Bimmer
Legacy Member
We zijn tot een akkoord geraakt met de loonsonderhandeling. Opzich wel tevreden, door de beperking van de IPA, werkgever heeft toch veel trucjes uit de kast gehaald om meer koopkracht te geven.
Heb dan vervolgens voor mij eigen een simulatie gemaakt wat het nu zou worden. Doordat mijn loon maandelijks wordt geïndexeerd, kan ik enkel maar berekenen op de laatst gekende index (december).
1. PERSONALIA
Leeftijd: 26 jaar
Opleiding: (petro) chemische procestechnieken
Werkervaring (wat/hoelang) : 5 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0
2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Arbeider
Werkgever/Industrie waar je in werkt (+ paritair comité?): PC 117
Huidige functie: Proces Operator
Functiebeschrijving: Regeling import/export alle producten. Interactie tussen de verschillende eenheden. Blending van verschillende brandstoffen. .....
Anciënniteit: 5 jaar
Werkweek (parttime/fulltime/hoeveel uren/week effectief): Contract 42 uur/week
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: ploegen (shift)
Plaats waar je werkzaam bent: Antwerpen
Verantwoordelijkheid over personeel: 0
3. LOONVOORWAARDEN
(Maandloon= (11 maandlonen +13de maandloon +enkel- +dubbel vakantiegeld)/13,92 = bruto)
Maand salaris (bruto):€7.230,91
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen):€3.807,98
Nettovergoedingen:€20
13e maand (volledig/gedeeltelijk): ja
14e maand of winstuitkering:
-Jaarlijks x aantal gratis aandelen.
-Anciënniteit premie = €1.612 bruto (stijgt met de jaren dienst)
-CAO90 = €3.600 bruto (afhankelijk van de behaalde doelstellingen)
-kapitaalverhoging met korting en eventuele renteloze lening op 1 jaar.
GSM (eigen bijdrage)?: nee (wel korting op abonnementen. GSM/internet)
Auto (VAA?): nee (wel fleetkorting bij aankoop privé wagen)
Woon-werkverkeer vergoed?: Ja €149
Tankkaart: Ja (korting op alle brandstoffen van de werkgever, kan max 3 kaarten aanvragen voor gezinsleden)
Laptop: nee
Maaltijdcheques (eigen bijdrage?): nee (korting op maaltijden in het bedrijf, zit daar in verwerkt)
Ecocheques: nee
Groepsverzekering: Ja 2x (1x sector 1x werkgever)
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen:
-1 jaar gewaarborgd inkomen (met behoud van premies, zoals shift,...)
-Extra aanvullend kindergeld van de werkgever
-Korting op elektriciteit, aardgas, zonnepanelen.
-opbouwend verlof (anciënniteit verlof)
-Kortingen op cinema tickets, pretparken, theatervoorstellingen,...
-extra premies; geboorte, trouw
-nog een hoop korting op van alles, teveel om op te noemen
-....
4. WERKOMSTANDIGHEDEN
Afstand woon/werk in km's: 28KM
Afstand woon/werk in tijd: 25 min
Vakantiedagen:
-20 dagen
-13 dagen (42uur/week -->40uur/week)
-12dagen (40uur/week -->38uur/week)
-13 dagen (38 uur/week -->36uur/week)(sector)
-2 dagen (werkgever/sector)
-2 dagen (anciënniteitsverlof, dit loopt nog op door verhoging dienstjaren)
-10 feestdagen (vrij te kiezen)(Door de shift kan ik er max 7 werken, dagen dat in mijn vrij weekend valt, mag ik dan vrij kiezen.)
-Nog de mogelijkheid om verlof bij te kopen
Vrijheid om verlof te nemen:
De 1ste januari krijg ik deze 72 verlof dagen dan en mag ik vrij invullen. We zijn zelf verantwoordelijk voor onze verlof, we moeten steeds zorgen dat er 7 man van de 13 aanwezig zijn. We hebben nog 1 ploeg (deze ploeg is kleiner) op overschot, hier kunnen we eventueel nog aanvragen moest er meer volk op verlof willen gaan. Je kunt ook verlof meenemen naar volgend jaar (niet alle dagen)
Aantal uur/week voor werk bezig/onderweg?: gemiddeld 33,6 uur/week op werk en gemiddeld 2,5 uur/ week onderweg
Oproepbaar door werkgever?: Op vrijwillige basis. Als je u vrijwillig opgeeft, krijg je een vergoeding. Als je dan effectief wordt opgeroepen krijg je nog extra boven op de uren die je dan komt presteren. Ze mogen ook maar max 1 uur na de shift u nog opbellen, nadien mag je kiezen of je komt of niet. Als je u niet vrijwillig opgeeft moet je niet komen.
Hoe vaak overuren te presteren? Quasi nooit (2016/2017 = 0 overuren)
Auto nodig voor het werk? We krijgen bedrijfswagens om onze job te doen. Als we op zending moeten en kunnen geen gebruik maken van eigen vervoer, regelen ze een taxi. Zo heb ik ook al eens mijn pols gebroken (in privé sfeer) en hebben ze ook een taxi geregeld voor mijn woon-werk, de gehele periode dat ik niet mocht rijden.
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen:
Heel veel, hoort ook bij de job. Je hebt veel verplichte opleidingen, maar ze zijn ook heel open voor opleidingen die je zelf voorstelt. Ik heb de afgelopen 5 jaar, jaarlijks gemiddeld zo'n 39% van mijn totaal jaar uren besteed aan opleidingen. Die 39% zijn uren dat ik niet inzetbaar was voor een functie op het werk.
Weetjes:
-Ik carpool en geef dat aan bij de werkgever, hierdoor wordt er elke maand al een berekening gedaan op mijn bedrijfsvoorheffing (carpool kun je fiscaal inbrengen, dus bedrijfsvoorheffing verlaagd).
-Heb het loon zo berekend (/13,92) uit gemakzucht, in praktijk verschil het loon van maand tot maand (ook als ik de index niet meereken). Alsook om zo geen verwarring te creëren.
-CAO90 wordt voor de helft op 01/01/2019 in het loon verrekend (ligt al vast). Zodat het een vaste opslag wordt, ze mochten tot 2018 niks meer bruto meer geven. In 2019 wordt het loon opnieuw besproken en wordt dat niet beschouwd als opslag voor 2019. Zo kunnen ze terug een max CAO90 geven als opslag, anders zou het gewoon hetzelfde blijven.
Heb dan vervolgens voor mij eigen een simulatie gemaakt wat het nu zou worden. Doordat mijn loon maandelijks wordt geïndexeerd, kan ik enkel maar berekenen op de laatst gekende index (december).
1. PERSONALIA
Leeftijd: 26 jaar
Opleiding: (petro) chemische procestechnieken
Werkervaring (wat/hoelang) : 5 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0
2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Arbeider
Werkgever/Industrie waar je in werkt (+ paritair comité?): PC 117
Huidige functie: Proces Operator
Functiebeschrijving: Regeling import/export alle producten. Interactie tussen de verschillende eenheden. Blending van verschillende brandstoffen. .....
Anciënniteit: 5 jaar
Werkweek (parttime/fulltime/hoeveel uren/week effectief): Contract 42 uur/week
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: ploegen (shift)
Plaats waar je werkzaam bent: Antwerpen
Verantwoordelijkheid over personeel: 0
3. LOONVOORWAARDEN
(Maandloon= (11 maandlonen +13de maandloon +enkel- +dubbel vakantiegeld)/13,92 = bruto)
Maand salaris (bruto):€7.230,91
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen):€3.807,98
Nettovergoedingen:€20
13e maand (volledig/gedeeltelijk): ja
14e maand of winstuitkering:
-Jaarlijks x aantal gratis aandelen.
-Anciënniteit premie = €1.612 bruto (stijgt met de jaren dienst)
-CAO90 = €3.600 bruto (afhankelijk van de behaalde doelstellingen)
-kapitaalverhoging met korting en eventuele renteloze lening op 1 jaar.
GSM (eigen bijdrage)?: nee (wel korting op abonnementen. GSM/internet)
Auto (VAA?): nee (wel fleetkorting bij aankoop privé wagen)
Woon-werkverkeer vergoed?: Ja €149
Tankkaart: Ja (korting op alle brandstoffen van de werkgever, kan max 3 kaarten aanvragen voor gezinsleden)
Laptop: nee
Maaltijdcheques (eigen bijdrage?): nee (korting op maaltijden in het bedrijf, zit daar in verwerkt)
Ecocheques: nee
Groepsverzekering: Ja 2x (1x sector 1x werkgever)
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen:
-1 jaar gewaarborgd inkomen (met behoud van premies, zoals shift,...)
-Extra aanvullend kindergeld van de werkgever
-Korting op elektriciteit, aardgas, zonnepanelen.
-opbouwend verlof (anciënniteit verlof)
-Kortingen op cinema tickets, pretparken, theatervoorstellingen,...
-extra premies; geboorte, trouw
-nog een hoop korting op van alles, teveel om op te noemen
-....
4. WERKOMSTANDIGHEDEN
Afstand woon/werk in km's: 28KM
Afstand woon/werk in tijd: 25 min
Vakantiedagen:
-20 dagen
-13 dagen (42uur/week -->40uur/week)
-12dagen (40uur/week -->38uur/week)
-13 dagen (38 uur/week -->36uur/week)(sector)
-2 dagen (werkgever/sector)
-2 dagen (anciënniteitsverlof, dit loopt nog op door verhoging dienstjaren)
-10 feestdagen (vrij te kiezen)(Door de shift kan ik er max 7 werken, dagen dat in mijn vrij weekend valt, mag ik dan vrij kiezen.)
-Nog de mogelijkheid om verlof bij te kopen
Vrijheid om verlof te nemen:
De 1ste januari krijg ik deze 72 verlof dagen dan en mag ik vrij invullen. We zijn zelf verantwoordelijk voor onze verlof, we moeten steeds zorgen dat er 7 man van de 13 aanwezig zijn. We hebben nog 1 ploeg (deze ploeg is kleiner) op overschot, hier kunnen we eventueel nog aanvragen moest er meer volk op verlof willen gaan. Je kunt ook verlof meenemen naar volgend jaar (niet alle dagen)
Aantal uur/week voor werk bezig/onderweg?: gemiddeld 33,6 uur/week op werk en gemiddeld 2,5 uur/ week onderweg
Oproepbaar door werkgever?: Op vrijwillige basis. Als je u vrijwillig opgeeft, krijg je een vergoeding. Als je dan effectief wordt opgeroepen krijg je nog extra boven op de uren die je dan komt presteren. Ze mogen ook maar max 1 uur na de shift u nog opbellen, nadien mag je kiezen of je komt of niet. Als je u niet vrijwillig opgeeft moet je niet komen.
Hoe vaak overuren te presteren? Quasi nooit (2016/2017 = 0 overuren)
Auto nodig voor het werk? We krijgen bedrijfswagens om onze job te doen. Als we op zending moeten en kunnen geen gebruik maken van eigen vervoer, regelen ze een taxi. Zo heb ik ook al eens mijn pols gebroken (in privé sfeer) en hebben ze ook een taxi geregeld voor mijn woon-werk, de gehele periode dat ik niet mocht rijden.
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen:
Heel veel, hoort ook bij de job. Je hebt veel verplichte opleidingen, maar ze zijn ook heel open voor opleidingen die je zelf voorstelt. Ik heb de afgelopen 5 jaar, jaarlijks gemiddeld zo'n 39% van mijn totaal jaar uren besteed aan opleidingen. Die 39% zijn uren dat ik niet inzetbaar was voor een functie op het werk.
Weetjes:
-Ik carpool en geef dat aan bij de werkgever, hierdoor wordt er elke maand al een berekening gedaan op mijn bedrijfsvoorheffing (carpool kun je fiscaal inbrengen, dus bedrijfsvoorheffing verlaagd).
-Heb het loon zo berekend (/13,92) uit gemakzucht, in praktijk verschil het loon van maand tot maand (ook als ik de index niet meereken). Alsook om zo geen verwarring te creëren.
-CAO90 wordt voor de helft op 01/01/2019 in het loon verrekend (ligt al vast). Zodat het een vaste opslag wordt, ze mochten tot 2018 niks meer bruto meer geven. In 2019 wordt het loon opnieuw besproken en wordt dat niet beschouwd als opslag voor 2019. Zo kunnen ze terug een max CAO90 geven als opslag, anders zou het gewoon hetzelfde blijven.





