Archief - Wat is uw brutoloon? - Deel 8

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Bimmer

Legacy Member
We zijn tot een akkoord geraakt met de loonsonderhandeling. Opzich wel tevreden, door de beperking van de IPA, werkgever heeft toch veel trucjes uit de kast gehaald om meer koopkracht te geven.
Heb dan vervolgens voor mij eigen een simulatie gemaakt wat het nu zou worden. Doordat mijn loon maandelijks wordt geïndexeerd, kan ik enkel maar berekenen op de laatst gekende index (december).


1. PERSONALIA
Leeftijd: 26 jaar
Opleiding: (petro) chemische procestechnieken
Werkervaring (wat/hoelang) : 5 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Arbeider
Werkgever/Industrie waar je in werkt (+ paritair comité?): PC 117
Huidige functie: Proces Operator
Functiebeschrijving: Regeling import/export alle producten. Interactie tussen de verschillende eenheden. Blending van verschillende brandstoffen. .....
Anciënniteit: 5 jaar
Werkweek (parttime/fulltime/hoeveel uren/week effectief): Contract 42 uur/week
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: ploegen (shift)
Plaats waar je werkzaam bent: Antwerpen
Verantwoordelijkheid over personeel: 0


3. LOONVOORWAARDEN
(Maandloon= (11 maandlonen +13de maandloon +enkel- +dubbel vakantiegeld)/13,92 = bruto)
Maand salaris (bruto):€7.230,91
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen):€3.807,98
Nettovergoedingen:€20
13e maand (volledig/gedeeltelijk): ja
14e maand of winstuitkering:
-Jaarlijks x aantal gratis aandelen.
-Anciënniteit premie = €1.612 bruto (stijgt met de jaren dienst)
-CAO90 = €3.600 bruto (afhankelijk van de behaalde doelstellingen)
-kapitaalverhoging met korting en eventuele renteloze lening op 1 jaar.
GSM (eigen bijdrage)?: nee (wel korting op abonnementen. GSM/internet)
Auto (VAA?): nee (wel fleetkorting bij aankoop privé wagen)
Woon-werkverkeer vergoed?: Ja €149
Tankkaart: Ja (korting op alle brandstoffen van de werkgever, kan max 3 kaarten aanvragen voor gezinsleden)
Laptop: nee
Maaltijdcheques (eigen bijdrage?): nee (korting op maaltijden in het bedrijf, zit daar in verwerkt)
Ecocheques: nee
Groepsverzekering: Ja 2x (1x sector 1x werkgever)
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen:
-1 jaar gewaarborgd inkomen (met behoud van premies, zoals shift,...)
-Extra aanvullend kindergeld van de werkgever
-Korting op elektriciteit, aardgas, zonnepanelen.
-opbouwend verlof (anciënniteit verlof)
-Kortingen op cinema tickets, pretparken, theatervoorstellingen,...
-extra premies; geboorte, trouw
-nog een hoop korting op van alles, teveel om op te noemen
-....

4. WERKOMSTANDIGHEDEN
Afstand woon/werk in km's: 28KM
Afstand woon/werk in tijd: 25 min
Vakantiedagen:
-20 dagen
-13 dagen (42uur/week -->40uur/week)
-12dagen (40uur/week -->38uur/week)
-13 dagen (38 uur/week -->36uur/week)(sector)
-2 dagen (werkgever/sector)
-2 dagen (anciënniteitsverlof, dit loopt nog op door verhoging dienstjaren)
-10 feestdagen (vrij te kiezen)(Door de shift kan ik er max 7 werken, dagen dat in mijn vrij weekend valt, mag ik dan vrij kiezen.)
-Nog de mogelijkheid om verlof bij te kopen
Vrijheid om verlof te nemen:
De 1ste januari krijg ik deze 72 verlof dagen dan en mag ik vrij invullen. We zijn zelf verantwoordelijk voor onze verlof, we moeten steeds zorgen dat er 7 man van de 13 aanwezig zijn. We hebben nog 1 ploeg (deze ploeg is kleiner) op overschot, hier kunnen we eventueel nog aanvragen moest er meer volk op verlof willen gaan. Je kunt ook verlof meenemen naar volgend jaar (niet alle dagen)
Aantal uur/week voor werk bezig/onderweg?: gemiddeld 33,6 uur/week op werk en gemiddeld 2,5 uur/ week onderweg
Oproepbaar door werkgever?: Op vrijwillige basis. Als je u vrijwillig opgeeft, krijg je een vergoeding. Als je dan effectief wordt opgeroepen krijg je nog extra boven op de uren die je dan komt presteren. Ze mogen ook maar max 1 uur na de shift u nog opbellen, nadien mag je kiezen of je komt of niet. Als je u niet vrijwillig opgeeft moet je niet komen.
Hoe vaak overuren te presteren? Quasi nooit (2016/2017 = 0 overuren)
Auto nodig voor het werk? We krijgen bedrijfswagens om onze job te doen. Als we op zending moeten en kunnen geen gebruik maken van eigen vervoer, regelen ze een taxi. Zo heb ik ook al eens mijn pols gebroken (in privé sfeer) en hebben ze ook een taxi geregeld voor mijn woon-werk, de gehele periode dat ik niet mocht rijden.
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen:
Heel veel, hoort ook bij de job. Je hebt veel verplichte opleidingen, maar ze zijn ook heel open voor opleidingen die je zelf voorstelt. Ik heb de afgelopen 5 jaar, jaarlijks gemiddeld zo'n 39% van mijn totaal jaar uren besteed aan opleidingen. Die 39% zijn uren dat ik niet inzetbaar was voor een functie op het werk.

Weetjes:
-Ik carpool en geef dat aan bij de werkgever, hierdoor wordt er elke maand al een berekening gedaan op mijn bedrijfsvoorheffing (carpool kun je fiscaal inbrengen, dus bedrijfsvoorheffing verlaagd).
-Heb het loon zo berekend (/13,92) uit gemakzucht, in praktijk verschil het loon van maand tot maand (ook als ik de index niet meereken). Alsook om zo geen verwarring te creëren.
-CAO90 wordt voor de helft op 01/01/2019 in het loon verrekend (ligt al vast). Zodat het een vaste opslag wordt, ze mochten tot 2018 niks meer bruto meer geven. In 2019 wordt het loon opnieuw besproken en wordt dat niet beschouwd als opslag voor 2019. Zo kunnen ze terug een max CAO90 geven als opslag, anders zou het gewoon hetzelfde blijven.

Necre0

Legacy Member
Da's een mooie job, zeer sterke verdienste op 26jarige leeftijd, mooie randvoorwaarden ook!
Heb ik moeten op wachten tot ik 31 was ... :(

Maar 7230€ bruto naar 3800€ netto... da's pijnijk, zie ik hier ook elke maand...

Bimmer

Legacy Member
Necre0 zei:
Maar 7230€ bruto naar 3800€ netto... da's pijnijk, zie ik hier ook elke maand...

Eigenlijk hou ik daar maar zo'n €3.640 van over, het is omdat ik carpool en dus mijn 149 euro woon-werk netto krijg + 20 euro netto vergoeding per maand. Dus de verhouding is al "positief"

cege

Legacy Member
Necre0 zei:
Vroeg ik me ook al af.
Maar dit is althans hetzelfde profiel die ruim 200.000€ op de spaarrekening heeft staan gezien zijn bijdrage in het spaarrekening topic.

Hoe hij daar aan komt met dit loon is me nog een raadsel, daar hij aangaf alles zelf te hebben gespaard en niets gekregen...



Het is wel duidelijk dat je hier op het forum best dingen met een relatief grote korrel zout neemt.

Ken je dat? investeren?

Niet iedereen laat zijn centen schimmelen aan 0.000001% return.

scriptkiddie

Legacy Member
Bimmer, een van mijn vrienden is net begonnen bij Exxon. Hij is net afgestudeerd als dr. ir. chemische ingenieurstechnieken en start in zo'n typische functie voor startende burgerlijk ingenieurs (procesingenieur), maar kreeg 4 jaar anciënniteit extra omdat hij een doctoraat heeft gedaan. Hij heeft nu 4500 euro bruto per maand. Heb je enig idee hoeveel hij (met een gemiddelde evolutie) over 5 of 10 jaar zou verdienen?

Bimmer

Legacy Member
scriptkiddie zei:
Bimmer, een van mijn vrienden is net begonnen bij Exxon. Hij is net afgestudeerd als dr. ir. chemische ingenieurstechnieken en start in zo'n typische functie voor startende burgerlijk ingenieurs (procesingenieur), maar kreeg 4 jaar anciënniteit extra omdat hij een doctoraat heeft gedaan. Hij heeft nu 4500 euro bruto per maand. Heb je enig idee hoeveel hij (met een gemiddelde evolutie) over 5 of 10 jaar zou verdienen?

Is net een functie waar ik moeilijk zicht op heb, zelfs als je de organigram pakt van ons bedrijf vind je die moeilijk en dan is het nog een verwijzing naar een ander pagina.
De uitleg wat ik nu ga geven kan ik niet met 100% zekerheid bevestigen, zijn zaken dat ik maar hoor.

Procesingenieurs zijn volgens mij laag kader personeel bij ons. Hier is dat moeilijk om zicht op te hebben op de lonen, omdat het veel afhangt van hun bonus, alsook individueel bij de loonschalen. Om een voorbeeld te geven, als je als kader in categorie 11 zit en je pakt nog een kader die in categorie 11 zit, wilt dat niet zeggen dat die evenveel verdienen met hun vast loon. Door de jaren heen stijgt hun loon individueel ook al blijven ze in dezelfde categorie zitten.

Jaren dienst doet automatisch ook wel wat voor u loon. Om echt een super wilde gok te doen, zal die dienstjaren (10 jaar) alleen zorgen voor +1000 euro, zonder zijn bonussen en individuele beoordeling bij te tellen in de loop van zijn dienstjaren.

diskman

Legacy Member
Een kleine update... Gemiddeldes van 2017 zijn interessant om te zien. Nooit gedacht dat ik ooit zo ver zou geraken in het leven.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 31
Opleiding: Bachelor Multimedia & Communicatietechnologie
Werkervaring (wat/hoelang) : 10 jaar relevant
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: gehuwd
Aantal kinderen ten laste: 1

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt: IT PC200
Huidige functie: Customer support
Functiebeschrijving: Remote support voor klanten mbt. diverse (nieuwe)technologie en oplossingen
Anciënniteit: 2,5 jaar
Werkweek: 38u, flexibel
Ploegarbeid: dagwerk + 3-4 dagen/maand standby in het weekend (overdag)
Plaats waar je werkzaam bent: West-Vlaanderen
Verantwoordelijkheid over personeel: geen directe reports

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): € 5600 + ongeveer €800 voor standby
Maand salaris (netto): € 3200
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
14e maand of winstuitkering: bonus van +-10% van het jaarloon, afh. van de prestaties. Vorig jaar: +-€14k
Gemiddelde bruto voor 2017 (alles incl): €8900
Gemiddelde netto voor 2017 (alles incl): €4400
GSM (eigen bijdrage)?: nee
Auto (VAA?): ja, BMW 5, +-€300 VAA
Woon-werkverkeer vergoed?: nvt
Tankkaart: ja
Laptop (eigen bijdrage?): ja, geen bijdrage
Maaltijdcheques (eigen bijdrage?): €6/dag
Ecocheques: €250
Groepsverzekering: ja
Hospitalisatieverzekering: ja voor het hele gezin + apotheker/dokter 80% vergoed
Andere voordelen: internetvergoeding, mogelijkheid om van uit het buitenland te werken

4. WERKOMSTANDIGHEDEN
Afstand woon/werk in km's: 10 km
Afstand woon/werk in tijd: 15 min
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): geen
Vakantiedagen (andere extra): 8 (+1 indien oproep tijdens standby)
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Aantal uur/week voor werk bezig/onderweg?: netto weinig overuren wel soms nodig 's avonds wat te werken, soms buitenland
Glijdende werkuren: volledig
Oproepbaar door werkgever?: indien standby
Stress? soms
Hoe vaak overuren te presteren? weinig
Auto nodig voor het werk? soms
Mogelijkheid tot het volgen va opleidingen? ja

jawadde001

Legacy Member
Bijna 9000€ bruto en een BMW 5 voor een helpdeskjob. Wow, dit moet het zotste zijn wat ik in al die jaren hier al heb zien passeren. :)

diskman

Legacy Member
jawadde001 zei:
Bijna 9000€ bruto en een BMW 5 voor een helpdeskjob. Wow, dit moet het zotste zijn wat ik in al die jaren hier al heb zien passeren. :)

Vorige keer ook al uitgelegd maar in theorie heb je gelijk en in grote lijnen is het eigenlijk wel te vergelijken met een soort helpdesk job.

Wij doen support voor twee verschillende soorten:
- Nieuwe/overgekochte producten op de markt waar nog geen documentatie en/of procedures voor zijn met de bedoeling om die dan op termijn over te dragen aan een ander team eenmaal alles geregeld geraakt. (kan soms lang duren)
- Combinaties van producten die als oplossing worden verkocht waarbij een mix van skills nodig is en ook het totaaloverzicht/belang voor de klant moet worden behouden

Het is dus zeker niet de standaard helpdesk en belangrijkste skill is dat je snel moet kunnen leren, support bieden voor technologie waar je de eerste keer van hoort en vooral een hele diepe basiskennis moet bezitten.
Eigenlijk komt het erop neer dat je de skills van een senior network engineer, Linux engineer en MS/Windows engineer hebt. Dat in combinatie met deftige scripting skills en nog belangrijker, dat je weet hoe je moet communiceren. Dan pas komt het eigenlijke product/oplossing aan bod

In mijn huidige functie help ik ook met technische ondersteuning naar sales toe en help ik meebeslissen over producten/oplossingen en de toekomst ervan. Belangrijkste is dat ik zorg dat alles in orde komt voor nieuwe technologie die binnenkomt (wat moet getraind worden?, wat hebben we nodig?, welke skills zijn een must?, contact leggen met de ontwikkelaars, implementatie- en product teams,...)

Pan

Legacy Member
sovereign001 zei:
Met alle respect, al die lonen dat ik hier zie verschijnen doen me serieus zweten hoor. Oftewel zit hier gewoon de elite garde en durft de gewone wens niet meer hier op posten. Pas op, ik wijs hier niet met de jaloerse vinger he. Ben alvast blij voor de meeste hier met een dikke loon.

Echter als ik rond hoor bij kennissen of gewoon weet uit klantenervaring, zijn de meeste toch altijd zoet met een loon van 1600-2000 netto (2200/2450 bruto) en dat zijn dan toch mensen met een goede diploma en niet achter de kassa zitten van de aldi. Niet met 3000-3500-4000€ bruto of netto..

De lonen die hier gepost worden zijn zeker niet standaard hoor. Van diegenen wiens loon ik ken (30-35j) varieert dat van 1500 tot een 2000 netto. En daar zitten ook bankbedienden bij. Een paar +-60 die ik ken zitten rond de 2500 netto.

Als je ervanuit gaat dat de lonen die hier gepost worden standaard zijn, raak je volgens mij redelijk gefrustreerd.

Bv202

Legacy Member
sovereign001 zei:
Met alle respect, al die lonen dat ik hier zie verschijnen doen me serieus zweten hoor. Oftewel zit hier gewoon de elite garde en durft de gewone wens niet meer hier op posten. Pas op, ik wijs hier niet met de jaloerse vinger he. Ben alvast blij voor de meeste hier met een dikke loon.

Echter als ik rond hoor bij kennissen of gewoon weet uit klantenervaring, zijn de meeste toch altijd zoet met een loon van 1600-2000 netto (2200/2450 bruto) en dat zijn dan toch mensen met een goede diploma en niet achter de kassa zitten van de aldi. Niet met 3000-3500-4000€ bruto of netto..

Je bruto-nettoverhouding klopt wel totaal niet ;)

2000 netto is echt geen 2450 bruto. Dat is eerder 3300 bruto met dan aan onze absurd hoge belastingen.

Five-seveN

Legacy Member
Tefal zei:
De lonen die hier gepost worden zijn zeker niet standaard hoor. Van diegenen wiens loon ik ken (30-35j) varieert dat van 1500 tot een 2000 netto.

In België ligt die mediaan maandelijks op een nettoloon van 1.873€. Dit betekent dat 50% van de Belgen meer verdient en de andere helft minder.

Dit forum bestaat uit mensen die vaak IT of technologie gericht zijn, en dus normaal dat dit dan hoger ligt.

sandpatt

Legacy Member
Volgend voorstel gekregen voor een service desk functie (nog geen werkervaring binnen IT):

Bruto €2.000,00
Maaltijdcheques €4,60
Internetvergoeding €35/maand (netto)
GSM-abonnement
Laptop
Hospitalisatieverzekering
Groepsverzekering

Na 3 maand is een eerste evaluatie en zou bij een positieve uitslag een wagen bespreekbaar zijn.
Na 1 jaar is opnieuw een evaluatie.

Lijkt me wat aan de lage kant, maar het is zowat het enige bedrijf die mij een kans wil geven binnen IT en de job lijkt me echt leuk (heb een halve dag meegevolgd).
Aan de mensen die in IT werken, hoe snelt kan dit loon groeien? (na 1jaar, na doorgroeien bij enkele jaren ervaring,...)

Li1quid

Legacy Member
sandpatt zei:
Volgend voorstel gekregen voor een service desk functie (nog geen werkervaring binnen IT):

Bruto €2.000,00
Maaltijdcheques €4,60
Internetvergoeding €35/maand (netto)
GSM-abonnement
Laptop
Hospitalisatieverzekering
Groepsverzekering

Na 3 maand is een eerste evaluatie en zou bij een positieve uitslag een wagen bespreekbaar zijn.
Na 1 jaar is opnieuw een evaluatie.

Lijkt me wat aan de lage kant, maar het is zowat het enige bedrijf die mij een kans wil geven binnen IT en de job lijkt me echt leuk (heb een halve dag meegevolgd).
Aan de mensen die in IT werken, hoe snelt kan dit loon groeien? (na 1jaar, na doorgroeien bij enkele jaren ervaring,...)

Het bruto bedrag is niet super, maar het netto bedrag zal wel meevallen.
En na 3 maanden mogelijks een bedrijfswagen lijkt mij niet slecht. Mocht je goed presteren, en de wagen toch niet krijgen, moet je je wel vragen gaan stellen.

Als de job leuk is zou ik niet te lang twijfelen. Na een jaar kan je steeds naar iets beter overstappen.

Wat zijn je studies?

sandpatt

Legacy Member
Li1quid zei:
Het bruto bedrag is niet super, maar het netto bedrag zal wel meevallen.
En na 3 maanden mogelijks een bedrijfswagen lijkt mij niet slecht. Mocht je goed presteren, en de wagen toch niet krijgen, moet je je wel vragen gaan stellen.

Als de job leuk is zou ik niet te lang twijfelen. Na een jaar kan je steeds naar iets beter overstappen.

Wat zijn je studies?

Ik heb een diploma marketing. Toch heb ik altijd een grote interesse gehad in IT, vandaar dat ik daarin heel graag wil beginnen.
Hierna heb ik een drietal jaar als Sales gewerkt.
Momenteel heb ik dus ook geen eigen wagen (altijd bedrijfswagen gehad). Het zal drie maand redelijk omslachtig zijn om op mijn werk te raken, maar dit neem ik er graag bij als dit tijdelijk is.

Jack-in-the-box

Legacy Member
sovereign001 zei:
Met alle respect, al die lonen dat ik hier zie verschijnen doen me serieus zweten hoor. Oftewel zit hier gewoon de elite garde en durft de gewone wens niet meer hier op posten. Pas op, ik wijs hier niet met de jaloerse vinger he. Ben alvast blij voor de meeste hier met een dikke loon.

Echter als ik rond hoor bij kennissen of gewoon weet uit klantenervaring, zijn de meeste toch altijd zoet met een loon van 1600-2000 netto (2200/2450 bruto) en dat zijn dan toch mensen met een goede diploma en niet achter de kassa zitten van de aldi. Niet met 3000-3500-4000€ bruto of netto..

Innerlijk ween ik ook als ik die bedragen zie :cry:

Eind deze maand eens m'n loonfiche posten van mezelf. Technieker met bedrijfswagen, niet ideaal verleden

Nineshots

Legacy Member
Een kleine verhoging van netto is een veel grotere verhoging van bruto. 1650 netto is haalbaar met 2200 bruto. Maar wil je 2000 netto, dan ga je een serieus pak bruto mogen bijtellen.
Paritaire comités hebben voor zover ik weet niets te zien met bruto netto verhoudingen.

Caracalla

Legacy Member
Ik moet eerlijk zijn dat ik ook altijd depressief werd van deze topic.
Heb lang getwijfeld om dit te posten...
Als ik keek naar leeftijdsgenoten had ik een oké loon (puur netto), maar meestal hadden zij wel nog een reeks aan voordelen erbij (firmawagen, maaltijdcheques, ...), wat een wereld van verschil maakt. Een auto (afschrijving, onderhoud, diesel) kost toch vlot 400 euro per maand.
Uiteindelijk een eind geleden beslist om er iets aan te doen, en ben zelfstandig in bijberoep gestart. Was voor mij persoonlijk een enorme stap omdat er ook wat investeringen aan vast hingen.
Ook omdat ik onderwijs stilaan beu ben en een uitweg wil. Ik geef nog steeds heel graag les, maar al de rest er rond komt m'n strot uit. Ook omdat ik persoonlijk echt niet tevreden was over m'n loon en omdat ik nul komma nul vooruitzichten had dat dit in een korte tijd wat kon beteren (enkel baremische opslag om de 2 jaar).

1. PERSONALIA
Leeftijd: 29
Opleiding: Bachelor in Onderwijs
Werkervaring (wat/hoelang) : 8 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: gehuwd
Aantal kinderen ten laste: 1 (staat ten laste bij m'n vrouw)

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: ambtenaar, voltijds vastbenoemd
Werkgever/Industrie waar je in werkt: Vlaamse overheid, loonschaal 301
Huidige functie: Leerkracht secundair onderwijs
Anciënniteit: 8 jaar, loonancienniteit 7 jaar (telt pas vanaf je 22ste...)
Werkweek: fulltime
Plaats waar je werkzaam bent: West-Vlaanderen

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): € 2917
Maand salaris (netto): € 1867 (in januari tax shift, dus zo'n 40 euro meer vanaf dan?)
13e maand (volledig/gedeeltelijk): was dit jaar 925 euro netto
Vakantiegeld: was dit jaar 1250 euro netto
Extralegale voordelen: simpelweg niets, zelfs geen vergoeding woon-werkverkeer
Extra uit vennootschap:: 150 euro in nettovergoedingen

4. WERKOMSTANDIGHEDEN
Afstand woon/werk in km's: 22 km
Afstand woon/werk in tijd: 30 min
Aantal wettelijke vakantiedagen: genoeg, maar wel nooit zelf te kiezen wat wel zuigt
Vrijheid om verlof te nemen: neen
Aantal uur/week voor werk bezig/onderweg?: Is echt met ups en downs. Sommige weken een 32-tal uur werk, andere weken 50u werk. Gemiddeld kom ik wel aan 38-40u denk ik. (+5u verplaatsing)
Oproepbaar door werkgever?: Ja, als je onverwachte vergaderingen waar je verplicht op aanwezig moet zijn buiten je lesuren hierbij telt. Heel frustrerend.
Stress? ja
Mogelijkheid tot het volgen va opleidingen? ja, de verplichte bijscholingen die op niets trekken
Auto nodig voor het werk? Ik ging eigenlijk met de moto gaan werken, al 8 jaar. Echter begon ik dat ook écht beu te geraken, vooral in de winter. Nu kan ik dat gewoon met de auto doen. Parking wordt toch op de vennootschap betaald dusja. Dat is nu ook een mega groot verschil voor mij persoonlijk. Voordeel is dat ik dan direct ook naar klanten kan vertrekken.


5. VENNOOTSCHAP
Gezien m'n brutoloon al zo hoog ligt wordt hier geen loon uitgekeerd.
Er zal een divident uitgekeerd worden op einde boekjaar (zit nog altijd in m'n dubbel boekjaar).

Hoofdactiviteit: Freelance sales, consulting, beetje IT, ...
Bruikbare inkomsten excl. BTW: € 5000 (ongeveer, schommelt wat)
Vaste kosten: € 1400
Vaste kosten bedragen: Audi A6 (nieuw gekocht); diesel; internet, GSM; boekhouder; parkingabonnement
Afstand woon/werk in km's: rondrijden tot bij klanten. Ik rij nu gemiddeld zo'n 4000km per maand, dus zit wel wat uren in de
Aantal uur/week voor werk bezig/onderweg?: 35 - 45u. In de schoolvakanties zeker 60u. Go hard or go home mentaliteit.
Extra's: vanuit de privé wordt zo'n 300 euro aan VAA naar de vennootschap, vanuit de vennootschap wordt zo'n 450 euro nettovergoedingen gestort naar de privé.


Ik voel het dus vooral dat we niet meer moeten sparen voor een nieuwe wagen.
Ook alle diesel wordt betaald met de vennootschap, alsook telenet, GSM, ... dus dat zijn we er privé netto ook op vooruit gegaan.
De bedoeling is dat de vennootschap een soort van spaarboek is. Bij loon uitkeren ben ik 66% kwijt aan belastingen... Dus dat doen we niet...
- Ofwel ga ik hier vastgoed op gaan aanschaffen (maar dan moet de cash blijven flowen op een vrij lange termijn)
- Ofwel ga ik de boel leegzuigen m.b.v. divident (fuck it, i'll pay those taxes!) en m'n eigen woning (een stukje) vervroegd afbetalen.

Met het totaalpakket ben ik nu zeer tevreden en ik voel me ook veel gelukkiger dan voordien.
M'n hoofdjob kan ik veel beter relativeren.
Echter denk ik wel dat dit het laatste jaar zal zijn dat ik fulltime les geef.
Het piekt wel dat ik niet zomaar aan de centen op de vennootschap kan, omdat ik er uiteindelijk hard genoeg voor werk, maarja, it is what it is.

En dan zie je hier ene 3 posts boven die nog meer verdient in loondienst met de helft van het aantal uren te werken :doh: :crazy:

sandervdw

Legacy Member
Caracalla zei:
Ik moet eerlijk zijn dat ik ook altijd depressief werd van deze topic.
Heb lang getwijfeld om dit te posten...
Als ik keek naar leeftijdsgenoten had ik een oké loon (puur netto), maar meestal hadden zij wel nog een reeks aan voordelen erbij (firmawagen, maaltijdcheques, ...), wat een wereld van verschil maakt. Een auto (afschrijving, onderhoud, diesel) kost toch vlot 400 euro per maand.
Uiteindelijk een eind geleden beslist om er iets aan te doen, en ben zelfstandig in bijberoep gestart. Was voor mij persoonlijk een enorme stap omdat er ook wat investeringen aan vast hingen.
Ook omdat ik onderwijs stilaan beu ben en een uitweg wil. Ik geef nog steeds heel graag les, maar al de rest er rond komt m'n strot uit. Ook omdat ik persoonlijk echt niet tevreden was over m'n loon en omdat ik nul komma nul vooruitzichten had dat dit in een korte tijd wat kon beteren (enkel baremische opslag om de 2 jaar).

1. PERSONALIA
Leeftijd: 29
Opleiding: Bachelor in Onderwijs
Werkervaring (wat/hoelang) : 8 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: gehuwd
Aantal kinderen ten laste: 1 (staat ten laste bij m'n vrouw)

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: ambtenaar, voltijds vastbenoemd
Werkgever/Industrie waar je in werkt: Vlaamse overheid, loonschaal 301
Huidige functie: Leerkracht secundair onderwijs
Anciënniteit: 8 jaar, loonancienniteit 7 jaar (telt pas vanaf je 22ste...)
Werkweek: fulltime
Plaats waar je werkzaam bent: West-Vlaanderen

