Archief - Jupiler Pro League 2011-2012 - Deel 3

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Morrissey

Legacy Member
puni zei:
Elke competitie heeft sterke en zwakke ploegen nodig eh. Als ge in elke competitie de ploegen eruitbonjourt die voetballend geen meerwaarde brengen (inclusief de topcompetities), schieten er misschien zes of acht ploegen over, vaak zelfs minder.

Als ge trouwens als promovendus al niet moogt gaan betonneren bij wat normaalgezien de meest prestigieuze club van het land is, dan is het al wel erg gesteld. Vooral als bepaalde kenners zoals Fireflies hier dan op basis daarvan gaan stellen dat die clubs voetballend niks voorstellen.

Tuurlijk is dat hun volste recht, maar dat neemt niet weg dat zo'n voetbal het algemeen niveau van de competitie omlaag trekt.

Ik begrijp OHL, en zou als trainer wellicht krak hetzelfde doen, maar dat neemt echt mijn argument niet weg. En ik heb OHL dit seizoen 6 of 7 keer bezig gezien, en die hebben geen enkele keer getoond het waard te zijn om in eerste klasse te zitten.

Tuurlijk zullen die voetballend wel wat kunnen, anders geraak je hier niet, maar het niveauverschil (en daar komt stadion, budget, supportersaantal, het totaalpakket dus) met de grotere ploegen is gewoon véél te groot. Eupen was net hetzelfde, kleine voetballende ploeg, maar die zijn er vrij snel uitgebonjourd. Het verschil was gewoon te duidelijk. En dan mogen ze van mij naar eerste komen, maar wat heb je er dan aan als ze direct weer naar 2de klasse moeten 1 of 2 jaar later? Voor die clubs is dat een absolute bonus op kapitaalvlak, maar voetballend gezien brengt dat gewoon geen meerwaarde.

En ik besef ook wel dat ik hiermee tegen de schenen stamp van de supporters van OHL, STVV,..., maar als Anderlechtsupporter zijnde, erger ik mij meer aan het niveau van die kleine ploegen dan dat ik ze effectief apprecieer.

puni

Legacy Member
Morrissey zei:
Tuurlijk zullen die voetballend wel wat kunnen, anders geraak je hier niet, maar het niveauverschil (en daar komt stadion, budget, supportersaantal, het totaalpakket dus) met de grotere ploegen is gewoon véél te groot.

OHL moet qua stadion, supportersaantallen en budget niet onderdoen voor de helft van eerste klasse. Meer zelfs, het is een ploeg die in een 'blinde vlek' in eerste klasse ligt op geografisch vlak en dus nog redelijk wat groeipotentieel heeft. Om maar te zwijgen over het meer dan degelijke bestuur (in tegenstelling tot blazen in Waregem, Sint-Truiden en Lierse die om de twee weken van hun tak liggen maken in de pers) en de steun van het stadsbestuur, die o.a. wordt vertaald in een nieuw stadion als we een paar jaar in eerste kunnen blijven hangen. En nogmaals, een van de redenen voor dat behoudende spel (waarschijnlijk de hoofdreden) is dat driekwart van de defensie in de lappenmand ligt). Dan moet ge gewoon meer zekerheid inbouwen.

Ik heb gewoon de indruk dat gij een pik op OHL hebt omdat ze kostbare punten hebben gepakt tegen Anderlecht.

bardok--

Legacy Member
Wanneer heeft die van Lierse nog eens van zijne tak gemaakt?
Maged Samy heeft zijn leske wel geleerd op da vlak...
Die van STVV en Westerlo zitten om de 2weken van hunne tak te maken.

ok het gaat bij Lierse sportief en finacieel niet goed en das volgens mij nog een understatement maar je heeft niet te bashen...

Morrissey

Legacy Member
puni zei:
Ik heb gewoon de indruk dat gij een pik op OHL hebt omdat ze kostbare punten hebben gepakt tegen Anderlecht.

Dan zou ik ook een pik hebben op Bergen ;). Er is een verschil tussen al voetballend een punt pakken, en een punt pakken door met 11 op de eigen helft te gaan kamperen.

Cerv.Be

Legacy Member
Al voetballend zou OHL zeker punten rapen tegen Anderlecht (& andere toppers)... :unsure:
Dat is gewoon normaal dat je als kleine ploeg zo komt spelen.

MilM

Legacy Member
Blijkbaar zou de hoofdaandeelhouder van KV Kortrijk deze nacht onverwachts overleden zijn (JM Degryse).

Die man had veel impact op de scouting en aankoop (transfers dus). Keek enorm veel wedstrijden en slaagde er toch in om telkens goeie vervangers te vinden voor belangrijke spelers die weggingen.

Naast het familiale drama, dus ook een zeer spijtige zaak voor KVK als club :(

fraaanche

Legacy Member
puni zei:
OHL moet qua stadion, supportersaantallen en budget niet onderdoen voor de helft van eerste klasse. Meer zelfs, het is een ploeg die in een 'blinde vlek' in eerste klasse ligt op geografisch vlak en dus nog redelijk wat groeipotentieel heeft. Om maar te zwijgen over het meer dan degelijke bestuur (in tegenstelling tot blazen in Waregem, Sint-Truiden en Lierse die om de twee weken van hun tak liggen maken in de pers) en de steun van het stadsbestuur, die o.a. wordt vertaald in een nieuw stadion als we een paar jaar in eerste kunnen blijven hangen. En nogmaals, een van de redenen voor dat behoudende spel (waarschijnlijk de hoofdreden) is dat driekwart van de defensie in de lappenmand ligt). Dan moet ge gewoon meer zekerheid inbouwen.

Ik heb gewoon de indruk dat gij een pik op OHL hebt omdat ze kostbare punten hebben gepakt tegen Anderlecht.

Moesten we naar 14 clubs gaan zou ik idealitair Lierse, Westerlo en Waregem eruit gooien en Antwerp erbij steken.

Eerste klasse (voetbal België) - Wikipedia

OHL heeft bestaansrecht in eerste klasse denk ik. Die gaan mits goed beleid een vaste klant in eerste worden.

West-Vlaanderen en Antwerpen lijken me wat oververtegenwoordigd in eerste klasse. Laat Kortrijk dan maar blijven in w-vl en Waregem eruit. Kortrijk is authentieker en de stad is groter en economisch sterker (dacht ik). De toeschouwersaantallen van Kortrijk zouden wel wat naar omhoog mogen. Bij Cercle is een stadion op hun maat wel aangewezen.

In Antwerpen mogen Lierse en Westerlo gaan van mij. De situatie met Samy bij Lierse is ongezond en daar wordt dit jaar zeer negatief voetbal gespeeld. Westerlo mag ook gaan, voetbal draait nog meer en meer om geld, eersteklassevoetbal in een groot uitgevallen dorp gaat niet houdbaar blijven.

Indien ze bij Antwerp een goed bestuur op poten kunnen zetten hebben die altijd hun plaats in eerste. Veel supporters en een leuke derby erbij, dus laat maar komen.

NotoriousP

Legacy Member
Wat een zever is me dat toch allemaal seg.

Ploegen eruit gooien omdat een regio oververtegenwoordigd is? Dan mag je de helft van de ploegen verwijderen want we hebben maar 2 Waalse ploegen.

Om nog maar te zwijgen dat de notie om een ploeg te verwijderen omdat een ander uit een "authentiekere" stad komt, compleet belachelijk is.

Het draait om voetbal en niets anders. Wie op het einde van de playoffs er staat, zal er volgend jaar staan.

Antwerp moet eerst eens 2de klasse winnen alvorens ze aanspraak willen maken om thuis te horen in 1ste.

fraaanche

Legacy Member
NotoriousP zei:
Wat een zever is me dat toch allemaal seg.

Ploegen eruit gooien omdat een regio oververtegenwoordigd is? Dan mag je de helft van de ploegen verwijderen want we hebben maar 2 Waalse ploegen.

Om nog maar te zwijgen dat de notie om een ploeg te verwijderen omdat een ander uit een "authentiekere" stad komt, compleet belachelijk is.

Het draait om voetbal en niets anders. Wie op het einde van de playoffs er staat, zal er volgend jaar staan.

Antwerp moet eerst eens 2de klasse winnen alvorens ze aanspraak willen maken om thuis te horen in 1ste.

Natuurlijk draait het nog altijd om voetbal en moet promotie of degradatie sportief afgedwongen worden? Precies of iemand gaat dat ontkennen.

Deze gedachtegang is louter hypothetisch. Het zou leuk zijn moest je dat aanvoelen. Deze discussie is ontsproten uit de uitspraken van De Witte, die gaan over het economisch draagvlak van profclubs in België. Daar heeft oververtegenwoordiging wel degelijk veel mee te maken. Omdat De Witte zijn visie over eerste klasse blijkbaar stoelt op economisch draagvlak, ga ik daar verder op in. Dat mag toch?

Ik heb het trouwens over de 'club' Kortrijk die authentieker is, niet over de stad.

bardok--

Legacy Member
Mja je geeft al vb de situatie Lierse - Samy en dat is idd geen financieel succes op dit moment. (Ligt een stuk aan die revolutie in Egypte dat er een max. bedrag naar hier mag komen of zoiets, ken er niet veel van :p)
Maar nu vraag ik mij af of het bij Beerschot dan zoveel beter is dat die wel zouden mogen blijven...

Sportief gezien is het bij Lierse verre van goed maar jij zegt dat ze zeer negatief voetbal spelen. Hoeveel matchen heb jij al gezien van lierse dit seizoen?
Er zijn matchen geweest die echt op gene zak trokken en waar het idd negatief was. Maar het omgekeerde is er ook al geweest.

Carus

Legacy Member
Jean-Marc Degryse, clubleider van KV Kortrijk, is vannacht overleden.

fraaanche

Legacy Member
bardok-- zei:
Mja je geeft al vb de situatie Lierse - Samy en dat is idd geen financieel succes op dit moment. (Ligt een stuk aan die revolutie in Egypte dat er een max. bedrag naar hier mag komen of zoiets, ken er niet veel van :p)
Maar nu vraag ik mij af of het bij Beerschot dan zoveel beter is dat die wel zouden mogen blijven...

Sportief gezien is het bij Lierse verre van goed maar jij zegt dat ze zeer negatief voetbal spelen. Hoeveel matchen heb jij al gezien van lierse dit seizoen?
Er zijn matchen geweest die echt op gene zak trokken en waar het idd negatief was. Maar het omgekeerde is er ook al geweest.

Nja Antwerpen > Lier. Het nieuwe bestuur van Beerschot moet een kans krijgen om er terug bovenop te geraken. In deze stad zou dat moeten lukken. Dit seizoen draait Beerschot break-even trouwens, het probleem zijn de schulden van de vorige jaren, die gaan weggewerkt worden door de verkoop van Kagelmacher id zomer of kapitaalsinjecties.

Het gevaarlijke bij Lierse is vooral dat het te afhankelijk is van die Samy. Vanaf die zijn investeringen in de vzw terugvordert omdat hij zijn speelgoedje beu is, dan wordt het moeilijk in Lier om er nog bovenop te komen.

Vrijwel alle Sporting Telenet matchen van Lierse heb ik gezien en de 2 tegen Beerschot live. Dat was nooit leuk kijken. Lierse is aanvallend weinig soeps dit jaar, kijk maar naar het doelsaldo. Van STVV kan je zeggen dat de verdediging los aaneen hangt, maar aanvallend staan die nog hun mannetje. En ik vond Lierse vorig seizoen ook al een mager beestje.

bardok--

Legacy Member
fraaanche zei:
Vrijwel alle Sporting Telenet matchen van Lierse heb ik gezien en de 2 tegen Beerschot live. Dat was nooit leuk kijken. Lierse is aanvallend weinig soeps dit jaar, kijk maar naar het doelsaldo. Van STVV kan je zeggen dat de verdediging los aaneen hangt, maar aanvallend staan die nog hun mannetje. En ik vond Lierse vorig seizoen ook al een mager beestje.

Ik heb die 2 wedstrijden tegen Beerschot ook gezien. Ik weet dat wij thuis wel een stuk beter waren dan Beerschot en als dat Fukushima gedoe er niet had geweest wij gewoon 2 punten meer hadden.
Op Beerschot was het aan onze kant idd rampzalig en heb je absoluut gelijk.
Hoewel Beerschot er dan iets meer mee moest doen en dat was hun fout. :p

Aanvallend zit het bij Lierse echt niet goed in mekaar. Komt gewoon omdat er geen deftige aanvoer is naar de spitsen. En de spitsen die we hebben voldoen niet imo. Sonck zou echt wel goalen moeten kunnen maken maar ofwel zit em op de bank/niet in de selectie of krijgt hij geen ballen.

Er zijn gewoon teveel fouten gemaakt in het verleden en ik hoop dat die opgelost raken. Onder Jesse De Preter ben ik vrij zeker dat dit gaat lukken maar het gaat wel even duren.

sharpshot

Legacy Member
Morrissey zei:
Ik begrijp OHL, en zou als trainer wellicht krak hetzelfde doen, maar dat neemt echt mijn argument niet weg. En ik heb OHL dit seizoen 6 of 7 keer bezig gezien, en die hebben geen enkele keer getoond het waard te zijn om in eerste klasse te zitten.

Gewone korte ja/nee vraag: Was jij het niet die na de match tegen OHL zei dat je uw ploeg nooit zo zou laten spelen en dat het een schande was dat ze zoiets deden?

Lorrekvk

Legacy Member
MilM zei:
Blijkbaar zou de hoofdaandeelhouder van KV Kortrijk deze nacht onverwachts overleden zijn (JM Degryse).

Die man had veel impact op de scouting en aankoop (transfers dus). Keek enorm veel wedstrijden en slaagde er toch in om telkens goeie vervangers te vinden voor belangrijke spelers die weggingen.

Naast het familiale drama, dus ook een zeer spijtige zaak voor KVK als club :(

Carus zei:
Jean-Marc Degryse, clubleider van KV Kortrijk, is vannacht overleden.

Dit is een drama. Ongelooflijk groot verlies voor héél de KVK-familie. Het is volgens mij gewoon de persoon die het moeilijkst te vervangen is in onze club.
Ik hoop dat we dit als club te boven kunnen komen, het zou een grotere impact kunnen hebben dan dat sommigen zelf denken.

Oprechte deelneming aan familie en vrienden.

YNWA :(

Morrissey

Legacy Member
sharpshot zei:
Gewone korte ja/nee vraag: Was jij het niet die na de match tegen OHL zei dat je uw ploeg nooit zo zou laten spelen en dat het een schande was dat ze zoiets deden?
Achja, dat is de frustratie van het moment. Ik ben toen gaan kijken in het stadion, en dat was inderdaad een grote schande.

Maar oké, trainers van OHL of STVV kan je nu moeilijk ongelijk geven, met die middelen. Of ik hetzelfde zou doen, dat weet ik niet, maar ik begrijp ze wel. Na de match was ik zwaar gefrustreerd, omdat dat gewoon de zwaarste antivoetbalploeg was die ik mijn hele leven heb gezien. Maar oké, ze pakken een punt en dan vergeet men de manier, het doel heiligt de middelen.

Maar ik bedoel vooral dat het ook anders kan. Kijk naar Bergen, of Kortrijk de laatste 2 seizoenen, met beperkte middelen en toch fraai voetbal beogen. Want die kern van Bergen is heus niet zo veel sterker dan OHL, maar toch slagen ze er daar in wél voetbal op de mat te brengen, en dat is vooral een mentaliteitskwestie. (geen wonder dat het een Hollander is die aan het roer staat bij Bergen).

Jepjep

Legacy Member
Ook in nederland, waar degradatiekandidaten zelfs bij toppers voetbal proberen te spelen. Veel leuker voor de supporters en neutrale voetballiefhebbers.

Morrissey

Legacy Member
Dat bedoel ik net, en dat is gewoon een kwestie van mentaliteit. Je krijgt dan wel eens in sommige wedstrijden 7 goals om uw oren, maar het blijft zelfs voor de neutrale fan gewoon veel leuker om volgen.

Let op, niet alles aan die Nederlandse competitie is beter, maar ik vind wel dat de voetballende mentaliteit iets is waar we als Belgische competitie naartoe mogen streven.

puni

Legacy Member
Van Wijk staat inderdaad wel gekend om zijn aanvallend en attractief voetbal. :ironic:

Die hebben gewoon veel minder blessureproblemen dan OHL, en een pak meer eersteklasse-ervaring, zeker in aanvallend opzicht (Perbet, Mathys, Makiese). En Kortrijk kunt ge al helemaal niet vergelijken met OHL, dat is al jaren een stabiele eersteklasser met een meer dan degelijk beleid en dito kern.

Imo kunt ge OHL op dit moment nog niet evalueren, dat is voor binnen een paar seizoenen (als ze erin blijven tenminste). Het gat tussen eerste en tweede is zo groot dat de overstap tijd vergt. :)

EDIT: En die zeven goals om de oren krijgen mag dan wel leuk zijn als neutrale supporter, als club hebt ge daar niets aan. Het belangrijkste als promovendus is het behoud, en dan heiligt het doel inderdaad de middelen. Zeker omdat degradatie in België door het niveau en het financiële aspect van tweede klasse gewoon ronduit dramatisch is voor een club.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan