Ik heb momenteel vrij onverwacht een huis gevonden naar mijn zin en heb er een optie op genomen.
Er is nog geen wederhelft om de kosten mee te delen, maar mijn moeder is bereid een deel van de kosten van het huis op haar te nemen. Zonder een extra duwtje wordt voor mij de financiering moeilijk. Ik ga sowieso deze week naar een notaris maar zou me toch graag al wat vooraf informeren. Ik ben echt slecht in wetgeving en cijfers....
Kort gezegd, de situatie is als volgt:
- Ouders gescheiden. Ouders hebben beiden eigen eigendom. Eigendom van ma is volledig afbetaald en ze werkt 3/4. Ze heeft spaargeld maar wil geen inbreng geven.
- Binnen 2 à 3 jaar zal ik zelf genoeg verdienen om de kosten alleen te dragen. Ik weet dat het via de notaris dan eventueel aangepast kan worden voor 1% van het bedrag.
- Heb nog een broer, waarvan het niet de bedoeling is dat hij het deel dat m'n moeder afbetaalt erft moest ze komen te overlijden. Wat ze helpt afbetalen is direct voor mij. (Als hij zich in dezelfde situatie als mij zou bevinden wil en gaat ze voor hem hetzelfde doen.)
- Ze vindt het interessant voor haar belastingen

- Wat als ik of m'n moeder plots niet meer kunnen/willen afbetalen?
Wat zijn de mogelijkheden? Kan ik haar een deel van de hypothecaire lening mee af laten betalen zonder dat ze mede-eigenaar wordt?
Ik lees vanalles over naakte eigendommen en vruchtgebruik. Zoek ik hiermee in de juiste richting? Ik zie het bos door de bomen niet meer.
Alvast bedankt!