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): € 2917
Maand salaris (netto): € 1867 (in januari tax shift, dus zo'n 40 euro meer vanaf dan?)
13e maand (volledig/gedeeltelijk): was dit jaar 925 euro netto
Vakantiegeld: was dit jaar 1250 euro netto
Extralegale voordelen: simpelweg niets, zelfs geen vergoeding woon-werkverkeer
Extra uit vennootschap:: 150 euro in nettovergoedingen

4. WERKOMSTANDIGHEDEN
Afstand woon/werk in km's: 22 km
Afstand woon/werk in tijd: 30 min
Aantal wettelijke vakantiedagen: genoeg, maar wel nooit zelf te kiezen wat wel zuigt
Vrijheid om verlof te nemen: neen
Aantal uur/week voor werk bezig/onderweg?: Is echt met ups en downs. Sommige weken een 32-tal uur werk, andere weken 50u werk. Gemiddeld kom ik wel aan 38-40u denk ik. (+5u verplaatsing)
Oproepbaar door werkgever?: Ja, als je onverwachte vergaderingen waar je verplicht op aanwezig moet zijn buiten je lesuren hierbij telt. Heel frustrerend.
Stress? ja
Mogelijkheid tot het volgen va opleidingen? ja, de verplichte bijscholingen die op niets trekken
Auto nodig voor het werk? Ik ging eigenlijk met de moto gaan werken, al 8 jaar. Echter begon ik dat ook écht beu te geraken, vooral in de winter. Nu kan ik dat gewoon met de auto doen. Parking wordt toch op de vennootschap betaald dusja. Dat is nu ook een mega groot verschil voor mij persoonlijk. Voordeel is dat ik dan direct ook naar klanten kan vertrekken.


5. VENNOOTSCHAP
Gezien m'n brutoloon al zo hoog ligt wordt hier geen loon uitgekeerd.
Er zal een divident uitgekeerd worden op einde boekjaar (zit nog altijd in m'n dubbel boekjaar).

Hoofdactiviteit: Freelance sales, consulting, beetje IT, ...
Bruikbare inkomsten excl. BTW: € 5000 (ongeveer, schommelt wat)
Vaste kosten: € 1400
Vaste kosten bedragen: Audi A6 (nieuw gekocht); diesel; internet, GSM; boekhouder; parkingabonnement
Afstand woon/werk in km's: rondrijden tot bij klanten. Ik rij nu gemiddeld zo'n 4000km per maand, dus zit wel wat uren in de
Aantal uur/week voor werk bezig/onderweg?: 35 - 45u. In de schoolvakanties zeker 60u. Go hard or go home mentaliteit.
Extra's: vanuit de privé wordt zo'n 300 euro aan VAA naar de vennootschap, vanuit de vennootschap wordt zo'n 450 euro nettovergoedingen gestort naar de privé.


Ik voel het dus vooral dat we niet meer moeten sparen voor een nieuwe wagen.
Ook alle diesel wordt betaald met de vennootschap, alsook telenet, GSM, ... dus dat zijn we er privé netto ook op vooruit gegaan.
De bedoeling is dat de vennootschap een soort van spaarboek is. Bij loon uitkeren ben ik 66% kwijt aan belastingen... Dus dat doen we niet...
- Ofwel ga ik hier vastgoed op gaan aanschaffen (maar dan moet de cash blijven flowen op een vrij lange termijn)
- Ofwel ga ik de boel leegzuigen m.b.v. divident (fuck it, i'll pay those taxes!) en m'n eigen woning (een stukje) vervroegd afbetalen.

Met het totaalpakket ben ik nu zeer tevreden en ik voel me ook veel gelukkiger dan voordien.
M'n hoofdjob kan ik veel beter relativeren.
Echter denk ik wel dat dit het laatste jaar zal zijn dat ik fulltime les geef.
Het piekt wel dat ik niet zomaar aan de centen op de vennootschap kan, omdat ik er uiteindelijk hard genoeg voor werk, maarja, it is what it is.

En dan zie je hier ene 3 posts boven die nog meer verdient in loondienst met de helft van het aantal uren te werken :doh: :crazy:
Maar leerkrachten werken toch sowieso al 50u/week? ;) Volgens uw uitleg doe je trouwens 16-18u/dag, sorry maar daar geloof ik niet veel van.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan