toffegast007 zei:
- Loon: Wordt automatisch aangepast i.f.v. jaren dienst - probeer dergelijke voorwaarden eens te versieren in de privé sector
- We moeten soms 10-20 jaar wachten op een vaste benoeming - in de privé wordt je nooit vastbenoemd
Even deze beide punten nuanceren, 'in principe' is het inderdaad zo dat je loon stijgt volgens een barema. Bij mijn weten zijn er ook in de privésector vele loonbarema's van toepassing waarbij mensen ook een stijging van het loon krijgen naarmate hun jaren dienst toenemen.
Het probleem van leerkrachten hun toename is dat er;
1) Bepaalde 'gesubsidieerde' uren bestaan waardoor je geen geldelijke noch andere ancienniteit opbouwt en bovendien de ancienniteit die je wél al hebt, niet krijgt uitbetaald.
Dit soort uren gaat uiteraard allemaal naar mensen zonder 'vaste benoeming' waardoor de lijdensweg nog wat verlengd wordt.
2) Je zo vaak deeltijds werkt tegen je wil dat je anciënniteit ook niet zo snel stijgt als je wel zou willen.
Je conclusie m.b.t. een vaste benoeming is echter wel erg oneerlijk te noemen. Het probleem ligt bij het traject voor die benoeming.
Stel je voor dat je 10 tot 20 jaar lang met weekcontracten werkt via een interim, dát is de vergelijking die klopt en dat alleen al is een erg grote factor van onzekerheid.
Je kunt uiteraard stellen dat 'iemand in de privé nooit zekerheid heeft' wat technisch gezien wel klopt. Aan de andere kant mag je er toch van uitgaan dat je 'gewild' bent wanneer men je een contract onbepaalde duur geeft, en als het dan toch fout gaat heb je een opzegperiode.
Wat de veiligheid bij benoeming betreft, het is inderdaad juist dat het ontslaan van een vastbenoemd personeelslid een lange en lastige procedure is. Toch begint men tegenwoordig vaker en vaker de procedures op te volgen om de rotte appels te verwijderen.