Archief - [deleted]

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

sandervdw

Legacy Member
SomeDude zei:
Zo vooruitziend of?

Vooral dingen als gebroken benen etc (al kan een beetje vooruitziend zijn ook geen kwaad). Het kost u amper meer om uw huis (of op zen minst gelijkvloers) rolstoeltoegankelijk te maken, en het heeft imo ook geen nadelen.

SomeDude

Legacy Member
sandervdw zei:
Vooral dingen als gebroken benen etc (al kan een beetje vooruitziend zijn ook geen kwaad). Het kost u amper meer om uw huis (of op zen minst gelijkvloers) rolstoeltoegankelijk te maken, en het heeft imo ook geen nadelen.

Is uw wc dan ook al aangepast? :D
Hoogte ook 2m10 dan neem ik aan?

sandervdw

Legacy Member
SomeDude zei:
Is uw wc dan ook al aangepast? :D
Hoogte ook 2m10 dan neem ik aan?

Hoogte 2.75m zelfs (kamerhoge deuren). De rest hebben we nog niet voorzien (geen lift etc) maar het is gewoon veel makkelijker als je ooit iets voor hebt, dat je zelf nog rond kan geraken in huis.

H_ans

Legacy Member
Recent hebben we een woning gekocht en we zijn nu bezig met onze bankenronde.
We zijn aan het twijfelen vandaar dat ik hier even om raad kom vragen :).
Simulaties telkens €210.000 op 20 jaar. Momenteel hebben we volgende 2 aanbiedingen ontvangen:
- Een vaste rentevoet van 1,509%. Hier komen we aan een maandelijks bedrag van €1.013,23, totaal betaalde intresten op einddatum €33.175,02.
- Een variabele rentevoet 10/5/5 aan 1,25%. Bij de variabele komen we de eerste 10 jaar op een bedrag van €989,19, nadien kan dit maximum verhoogd worden tot €1050,07. In het slechtste geval zijn de totaal betaalde intresten 34.711€.

Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar het variabele voorstel, voornamelijk omwille van inflatie + we gaan reeds uit van een worst case scenario, dit kan eventueel ook nog beter meevallen. Overige voorwaarden (SSV, etc) zijn hetzelfde. Wat denken jullie?

yaris

Legacy Member
H_ans zei:
Recent hebben we een woning gekocht en we zijn nu bezig met onze bankenronde.
We zijn aan het twijfelen vandaar dat ik hier even om raad kom vragen :).
Simulaties telkens €210.000 op 20 jaar. Momenteel hebben we volgende 2 aanbiedingen ontvangen:
- Een vaste rentevoet van 1,509%. Hier komen we aan een maandelijks bedrag van €1.013,23, totaal betaalde intresten op einddatum €33.175,02.
- Een variabele rentevoet 10/5/5 aan 1,25%. Bij de variabele komen we de eerste 10 jaar op een bedrag van €989,19, nadien kan dit maximum verhoogd worden tot €1050,07. In het slechtste geval zijn de totaal betaalde intresten 34.711€.

Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar het variabele voorstel, voornamelijk omwille van inflatie + we gaan reeds uit van een worst case scenario, dit kan eventueel ook nog beter meevallen. Overige voorwaarden (SSV, etc) zijn hetzelfde. Wat denken jullie?
Ik zou voor de variabele gaan. Binnen 10 jaar ga je , normaal gezien , een stuk meer verdienen. Heb je dan toch "pech" dan doet het ook niet zoveel pijn hé.

Wyffels

Legacy Member
H_ans zei:
Recent hebben we een woning gekocht en we zijn nu bezig met onze bankenronde.
We zijn aan het twijfelen vandaar dat ik hier even om raad kom vragen :).
Simulaties telkens €210.000 op 20 jaar. Momenteel hebben we volgende 2 aanbiedingen ontvangen:
- Een vaste rentevoet van 1,509%. Hier komen we aan een maandelijks bedrag van €1.013,23, totaal betaalde intresten op einddatum €33.175,02.
- Een variabele rentevoet 10/5/5 aan 1,25%. Bij de variabele komen we de eerste 10 jaar op een bedrag van €989,19, nadien kan dit maximum verhoogd worden tot €1050,07. In het slechtste geval zijn de totaal betaalde intresten 34.711€.

Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar het variabele voorstel, voornamelijk omwille van inflatie + we gaan reeds uit van een worst case scenario, dit kan eventueel ook nog beter meevallen. Overige voorwaarden (SSV, etc) zijn hetzelfde. Wat denken jullie?

Het verschil lijkt me niet zo heel erg groot om er van wakker te liggen. Ik persoonlijk zou voor de vaste rentevoet gaan.


We hebben net onze kostenraming ontvangen, en zitten toch een 50K boven ons budget. De architect (nieuwe) zegt dat alles voorzien is om door annemers te laten uitvoeren. Alhoewel ik dit relatief vind... Aangezien er bvb maar 8K voor de elektriciteit is voorzien. Tedju ... Hopelijk kan de architect ons wat geruststellen tijdens de eerste bespreking hierover. Je kan wel veel zelf doen ... Maar bepaalde dingen kunde nu eenmaal niet zelf doen he

SilentSpring

Legacy Member
Deze middag telefoon gekregen van mijn huisbank dat mijn leningsvoorstel klaar lag ter ondertekening, na het werk nog gaan tekenen dus de bankenronde is afgelopen :woohoo:

Uiteindelijk ben ik van 1,84% naar 1,64% gegaan en dat is ongeveer wat ik wilde bereiken :D

SteakFriet

Legacy Member
We staan op punt eventueel een bod te doen op een nieuwe woning.
We zullen onze notaris contacteren maar omdat ik als nieuwsgierig ben toch al alles op internet opgezocht

Ons vorige appartement hebben we aangekocht op 12/2013 met groot beschrijf en bij abattement.
We hebben dit 195k betaald en voor 17000 euro registratierechten betaald.

Hetgene waar we op gaan bieden kost 300k met groot beschrijf.

Ik ga ervan uit dat:
1. Ik 12500 euro meeneembaarheid kan genieten zodat het nieuwe beschrijf 17500 ipv 30000 euro wordt.
2. Ik geen enkele vorm van boete zal moeten betalen daar ik reeds groot beschrijf heb betaald in het begin. We wonen er nog geen 3 jaar (maar 2 jaar en enkele maanden) en bij klein beschrijf zou dit problemen geven maar nu niet?

Klopt dit?

AlexisS

Legacy Member
Hoeveel zouden jullie opzij houden van een nettoloon van +- 1750€ als leefgeld? Ik had gedacht om tussen de 900 & 1000€ opzij te houden (+140€ maaltijdcheques).
Of is dit té weinig om als alleenstaande mee rond te komen en de rekeningen te betalen? (Aflossing van woonkrediet niet meegerekend weliswaar)

jos deboomslang

Legacy Member
AlexisS zei:
Hoeveel zouden jullie opzij houden van een nettoloon van +- 1750€ als leefgeld? Ik had gedacht om tussen de 900 & 1000€ opzij te houden (+140€ maaltijdcheques).
Of is dit té weinig om als alleenstaande mee rond te komen en de rekeningen te betalen? (Aflossing van woonkrediet niet meegerekend weliswaar)

ik hou na aflossing van de hypotheek een kleine 1200 euro over, hier kom ik ruim mee toe, al moet ik toch zien dat ik hiervan voldoende opzij zet voor de "zwaardere" maanden, zoals wanneer ik bv mijn auto verzekering moet betalen

Pompi

Legacy Member
Binnenkort gaan we onze woning laten schrijven.
We lenen hiervoor 25k bij de grootouders, hoe werken we hier best mee?

Ik ga er van uit dat we een som groot genoeg voor alle kosten te dekken aan de notaris moeten storten, laten we hen dit best ineens storten of?
Lijkt me best dat ze dit niet eerst naar ons storten anders kan het als een gift worden aanzien? (en belast?)

fryeBE

Legacy Member
jos deboomslang zei:
ik hou na aflossing van de hypotheek een kleine 1200 euro over, hier kom ik ruim mee toe, al moet ik toch zien dat ik hiervan voldoende opzij zet voor de "zwaardere" maanden, zoals wanneer ik bv mijn auto verzekering moet betalen

Alleenstaande of met 2?
Wij gaan zo'n 2100 euro overhouden met 2.
Hopelijk zal het te doen zijn... Hebben 140 euro nog aan maaltijdcheques en maar 1 auto ten laste. 1 auto van het werk + tankkaart.

brandon_

Legacy Member
fryeBE zei:
Alleenstaande of met 2?
Wij gaan zo'n 2100 euro overhouden met 2.
Hopelijk zal het te doen zijn... Hebben 140 euro nog aan maaltijdcheques en maar 1 auto ten laste. 1 auto van het werk + tankkaart.

Als het bij jullie al niet "te doen" zal zijn, wat dan met al die koppels met één loon van maximaal € 2.000 netto? (Zo zijn er genoeg).
Die houden na de huur/kredietaflossing minder dan € 1.500 over.

Pan

Legacy Member
te doen is het zeker, maar veel luxe of sparen zal er niet inzitten.
Als je plant om te renoveren vrees ik dat je nog wel enkele jaren zal moeten wachten.

Nick1908

Legacy Member
Pompi zei:
Binnenkort gaan we onze woning laten schrijven.
We lenen hiervoor 25k bij de grootouders, hoe werken we hier best mee?

Ik ga er van uit dat we een som groot genoeg voor alle kosten te dekken aan de notaris moeten storten, laten we hen dit best ineens storten of?
Lijkt me best dat ze dit niet eerst naar ons storten anders kan het als een gift worden aanzien? (en belast?)

Zou hier ook graag antwoord op hebben, zit binnen enkele tijd in dezelfde situatie

mac-bc

Legacy Member
Allez, ik heb weer eens mijn oog laten vallen op een appartement in Gent. Het staat een dag of 5 on-line maar ik heb het nogal druk de laatste tijd dus het is er nog niet van gekomen om contact op te nemen met de makelaar.

Ik kijk vanmorgen even on-line of het appartement nog niet verkocht is. Ik ga ernaar op zoek:
- Op realo... Tiens, nergens meer te vinden.
- Op immoweb... Tiens, nergens meer te vinden
- Op de website van de makelaar... Tiens, nergens meer te vinden.

Niet "verkocht", niet "in optie", ... Neen, gewoon van de aardbodem verdwenen. In minder dan 24u, gelijktijdig op alle immo-sites en op de eigen website terwijl er geen spoor meer van te vinden is. :rofl: Het zal weer koosjer zijn waarschijnlijk. Zodadelijk eens telefoneren en vragen of ik gedroomd heb.

zarathustra

Legacy Member
mac-bc zei:
Allez, ik heb weer eens mijn oog laten vallen op een appartement in Gent. Het staat een dag of 5 on-line maar ik heb het nogal druk de laatste tijd dus het is er nog niet van gekomen om contact op te nemen met de makelaar.

Ik kijk vanmorgen even on-line of het appartement nog niet verkocht is. Ik ga ernaar op zoek:
- Op realo... Tiens, nergens meer te vinden.
- Op immoweb... Tiens, nergens meer te vinden
- Op de website van de makelaar... Tiens, nergens meer te vinden.

Niet "verkocht", niet "in optie", ... Neen, gewoon van de aardbodem verdwenen. In minder dan 24u tijd, gelijktijdig op alle immo-sites en op de eigen website. Geen spoor meer van te vinden. :rofl: Het zal weer koosjer zijn waarschijnlijk. Zodadelijk eens telefoneren en vragen of ik gedroomd heb.

Is het logische niet dat het a) verkocht is en de advertentie weg is b) de koper zich bedacht heeft?

mac-bc

Legacy Member
zarathustra zei:
Is het logische niet dat het a) verkocht is en de advertentie weg is b) de koper zich bedacht heeft?

Als het verkocht is, geen probleem dan was ik simpelweg te laat, maar waarom zie ik dan niet het pand staan met een "verkocht"-label erop? Zoals ze overigens hun website voor 90% mee vol zetten.

Soit, ik ga er niet over discussiëren. Niemand zal wel weer weten wat er gebeurd is maar ik wou het gewoon even vermelden. Als ik mijn oog ergens laat op vallen mag je er blijkbaar al vanuit gaan dat er iets vreemds mee zal gebeuren.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan