Bjorn_1880 zei:
Kan je even opsommen voor mij?
- Snellere verkoop weet ik zo niet...
- Papierwinkel wordt overschat want valt best mee...
- Potentiele kopers op het oog, mja kan maar die zien ook wel op immoweb...
Ik zou altijd eerst zonder proberen enkele maanden. Bij een immo moet je al snel op een meerverkoop van 5 a 10k gaan rekenen eer je er profijt aan doet
- Ontzorging is de voornaamste reden. Niet iedereen heeft de tijd en goesting om zich daarmee bezig te houden.
- Daarnaast heb je het belang van een correcte prijszetting zodat je het momentum niet verbrandt. Al te vaak zie je amateurs hun pand te koop zetten voor veel te veel geld, "eens proberen" heet dat dan. Het geraakt niet verkocht en de interesse verdwijnt. Daarna zit je met een pand die al een half jaar te koop staat, wat potentiële kopers sowieso verdacht gaan vinden waardoor het momentum voorbij is en je het pand uiteindelijk onder de prijs moet verkopen.
- De expertise van een makelaar die weet waar hij op moet letten in het compromis en de verkoopakte, zodat de eventuele fouten van een notaris gecorrigeerd worden. Hij weet ook welke notarissen goede zijn, en welke niet.
Bovenstaande factoren gaan nog harder een rol spelen wanneer het pand in onverdeeldheid is. Dan kan niemand achteraf met de vinger wijzen naar een ander.
Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat je perfect uw pand zelf kan verkopen, dat staat je volledig vrij. Laat dat nu net het leuke zijn aan een vrije markt, in tegenstelling tot het gratuite geld-scheppen van notarissen waar niemand onderuit kan.