Archief - [PC] [FS2004] Post je FS Passenger flights :)

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Zelete

Legacy Member
Denk niet dat ik zo ver ga geraken :)

Heb het ff opgezocht.

Kga KLAX - NZAA vliegen, het noordelijke eiland van Nieuw Zeeland.

Distance: 5652 nm :)

De 767-300ER kan maximum 6105 nm volgens de site van Boeing.

We zullen dus 100% kerosine moeten meepakken om een beetje overschot te hebben denk ik.

Zelete

Legacy Member
We gaan sebiet eens starten :)

Ik heb volle lading fuel genomen wat uitkomt op:

16000 LBS, 72576 KG of 159667 pounds.

Volgens de navlog hebben we 128312 pounds nodig, dan hebben we nog wat overschot.

We vertrekken om 6u vroeg aan gate G 30 in KLAX en we gaan cruizen op FL350 tegen mach 0.80.

ltdNightcr@wleR

Legacy Member
normaal gezien moet dat lukken als uw toestel op long range cruize zet

men verste dat ik ooit ies heb gevlogen was 14 uur van LA naar hongkong (klax, vhhh)

Zorba

Legacy Member
Was daarjuist bezig aan Brussel - Punta Cana (toch ook een 10u ongeveer), maar kut FS bleef steken :doh:

Goed om te zien dat er nog longhaul mensen zitten hier :niceone:

.calibre

Legacy Member
Jullie blijven toch geen 14 uur lang achter je computer zitten, of wel ?

Je komt op zo'n vluchten wel af en toe is een eilandje tegen met een VOR op, maar eens je de kustlijn voorbij bent en je vliegtuig op AP staat dan is het toch gewoon wachten ?

ltdNightcr@wleR

Legacy Member
Rutger25 zei:
Goed om te zien dat er nog longhaul mensen zitten hier :niceone:


ja ik probeer elke week wel eens ne long haul te doen mur soms is dat niet mogelijk met men werk , tis wel hoe langer je vliegt hoe groter de voldoening dat ge krijgt alé ja ik vind dat toch

Anorag

Legacy Member
.calibre zei:
Jullie blijven toch geen 14 uur lang achter je computer zitten, of wel ?

Je komt op zo'n vluchten wel af en toe is een eilandje tegen met een VOR op, maar eens je de kustlijn voorbij bent en je vliegtuig op AP staat dan is het toch gewoon wachten ?

tis te zien é .... als je bv met een 747 vliegt moet je de fueltanks switchen é ... en als ik vlieg zit ik constant te berekenen of ik genoeg fuel zal hebben ... hoeveel mijn toestel zal wegen om te landen zodanig ik land met een te zwaar toestel ( slecht voor gear :p ) ... of hoe lang het nog zal duren ... soms ben ik daar dik uur half mee bezig hoor , met zo'n dingen ... en af en toe checken of alles in orde is ... ik vlieg voornamelijk LVL D 767

ltdNightcr@wleR

Legacy Member
ik wissel al voor men long hauls met de pmdg 747-400 en met de level D 767-300
maar voor hele lange vluchten moet ik soms wel de 747 nemen.
Beide zijn fantastische vliegtuigen vind ik

Zorba

Legacy Member
Anorag zei:
tis te zien é .... als je bv met een 747 vliegt moet je de fueltanks switchen é ... en als ik vlieg zit ik constant te berekenen of ik genoeg fuel zal hebben ... hoeveel mijn toestel zal wegen om te landen zodanig ik land met een te zwaar toestel ( slecht voor gear :p ) ... of hoe lang het nog zal duren ... soms ben ik daar dik uur half mee bezig hoor , met zo'n dingen ... en af en toe checken of alles in orde is ... ik vlieg voornamelijk LVL D 767

Wie bent gij en waar is Anorag ????

Idd PMDG en LevelD enorm goede add-ons!

Boris Barowski

Legacy Member
ik zit momenteel nog redelijk korte vluchtjes te doen om mijn landingen wat te oefenen, want daar gaat het meestal fout. (brussel-nice bv als laatste nu)
alle, landingen zelf lukken meestal we, maar de decent zit meestal ergens fout zodat VNAV disconnect en ik het zelf mag doen
ik heb een PMDG 737 btw

Zorba

Legacy Member
Boris Barowski zei:
ik zit momenteel nog redelijk korte vluchtjes te doen om mijn landingen wat te oefenen, want daar gaat het meestal fout. (brussel-nice bv als laatste nu)
alle, landingen zelf lukken meestal we, maar de decent zit meestal ergens fout zodat VNAV disconnect en ik het zelf mag doen
ik heb een PMDG 737 btw

Je kan best uw VNAV gebruiken voor het eerste deel van uw descend, maar onder ~FL200 gaat die uw rate of descend niet meer kunnen aanhouden, dus dan ga je zoieso uwe VS zelf moeten instellen :)

Boris Barowski

Legacy Member
ty, kga dat strax (aka vannacht) eens testen :)

Zelete is precies goed bezig met zijn aantal vluchten :)

Zelete

Legacy Member
Ge kunt dat ook berekenen met een simpel formuleke:

Ge neemt uw gewenste desent-snelheid, onder FL100 moogde meestal niet rapper dan 250 knots dus ik pak bijvoorbeeld 245.

Dan rekenen we uit hoeveel NM we coveren per minuut. We doen gewoon 245 / 60 wat uitkomt op 4,08

Dan doen we 4,08 * (feet to descent / rate of descent)

In mijn geval is dat dus voor straks / morgen:

4,08 * (31000 / 1300) (- 1300 VS dus, een trage afdaling maar lekker rustig)

4,08 * 23,85 = 97,31 :)

In feite dus: (gewenste _ground_ speed / 60) * (totaal af te dalen FT / gewenste vertical speed)

Op 97,31 NM van de airport moeten we beginnen descenden, doe dat ongeveer nogeens + 5 ofzo dat ge nog wat tijd over hebt.

Uw feet to descent is dus uw cruise altitude (35000) - uw airport altitude (4000). Al klopt dit niet maar dit is gewoon een voorbeeld.

Normaal zal uw FMC dat allemaal nog beter berekenen, maar dit is toch wel handig om te weten als ge geen FMC en / of ATC hebt die u kan helpen :)

EDIT: Ik heb nog atm 2800 NM te gaan :)

Zelete

Legacy Member
Rutger25 zei:
Thanks Zelete :niceone: Maar dat is dan toch wind niet meegerekend enzo?
Nee, is maar om een ruwe schatting te maken, maar meestal klopt dat wel redelijk :)

En het bovenstaande is ook uitgerekend dat ik 245 vlieg op 35000 FT, wat superweinig is. Om iets realistischer te schatten zou ik een soort gemiddelde descent snelheid moeten nemen, dus het is allemaal gokwerk :)

Maar veel NM komt er niet bij moest je sneller descenden, als je nu bijvoorbeeld gemiddeld tegen 270 zou descenden kom je uit op 107,33 NM :p

En dan zit je nog met IAS en TAS ook, maar dat moet ik allemaal eigenlijk nog uitdokteren...

Feitelijk is dit gewoon iets goed om te zeggen van, ah... nu is het ongeveer tijd om te gaan descenden...

Er zijn trouwens wel formuliertjes op het internet te vinden die dit allemaal wat beter berekenen.

Zorba

Legacy Member
Uhu inderdaad. Maar zoals je zegt, zolang uw FMC u niet in de steek laat :bow:

.calibre

Legacy Member
ik heb nog veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel te leren als ik dit hier allemaal lees :)

Zelete

Legacy Member
Kga ondertussen in men nest kruipen. Kheb ondertussen 9u gevlogen (ongeveer) volgens FMC nog ongeveer 3u te gaan.

Paar probleempjes met de FMC gehad daarnet, gaf constant FUEL DISAGREE-PROG aan, waarschijnlijk omdat de fuel die in de tank zit niet overeenkomt met de FMC. Toch heb ik nog genoeg fuel om ginder te geraken hoor, FS Passengers zelf (die kijkt wat er effectief nog in de tank zit) geeft aan dat ik nog 4u kan vliegen dus. De center tank is al even geleden leeg gelopen dus die pompen staan af.

De linker en de rechtertank kwamen ook niet helemaal overeen (verschil van 2.5 (meer in het begin), dus hebben we even onze X-Feed aangezet om ze terug te balanceren). Met dank aan Xionn op IRC voor al de uitleg enzo :)

http://users.telenet.be/zelete/jpg/fs2004/fuel.jpg

Cya morgen :p

Zorba

Legacy Member
Uw APU laten instaan op zo'n hoogte is niet echt goed (en verbruikt veel fuel), vergeet die niet af te zetten nadat uw engines zijn gestart.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan