Archief - Wat is uw brutoloon? - Deel 8

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

zarathustra

Legacy Member
Herman De Croo zei:
Natuurlijk rij ik véél meer met mijn bedrijfswagen dan ik uit eigen zak zou doen. De auto is een Duitser en meer comfortabel dan ik zelf privé zou kopen én de kilometers zijn volledig gratis.

Is zo vreemd eh. Dat je de kilometers die toch zou doen met die wagen doet kan ik begrijpen. Maar waarom je opeens een hoop uren extra in de wagen gaat zitten gewoon omdat het 'gratis' is ontgaat me.

Superdad

Legacy Member
Dat is dus de grote misvatting hé. Dat je niet zomaar wat kilometers gaat doen omdat het kan, lijkt me wel duidelijk. Het gaat er echter om dat er veel meer de wagen genomen wordt voor niet noodzakelijke dingen... Hier was toch ook iemand die zelf iets ging halen in Nederland/Duitsland terwijl hij dat ook kon laten overkomen (en neen, dat is dan niet enkel die bestelling), of mensen die vanuit de Limburg naar de zee gaan in het weekend ipv fietstochtje in de streek... Enfin, de cijfers/feiten zijn er, maar sommige willen ze niet zien/geloven natuurlijk...

zarathustra

Legacy Member
Superdad zei:
Dat is dus de grote misvatting hé. Dat je niet zomaar wat kilometers gaat doen omdat het kan, lijkt me wel duidelijk. Het gaat er echter om dat er veel meer de wagen genomen wordt voor niet noodzakelijke dingen... Hier was toch ook iemand die zelf iets ging halen in Nederland/Duitsland terwijl hij dat ook kon laten overkomen (en neen, dat is dan niet enkel die bestelling), of mensen die vanuit de Limburg naar de zee gaan in het weekend ipv fietstochtje in de streek... Enfin, de cijfers/feiten zijn er, maar sommige willen ze niet zien/geloven natuurlijk...

Oh ik geloof het wel, het gaat er gewoon bij mij persoonlijk niet in :p Maar dat is gewoon al omdat ik er nu dat ik het zelf moet betalen ook niet echt naar kijk. Ik doe wat ik moet/wil doen. Niet meer, niet minder

the_fox

Legacy Member
Koppel met firmawagen & privéwagen. Of koppel die vroeger 1 wagen had en nu 1 firmawagen. Met welke wagen denk je dat de gezamelijke verplaatsingen gemaakt zullen worden?
Het is niet om meer kilometers dan de noodzakelijke te doen, het is gewoon dat de firmawagen voor de noodzakelijke privéverplaatsingen ook zal ingezet worden. Idem voor groepsverplaatsingen zoals eerder al aangehaald.

nite

Legacy Member
zarathustra zei:
Is zo vreemd eh. Dat je de kilometers die toch zou doen met die wagen doet kan ik begrijpen. Maar waarom je opeens een hoop uren extra in de wagen gaat zitten gewoon omdat het 'gratis' is ontgaat me.

Moest ik een firmawagen krijgen, dan zou ik inderdaad veel meer kilometers doen. Nu hebben we 1 wagen die ik deel met mijn vrouw. Veel verplaatsingen doe ik nu met het openbaar vervoer gewoon omdat mijn vrouw de auto nodig heeft.

Anoniem19

Legacy Member
the_fox zei:
Koppel met firmawagen & privéwagen. Of koppel die vroeger 1 wagen had en nu 1 firmawagen. Met welke wagen denk je dat de gezamelijke verplaatsingen gemaakt zullen worden?
Het is niet om meer kilometers dan de noodzakelijke te doen, het is gewoon dat de firmawagen voor de noodzakelijke privéverplaatsingen ook zal ingezet worden. Idem voor groepsverplaatsingen zoals eerder al aangehaald.

Das toch de logica zelve?

* (hoogstwaarschijnlijk) is de lease een nieuwere wagen
* Beter verzekerd in het geval er een accident voor zou doen
* Bij panne moet je ook maar gewoon een nummer bellen ipv alles zelf te regelen
* benzine wordt vergoed
* ...

Alé, je kan heiliger dan de paus zijn maar waarom zou je het ingodsnaam niet met de leasebak doen als je toch die verplaatsing maakt?


Wij hebben zelfs onze tweede auto weggedaan wegens dat hij helemaal geen km meer deed sinds we onze leaseauto hebben.

@Hierboven, das een manke verhouding, het zou anders zijn dat ze ineens elke week van limburg naar de zee rijden, gewoon omdat hetkan. Maar ook dan wordt je redelijk snel teruggefloten wegens het excessieve aantal km dat je maakt prive

Superdad

Legacy Member
damocles zei:
Das toch de logica zelve?

* (hoogstwaarschijnlijk) is de lease een nieuwere wagen
* Beter verzekerd in het geval er een accident voor zou doen
* Bij panne moet je ook maar gewoon een nummer bellen ipv alles zelf te regelen
* benzine wordt vergoed
* ...

Alé, je kan heiliger dan de paus zijn maar waarom zou je het ingodsnaam niet met de leasebak doen als je toch die verplaatsing maakt?


Wij hebben zelfs onze tweede auto weggedaan wegens dat hij helemaal geen km meer deed sinds we onze leaseauto hebben.

@Hierboven, das een manke verhouding, het zou anders zijn dat ze ineens elke week van limburg naar de zee rijden, gewoon omdat hetkan. Maar ook dan wordt je redelijk snel teruggefloten wegens het excessieve aantal km dat je maakt prive

Dat je de firmawagen gebruikt lijkt mij idd vanzelfsprekend. Begrijp vosje zijn punt niet.

Is niet wat ik zei. Iedere km extra is er één teveel hé... En ik weet niet van u, maar ik mag al redelijk wat privé kilometers doen volgens de policy, en denk dat de meeste firma's dat eigenlijk niet controleren...

Anoniem19

Legacy Member
Superdad zei:
Dat je de firmawagen gebruikt lijkt mij idd vanzelfsprekend. Begrijp vosje zijn punt niet.

Is niet wat ik zei. Iedere km extra is er één teveel hé... En ik weet niet van u, maar ik mag al redelijk wat privé kilometers doen volgens de policy, en denk dat de meeste firma's dat eigenlijk niet controleren...

Ik heb er al gekend waarvan ze vroegen of die na z'n uren taxi speelde ofzo. Die werdt vrolijk teruggefloten.

Iedere km is er een teveel, als mensen naar de zee willen gaan, dan doen ze dat ook of ze nu een leasewagen hebben of niet. Het gaat er meer om de mensen die ipv 2x per jaar naar de zee gaan ineens dat 2x per maand zouden doen.

Anoniem03

Legacy Member
Het is algemeen geweten dat mensen met firmawagens vaker:

* ( zeker bij b-merken en indien niet tevreden over de auto) de auto afraggen; niet rustig warm rijden, patineren, joyriden in bos, overladen naar containerpark, driften op verlaten terrein, bruut rijden, de koppeling laten slippen teneinde hem zo rap mogelijk kapot re krijgen om sneller een nieuwe te krijgen
* op weekend gaan
* naar Auchan gaan
* verdere uitstapjes doen

Dan mensen die alles zelf moeten bekostigen

Bv202

Legacy Member
RETYPE zei:
Het is algemeen geweten dat mensen met firmawagens vaker:

* ( zeker bij b-merken en indien niet tevreden over de auto) de auto afraggen; niet rustig warm rijden, patineren, joyriden in bos, overladen naar containerpark, driften op verlaten terrein, bruut rijden, de koppeling laten slippen teneinde hem zo rap mogelijk kapot re krijgen om sneller een nieuwe te krijgen

Wat een onzin is dus nu weer....

sweetmonkey

Legacy Member
Bv202 zei:
Wat een onzin is dus nu weer....

Frustraties allom precies.. zie persoonlijk niet veel verschil in het behandelen van autos bij leasingrijders en particulieren..

Heeft iemand ervaring met werken bij MARS? Mag via pm!



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Drieszz

Legacy Member
Waarom heeft Cronos de structuur van zo mini-bedrijfjes?
Ik vind het allemaal een beetje geheimzinnig precies, ik vind ook nergens een lijst ofzo van welke bedrijven nu onder de Xplore groep vallen bijvoorbeeld.
Wat zijn de voor- of nadelen hiervan voor de werknemer?

eniac

Legacy Member
Drieszz zei:
Waarom heeft Cronos de structuur van zo mini-bedrijfjes?
Ik vind het allemaal een beetje geheimzinnig precies, ik vind ook nergens een lijst ofzo van welke bedrijven nu onder de Xplore groep vallen bijvoorbeeld.
Wat zijn de voor- of nadelen hiervan voor de werknemer?

In de Cronos groep heeft elk bedrijfje een eigen focus, in tegenstelling tot het typische grote bedrijf dat een aantal verschillende expertisedomeinen heeft.
Dat laat elk bedrijf toe om met een duidelijke branding naar de markt te gaan.

Heb je dus een idee, en je wil een relatief gemakkelijke start nemen, dan voorziet de groep een soort template om een bedrijfje te starten. Je moet je niet echt bezig houden met arbeidsreglement, car policy, want dat wordt voorzien op groepsniveau. Er is ook wettelijke bijstand, lead generation etc.

Nadeel voor de bedrijfsleider is dat de grote winsten niet voor hem/haar zijn maar voor de groep.
Voor werknemers zie ik geen directe nadelen.

cege

Legacy Member
RETYPE zei:
Het is algemeen geweten dat mensen met firmawagens vaker:

* ( zeker bij b-merken en indien niet tevreden over de auto) de auto afraggen; niet rustig warm rijden, patineren, joyriden in bos, overladen naar containerpark, driften op verlaten terrein, bruut rijden, de koppeling laten slippen teneinde hem zo rap mogelijk kapot re krijgen om sneller een nieuwe te krijgen

Sommigen heb toch wel een fout beeld van leasebakken.

Die auto is niet van de rijder, maar wel van iemand. Denk je echt dat ze je zomaar een wrak laten inleveren?

Bij ons zijn er tabelletjes met kosten die je zelf mag betalen. Elke kras groter dan 10cm of 2euro stuk, elke niet normale schade, dat is kassa kassa zelf te betalen. Joyriden in het bos ?? :eek::eek:

"De koppeling kapot laten gaan om sneller een nieuwe te krijgen?" De meesten krijgen na 3 of 4 jaar zowiezo een nieuwe bak. Er is zelfs geen reden om die kapot te maken. Wie wil er nu om de 1 of 2 jaar een nieuwe auto? Dat is zelfs te belachelijk voor woorden

Anoniem19

Legacy Member
RETYPE zei:
Het is algemeen geweten dat mensen met firmawagens vaker:

* ( zeker bij b-merken en indien niet tevreden over de auto) de auto afraggen; niet rustig warm rijden, patineren, joyriden in bos, overladen naar containerpark, driften op verlaten terrein, bruut rijden, de koppeling laten slippen teneinde hem zo rap mogelijk kapot re krijgen om sneller een nieuwe te krijgen
Dude, Seriously? Wat dacht je van de auto als een "goede huisvader behandelen". Denk je nu echt dat we ukkies zijn van 20 jaar die niets beters te doen hebben dan te driften/joyriden?

Een nieuwe krijgen, ik weet niet wie je kopje vol met die onzin gestampt heft, maar zo simpel is dat allemaal niet hoor. Denk je nu echt dat ze met auto(s smijten? Bij ons is er vorige week iemand op staande voet ontslagen wegens zijn 2e totall loss op 1 maand.
* op weekend gaan
Uhu, net zoals de mensen die geen leasebak hebben, normaal tijdsverdrijf lijkt me
* naar Auchan gaan
zie hierboven, maakt volgens mij niet uit of je een leasebak hebt of niet, eerder of je tijd/zin hebt om daar naartoe te gaan of niet
* verdere uitstapjes doen
Nattevingerwerk vind je niet, definieer verdere +5KM +500KM?
Dan mensen die alles zelf moeten bekostigen

Soeplepel

Legacy Member
RETYPE zei:
Het is algemeen geweten dat mensen met firmawagens vaker:

* ( zeker bij b-merken en indien niet tevreden over de auto) de auto afraggen; niet rustig warm rijden, patineren, joyriden in bos, overladen naar containerpark, driften op verlaten terrein, bruut rijden, de koppeling laten slippen teneinde hem zo rap mogelijk kapot re krijgen om sneller een nieuwe te krijgen
* op weekend gaan
* naar Auchan gaan
* verdere uitstapjes doen

Dan mensen die alles zelf moeten bekostigen

giphy.gif



Ge weet dat de auto op inspectie moet bij het inleveren en dat men er zal voor moeten opdraaien als er iets aan is?

Lint

Legacy Member
eniac zei:
In de Cronos groep heeft elk bedrijfje een eigen focus, in tegenstelling tot het typische grote bedrijf dat een aantal verschillende expertisedomeinen heeft.
Dat laat elk bedrijf toe om met een duidelijke branding naar de markt te gaan.

Heb je dus een idee, en je wil een relatief gemakkelijke start nemen, dan voorziet de groep een soort template om een bedrijfje te starten. Je moet je niet echt bezig houden met arbeidsreglement, car policy, want dat wordt voorzien op groepsniveau. Er is ook wettelijke bijstand, lead generation etc.

Nadeel voor de bedrijfsleider is dat de grote winsten niet voor hem/haar zijn maar voor de groep.
Voor werknemers zie ik geen directe nadelen.
Maar de echte (althans originele) reden is dat door alles in mini-bedrijfkes te knippen, ze een aantal verplichtingen kunnen vermijden (vakbond etc).

Daarmee heb ik niet gezegd dat ze een slecht bedrijf zijn. Cronos heeft imo zijn niche zowat gevonden als "low-overhead-technology-innovation-incubator".

apzoeir

Legacy Member
Ik heb intussen een 10 tal maanden een firmawagen en ik ben echt niet roekelozer met deze wagen dan mijn privewagen voordien. Of die nu van mezelf is of van de werkgever, het is en blijft een duur item waar ik wel zorg voor wil dragen.

Ik maak wel meer kilometers, maar dat is ook vooral omdat ik vaker rij als ik met vrienden op stap ben. Of als ik eens ga winkelen met de mama zal ik ook altijd rijden. Waarom zouden zij ook hun brandstof moeten op doen als het mij niets meer kost (heb geen limiet op privegebruik).

Of dit systeem van privegebruik correct is laat ik in het midden, maar zolang het bestaat maak ik er wel gebruik van. Op mijn 20e kon ik misschien nog een moraalridder zijn, op mijn 33e pak ik de voordelen waar ik kan

eniac

Legacy Member
Lint zei:
Maar de echte (althans originele) reden is dat door alles in mini-bedrijfkes te knippen, ze een aantal verplichtingen kunnen vermijden (vakbond etc).

Ha, dat kan. Ik werk er zelf niet, ken wel iemand die er een bedrijfje heeft opgericht, dus ik kan het enigszins plaatsen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan