Archief - Het Moto praat topic - Deel 2!

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Lexx

Legacy Member
Tja, ieder maakt zijn eigen keuzes hé.
Ik heb in mijn kindertijd altijd gecrosst (van mijn 4 tot mijn 12/13 jaar). Daarna gestopt -> moto verkocht door mijn ouders. Ben beginnen voetballen/karate etc.

Wel nog altijd blijven 'dromen' van crossmoto's/moto's int algemeen. Op mijn 16e dan een brommerke moeten kopen om naar de voetbal op en af te gaan. En nu op mijn 18e een enduro gekocht.
Ik vraag mij af vanwaar ik ineens die kennis vandaan moet halen om alles te kennen?
Er bestaat namelijk nog zoiets als school waar ge andere dingen moet leren :p

Ik durf eigenlijk gerust zeggen dat ik er zelf voor gezorgd heb dat ik nu op mijn 18e zo'n moto kan kopen. Ok ja, het is logisch dat ik nu niet uit de armste familie kom), maar elke cent die ik nu uitgeef aan mijn moto (van aankoop tot naft/olie en rijbewijs/Verzekeringen is allemaal uit mijn eigen zak).

Ik wist van mijn 12e al dat ik later met zo'n moto wou rijden -> ik heb heel mijn leven nooit geld uitgegeven, enkel gespaard (1x een gsm gekocht van mijn eigen geld, nog nooit een andere gehad). Voor de rest ja, heel dikke chance gehad dat mijn pa op festivals werkt zodat dingen zoals pukkelpop/werchter gratis zijn voor mij (en die prijs kan toch serieus oplopen als ge enkele jaren na elkaar gaat). En met de voetbal toch wat schoon kunnen bijverdienen maar ach wat.

99% verklaart mij zot dat ik nu al mijn geld uitgeef aan een moto. Die andere 1% heeft het zelf gedaan en weet hoeveel fun het is ;)

skully25

Legacy Member
LeXx zei:
Ik vraag mij af vanwaar ik ineens die kennis vandaan moet halen om alles te kennen?
Er bestaat namelijk nog zoiets als school waar ge andere dingen moet leren :p

ik zeg toch niet dat ge alles moet kennen, moet niet zo snel de defensieve houding aannemen. all friends here, den dezen heeft ook andere zaken geleerd int school maar de technische interesse zat er ook altijd al in en ik ben ook pas later in die richting uitgegaan.

ik stelde gewoon de vraag, want de stelling "ik ken niks van onderhoud" komt wel wat raar over want ge hebt dus effectief gasten die niks zelf doen, zelfs geen ketting smeren.

ik zit zelf bij die ene procent dus hoeft u niet te verantwoorden zunne :lol:

Robust²

Legacy Member
Ik volg Skullbasher toch wat. Zeker bij dat soort motos is het toch wat aangeraden dat je jezelf wat kan behelpen. Er zijn er genoeg die zo iets onderhoudsintensief kopen en dan achteraf verschieten hoe veel geld het kost of dingen laten verwaarlozen. 'Hoe kan ik het geleerd hebben' is imo maar vreemd gezien je zelf toegeeft dat je wel al veel rijervaring hebt.

Ik ben ondertussen ook maar 22, ben nooit in aanraking gekomen met motoren of technische dingen tijdens m'n opleiding maar heb ook wel wat kennis onder m'n riem denk ik. Je begint bij je brommer en je bouwt op zodat tegen dat je aan motors begint je al wel weet waar je mee bezig bent :) Als je al geen tijd meer hebt voor wat aan je brommer te sleutelen in het middelbaar, dan stel ik me toch ook wat vragen :p

Vanwaar je het geld haalt om in je motor te steken, zie ik niet direct de relevantie in :unsure: Hier ook alles door te werken in de zomer en tijdens het jaar btw, tesamen met al m'n andere uitgaven. Zelf sleutelen is dus ook eerder noodzaak meestal :')

skully25

Legacy Member
spreekt voor zich dat niemand van het ene moment op het andere een blok opengooit. allé eigenlijk wel want opengooien is nie moeilijk, tis het weer samenkrijgen dat dan meestal het probleem is :D

voor mij is dat sleutelen ondertussen part of the fun want sinds ik sinds ik werk is de mogelijkheid van te rijden serieus vermindert. dan verlangt ge toch deels terug naar die studententijd waar geld meer het probleem was maar er wel tijd was om te rijden wanneer het uitkwam. nu komt er wel genoeg geld binnen en kan het soms een maand of langer duren eer ik die moto nog eens uit de garage kan halen.... tis nooit echt ideaal.

Faun

Legacy Member
Robust² zei:
Ik volg Skullbasher toch wat. Zeker bij dat soort motos is het toch wat aangeraden dat je jezelf wat kan behelpen. Er zijn er genoeg die zo iets onderhoudsintensief kopen en dan achteraf verschieten hoe veel geld het kost of dingen laten verwaarlozen. 'Hoe kan ik het geleerd hebben' is imo maar vreemd gezien je zelf toegeeft dat je wel al veel rijervaring hebt.

Ik ben ondertussen ook maar 22, ben nooit in aanraking gekomen met motoren of technische dingen tijdens m'n opleiding maar heb ook wel wat kennis onder m'n riem denk ik. Je begint bij je brommer en je bouwt op zodat tegen dat je aan motors begint je al wel weet waar je mee bezig bent :) Als je al geen tijd meer hebt voor wat aan je brommer te sleutelen in het middelbaar, dan stel ik me toch ook wat vragen :p

Vanwaar je het geld haalt om in je motor te steken, zie ik niet direct de relevantie in :unsure: Hier ook alles door te werken in de zomer en tijdens het jaar btw, tesamen met al m'n andere uitgaven. Zelf sleutelen is dus ook eerder noodzaak meestal :')

Hier sluit ik mij volledig bij aan. Alle begin is moeilijk. Op dit forum zijn er trouwens genoeg mensen die alles es willen voortonen. Zo heeft Robust² :applause: mij voorgetoond hoe ik mijn ketting aanspan, sindsdien kan ik het zelf.

Bushido

Legacy Member
[Az3r];17439023 zei:
izs5jc.jpg

Mooooooi!

Zeg uwe wheelstripe heb ge die zelf gedaan? Ik wil mijn wielen ook doen, maar durf er niet goed aan beginnen... :p

Xiao

Legacy Member
Ik vind na 2 jaar een moto te hebben dat ik toch ook nog veel te weinig kan hoor.
Heb hier zelfes een Haynes Manual liggen.
Ik kan net mijn ketting smeren en was heel fier dat ik zelf een gps-kabel kon leggen :p Koppelingskabel heb ik ook kunnen vervangen, maar die heeft het dan maar een half jaar uitgehouden :D

Heb vooral schrik om dingen omzeep te doen en dan grotere kosten te hebben dan diegene die ik uitspaarde :p
Groot nadeel van mijn moto is ook dat er geen kat mee rondrijdt, dus grote reserve-onderdelen moeten bijna altijd van de dealer komen.

Lexx

Legacy Member
Tja mannen.. wat moet ik dan zeggen over:

Hoeveel mensen die een auto kopen die er begot niks van kennen :p

Na vandaag zal ik wel al een heel stuk wijzer zijn qua dingen vervangen, want iemand gaat eens langskomen om de puntjes op de i te zetten.

Ik wil gerust leren hoe ik heel een moto inclusief blok uit elkaar haal om daarna weer netjes in elkaar te steken, maar logischerwijs ga ik dat ook niet van vandaag op morgen kunnen hé :D

Als ik nu gewoon in kleine stappen leer hoe ik alles goed kan onderhouden en desnoods maken, is het voor mij goed genoeg. Ik ken veel vrienden da begot hun ketting van hun fiets nog nie kunnen opleggen hoor :lol:

Caracalla

Legacy Member
Bushido zei:
Mooooooi!

Zeg uwe wheelstripe heb ge die zelf gedaan? Ik wil mijn wielen ook doen, maar durf er niet goed aan beginnen... :p

Zonder paddock stand, zéér moeilijk te doen vind ik!

Xiao

Legacy Member
Ik heb die van mij zelfs verpest mét paddock stand :p
Heb nu 3 wiel-kanten met striping, toen was het op (te veel gesmost :doh:)

[Az3r]

Legacy Member
idd wheelstripes zelf gedaan, vond het niet zo moeilijk als ge wat geduld hebt. Ne paddock stand is idd handig, dan blijft de moto mooi rechtop staan en ge kunt met uw wiel draaien. Bij mij zat er een reserve stripe bij, dus ge kunt ne keer missen, want eens da plakt krijgt ge het er niemeer af zonder kapot te doen.

Ben enkel aant denken om de gsxr sticker aan de voorkant er mss af te doen.

WeedJunk

Legacy Member
LeXx zei:
Tja mannen.. wat moet ik dan zeggen over:

Hoeveel mensen die een auto kopen die er begot niks van kennen :p

Na vandaag zal ik wel al een heel stuk wijzer zijn qua dingen vervangen, want iemand gaat eens langskomen om de puntjes op de i te zetten.

Ik wil gerust leren hoe ik heel een moto inclusief blok uit elkaar haal om daarna weer netjes in elkaar te steken, maar logischerwijs ga ik dat ook niet van vandaag op morgen kunnen hé :D

Als ik nu gewoon in kleine stappen leer hoe ik alles goed kan onderhouden en desnoods maken, is het voor mij goed genoeg. Ik ken veel vrienden da begot hun ketting van hun fiets nog nie kunnen opleggen hoor :lol:

Die mensen kopen dan ook geen circuitkar die na elke rit opengesmeten moet worden, om de vergelijking maar door te trekken :)
Maar al doende leert men; en dat is duidelijk uw plan ook :niceone:

Angel Of Mercy

Legacy Member
Ik kan de meeste reactie's hierboven wel volgen voor zelf aan motor te sleutelen, de basic shit leerde wel door te doen.
bv. ketting aanspannen, remvloeistof vervangen, olie verversen, remblokjes en banden wisselen.
Maar de meer technische zaken zoals in motorblok sleutelen, koppeling vervangen kunde toch moeilijk adhv boekske doen :eek:
Ik werk ook graag aan men moto, heeft soort zelfvoldoening :)
Daarom ben ik aan het overwegen om mss avondschool te volgen in pcvo in ninove voor motors :applause:

Katoom

Legacy Member
Enige problemen waar ik op stoot bij het sleutelen zijn het juiste gerief en werkruimte (deftige werkplaats is imo nodig om een blok open te gooien). Voor de rest is een werkplaatshandboek meer dan voldoende. Standaard dingen zoals een koppeling steken is kinderspel hoor. Dat is makkelijk te doen met een boekske. Kleppen stellen is nog zoiets, boek ernaast en gewoon uwen tijd nemen. :) Google kan ook altijd eens van pas komen. ;)

WeedJunk

Legacy Member
Lijkt mij inderdaad goed te doen, ik heb zo ook nog vliegwielen zitten switchen op m'n pitbike, mbv een youtube filmke (zonder enige voorkennis). Voor de kleppen wou ik er toch ook wel liever iemand bij met ervaring, maat heeft dat dan gedaan voor mij.

Bushido

Legacy Member
[Az3r];17439847 zei:
idd wheelstripes zelf gedaan, vond het niet zo moeilijk als ge wat geduld hebt. Ne paddock stand is idd handig, dan blijft de moto mooi rechtop staan en ge kunt met uw wiel draaien. Bij mij zat er een reserve stripe bij, dus ge kunt ne keer missen, want eens da plakt krijgt ge het er niemeer af zonder kapot te doen.

Ben enkel aant denken om de gsxr sticker aan de voorkant er mss af te doen.

Caracalla zei:
Zonder paddock stand, zéér moeilijk te doen vind ik!


Paddockstand is geen probleem die heb ik... Maar het geduld... :p Ik ben wel gewoon van vanalles te doen aan auto/moto maar zo'n dingen.. Ging zo eens de ruiten van mijne auto verduisteren :doh: tis er nooit opgeraakt :p

[Az3r]

Legacy Member
t hangt mss van moto tot moto af, ge moet het maar eens proberen, en niet zo snel opgeven :p

j3T

Legacy Member
Gespot op't werk. Staat daar al minstens een jaar zo, peins dat de eigenaar vergeten is dat ie nog ergens ne motor staan heeft :)
En jawel, da's geen matzwarte maar een laag stof.

IMG_0047.JPG
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan