Archief - [deleted]

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

brandon_

Legacy Member
eniac zei:
Kan best, maar zij zijn dan wel weer zo strikt om jullie de sleutel nog niet te geven. Goodwill mag best van twee kanten komen vind ik :)

Wat is de "Goodwill" langs de kant van BuBbA? Dat hij de overdracht van water, gas en elektriciteit een dag eerder heeft gedaan, daar hebben de vorige bewoners nu ook niet meteen iets aan é :p

eniac

Legacy Member
brandon_ zei:
Wat is de "Goodwill" langs de kant van BuBbA? Dat hij de overdracht van water, gas en elektriciteit een dag eerder heeft gedaan, daar hebben de vorige bewoners nu ook niet meteen iets aan é :p
Eh, ik had het woordje "morgen" gemist. Maakt weinig uit dan.

Jerryboy

Legacy Member
botchla zei:
Bij een uitbouw is het gewicht vaak net groter, de uitbouw in de typische woningen die jullie linken (niet echt brede maar diepe woningen) zijn typisch beneden 15 en boven 12.

De uitbouw is meestal volledig open waardoor je buitenmuur op het verdiep en het gewicht van je dak volledig op een open ruimte rust, dit gewicht is zeker niet te onderschatten indien het geen plat dak betreft gezien weer effecten ook mee berekend moeten worden (wind die tegen het dak duwt, sneeuw dat op het dak kan blijven liggen etc).

Dat wordt opgevangen met een overspanning, hoe langer deze is hoe duurder. Indien je achteraan je raam in twee delen wordt verdeeld dan wordt daar een gewapend beton voorzien en rust daar de poutrel op en is de overspanning de afstand van de muur tot aan de achtergevel vaak zijn dit afstanden van 5-6 meter in zulke woningen. Wij hebben zo'n constructie en daarvoor is toen (denk ik) een HEB poutrel voorzien (staal is per kg). Je kan opteren voor een "paal" in uw living waardoor de poutrel kleiner en goedkoper kan (dat is sowieso een afrader :p).

Wil je niet in de diepte maar over de breedte overspannen dan kijk je al aan op een poutrel van 8 meter en zal deze normaal sterker moeten zijn, dan is de vraag hoe je deze wil inwerken (laten uitkomen en bepleisteren) of in het plafond verwerkt.

Je zal dus een paar zaken extra betalen: meer kilo's staal (lente en hoogte poutrel), mogelijk meer voor de plaatsing (indien de kraan dat gewicht niet zou aankunnen) en natuurlijk zal uw raam ook duurder worden. Schuiframen van 8 meter (zeker indien je tot aan het plafond wil) zijn volgens mij al niet verkrijgbaar in PVC wegens te grote overspanning (hier niet het gewicht van de muur maar van uw raam) en zijn niet standaard. Je betaalt dus zeker voor maatwerk en indien je nog niet koos voor ALU de switch van PVC naar ALU.

Dat gezegd zijnde zou ik het zeker en vast aanraden als het eraf kan. Als ik opnieuw zou bouwen zou ik ook een volledig open achteruit willen.

In ons geval, plat dat. Overspanning is in de breedte met steunbalk van 8m in plafond ingewerkt waar de bovenbouw stopt. vanaf die steunbalk is het 3,93m tot aan de achtergevel, bovenop dat stuk gewoon plat dak.

botchla

Legacy Member
Dan zou dat wel eens goed kunnen meevallen :).

E_wout zei:
verzekeringsvraag:

Ik verbouw een rijwoning op ingrijpende wijze. Renovatie in het oude gedeelte en uitbouw in nieuwbouw die zal aanleunen tegen bestaande uitbouw van buurman. De kans dat er daar wat schade voort zal vloeien aan derden door de werken is dus niet onbestaand en alleszinds veel groter dan bij een open bebouwing.

Simpele vraag: moet ik, als bouwheer, daar nu een ABR Polis voor voorzien?

Wij hebben HOB gebouwd en hebben dat afgesloten voor de zekerheid. Zo een verzekering is inderdaad niet verplicht.

De bouwheer is de eindverantwoordelijke en is hoofdelijk aansprakelijk. Ww aannemers dienen wel verplicht verzekerd te zijn maar als die met de noorderzon verdwijnen dan blijf jij met de gebakken peren zitten. Hou er rekening mee dat een ABR niet alleen schade dekt maar ook ongevallen op uw werf, er moet maar eens ene uit uw raam vallen vanuit de verdieping...

Je kan zoiets trouwens apart verzekeren, hoeft niet via uw bank van uw lening te lopen. Federale verzekeringen is hierin bijvoorbeeld gespecialiseerd. Nu lijkt me een offerte van 800 EUR wel heel duur, ik geloof dat wij een soortgelijk bedrag hadden voor onze nieuwbouw terwijl ik verwacht dat het risico iets kleiner is als er geen funderingswerken gebeuren (zal afhangen hoe structureel uw verbouwing is zeker :)).

soulreaper

Legacy Member
soulreaper zei:
Ik zie hier bedragen voorbij komen qua rentevoeten, waar me de broek vanaf valt :D. Wij zitten op een lening van 230000K op 25j aan 2,82%. Nu is mijn vraagje: Herziening of nieuwe lening? Ik weet dat je bij een nieuwe lening opnieuw notariskosten moet betalen, maar als ik aan ( puur willekeurig getal) aan 1,80% kan lenen, dan heb ik die extra notariskosten toch binnen de koste keren terug verdient?

Iemand?

soccerke

Legacy Member
soulreaper zei:


Wij hadden 2,54% op 25 jaar en gaan zelfs een nieuwe lening aangaan.
Op spaargids kan je een handige tool vinden om uit te rekenen of herzien of nieuwe lening interessant is afhankelijk van het percentage dat je krijgt.

Onze eigen bank wou niks doen aan onze lening, dus wij gaan nu van bank veranderen.

Bimmer

Legacy Member
Jerryboy zei:
Nog even een vraagje ivm onze nieuwbouw.

Momenteel is de achtergevel getekend zoals de foto hieronder. Dus links een glazen deur met daarnaast een vast raam tot op de grond. En dan rechts een schuifraam van 3m.

Nu ben ik aan het denken om het muurtje tussen deze 2 ook te vervangen door een raam, zodat zo goed als heel de achtergevel in glas is. Hoe zouden jullie dit doen? Muurtje vervangen door vast raam of links rechts vaste ramen en in het midden een deur/dubbele raam, of grotere schuifraam... Gaan hier bouwtechnisch extra kosten bijkomen, want ik neem aan dat die ramen niet alles gaan kunnen dragen dat het muurtje draagt?

Heb woensdag nog een afspraak met SOD adviseur en architect, maar zou toch ook andere mensen hun gedacht qua lay-out en prijzen willen weten :)

2na5i7b.png

Een collega van me heeft een achtergevel van 10 meter en heeft ook volledig uit glas. Denk zo'n 50cm muur langs beide kanten. In het midden heeft hij dan 2 schuifdeuren, dan kan hij hij de zomer dit volledig open zetten, is wel plezant als je wat volk ontvangt. Mijn buur heeft trouwens ook net hetzelfde als mijn collega, alleen heb je bij mijn buur nog een volledig bovenbouw.

Ziet er hetzelfde uit als dit.
13007273_10207458842242305_5477592261705030656_n.jpg

2 huizen verder hebben ze ook zo'n glaspartij maar dan kun je dat in mekaar vouwen, dus kun je dat volledig opzij duwen. Maar dat hebben ze speciaal in UK gemaakt, kosten belachelijk veel geld.
slide5.jpg

Maw het is zeker mogelijk.

Bimmer

Legacy Member
E_wout zei:
verzekeringsvraag:

Ik verbouw een rijwoning op ingrijpende wijze. Renovatie in het oude gedeelte en uitbouw in nieuwbouw die zal aanleunen tegen bestaande uitbouw van buurman. De kans dat er daar wat schade voort zal vloeien aan derden door de werken is dus niet onbestaand en alleszinds veel groter dan bij een open bebouwing.

Simpele vraag: moet ik, als bouwheer, daar nu een ABR Polis voor voorzien? Ik krijg daar zeer tegenstrijdige informatie over eerlijk gezegd. Architect zegt van wel omdat er te veel spelers op zitten en bij eventuele miserie ze allemaal naar elkaar gaan zitten kijken en heel de boel zal vertragen. Zelf denk ik dan ook nog eens aan artikel 544 (burenhinder) dat hierdoor gedekt is zodat eventuele barsten ook geen probleem vormen.

Bank zegt dan weer: nee, aannemers moeten dat zelf maar afsluiten. Fortis voorziet het zelf niet in zijn verzekeringspakket (voor particulieren).

Al eens prijs opgevraagd via architect en dan komt dat op een 800 euro (vrijstellingen blijven wel hoog, maar soit :)) wat ook wel een "deftig bedrag is" wetende dat de aannemers uiteraard gehouden zijn tot het vergoeden van de scahde die ze veroorzaakten en daar ook een BA polis voor zullen hebben (minstens)

Verbouwers met ervaringen in die zin? doen of niet?

Mijn moeder werkt bij de verzekering en heeft hier een maand geleden voor gebeld met het hoofdkantoor van KBC. Uiteindelijk is een specialist gekomen om met ons moeder te kommen babbelen.

Ze was er toen met bezig om mijn ABR polis te verlengen, en begon ze zich er wat meer in te verdiepen. Toen zag ze eigenlijk dat een ABR polis na de ruwbouw (winddicht) een nutteloze verzekering is, omdat vele andere verzekeringen dat je hebt je daarvoor al verzekeren. Dus had ze gebeld met het hoofdkantoor en gezegd dat ze het nut niet inziet van die verzekering als u bouw dicht is, uiteindelijk heeft het hoofdkantoor een specialist gestuurd en hebben die een lange tijd samen gezetten. Uiteindelijk kon de specialist ook enkel zeggen dat mijn moeder gelijk had. (waarschijnelijk zullen ze dat nu wel serieus herzien, want de specialist kon bijna letterlijk niks anders als steeds je hebt gelijk zeggen)

Het enige waar dat ze het nut erin zag was.
-Diefstal als de bouw open is, bouwmaterialen pikken en dergelijken. Maar omdat de bouw nu dicht is, heeft dat geen nut meer.
-Ongevallen, doordat de bouw open is kunnen er gewoon mensen op komen. Als die nu in een put valt dan ben jij verantwoordelijk. Maar de bouw is nu dicht, dus als ze binnen komen zijn ze aan het inbreken.

Als een aannemer schade aanricht, dan moet de aannemer dat met zijn ABR polis vergoeden. Als hij dit niet heeft, dan zou ik die niet aannemen, want dan is er een reden waarom die deze polis niet heeft. Meestal is die reden, dat hij dit niet meer kan krijgen bij de maatschappijen, omdat hij al teveel schade of fraude heeft gedaan.

Dus bij deze heb ik nu ook mijn ABR polis opgezegd. ABR polis is ook afhankelijk van u verzekerd goed, dit jaar zou het duurder zijn geweest bij mij, omdat de woning ook meer waarde heeft gekregen (meer gebouwen).

botchla

Legacy Member
ABR polis is het belangrijkst tot winddicht, ABR polis heeft wel na fase winddicht wel nog nut maar beperkter, zodat deze kan tussenkomen als er problemen zijn met (de verzekering van) de aannemers. Uiteindelijk is waarom het allemaal draait hoofdelijke aansprakelijkheid van de bouwheer en de ABR polis dekt alle mogelijke miserie af.

Bij ons liep onze polis nog twee maand door na fase winddicht (voor het geval we achter kwamen op planning) maar waren enkel de ruwbouw winddicht materialen inbegrepen in het gedeelte diefstal.

PS: als je nu denkt dat de verzekering dat gaat aanpassen omdat uw moeder zo snugger is dat ze dat doorheeft... Dat heet dan goedgelovig zijn ;) is namelijk kassa kassa voor de verzekeraar, risico daalt tov premie aandeel.

M°°nblade

Legacy Member
Kwart Belgen betaalt deel huis in het zwart - HLN.be

Ik wist wel dat het populair was :-)

Ik vraag me wel af (los van de risico's) hoe dit praktisch eigenlijk nog kan. Bestaat cheque aan toonder nog? Overschrijving voorschot naar rekening verkoper is traceerbaar, en cash: een bank gaat waarschijnlijk vragen waarvoor die 10k bedoeld is (of moet dat zelfs vragen?).
Zelfs als je alles in kleine schijfjes afhaalt -> ook de verkoper moet de herkomst van het geld toch kunnen uitleggen?

zarathustra

Legacy Member
M°°nblade zei:
Kwart Belgen betaalt deel huis in het zwart - HLN.be

Ik wist wel dat het populair was :-)

Ik vraag me wel af (los van de risico's) hoe dit praktisch eigenlijk nog kan. Bestaat cheque aan toonder nog? Overschrijving voorschot naar rekening verkoper is traceerbaar, en cash: een bank gaat waarschijnlijk vragen waarvoor die 10k bedoeld is (of moet dat zelfs vragen?).
Zelfs als je alles in kleine schijfjes afhaalt -> ook de verkoper moet de herkomst van het geld toch kunnen uitleggen?

- Cash betalen
- materialen zonder faktuur aangekocht
- werkvolk in het zwart ( cash) betaalt.

Bimmer

Legacy Member
botchla zei:
PS: als je nu denkt dat de verzekering dat gaat aanpassen omdat uw moeder zo snugger is dat ze dat doorheeft... Dat heet dan goedgelovig zijn ;) is namelijk kassa kassa voor de verzekeraar, risico daalt tov premie aandeel.

Ze gingen dat wel eens bekijken, want je verkoopt inderdaad een verzekering dat eigenlijk niet nodig is, je verzekerd u dubbel. De reden was dat de ABR polisen niet meer up-to-date waren met de rest van hun verzekeringen. Bijgevolg raadt het kantoor van mijn moeder de ABR polis niet meer aan na winddicht. Natuurlijk als het voor de klant wel uitmaakt, dan wel, maar is blijkbaar in veel gevallen niet het geval.

Bimmer

Legacy Member
M°°nblade zei:
Kwart Belgen betaalt deel huis in het zwart - HLN.be

Ik wist wel dat het populair was :-)

Ik vraag me wel af (los van de risico's) hoe dit praktisch eigenlijk nog kan. Bestaat cheque aan toonder nog? Overschrijving voorschot naar rekening verkoper is traceerbaar, en cash: een bank gaat waarschijnlijk vragen waarvoor die 10k bedoeld is (of moet dat zelfs vragen?).
Zelfs als je alles in kleine schijfjes afhaalt -> ook de verkoper moet de herkomst van het geld toch kunnen uitleggen?

Is altijd in kleinere stukken, bij ons op de bank moet je voor €3.500 cash ineens al een aanvraag doen.

De ontvanger van zwart geld verbruikt dit geld in zijn dagelijks leven. Eten kopen, spullen kopen,... die betaalt gewoon cash.

Jerryboy

Legacy Member
Bimmer zei:
Een collega van me heeft een achtergevel van 10 meter en heeft ook volledig uit glas. Denk zo'n 50cm muur langs beide kanten. In het midden heeft hij dan 2 schuifdeuren, dan kan hij hij de zomer dit volledig open zetten, is wel plezant als je wat volk ontvangt. Mijn buur heeft trouwens ook net hetzelfde als mijn collega, alleen heb je bij mijn buur nog een volledig bovenbouw.

Ziet er hetzelfde uit als dit.
13007273_10207458842242305_5477592261705030656_n.jpg

2 huizen verder hebben ze ook zo'n glaspartij maar dan kun je dat in mekaar vouwen, dus kun je dat volledig opzij duwen. Maar dat hebben ze speciaal in UK gemaakt, kosten belachelijk veel geld.
slide5.jpg

Maw het is zeker mogelijk.

Mijn vriendin wil zelfs gewoon al het glas vast zonder schuifraam, enkel de deur in de keuken behouden. Volgens haar gaan we het schuifraam toch niet veel gebruiken

Bimmer

Legacy Member
Jerryboy zei:
Mijn vriendin wil zelfs gewoon al het glas vast zonder schuifraam, enkel de deur in de keuken behouden. Volgens haar gaan we het schuifraam toch niet veel gebruiken

Dat is een persoonlijke keuze natuurlijk. Maar ik moet wel toegeven, die paar keer dat ik bij mij collega ben geweest in de zomer, dat is dan wel plezant is. Als je dan binnen zit heb je toch precies het gevoel dat je buiten zit, als je die schuiframen helemaal open zet.

Zelf heb ik mijn bouw geen achterdeur, dit is bij mij ook een schuifraam, alleen niet over heel de lengte. Is ook makkelijk als je met gerief naar buiten moet gaan, extra stoelen, plateau met vlees voor de BBQ,...

botchla

Legacy Member
Wij hebben een deur en een schuifraam en gebruiken bijna alleen het raam.. Schuifsysteem is mega handig en een deur zwaait open, zelfs al is hier voldoende plaats is dat hinderlijk...

Wyffels

Legacy Member
Kan een vloek rusten op een huis of grond?
Normaal wordt dinsdag onze akte van de grond getekend bij de notaris. Dus moet ik ten laatste tegen maandag de kostenraming van onze architect bij de bank binnensteken, voor onze lening.
Eergisteren is de verkoper van de grond overleden. Gelukkig was zijn vrouw enige erfgenaam, en kan de verkoop zonder veel problemen doorgaan, aangezien ze niet ambetant doet. De verkoop is met twee dagen uitgesteld, aangezien de begrafenis net op dinsdag valt.
Nu we dachten dat niets meer kon verkeerd gaan, heeft onze architect een hartaanval gehad, en ligt in zeer kritieke toestand in het hospitaal. Ons project zal dus moeten overgenomen worden door iemand anders, de kostenraming zal nu door een vreemd iemand moeten worden opgemaakt, ... Allemaal tegen donderdag.
Kan het nog slechter?

Bimmer

Legacy Member
Spijtig voor de vrouw, hopelijk heeft ze een goed notaris, die alles goed regelt. Ze zal nu wel genoeg papier werk hebben en dat zal voor haar de minsten zorgen zijn.

Ook spijtig van de architect, maar maakt de bank zo'n probleem over die kostenraming? Ik weet dat ze bij mij zeiden van; Komt maar eens een keer langs met die kostenraming, dan steken we dat wel bij het dossier. Ik heb dat een paar weken na de lening afgegeven.

Wyffels

Legacy Member
Bimmer zei:
Spijtig voor de vrouw, hopelijk heeft ze een goed notaris, die alles goed regelt. Ze zal nu wel genoeg papier werk hebben en dat zal voor haar de minsten zorgen zijn.

Ook spijtig van de architect, maar maakt de bank zo'n probleem over die kostenraming? Ik weet dat ze bij mij zeiden van; Komt maar eens een keer langs met die kostenraming, dan steken we dat wel bij het dossier. Ik heb dat een paar weken na de lening afgegeven.

Ze doen nog niet moeilijk. Maar toen ik belde met het mindere nieuws, hadden ze iets van. "Hoe spijtig de zaak is, hebben we toch een kostenraming nodig".
We zien wel hoe het loopt. Gewoon kut dat we onze architect, die trouwens een soort van "vertrouwenspersoon" is, kwijt zijn.

botchla

Legacy Member
Ik heb mijn kostenraming deels zelf gemaakt voor de bank eigenlijk...

Gewoon gerekend aan 1250 euro / m2 bewoonbare oppervlakte destijds en dat procentueel verdeeld over mijn posten.

Had wel al wat offertes binnen zodat ik wist dat dat wat in lijn ging liggen met de werkelijkheid.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan