Archief - [deleted]

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

---

Legacy Member
JPV zei:


het bleek perfect mogelijk, immers quotiteit 20. 80% eigen inleg. beste voorstel (Van de twee) is 1,24% op 10 jaar


spijtig dat er niet meer feedback op kwam


ander vraagje. in brussel bestaat de verhoogde woonbus (48,05% op 3050 euro) nog tot eind 2016. SSD 330 euro..
wel ook verzekering woning bij hen nemen.

moet hiervoor de hypothecaire lening in orde zijn voor het eind van 2016 om dit fiscaal te kunnen regelen, of ook de woonst af zijn en bewoond?

het flatje dat ik miss ga kopen is nog in de opstartende bouwfase en gaat pas af zijn in 2017.

iemand enig idee?

bedankt!

JPV

Legacy Member
--- zei:
het bleek perfect mogelijk, immers quotiteit 20. 80% eigen inleg. beste voorstel (Van de twee) is 1,24% op 10 jaar


spijtig dat er niet meer feedback op kwam
dan begaat de bank imho een professionele fout als je alles verteld hebt wat je in je eerste post schreef (géén eigen bewoning en géén inkomen momenteel). Er is mij minstens 1 geval gekend waarbij de rechtbank beslist heeft in zo'n zaak dat de bank ten onrechte een lening toegekend had en dat de vordering van de bank in een CSR regeling als onrechtmatig beschouwd wordt. Maw: de klant moet de lening NIET terugbetalen.

zarathustra

Legacy Member
Sommige van die huizen hier in de straak waar we aan het zien zijn.. 150 vierkante meter, 5 ( vijf! hoe in godsnaam..) slaapkamers en dan 400k >.>

Dat zijn dan kamers waar je met moeite uw armen kunt uitstrekken. Maar alles boven de 150 vierkante meter wordt hier als zeer groot gezien precies

zarathustra

Legacy Member
JPV zei:
150 grond of 150 bewoonbaar? België of Oslo?

150 bewoonbaar en dan spreek ik over 45-60 minuten van Oslo. ( En ik zet er Oslo op als locatie omdat dat het enige is dat men hier zal herkennen). Nu goed het is groot genoeg maar als je dat vergelijkt met de oppervlaktes die je hier soms ziet passeren..

sandervdw

Legacy Member
zarathustra zei:
150 bewoonbaar en dan spreek ik over 45-60 minuten van Oslo. ( En ik zet er Oslo op als locatie omdat dat het enige is dat men hier zal herkennen). Nu goed het is groot genoeg maar als je dat vergelijkt met de oppervlaktes die je hier soms ziet passeren..

In België leven ze ook gewoon groot. Als je gewoon al naar bvb Nederland gaat kijken, dan zie je daar dat ze ook héél tevreden zijn met een huis van 150m², terwijl dat in België aan de kleine kant is...

M°°nblade

Legacy Member
Bimmer zei:
Is altijd in kleinere stukken, bij ons op de bank moet je voor €3.500 cash ineens al een aanvraag doen.

De ontvanger van zwart geld verbruikt dit geld in zijn dagelijks leven. Eten kopen, spullen kopen,... die betaalt gewoon cash.
Ja, tot een bepaald bedrag. Maar stel dat je nu 10-20k onder tafel geeft. Die gaat daar voor kleine bedragen zoals boodschappen etc ... nog 10 jaar mee toekomen. Die kan dat in tussentijd toch moeilijk onder zijn matras gaan zitten steken?

Dan moet je al echt onder de mom van 'schijnaankopen' in de vorm van meubilair, kunst, etc ... dat ge eigenlijk al bezit geld doorsluiken. Lijkt me niet echt praktisch.

sandervdw

Legacy Member
M°°nblade zei:
Ja, tot een bepaald bedrag. Maar stel dat je nu 10-20k onder tafel geeft. Die gaat daar voor kleine bedragen zoals boodschappen etc ... nog 10 jaar mee toekomen. Die kan dat in tussentijd toch moeilijk onder zijn matras gaan zitten steken?

Dan moet je al echt onder de mom van 'schijnaankopen' in de vorm van meubilair, kunst, etc ... dat ge eigenlijk al bezit geld doorsluiken. Lijkt me niet echt praktisch.

2e hands-wagens, tv's, computers, ... Waarom denk je dat er zoveel aannemers met rangerovers etc rondrijden? ;)

Bimmer

Legacy Member
M°°nblade zei:
Ja, tot een bepaald bedrag. Maar stel dat je nu 10-20k onder tafel geeft. Die gaat daar voor kleine bedragen zoals boodschappen etc ... nog 10 jaar mee toekomen. Die kan dat in tussentijd toch moeilijk onder zijn matras gaan zitten steken?

Dan moet je al echt onder de mom van 'schijnaankopen' in de vorm van meubilair, kunst, etc ... dat ge eigenlijk al bezit geld doorsluiken. Lijkt me niet echt praktisch.

Even 10-20k onder tafel spelen, dan ben je al met serieuze bedragen bezig. Een gemiddelde aannemer vraagt ongeveer 25 euro per uur in het zwart, zijn zowat de bedragen dat ik in de bouw hoor. Je moet ook rekening houden als je 20k betaalt buiten factuur en daar zit materiaal bij, dat de aannemer dit ook moet aankopen, dus groot stuk van dat geld gaat al naar daar.

€20.000/€25 = 800 uur, dat zijn al wel wat uren in het zwart. Als je zegt dat je 1/3 in het zwart werkt (wat al best veel is), dan ben je daar wel even mee bezig. Je hebt natuurlijk nog grotere mannen tussen zitten die wel sneller aan dat bedrag gaan zitten, maar die hebben dan weer meer kosten waar ze dat kunnen kwijtspelen. Einde van de maand aan het personeel een envelopke geven bijvoorbeeld .

---

Legacy Member
vraagje. in brussel bestaat de verhoogde woonbus (48,05% op 3050 euro) nog tot eind 2016. SSD 330 euro..
wel ook verzekering woning bij hen nemen.

moet hiervoor de hypothecaire lening in orde zijn voor het eind van 2016 om dit fiscaal te kunnen regelen, of ook de woonst af zijn en bewoond?

het flatje dat ik miss ga kopen is nog in de opstartende bouwfase en gaat pas af zijn in 2017.

iemand enig idee?

bedankt!

Duckwhisperer

Legacy Member
Zou je niet liever genieten van de verhoogde vrijstelling registratierechten vanaf 2017?

Lening is genoeg indien het in 2017 klaar is.

---

Legacy Member
Duckwhisperer zei:
Zou je niet liever genieten van de verhoogde vrijstelling registratierechten vanaf 2017?

Lening is genoeg indien het in 2017 klaar is.


nee, het is een flatje met lage aankoopwaarde en in gebied met verhoogd abbatement, voordeel door registratierecht is veel minder dan het fiscale voordeel dat ik kan genieten met woonbonus.

Bloembak

Legacy Member
Zaterdag eens langsgeweest bij de huisbank KBC over vanalles en nog wat.
Ivm de aankoop van vastgoed: bij KBC zou men enkel naar het netto-inkomen kijken om de lening op te bereken. Dus men neemt niet mee: maaltijdcheques (150euro/maand), bedrijfswagen + tankkaart, etc.

Bij welke banken is men daar wel logisch in?

Caracalla

Legacy Member
Vrijwel geen enkele bank neemt die mee, omdat ze op dat deel van het loon ook geen beslag kunnen leggen indien nodig.

necrotic

Legacy Member
Ik heb momenteel vrij onverwacht een huis gevonden naar mijn zin en heb er een optie op genomen.

Er is nog geen wederhelft om de kosten mee te delen, maar mijn moeder is bereid een deel van de kosten van het huis op haar te nemen. Zonder een extra duwtje wordt voor mij de financiering moeilijk. Ik ga sowieso deze week naar een notaris maar zou me toch graag al wat vooraf informeren. Ik ben echt slecht in wetgeving en cijfers....

Kort gezegd, de situatie is als volgt:
- Ouders gescheiden. Ouders hebben beiden eigen eigendom. Eigendom van ma is volledig afbetaald en ze werkt 3/4. Ze heeft spaargeld maar wil geen inbreng geven.
- Binnen 2 à 3 jaar zal ik zelf genoeg verdienen om de kosten alleen te dragen. Ik weet dat het via de notaris dan eventueel aangepast kan worden voor 1% van het bedrag.
- Heb nog een broer, waarvan het niet de bedoeling is dat hij het deel dat m'n moeder afbetaalt erft moest ze komen te overlijden. Wat ze helpt afbetalen is direct voor mij. (Als hij zich in dezelfde situatie als mij zou bevinden wil en gaat ze voor hem hetzelfde doen.)
- Ze vindt het interessant voor haar belastingen :p
- Wat als ik of m'n moeder plots niet meer kunnen/willen afbetalen?


Wat zijn de mogelijkheden? Kan ik haar een deel van de hypothecaire lening mee af laten betalen zonder dat ze mede-eigenaar wordt?
Ik lees vanalles over naakte eigendommen en vruchtgebruik. Zoek ik hiermee in de juiste richting? Ik zie het bos door de bomen niet meer.

Alvast bedankt!

Jerryboy

Legacy Member
Bloembak zei:
Zaterdag eens langsgeweest bij de huisbank KBC over vanalles en nog wat.
Ivm de aankoop van vastgoed: bij KBC zou men enkel naar het netto-inkomen kijken om de lening op te bereken. Dus men neemt niet mee: maaltijdcheques (150euro/maand), bedrijfswagen + tankkaart, etc.

Bij welke banken is men daar wel logisch in?

Wij zijn ook net bij kbc geweest, en bij ons hielden ze wel rekening met maaltijdcheques.

Denk dat het per kantoor verschilt, zoals bij zoveel zaken.

Polis

Legacy Member
Bloembak zei:
Zaterdag eens langsgeweest bij de huisbank KBC over vanalles en nog wat.
Ivm de aankoop van vastgoed: bij KBC zou men enkel naar het netto-inkomen kijken om de lening op te bereken. Dus men neemt niet mee: maaltijdcheques (150euro/maand), bedrijfswagen + tankkaart, etc.

Bij welke banken is men daar wel logisch in?

Hier ook eens bij KBC gepasseerd na uitnodiging en de zoveelste stalk telefoon.
Zij keken daar wel naar het feit dat ik niets van kosten heb (wagen + tankkaart). Hiermee zou ik meer kunnen lenen zei ze mij toch.

Bloembak

Legacy Member
Jerryboy zei:
Wij zijn ook net bij kbc geweest, en bij ons hielden ze wel rekening met maaltijdcheques.

Denk dat het per kantoor verschilt, zoals bij zoveel zaken.

Polis zei:
Hier ook eens bij KBC gepasseerd na uitnodiging en de zoveelste stalk telefoon.
Zij keken daar wel naar het feit dat ik niets van kosten heb (wagen + tankkaart). Hiermee zou ik meer kunnen lenen zei ze mij toch.

En waarschijnlijk had ik ook de verkeerde persoon voor mij (fiscaal adviseur). Ivm leningen zei ze dat ze weinig kon vertellen, en op dat moment was ook geen andere adviseur even vrij om daar langs te gaan.
Maar als ik iets op het oog heb zal ik wel eens grondiger tewerkgaan.

Eten moet je toch, dus ze mogen toch op zijn minst rekening houden met maaltijdcheques vind ik.

Jerryboy

Legacy Member
Wat nemen jullie hier als breedte voor de binnendeuren? Bij ons zijn ze op het verdiep 83 en beneden 93. Maar is die 93 echt wel nodig?

sandervdw

Legacy Member
Jerryboy zei:
Wat nemen jullie hier als breedte voor de binnendeuren? Bij ons zijn ze op het verdiep 83 en beneden 93. Maar is die 93 echt wel nodig?

Overal 102 hier. Probeer maar eens met een rolstoel ergens met breedte 83 door te manouvreren :).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan