Archief - Het Moto praat topic - Deel 2!

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Robust²

Legacy Member
Katoom zei:
Beetje spijtig ja dat het zo ver is. Al was het die rit toch wel dubbel en dik waard. :)

Jouw afstand zou ik nu nog doen, voor mij mag er nog eens 90km enkel bij :p

Robust²

Legacy Member
Katoom zei:
Daguitstapke van maken. :unsure:

Als ik m'n rijbewijs wil houden en tegelijk +-400 km wil rijden zal dat wel moeten :unsure: Heb nog eens bij Bikesetup geïnformeerd, t'is niet gratis maar Steven Casaer lijkt mij wel een van de meest professionele mensen op dat vlak in België en ik bespaar al redelijk wat benzine. :p

beemer036

Legacy Member
Over afstanden/daguitstappen gesproken...

Collega vant werk stuurt me net een foto door, hij is een toerke aant doen in Marokko :)
kristof.jpg

Katoom

Legacy Member
Robust² zei:
Als ik m'n rijbewijs wil houden en tegelijk +-400 km wil rijden zal dat wel moeten :unsure: Heb nog eens bij Bikesetup geïnformeerd, t'is niet gratis maar Steven Casaer lijkt mij wel een van de meest professionele mensen op dat vlak in België en ik bespaar al redelijk wat benzine. :p
Wa vraagt dien? :p

beemer036 zei:
Over afstanden/daguitstappen gesproken...

Collega vant werk stuurt me net een foto door, hij is een toerke aant doen in Marokko :)
kristof.jpg
Gelukzak :love:

Robust²

Legacy Member
Katoom zei:
Wa vraagt dien? :p

Gelukzak :love:

'Basis afstelling' is 40€ volgens zijn website, heb eens geïnformeerd wat dat juist inhoudt :) De rest van zijn prijzen zijn wel redelijk gelijkaardig aan HK precies, net een tikkeltje duurder maar dat had ik ook wel verwacht.

Als ik daarvoor mijn motor deftig kan laten afstellen door iemand met zijn kennis, heb ik dat geld er gerust voor over.

Robust²

Legacy Member
Katoom zei:
Pff, daar zou ik het niet voor laten. :)

Hangt er vanaf wat hij doet he, bandendruk eens nakijken en de sag afstellen kan ik bv zelf ook wel :p Vermoed echter dat het wel wat meer zal inhouden, ik wacht op respons en maak dan wss wel een afspraak.

Gezien jij trouwens ook wel geïnteresseerd bent in het onderwerp, kan ik je enkel aanraden om Dave Moss te volgen op Facebook. Man post zéér diepgaande en interessante posts op zijn pagina en antwoord altijd zeer behulpzaam als je hem vragen stelt. Vorige week hield hij "Tire week" met uitgebreide posts hierover. Soms is het wel nogal zéér precies dat hij te werk gaat en wat overdreven voor straatrijders imo, maar het blijft de moeite waard om te lezen :)

Katoom

Legacy Member
Mja, is uw veersterkte voor en achter wel goed (volgens gewicht), staan uw vorkpoten mooi gecentreerd, juiste oliehoogte/dikte, shimming goed, etc
Statische zak van de voorkant staat bvb al verschillend afhankelijk van dat je op straat of circuit rijd, hoe moet die dan best staan?

Mijn voorkant ging wijd bij snelle bochten (onderstuur) en ik had last van nadijning. Heb toen ook op internet rondgezocht en vanalles geprobeert, soms met succes maar dan zat het op een ander manier weer niet goed. Toffe aan veeringen is, je lost 1 probleem op en je creërt er een ander. :crazy:

Naar HK gereden en die gast vroeg wat uitleg wat het probleem was, ging ne keer rond met een meter om de sag na te kijken, ik moest er dan op gaan zitten, dan weer af, dan weer op, duwt een paar keer met zijn voet op de pegs (kijken of de balans juist stond tussen de voor en achter kant), begon aan de clickers etc te draaien, herhaalde heel de procedure een paar keer ( ik dus weer erop gaan zitten en eraf etc) en na een kleine 3 kwartier zij hij dat het goed stond. Gaf wat settings mee die ik maar moest proberen en nog een hoop uitleg gehad. Bij het naar huis rijden reed dat ding zo strak dat ik snel de conclusie heb gemaakt: Ik snap geen bal van heel dat vering gedoe. :lol:

Als je er weinig van kent zit gewoon in het duister te tasten en blijf je dus naar verbeteringen zoeken met je clickers terwijl het probleem misschien in je internals zit. Dan is professioneel advies echt wel handig zodat je toch ergens een indicatie hebt waar je naartoe moet en wat je met je standaard gerief kan bereiken. Bij HK was het verre van een verkoperspraatje, die gast gaf echt advies en zei dat ik met die vering wel ver toe zou moeten komen als recreatief circuit rijder.
(dus die smeerde me al geen upgrades aan waar ik voorlopig toch niets aan had)
Hopelijk is EMC ook van die aard, dan is het zijn geld dubbel en dik waard. :)
Moest ik weer in die situatie zitten en wetende dat ik daar zo geholpen zou worden dan zou ik daar met plezier geld voor betalen.

Merci, die ga ik zeker in't ook houden. Misschien snap ik er dan uiteindelijk tòch nog iets van. :p

Robust²

Legacy Member
Ik heb er vertrouwen in dat hij me gaat kunnen helpen hoor, ik hoop gewoon dat hij een simpele chauffeur als mij gaat willen helpen gezien die normaal wel met iets serieuze projecten en jobs bezig is heb ik de indruk :p
Zoals je zegt zijn er zo veel subtiliteiten die je zelf niet kan voelen. Hetzelfde gevoel vermoed ik heb je hoe jij, ik en de meer ervaren motorijders hier direct voelen wanneer een band net dat tikkeltje te slap staat naar je zin, je kettingspelen wat te groot begint te worden etc, koppeling niet geheel juist staat afgesteld... Iets wat voor ons direct duidelijk is kan voor een nieuwe chauffeur die niets anders gewoon is absoluut niet zo duidelijk zijn. Eens je weet hoe iets voelt en je kan verbinden wat daarvoor meespeelt is het wss geen compleet zwarte magie, maarja om daar te geraken...

Voordeel aan die pagina is dat je direct kan vragen om verduidelijking als je iets niet geheel snapt. Ik heb vaak wel iets van 'uhm, sure ik kan verstaan dat dit belangrijk is, maar no way dat ik dit zelf kan identificeren en aanpassen' maar ik leer er toch iets van ondertussen :unsure: Een van de dingen die na het lezen van de posts deze week op de planning staan voor m'n volgende ritje is bv het drukverschil tussen koude en warme banden controleren om te zien of m'n druk ongeveer juist staat.

Er zijn maar 2 dingen waar ik tot nu toe heb gemerkt dat ik er zelf absoluut niet goed in ben: carburators afstellen en veringen dus. :p Beide moet je sterk op gevoel werken heb ik de indruk en is er niet 1 juiste oplossing of manier om tot een oplossing te geraken. Ik werk zelf liever precies, ofwel is het goed ofwel is het niet goed, niet zo dat vaag gedoe ertussen in waar je 20 wegen uit kunt gaan om een oplossing te vinden.

Katoom

Legacy Member
Idd, eens je tevreden bent mag je niet blijven piekeren over de details.

Brr, carbs. Nog zo iets... De mijne pakken goed op, nooit geen haperingen, verbruiken niet overmatig veel en de boel rijdt niet te nukkig in lage toeren/hoge versnelling. Dus blijf ik er nu properkes af. :p (is ook een PITA om daar aan te kunnen bij een 950) Als ik zonder objectieve input er bvb geen dipje uit kan halen heeft het voor mij ook weinig zin om daar verder in te gaan zoeken. Puur subjectief staat het goed voor mij. Een testbank run is mij het geld momenteel ook niet waard. Stilletjes loop ik toch weer met een upgrade van motor in mijn achterhoofd, dus steek ik liever tijd en geld in opties die ik later nog kan gebruiken dan een afstelling waar ik binnen een paar maand niks meer aan heb.

Met de vering zit ik met een compromis van weg en offroad + op een all-road band die meer offroad gericht is. Dus met zo een dingen als bandendruk heb ik gewoon teveel variabelen om het perfect te krijgen.:p In die mate kan ik ook eindeloos aan de vering blijven vijzen, dat schiet niet echt op. De limiet van grip ligt tenslotte in de smalle voorband met noppen dus daar kan je zo al niet te gek mee doen op de weg. Offroad gezien zou de voorkant wat harder mogen dus misschien nog wat hardere veren steken vooraan. Al ben ik nu toch al tevreden met wat ik ermee kan doen, dat is voorlopig eigenlijk genoeg. Ik heb dan ook nog andere kosten buiten het motorrijden en ergens moet het ook stoppen. :unsure: En voor de rest deze zomer gewoon veel rijden ipv sleutelen. ;)

Als er gene sniper op de loer ligt heb ik binnen 18uur 'goedkope' bagagekoffers. :applause:

Robust²

Legacy Member
Als carburators goed werken is dat allemaal tof, maar o wee als er "onverklaarbaar" (voor mij dan toch) iets niet werkt. Ik herinner me nog meer dan goed genoeg wat voor miserie ik in het begin heb gehad met m'n GS500 om dat ooit opnieuw te willen doen :sop:

Testbankrun wil ik sowieso wel eens doen, maar ik betwijfel of ik er iets mee doe als het resultaat niet super is :p Als het echt erg zou zijn (wat het niet is volgens mijn 'butt dyno') zou ik mss wel een stock ECU flash overwegen maar een Power Commander is alweer zo duur. Online hoor je ook vaak dat SV's op een testbank meer neerzetten dan op papier en dat zou natuurlijk mooi zijn om eens op papier te zien :unsure:

Robust²

Legacy Member
dacuba zei:
Ik moet toegeven, het is mooi hoe je met je motor omgaat en haar telkens probeert te verbeteren Robust. We komen vaak niet overeen maar dat moet ik wel toegeven, respect! Geldt ook voor andere liefhebbers. :)

Thx, m'n motor is ook wel iets waar ik redelijk trots op ben tbh. :$
Toen ik hier in het begin toekwam was ik onder de indruk hoe bv Skullbasher als jonge gast toch een vette motor had en serieus veel werk en tijd in stak om dat ding nog beter en mooier te maken. Ik vermoed dat ik ondertussen toch ook wel die richting aan het uitgaan ben :unsure: Ik heb wel nog altijd zo geen duur performance gerief als hem, maar ik ben wss ook bijlange nog niet de chauffeur die hij is.

Edit: Om het in perspectief te zetten, toen ik hier meer ben beginnen posten reed ik nog met dit :p Ik droeg ook serieus zorg voor dat ding maar alles behalve spectaculair voor de meeste natuurlijk.

Faun

Legacy Member
Nieuwe remblokken daarjuist serieus mogen uittesten, gelukkig had ik ze al 200km ingereden. Ik reed daarstraks op een baan waar je blijkbaar maar 70 mag, echte kinderachtige snelheid op die baan gezien het een nieuwe baan was zonder één huis in een kilometer omtrek. Opeens zie ik daar juist achter een verkeersbord een flitspaal staan terwijl ik 105 reed. Nog kunnen remmen tot 71, alhoewel ik mijn voorband klein beetje voelde schuiven. Ik heb geen ABS, maar mijn nieuwe remblokken zijn alleszinds OK.

desolation

Legacy Member
volgend weekend eens met de vriendin gaan kijken naar een schoon 2dehandsje...

de rekening zegt NEIN NEIN NEIN, maar het hart spreekt 999 :)

Robust²

Legacy Member
Katoom: Op een van de 2 cilinders? Dat klinkt als oplappen van een onderliggend probleem.
Groot verschil tussen de bougies, ik zou zeld denken aan de TB/carbs eens syncen. Om je bougies perfect te checken kan je eigenlijk al rijdende je motor afzetten en dan met koppeling ingetrokken tot stilstand komen en dan direct checken. Zal echter wel geen enorme verschillen geven wss.

skully25

Legacy Member
Robust² zei:
Toen ik hier in het begin toekwam was ik onder de indruk hoe bv Skullbasher als jonge gast toch een vette motor had en serieus veel werk en tijd in stak om dat ding nog beter en mooier te maken.

voorbeeld nemen aan mij... ben maar de zoveelste poser die geen leven heeft :unsure:

da constant veranderen begint om den duur ook redelijk wa geld te kosten, ben ondertussen al serieus wat geminderd op dat vlak. nu ben ik al content als ik nog een keer kan rijden. doet het trouwens klinken alsof ik 1 of andere superpiloot ben, ben maar gewoon een circuitrijder die een beetje vooruit gaat, maar er is nog genoeg plaats voor verbetering zunne :lol:

twordt trouwens tijd dat ik mijne nickname verander, da skullbasher gedoe was een hersenspinsel van toen ik 16 was en klinkt nu zo debiel als iets... sta nu overal bekend als skully, ietske minder debiel :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan