Archief - Wat is uw brutoloon? - Deel 8

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

FlatSix

Legacy Member
Renegadexxripxx zei:
Waar komen die andere 10 dan terecht ?

Ik spreek ze niet alle tien nog even vaak, maar ikzelf zit in de logistiek, en dan ken ik er een reeks die in de bankensector zit, bij verschillende energie leveranciers werken er twee, dan eentje die mee in de zaak van haar vader staat en die ook zal overpakken, ene is in de IT gegaan, andere is floor manager in een restaurant in Antwerpen,...

Ikzelf heb achteraf altijd spijt gehad dat gestudeerd te hebben, ik had absoluut iets anders moeten doen, maar ben wel positief over de mogelijkheden die je nog hebt als je toch beslist niet in het onderwijs te stappen.

SithCloud

Legacy Member
sandervdw zei:
En as usual: letterlijk iedereen hier heeft gezegd dat het effectieve werk zwaar is. De discussie ging erover dat de werkdruk niet hoger is dan een andere job.

Je moet misschien al je punten eens invullen voor iemand in privé ;)

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Waar velen geen rekening mee houden is de hoge discrepantie soms tussen wat je hoort te doen en wat je eigenlijk aan het doen bent en dat dat volgens mij een grote reden is waarom veel leerkrachten zo snel afhaken.

Wat je hoort te doen: goeie lesvoorbereidingen maken en alles inzetten op je leerlingen en voor de klas staan.
Wat je eigenlijk aan het doen bent: 30 andere zaken waardoor die lesvoorbereidingen naar de achtergrond komen te staan en waardoor de kwaliteit naar je leerlingen toe daalt.

En als je iemand bent die echt inzit met de job (wat je dus eigenlijk wel verwacht van een leerkracht) dan zorgt dat voor torenhoge frustraties en bijgevolg stress.

Dus ja. De job an sich is niet moeilijk. Maar ze wordt wel - onnodig - moeilijk gemaakt.

sneeuwzwart

Legacy Member
SithCloud zei:
Waar velen geen rekening mee houden is de hoge discrepantie soms tussen wat je hoort te doen en wat je eigenlijk aan het doen bent en dat dat volgens mij een grote reden is waarom veel leerkrachten zo snel afhaken.

Wat je hoort te doen: goeie lesvoorbereidingen maken en alles inzetten op je leerlingen en voor de klas staan.
Wat je eigenlijk aan het doen bent: 30 andere zaken waardoor die lesvoorbereidingen naar de achtergrond komen te staan en waardoor de kwaliteit naar je leerlingen toe daalt.

En als je iemand bent die echt inzit met de job (wat je dus eigenlijk wel verwacht van een leerkracht) dan zorgt dat voor torenhoge frustraties en bijgevolg stress.

Dus ja. De job an sich is niet moeilijk. Maar ze wordt wel - onnodig - moeilijk gemaakt.

Met alle respect voor de job als leraar, maar denk je dat het in de privé altijd een droomwereld vol rozengeur en maneschijn is? Daar heb je ook vaak te maken met gebrekkige communicatie, totale inefficientie, jobjes uitvoeren die geen enkel nut hebben, gebrek aan begrip/medeleven van de manager naar zijn team, collega's waar je liefst zo ver mogelijk uit de buurt blijft, ...

SithCloud

Legacy Member
sneeuwzwart zei:
Met alle respect voor de job als leraar, maar denk je dat het in de privé altijd een droomwereld vol rozengeur en maneschijn is? Daar heb je ook vaak te maken met gebrekkige communicatie, totale inefficientie, jobjes uitvoeren die geen enkel nut hebben, gebrek aan begrip/medeleven van de manager naar zijn team, collega's waar je liefst zo ver mogelijk uit de buurt blijft, ...

Wel die dingen zijn er ook hoor. Die zijn er in grofweg 80% van de bedrijven, waarom denk je dat er zoveel ongelukkige mensen rondlopen? Maar kzal de analogie anders maken: Als jij een designer in een bedrijf bent en je zit meer bezig met verantwoordig neer te schrijven over wat je daar eigenlijk aan het doen bent en je zit meer in nutteloze vergaderingen dan dat je aan je tekentafel zit... dan ga je ook ongelukkig worden. Tenzij je natuurlijk niets liever doet dan niet tekenen.

Nineshots

Legacy Member
Voor financieel controller is het meer de ervaring + skills dan het aantal jaar dat er toe doet denk ik.
Je loon lijkt mij wel laag te zijn voor iemand die alle financiële activiteiten onder zich heeft voor een bedrijf tot 80m omzet.

sandervdw

Legacy Member
SithCloud zei:
Wel die dingen zijn er ook hoor. Die zijn er in grofweg 80% van de bedrijven, waarom denk je dat er zoveel ongelukkige mensen rondlopen? Maar kzal de analogie anders maken: Als jij een designer in een bedrijf bent en je zit meer bezig met verantwoordig neer te schrijven over wat je daar eigenlijk aan het doen bent en je zit meer in nutteloze vergaderingen dan dat je aan je tekentafel zit... dan ga je ook ongelukkig worden. Tenzij je natuurlijk niets liever doet dan niet tekenen.

Klopt, maar dat komt minstens even vaak voor in privé. Ik ben bvb IT-er, nochtans doe ik 80% van de tijd vergaderingen, documentatie schrijven en iemand anders zijn werk reviewen en zoeken naar fouten. Dat is nu eenmaal hoe het bedrijfsleven werkt. Dat is dus niet echt een reden om te klagen als leerkracht want dat geldt voor de meerderheid van de bevolking.

Nineshots

Legacy Member
Even in eigen voet schieten in deze discussie, als IT'er hebben wij het wel iets makkelijker voor het zeggen.
Jij hebt deze taken gekregen door promotie, die kon je ook evengoed afslaan.
En als het je echt niet aanstaat bij je werkgever, ben je toch net zo makkelijk weg naar een ander?

Maar ik heb ook wel enkele vrienden die leerkracht zijn en zij klagen toch al zeker niet zo hard als in dit topic.
Afgezien van die onaanvaardbare werkonzekerheid, vinden ze hun job toch echt leuk. De vergaderingen nemen ze er wel bij, part of the job.
Uiteindelijk is er voor hen ook genoeg alternatieven te vinden buiten het onderwijs.

Diatonico

Legacy Member
SithCloud zei:
Wel die dingen zijn er ook hoor. Die zijn er in grofweg 80% van de bedrijven, waarom denk je dat er zoveel ongelukkige mensen rondlopen? Maar kzal de analogie anders maken: Als jij een designer in een bedrijf bent en je zit meer bezig met verantwoordig neer te schrijven over wat je daar eigenlijk aan het doen bent en je zit meer in nutteloze vergaderingen dan dat je aan je tekentafel zit... dan ga je ook ongelukkig worden. Tenzij je natuurlijk niets liever doet dan niet tekenen.

Eh, buitensporige administratie/bureaucratie is inderdaad een belangrijke factor in ongelukkig zijn bij een job. Maar nog belangrijker is dat mensen vaak andermans job niet begrijpen of appreciëren, en zo voor meer miserie zorgen dan nodig.

Zo hebben we verschillende klanten die hun orders letterlijk 5 minuten voor de deadline (12:00) doorsturen, en dan nog eens alles tegelijk. Meestal weten we min of meer wat we kunnen verwachten, maar heel vaak zitten daar onverwachte/moeilijke vrachten bij. Vaak mogen we dan onze middagspauze op onzen buik schrijven — het gaat nl. over transport en hoe langer je wacht om te plannen, hoe moeilijker/duurder het wordt.

Spreek je die klant er over aan, dan wijst die naar het contract "we mogen tot 12:00 aanmelden voor orders voor de volgende dag". Ook al weten ze tegen 9:30 perfect wat ze gaan bestellen.

O wee als die klant zelf een fout maakt en een noodoplossing nodig heeft... Dan betalen ze ervoor.

Gelukkig zijn er ook andere klanten waar je wederzijds begrip en respect hebt. Dat is gewoon voordelig voor beide partijen; in plaats van nodeloos de andere partij op kosten te jagen, ben je gewoon flexibel tegenover elkaar in de mate van het mogelijke.

Wij hebben eens problemen om een vracht tijdig aan te leveren? Hij gaat niet eisen dat we een dure express betalen, want hij weet dat hij eigenlijk meer dan voldoende voorraad heeft. Omgekeerd gaan wij ook niet onmiddellijk zeggen "sorry, te laat!" als hij een order vergeet te sturen; we plannen die gewoon nog in als dat voor ons geen grote extra kost is.

Pan

Legacy Member
Diatonico zei:
Zo hebben we verschillende klanten die hun orders letterlijk 5 minuten voor de deadline (12:00) doorsturen, en dan nog eens alles tegelijk. Meestal weten we min of meer wat we kunnen verwachten, maar heel vaak zitten daar onverwachte/moeilijke vrachten bij. Vaak mogen we dan onze middagspauze op onzen buik schrijven — het gaat nl. over transport en hoe langer je wacht om te plannen, hoe moeilijker/duurder het wordt.

Toch eenvoudig opgelost; zet uw deadline om 11u30.

Diatonico

Legacy Member
Tefal zei:
Toch eenvoudig opgelost; zet uw deadline om 11u30.

. <----- the point




o <----- your head
-|-
^

De deadline vervroegen verandert fundamenteel niets aan het probleem, nl. dat de klant zijn orders pas op het laatste moment doorstuurt. Stuurde hij ze verspreid over de ochtend door, dan kon alles veel vlotter verwerkt/verkocht/gecombineerd worden. Oké, die 2-3 k*tvrachten die je om 11:25 in je smikkel krijgt zijn nog altijd lastig te verkopen — (50%-70% van alle capaciteit is tegen de middag al weg van de markt) — maar op z'n minst is al de rest al verwerkt.

't Is niet omdat ge contractueel tot 12:00 moogt aanmelden, dat het voor de transporteur niet uitmaakt om welk uur ge aanmeldt.

sandervdw

Legacy Member
Diatonico zei:
. <----- the point




o <----- your head
-|-
^

De deadline vervroegen verandert fundamenteel niets aan het probleem, nl. dat de klant zijn orders pas op het laatste moment doorstuurt. Stuurde hij ze verspreid over de ochtend door, dan kon alles veel vlotter verwerkt/verkocht/gecombineerd worden. Oké, die 2-3 k*tvrachten die je om 11:25 in je smikkel krijgt zijn nog altijd lastig te verkopen — (50%-70% van alle capaciteit is tegen de middag al weg van de markt) — maar op z'n minst is al de rest al verwerkt.

't Is niet omdat ge contractueel tot 12:00 moogt aanmelden, dat het voor de transporteur niet uitmaakt om welk uur ge aanmeldt.

Maar uw klant gaat waarschijnlijk pas last-minute aanmelden omdat dat voor hem de grootste flexibiliteit biedt. Het is inderdaad onhandig, maar wel compleet logisch dat uw klanten dat doen.

Diatonico

Legacy Member
sandervdw zei:
Maar uw klant gaat waarschijnlijk pas last-minute aanmelden omdat dat voor hem de grootste flexibiliteit biedt. Het is inderdaad onhandig, maar wel compleet logisch dat uw klanten dat doen.

Alleen dat het voor hem niet uitmaakt; orders wijzigen (voor die klant tenmiste) zelden. Zijn flexibiliteit — die hij amper nodig heeft — gaat ten koste van zijn transporteur. Niet alleen omdat de transportplanner zijn middagpauze moet opgeven om gejaagd de orders te verwerken, maar ook omdat zijn marge lager zal zijn (hoe later op de dag, hoe duurder je gemiddelde aankoop).

Mag hij dit doen? Tuurlijk. Is het logisch dat hij dit doet? Uiteraard. Maar daar gaat het niet over — het gaat erover dat je, door iemand anders job niet te begrijpen, je hun leven onnodig moeilijker maakt dan nodig. Wat leidt tot ontevredenheid over de job.

Langs de andere kant van de medaille, heb ik ook al regelmatig tot de vaststelling moeten komen dat mijn werkwijze het anderen onnodig moeilijk maakte. Soms leveren wij goederen op de laatste moment, omdat het ons anders een dure express had gekost of soms gewoon omdat dit gemakkelijker uitkwam. Blijkt dan dat onze klant mensen moet betalen om die specifieke levering te inspecteren en dat hoe vroeger we leveren, hoe minder uren ze hen moeten betalen. Nu houd ik daar rekening mee, wat de klant z'n leven ook gemakkelijker maakt.

FlatSix

Legacy Member
Wij hebben een klant die al orders maakt voor hetgeen nog maar net in container in de put staat.

flanger

Legacy Member
diskman zei:
Een kleine update... Gemiddeldes van 2017 zijn interessant om te zien. Nooit gedacht dat ik ooit zo ver zou geraken in het leven.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 31
Opleiding: Bachelor Multimedia & Communicatietechnologie
Werkervaring (wat/hoelang) : 10 jaar relevant
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: gehuwd
Aantal kinderen ten laste: 1

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt: IT PC200
Huidige functie: Customer support
Functiebeschrijving: Remote support voor klanten mbt. diverse (nieuwe)technologie en oplossingen
Anciënniteit: 2,5 jaar
Werkweek: 38u, flexibel
Ploegarbeid: dagwerk + 3-4 dagen/maand standby in het weekend (overdag)
Plaats waar je werkzaam bent: West-Vlaanderen
Verantwoordelijkheid over personeel: geen directe reports

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): € 5600 + ongeveer €800 voor standby
Maand salaris (netto): € 3200
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
14e maand of winstuitkering: bonus van +-10% van het jaarloon, afh. van de prestaties. Vorig jaar: +-€14k
Gemiddelde bruto voor 2017 (alles incl): €8900
Gemiddelde netto voor 2017 (alles incl): €4400
GSM (eigen bijdrage)?: nee
Auto (VAA?): ja, BMW 5, +-€300 VAA
Woon-werkverkeer vergoed?: nvt
Tankkaart: ja
Laptop (eigen bijdrage?): ja, geen bijdrage
Maaltijdcheques (eigen bijdrage?): €6/dag
Ecocheques: €250
Groepsverzekering: ja
Hospitalisatieverzekering: ja voor het hele gezin + apotheker/dokter 80% vergoed
Andere voordelen: internetvergoeding, mogelijkheid om van uit het buitenland te werken

4. WERKOMSTANDIGHEDEN
Afstand woon/werk in km's: 10 km
Afstand woon/werk in tijd: 15 min
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): geen
Vakantiedagen (andere extra): 8 (+1 indien oproep tijdens standby)
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Aantal uur/week voor werk bezig/onderweg?: netto weinig overuren wel soms nodig 's avonds wat te werken, soms buitenland
Glijdende werkuren: volledig
Oproepbaar door werkgever?: indien standby
Stress? soms
Hoe vaak overuren te presteren? weinig
Auto nodig voor het werk? soms
Mogelijkheid tot het volgen va opleidingen? ja

Dergelijk loon + 10 KM van Waregem in WVL. Rijmt op Disco zeker? :-)

sneeuwzwart

Legacy Member
Diatonico zei:
Alleen dat het voor hem niet uitmaakt; orders wijzigen (voor die klant tenmiste) zelden. Zijn flexibiliteit — die hij amper nodig heeft — gaat ten koste van zijn transporteur. Niet alleen omdat de transportplanner zijn middagpauze moet opgeven om gejaagd de orders te verwerken, maar ook omdat zijn marge lager zal zijn (hoe later op de dag, hoe duurder je gemiddelde aankoop).

Mag hij dit doen? Tuurlijk. Is het logisch dat hij dit doet? Uiteraard. Maar daar gaat het niet over — het gaat erover dat je, door iemand anders job niet te begrijpen, je hun leven onnodig moeilijker maakt dan nodig. Wat leidt tot ontevredenheid over de job.

Langs de andere kant van de medaille, heb ik ook al regelmatig tot de vaststelling moeten komen dat mijn werkwijze het anderen onnodig moeilijk maakte. Soms leveren wij goederen op de laatste moment, omdat het ons anders een dure express had gekost of soms gewoon omdat dit gemakkelijker uitkwam. Blijkt dan dat onze klant mensen moet betalen om die specifieke levering te inspecteren en dat hoe vroeger we leveren, hoe minder uren ze hen moeten betalen. Nu houd ik daar rekening mee, wat de klant z'n leven ook gemakkelijker maakt.

Is toch simpel, het contract dat jullie met die klant hebben is gewoon niet afgestemd op jullie werkwijze. Je kunt toch moeilijk verwachten van de klant waar je een contract mee hebt en dit perfect naleeft, dat die gaat nadenken hoe hij het best zijn orders verstuurd zodat dit perfect overeenkomt met de werking van een ander bedrijf.

SithCloud

Legacy Member
sandervdw zei:
Klopt, maar dat komt minstens even vaak voor in privé. Ik ben bvb IT-er, nochtans doe ik 80% van de tijd vergaderingen, documentatie schrijven en iemand anders zijn werk reviewen en zoeken naar fouten. Dat is nu eenmaal hoe het bedrijfsleven werkt. Dat is dus niet echt een reden om te klagen als leerkracht want dat geldt voor de meerderheid van de bevolking.

Let op: ik heb nooit in het MO lesgegeven. Wel als IT'er gewerkt en ik werk nu zowel als IT'er als lesgever in het volwassenenonderwijs (kwestie misschien mijn achtergrond wat te verduidelijken).

En weeral: heel gevoelsmatig. Ik denk dat ne gemiddelde leerkracht wel meer zijn ziel wilt leggen in zijn job dan dat ik dat doe als IT'er in mijn job. Ik geef ook les hé. En als "the powers that be" mij tegenhouden of dingen afpakken dan voel ik mij ook gefrustreerd. Maar weet ge wat? Ik ben bezig met volwassenen. Die kunnen dat kaderen. Ik doe mijn best zij snappen dat etc etc ....

Dat was 1 jaar frustrie voor mij. Nu heb ik er mij ook bij neergelegd... Ja als lesgever, ga ik niet meer de 100%. Misschien 80%. Ik ben het ook beu op dat gebied tegen muren te lopen. maar goed, ze leren iets bij en ze worden er beter van dus tsjah.. dat is waar ik mee leef.
Mijn IT-kant. Ik hou de systemen recht. Ik zie dat de bakcups lopen. Er gaat vantijd iets mis, ik los dat in een deftige tijdspanne op en ik werk aan verbeteringen, vooral naar security toe.

Dat ben ik.

Nu de middelbaar onderwijs of lager onderwijs leerkracht. Die jongeren moet duwen naar een toekomst toe. Weeral dat is niet kwantifieerbaar. En dit is zeker geen oproep tot medelijden of dat soort zaken. Maar ik zou het verdomme niet willen zijn. Ik zou bij wijze van spreken GTO (great teacher onisuka anime verwijzing kekek) zijn en nergens mijn draai vinden. Ik zou mijn eigen een depressie tegenmoet gaan.

Ik ben blij dat ik daar geen les geef. Het systeem zou me kapotmaken. Niet de leerlingen.

Sarcastr0

Legacy Member
Mijn vrouw is leerkracht lager onderwijs.
Het type dat vol overtuiging zegt: als ik de lotto win, blijf ik lesgeven want ik zou dat en de kinderen missen.
Het is ook een harde werkster.

Maar als ik de verhalen hoor.. er komt gewoon heel veel randanimo bij dat het 'actuele lesgeven' ongeveer nog 10% van uw job is.

Tegenwoordig heeft Jan en alleman een leerstoornis. Ge moet dan lesgeven op 2 tot 5 verschillende snelheden, want iedereen moet de meet halen.
Nen hoop kutadministratie dat 0 de ballen te maken heeft met uw core business: lesgeven.
Managers (directeur) dat eigenlijk geen managers zijn.
Heel hare zondag eraan voor verbeteringen, agenda maken etc.
Ene avond id week hetzelfde.

Ik ben zelf manager in de privé, maar ik kan zeggen dat mijn vrouw even hard werkt als ik.
Voor een pak minder geld en appreciatie.

Ze heeft veel verlof ja. Als ge elke dag 25 rotjoeng moet overleven, ze mag het hebben.

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan