dat dan gemakkelijk weer op zijn plaats hangen. We gingen sowieso het water eens volledig verversen wat goed uitkomt om die boord te fixen, maar ik las nu wel al online dat je een zwembad niet zo maar mag leegpompen omdat je liner zo volledig kan loskomen en het dan compleet niet te redden is. De onderhoudsman die altijd het onderhoud gedaan heeft kennen we niet echt (vriend van de vorige eigenaars die dat wat als hobby doet), dus ik ben ook niet zeker of we die op zijn woord kunnen geloven ivm gewoon water uitpompen en easy fix.

Iemand hier die wat tips heeft wat we hier best mee doen?

Kan ik je niet mee helpen

Kan beiden. Voordeel aan metsen/gieten is dat je geen beperkingen hebt in afmetingen en plaats.
Er moet wel altijd een waterdichting op gezet worden (liner, polyester, tegels,...). Meest traditionele is liner, maar dan heb je naden (rollen zijn 2m max. Dus naden in de verbinding muur/vloer en ook 1 naad in de vloer). Dat is beperkt en bijna niet merkbaar. Maar het is er wel.

Kuipen kunnen in verschillend materiaal (ik doe enkel PP kuipen als ik kuipen doe). Voordeel: naadloos en super strak. 3,9m binnenmaat is nog te doen. Daar boven wordt het een pak duurder/ingewikkelder. Lengte maakt minder uit. Worden allemaal op maat gemaakt.

Denk dat je moet rekenen rond de 65-70K (excl) Incl warmtepomp, rolluik, lichten.. de hele boel.

een zeil is maar niets. Een rolluik is hetgeen je wilt zeg maar. polycarbonaat solar lamellen en dan doet dat wel wat. Enerzijds straals dat wel wat warmte af en anderzijds houdt dat wel degelijk uw warmte veel beter in de kuip. (imo no-brainer dat je een rolluik pakt)

Hangt veel van je situatie af. Zonnepanelen, hoe warm, hoe lang verwarm je, wanneer begin je,...
Producten etc valt allemaal wel mee. Je warmtepomp is de grote verbruiker. Ik heb bv vrij veel zonnepanelen en die WP draait ook nooit snachts. En ik begin past te verwarmen als het al wat deftig weer is (je kan bv nu al opstarten, maar als het snachts maar 3 graden is, en je wil daar een kuip water op 28gr houden, dan kan je je wel inbeelden dat dat wat energie gaat vragen... )
Alvast dikke merci voor de info, paar bijkomende vragen.

Ik zou gewoon voor recht op recht 4 (3,9) op 10/12 gaan, heb jij dan een voorkeur voor pp kuip of gemetseld?

Heeft het veel zin (wordt misschien standaard gedaan) om dit bad langs buiten te isoleren? Kennis heeft dit en voel ook zachter aan de voeten aan.
Diezelfde kennis is degene die aanhaalde dat een zeil/rolluik niet nodig was, hij zou werken met een film op het water die de warmtepomp tegenhoudt...
(Is een zwembad zonder chloor)

We zitten met grote overschot aan zonne-energie hier thuis, dus dat kan dan integraal naar het opwarmen van het zwembad gaan.
Te warm om echt te zwemmen is ook wel niet aangenaam.

Nieuwe seizoen gaat weer aanbreken. Ik overwinter niet actief en bij terug klaar maken van bad zit ik dus met redelijk wat sediment (fijne algen) die naar de bodem zakken. Kan je niet door d egewone filter halen want die blaast dat gewoon terug in het bad. Tot op heden altijd via filterpomp en waste stand maar is een gigantische verspilling van water.

Iemand ervaring met dit: https://www.toppy.nl/product/2398/pool-blaster-max.html ?
Zit een microfilter in en ik lees wat dat je ook nog extra kan gaan met een nylonkous erin maar ik wil ook natuurlijk ook niet elke 5 seconden dat ding moeten gaan uitkuisen...

Alvast dikke merci voor de info, paar bijkomende vragen.

Ik zou gewoon voor recht op recht 4 (3,9) op 10/12 gaan, heb jij dan een voorkeur voor pp kuip of gemetseld?
Pp kuip (al heb ik zelf een gebouwd bad). Gewoon nog strakker. Alles mooi uitgefreesd en ingewerkt. Antraciet of tintje lichter. Zeer strak en oogt heel naturel (de felblauwe zwembaden is al even passé)
Heeft het veel zin (wordt misschien standaard gedaan) om dit bad langs buiten te isoleren? Kennis heeft dit en voel ook zachter aan de voeten aan.
Nee wordt amper gedaan. Bij pp baden heeft dat al helemaal geen effect op zachtheid. En bij liner baden gebruik je dan beter een soort dikke doek zeg maar.
Diezelfde kennis is degene die aanhaalde dat een zeil/rolluik niet nodig was, hij zou werken met een film op het water die de warmtepomp tegenhoudt...
(Is een zwembad zonder chloor)
Nog nooit geïnstalleerd. Is een soort nano film of iets dergelijks. Dat breekt ook continu af en dat product moet je (automatisch) heel de tijd ook toevoegen. En dan nog kan dat imo nooit dezelfde isolatie waarde halen. Geloof er absoluut niét in.

We zitten met grote overschot aan zonne-energie hier thuis, dus dat kan dan integraal naar het opwarmen van het zwembad gaan.
Dan gaat je overall kost wel meevallen.

Te warm om echt te zwemmen is ook wel niet aangenaam.
Meestal wordt dat ingesteld op 28-29gr

Nieuwe seizoen gaat weer aanbreken. Ik overwinter niet actief en bij terug klaar maken van bad zit ik dus met redelijk wat sediment (fijne algen) die naar de bodem zakken. Kan je niet door d egewone filter halen want die blaast dat gewoon terug in het bad. Tot op heden altijd via filterpomp en waste stand maar is een gigantische verspilling van water.

Iemand ervaring met dit: https://www.toppy.nl/product/2398/pool-blaster-max.html ?
Zit een microfilter in en ik lees wat dat je ook nog extra kan gaan met een nylonkous erin maar ik wil ook natuurlijk ook niet elke 5 seconden dat ding moeten gaan uitkuisen...
Geld niet aan verspillen.
Probeer eens met vlokmiddel.

Terug
Bovenaan