Archief - Wat is uw brutoloon? - Deel 8

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

vanrumst

Legacy Member
zarathustra zei:
Waar vind je klanten die je kan bezoeken buiten de werk/school uren?

Ik kom ook regelmatig na 21h/22h thuis van klanten. Niet alle bedrijven sluiten om 17h hé. Een panne oplossen duurt tot het opgelost is, of een technieker kan enkel aan de slag wanneer de rest naar huis is om het werk niet te storen etc.

zarathustra

Legacy Member
vanrumst zei:
Ik kom ook regelmatig na 21h/22h thuis van klanten. Niet alle bedrijven sluiten om 17h hé. Een panne oplossen duurt tot het opgelost is, of een technieker kan enkel aan de slag wanneer de rest naar huis is om het werk niet te storen etc.

Jaja, dat er werk kan gebeuren na 17-18 uur is logisch. Maar sales, eerste gesprekken, consulting gebeurt in mijn ervaring nu ook weer niet zo vaak buiten de kantoor uren.

vishnusixclix

Legacy Member
Hoboy, is't weer van dat. De werkuren van de leerkracht tellen niet mee "want ghebt 5 maanden verlof" en "ge werkt maar van 8u30 tot 16u aan 50 minuten per uur"!

Mensen evolueer eens in je discours aub :ironic:

toffegast007

Legacy Member
Heb nogal wat leerkrachten in de vriendenkring:

Veronderstellingen:

- we stellen dat een leerkracht effectief 38h per week werkt (= gemiddelde privé), dus geen gezever daarover

Eens dat uitgeklaard kunnen we gaan vergelijken:

- Loon: Zoek in de privé sector een job met vergelijkbaar loon en 60 dagen verlof, u zal snel tot het besluit komen dat dit zeer moeilijk is
- Loon: Wordt automatisch aangepast i.f.v. jaren dienst - probeer dergelijke voorwaarden eens te versieren in de privé sector
- Loon: Als master mag je niet klagen in het onderwijs, bachelor is tricky - niet vergeten dat vele masters en bachelors in techniek en IT actief zijn, presteren beter dan gemiddeld - een master Psychologie mag al blij zijn een job te vinden bvb
- Pensioen: 30-50% hoger dan in de privé sector
- Mentale belasting: Voor een klas staan is zeer belastend en lang niet iedereen kan dit aan, vandaar dat deze belastende taak beperkt wordt tot ca 20h per week, de overige uren zijn voorbereiding en dom papierwerk - ik vermoed dat dit in de privé sector eveneens zo is
- Fysieke belasting: Nihil, tevens ook geen last van geuren, lawaai, ....
- We moeten soms 10-20 jaar wachten op een vaste benoeming - in de privé wordt je nooit vastbenoemd
- Werkschema: relatief laat beginnen en relatief vroeg stoppen - slechts mogelijk in select groepje privé bedrijven
- Eens benoemd is het zo goed als onmogelijk om ontslag te krijgen
- werkdruk: gemiddeld lager dan in privé sector, met absolute zekerheid
- extra legale voordelen: Idd beperkt t.o.v. privé sector
- makkelijke kinderopvang (ook de financiële impact niet vergeten)
- sociale factor: Ga eens een maandje in centraal depot van Delhaize werken en u zal begrijpen wat ik bedoel
- ziekteverzuim gemiddeld in het onderwijs ligt op 16-17 dagen, in de privé sector is dit eveneens 16-17 dagen maar deze hebben minder verlof - gevolg is dat de afwezigheid procentueel gevoelig hoger ligt in het onderwijs.
- vele regeltjes en procedures - in de privé heb je vaak iets meer vrijheden en beslissingskracht

Een aantal + en - waarbij ieder voor zichzelf moet uitmaken welke doorslaggevend zijn, het is een mooi beroep voor wie het graag doet maar er zijn er velen die zich laten misleiden door het verlof en de job onderschatten - zo krijg je slechte leerkrachten en depressies.

Gemiddeld genomen zou je kunnen stellen dat er wat ingeleverd wordt op loon maar over meer vrije tijd beschikt

FlatSix

Legacy Member
Altijd interessant om de meningen van onze experts te lezen...

Ik denk dat je de balans eens moet opmaken tussen een beginnende leerkracht (eerste 5j) en een schoolverlater met bachelor in een resem aan sectoren (IT, Chemie, Sales, Logistiek, ...) en dan zal je zien dat leerkracht absoluut niet bij de meest aangename beroepen hoort. Als je dan die zelfde balans zou maken voor een vastbenoemde leekracht die 30j lesgeeft, en dan opnieuw die verschillende sectoren bekijkt en in elke een persoon neemt die geen carriere heeft gemaakt en eentje die dat wel heeft gedaan, dan zal leerkracht allicht wel netjes in het midden zweven, of leunen naar de onderkant.

archytas

Legacy Member
Mijn vriendin (28) is leerkracht. Balans na zes jaar: nog steeds aan het interimmen, nog steeds geen enkele zekerheid qua werk, vaak niet als volwaardig gezien worden door vastbenoemde leerkrachten, soms zeer moeilijke klassen (Genk, Heusden-Zolder) waar het niet meer gaat om lesgeven maar om 'de vrede bewaren' en vooral zorgen dat je er zelf niet onderdoorgaat. (voorbeeldje: in 1 school werd er een loodzware ijzeren bank door leerlingen van de tweede verdieping naar onder gekieperd, gelukkig liep de tuinman er toevallig niet onder). Ingeval van problemen wordt je vaak niet gebackt door de directeur, die vaak geen manager is maar een omhooggepromoveerde leerkracht. Ingeval van 'een situatie' krijg je vaak ten onrechte het nadeel van de twijfel: de klant, lees ouder is heilig. Verder ook erg veel vriendjespolitiek (een directrice durfde op een gegeven moment zelfs openlijk zeggen: 'en nu is mijn (net afgestudeerde) nichtje aan de buurt', bijna TADD'ers (bepaald statuut waardoor je sneller vastbenoemd raakt) die zich al meer dan een jaar keihard ingezet hadden voor de school wiens TADD-statuut hun op het laatste nippertje ontzegd werd omdat dit gevolgen zou hebben voor de uren van de vaste leerkrachten. In concreto: ze moesten simpelweg niet meer komen, bij het grof vuil gezet.

In vergelijking met een doordeweekse bachelor die vanaf zijn 22ste maandelijks op een vast loon kan rekenen vermoed ik dat ze over de periode van zes jaar vlotjes 25000€ achterstand heeft opgelopen die ze wellicht nooit meer inhaalt. Uiteraard ook relationele discussies over hoeveel er bijgedragen moet worden aan onze lening enz. Je kan niks plannen, de ene maand verdient ze €1700, de andere maand mogelijk €1200 of heeft ze zelfs helemaal geen job.

Daarnaast heb je dan gelukzakken die onmiddellijk (door geluk, kontkussen of wat dan ook) vastbenoemd raken maar in het algemeen is de toestand van de beginnende leerkracht niet erg begerenswaardig... .

vishnusixclix

Legacy Member
Atm ben ik 50/50 bezig met werkgroepen en het aanmaken van lesmaterialen (-databanken) conform nieuwe leerplannen, dit op scholengroepniveau en soms nationaal. Ik kan je zeggen, de tijd dat "de vastbenoemden elk jaar opnieuw hun lesje kunnen geven", die ligt achter ons. Mensen die zulke houding aannemen die worden negatief geëvalueerd naar mijn ervaringen. Er wordt stevig gehamerd op professionalisering en bijscholing en whatnot. Zoals het zou moeten, eigenlijk. Jammer genoeg komt dit bovenop alle historisch gegroeide rompslomp.
Het leven van de meeste jonge leerkrachten (en alle latere instappers) is eentje van stress, veel werkuren en vooral onzekerheid. Vandaar alle uitvallers.

Feignasse

Legacy Member
Gelijkaardige ervaringen hier met onderwijs

- Niet weten of je opnieuw zal mogen starten in een school, hoeveel uren je zal krijgen (belangrijk voor je werkloosheidsuitkering als ze je plots toch aan de deur zetten), hoeveel je zal verdienen.
- Onderwijsopdrachten van een master uitvoeren, maar wel maar als bachelor betaald worden (maw geen gelijk loon voor hetzelfde werk)
- Mensen die net voor de TADD worden afgedankt, ondanks harde inzet de voorbije jaren (lekker motiverend, terug op zoek naar een andere school, waar je je opnieuw mag inwerken)
- Directies zonder respect voor hun personeel, behalve dan voor de eigen familie, die miraculeus wel op korte tijd een vaste benoeming binnenhalen.
- Amper mogelijkheid tot afdrukken / kopiëren op school, maar wel moeilijk doen over onkosten (wij sponseren hier elk jaar pakken papier en enkele toners)
- Schijteveel administratie, en je kan maar beter zien dat het in orde is
- Leerplannen die telkens anders worden ingevuld (of plots helemaal anders moeten worden geïnterpreteerd volgens de school, met nog meer werk en administratie tot gevolg)

Bij deze een welgemeende fuck you aan mensen die zeggen dat leerkrachten een luilekkerleventje hebben. Voor de klas staan en de interactie met studenten is soms het enige waar leerkrachten nog plezier uit halen.

sandervdw

Legacy Member
En as usual: letterlijk iedereen hier heeft gezegd dat het effectieve werk zwaar is. De discussie ging erover dat de werkdruk niet hoger is dan een andere job.

Je moet misschien al je punten eens invullen voor iemand in privé ;)

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

FlatSix

Legacy Member
sandervdw zei:
En as usual: letterlijk iedereen hier heeft gezegd dat het effectieve werk zwaar is. De discussie ging erover dat de werkdruk niet hoger is dan een andere job.

Je moet misschien al je punten eens invullen voor iemand in privé ;)

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Daarom dat ik dus ook zeg dat je het in twee delen moet opsplitsen. Want de 'werkdruk' voor een beginnende bachelor in een kantoorjobke is niet bestaande. Zelfs in een zwaar commerciële omgeving in een startersjob voel je daar niet veel van, of je bent echt een sukkelaar die tegen niets kan, of je bent gestart als hoofdverantwoordelijke. Een leraar die net start krijgt direct zijn kas vol, niet te vergelijken met de zogezegde 'werkdruk' van iemand die een administratieve job heeft.

Met andere woorden is de job van leraar in het begin vele malen zwaarder dan de gemiddelde job in de privé. Naarmate de ervaring toeneemt keert de balens volgens mij ook wel richting privé.

Voor dat we het krijgen, ik werk zelf in de privé en heb de voorbije drie jaar enorm hard gewerkt om te staan waar ik nu ben, en nog altijd ben ik blij dat ik niet in het onderwijs gestapt ben wat wel de loigsche stap is na mijn diploma.

omegatje

Legacy Member
xTwL- zei:
Daarom dat ik dus ook zeg dat je het in twee delen moet opsplitsen. Want de 'werkdruk' voor een beginnende bachelor in een kantoorjobke is niet bestaande. Zelfs in een zwaar commerciële omgeving in een startersjob voel je daar niet veel van, of je bent echt een sukkelaar die tegen niets kan, of je bent gestart als hoofdverantwoordelijke. Een leraar die net start krijgt direct zijn kas vol, niet te vergelijken met de zogezegde 'werkdruk' van iemand die een administratieve job heeft.

Met andere woorden is de job van leraar in het begin vele malen zwaarder dan de gemiddelde job in de privé. Naarmate de ervaring toeneemt keert de balens volgens mij ook wel richting privé.

Voor dat we het krijgen, ik werk zelf in de privé en heb de voorbije drie jaar enorm hard gewerkt om te staan waar ik nu ben, en nog altijd ben ik blij dat ik niet in het onderwijs gestapt ben wat wel de loigsche stap is na mijn diploma.

Oppassen met veralgemenen. Er is niet een algemeen "bachelor in de privé" beroep. Sommige bachelors hebben het gemakkelijker dan anderen, en sommigen zullen zich harder moeten bewijzen in hun eerste jaren. Ook vind ik het straf dat je dadelijk de vergelijking wilt maken met "kantoorjobkes". Alsof elke bachelor rechtstreeks naar een kantoorjob leidt.

Werkgelegenheid en hoeveelheid vraag naar werknemers binnen een sector bepalen meestal de gemiddelde werkdruk en voordelen in de privé.

Nerath

Legacy Member
toffegast007 zei:
- Loon: Wordt automatisch aangepast i.f.v. jaren dienst - probeer dergelijke voorwaarden eens te versieren in de privé sector

- We moeten soms 10-20 jaar wachten op een vaste benoeming - in de privé wordt je nooit vastbenoemd

Even deze beide punten nuanceren, 'in principe' is het inderdaad zo dat je loon stijgt volgens een barema. Bij mijn weten zijn er ook in de privésector vele loonbarema's van toepassing waarbij mensen ook een stijging van het loon krijgen naarmate hun jaren dienst toenemen.
Het probleem van leerkrachten hun toename is dat er;
1) Bepaalde 'gesubsidieerde' uren bestaan waardoor je geen geldelijke noch andere ancienniteit opbouwt en bovendien de ancienniteit die je wél al hebt, niet krijgt uitbetaald.
Dit soort uren gaat uiteraard allemaal naar mensen zonder 'vaste benoeming' waardoor de lijdensweg nog wat verlengd wordt.

2) Je zo vaak deeltijds werkt tegen je wil dat je anciënniteit ook niet zo snel stijgt als je wel zou willen.

Je conclusie m.b.t. een vaste benoeming is echter wel erg oneerlijk te noemen. Het probleem ligt bij het traject voor die benoeming.
Stel je voor dat je 10 tot 20 jaar lang met weekcontracten werkt via een interim, dát is de vergelijking die klopt en dat alleen al is een erg grote factor van onzekerheid.
Je kunt uiteraard stellen dat 'iemand in de privé nooit zekerheid heeft' wat technisch gezien wel klopt. Aan de andere kant mag je er toch van uitgaan dat je 'gewild' bent wanneer men je een contract onbepaalde duur geeft, en als het dan toch fout gaat heb je een opzegperiode.

Wat de veiligheid bij benoeming betreft, het is inderdaad juist dat het ontslaan van een vastbenoemd personeelslid een lange en lastige procedure is. Toch begint men tegenwoordig vaker en vaker de procedures op te volgen om de rotte appels te verwijderen.

FlatSix

Legacy Member
omegatje zei:
Oppassen met veralgemenen. Er is niet een algemeen "bachelor in de privé" beroep. Sommige bachelors hebben het gemakkelijker dan anderen, en sommigen zullen zich harder moeten bewijzen in hun eerste jaren. Ook vind ik het straf dat je dadelijk de vergelijking wilt maken met "kantoorjobkes". Alsof elke bachelor rechtstreeks naar een kantoorjob leidt.

Werkgelegenheid en hoeveelheid vraag naar werknemers binnen een sector bepalen meestal de gemiddelde werkdruk en voordelen in de privé.

Oké, maar ik denk dat het gross aan bachelors wel in een eenvoudige job start. Files invullen, rapportjes maken, cijferkes berekenen, telefoontjes plegen,... en dan heb je de minderheid die elke dag werkt alsof hun leven ervan af hangt om binnen het jaar promotie te maken, daarnaast heb je dan alle professionele bachelors die wel in hun richting starten zoals verpleegsters. De gemiddelde bachelor is niet eentje die bij Deloitte of PWC start,... en elke week 50h werkt om promotie te maken hoor.

FlatSix

Legacy Member
zarathustra zei:
Dat is 90% van alle kantoor jobs >.>

Alleen zijn de volgende zijn rapportjes wat belangrijker, en de cijfertjes wat groter, en de telefoontjes zijn met andere mensen die ook belangrijkere files invullen. ;)

Och kom, ik doel op zo'n echte typische startersjob, liefst met een titel waar je drie talen voor moet spreken zodat je toch tegen je vrienden kan opscheppen hoe belangrijk je files wel zijn,... Allemaal hetzelfde alleen vullen ze iets anders in. :)

Caracalla

Legacy Member
vishnusixclix zei:
Vandaar alle uitvallers.

Ik ben de enige van m'n jaar (wiskunde en fysica) die nog steeds effectief les geeft.
Dat zegt veel. Heel veel.

FlatSix

Legacy Member
Caracalla zei:
Ik ben de enige van m'n jaar (wiskunde en fysica) die nog steeds effectief les geeft.
Dat zegt veel. Heel veel.

Wij zijn met 72 gestart, met 11 afgestudeerd en 1'tje geeft nu les (wiskunde ook).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan