Archief - Wat is uw brutoloon? - Deel 8

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Kilghard

Legacy Member
softcoreseizure zei:
Ik weet dat ik aangezien mijn leeftijd en de posts hier te weinig verdien. Toch benieuwd naar wat feedback.
Ondertussen heb ik een interessante aanbieding gekregen zonder dat ze zelf een voorstel hebben gedaan, dus ze verwachten van mij de eerste zet.
Mijn idee is 4200 bruto + wagen en tankkaart. Realistisch ?

1. PERSONALIA
Leeftijd:39
Opleiding:Bachelor IW&T (vergelijkbaar nu met Bachelor Wetenschap en Techniek > Grafische & Digitale media)
Werkervaring (wat/hoelang) : relevante ervaring = 9 jaar developer , daarna 3 jaar project manager (12 jaar IT dus)
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste:

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (+ paritair comité?): IT, PC200
Huidige functie:Project Manager
Functiebeschrijving: Opvolging projecten, opvolging team,..
Anciënniteit: 5j
Werkweek (parttime/fulltime/hoeveel uren/week effectief): full time
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dag
Land waar je werkzaam bent: Enkel invullen indien je in het buitenland werkt.
Plaats waar je werkzaam bent: (Stad/Provincie) : Antwerpen
Verantwoordelijkheid over personeel : ja

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto):3658
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2308
Nettovergoedingen: 125
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
14e maand of winstuitkering: /
GSM (eigen bijdrage)?: geen GSM, wel abonnement
Auto (VAA & Budget?): /
Woon-werkverkeer vergoed?: ja
Tankkaart: /
Laptop (eigen bijdrage?): ja - geen bijdrage
Maaltijdcheques (eigen bijdrage?): 8euro - bijdrage 1euro
Ecocheques: ja , 250euro/jaar
Groepsverzekering: ja
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen:

4. WERKOMSTANDIGHEDEN
Afstand woon/werk in km's: 65km
Afstand woon/werk in tijd: 1,5u enkel
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 6
Vakantiedagen (andere extra):
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Aantal uur/week voor werk bezig/onderweg?: 15u
Glijdende werkuren: ja
Oproepbaar door werkgever?: nee
Stress? ja
Hoe vaak overuren te presteren? af en toe
Auto nodig voor het werk? af en toe
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk:ja


Ja. Zeker. Imo meer ook maar je zal wat moeten zoeken.
Ik ben er 25 en heb quasi wat jij voorstelde.

*edit* how sorry gij werkt maar 15u per week? "Aantal uur/week voor werk bezig/onderweg?: 15u"
Dan zit ge super goed natuurlijk (: Of bedoel je 55u (werk + onderweg)

softcoreseizure

Legacy Member
Kilghard zei:
*edit* how sorry gij werkt maar 15u per week? "Aantal uur/week voor werk bezig/onderweg?: 15u"
Dan zit ge super goed natuurlijk (: Of bedoel je 55u (werk + onderweg)

hah ja idd, 39 + 15 dus.. (post is ook aangepast)

FlatSix

Legacy Member
Bloembak zei:
Ik twijfel als ik het hier moet posten of in de ergernissen topic, maar ok.

Eind december evaluatie gehad. Een degelijk jaar achter de rug (niet super, maar gewoon goed, targets net behaald, maar eigenlijk ook niet beter gedaan terwijl daar mss wel ruimte voor was).

Loonopslag van 3% vooropgesteld. Met de melding: "er komt nog een index aan, als die zo hoog is als momenteel verwacht (1,83%), dan gaat die 3% mss wel wat omlaag omdat ik niet oneindig marge heb om de loonkost te doen stijgen vanuit de board".
Langs de ene kant minder leuk, maar langs de andere kant kan ik dat ook wel begrijpen, dat is nu eenmaal realiteit, zeker als je in een entiteit van 10 a 15 personen werkt.

Maar dat mijn eigen verdiende loonopslag volledig opgevreten zou worden door de index, dat had ik nu wel niet verwacht! Ipv een mogelijke 4,83% dus gewoon 3% gekregen verdomme. Dat is wel iets anders dan eerst gecommuniceerd. Daarbij, ik merk het pas nu ik mijn loonbrief gekregen heb op het einde van de maand. In tegenstelling tot de voorbije jaren dus geen mail ontvangen met hoeveel % opslag ik zou krijgen.
Als de index nu bvb pas in februari 2018 van kracht zou gaan, dan had ik gewoon wel mijn volledige 3% + index gekregen. Wtf.

Eigenlijk zelfs geen zin om erover te klagen. Afgelopen maandag een interessant gesprek gehad ivm een vacature bij een andere werkgever. Momenteel ben ik van plan daar gewoon vol voor te gaan (hoewel ik eerst twijfel had over de invulling van de job).

Rotraking zei:
Join the club :) Mij zullen ze geen tweede maal hiermee hebben.
Volgende keer effectief en expliciet vragen: opslag zonder index

Het systeem dat eniac zijn werkgever heeft is het eerlijkste, index in januari, opslag in februari zodat deze niet van elkaar afhangen.
Ik begrijp ook niet dat werkgever gewoon de index (een recht door duurder wordende leven die reeds achterloopt!) gebruiken als "verdiende opslag". Iemand die dus een slechte evaluatie krijgt, krijgt dan volgens al die bedrijven ook een opslag van hen?

Was dat nu niet hier dat we het er net uitvoerig over gehad hebben?

Bloembak

Legacy Member
xTwL- zei:
Was dat nu niet hier dat we het er net uitvoerig over gehad hebben?

Klopt, ik heb dat hier ook zien passeren. Toen was ik nog niet op de hoogte van de impact op mijn loon aangezien ik vandaag pas mijn loonbrief voor januari ontvangen heb. Al had ik wel al een vermoeden toen ik mijn nettoloon gestort zag worden.

Desalniettemin wou ik toch even mijn frustratie uiten en mijn verhaal neertypen. De personen die hier vorige week (?) over geklaagd hebben, zijn dus niet alleen.

edit: hoewel ik het er volledig van vind losstaan, had ik er wel nog mee kunnen leven als de opslag uit was gekomen op pakweg 4% in totaal. Maar nu voel ik me wel serieus benadeeld.

Renegadexxripxx

Legacy Member
Kilghard zei:
Ja. Zeker. Imo meer ook maar je zal wat moeten zoeken.
Ik ben er 25 en heb quasi wat jij voorstelde.

*edit* how sorry gij werkt maar 15u per week? "Aantal uur/week voor werk bezig/onderweg?: 15u"
Dan zit ge super goed natuurlijk (: Of bedoel je 55u (werk + onderweg)
Ik vraag mij soms wel af wat je verwacht wanneer je 10 jaar later bent. Nooit gehoord dat er effectief nog zoveel marge op zit.

Kilghard

Legacy Member
Renegadexxripxx zei:
Ik vraag mij soms wel af wat je verwacht wanneer je 10 jaar later bent. Nooit gehoord dat er effectief nog zoveel marge op zit.

Als zoals hij aangeeft zijn 9 jaar developer ervaring relevant is, kan dit heel waardevol zijn.
Hangt er natuurlijk van af hoe en wat he, kan zijn dat hij gewoon FizzBuzz heeft geschreven maar kan ook mentor / senior / tech lead zijn en dan kan er toch wel een schepje bij.
PM van 5 man is ook iets anders als PM van meerdere multi million projecten.
Nu bon ik sprak over "in general" met 10j ervaring kan er normaal in mijn ogen zeker wat bij. Maar na een tijd kom je natuurlijk aan je limiet (5000ish? geen idee eigenlijk) en moet je gewoon freelancer worden of iets dergelijke.

brandon_

Legacy Member
Bloembak zei:
Ik twijfel als ik het hier moet posten of in de ergernissen topic, maar ok.

Eind december evaluatie gehad. Een degelijk jaar achter de rug (niet super, maar gewoon goed, targets net behaald, maar eigenlijk ook niet beter gedaan terwijl daar mss wel ruimte voor was).

Loonopslag van 3% vooropgesteld. Met de melding: "er komt nog een index aan, als die zo hoog is als momenteel verwacht (1,83%), dan gaat die 3% mss wel wat omlaag omdat ik niet oneindig marge heb om de loonkost te doen stijgen vanuit de board".
Langs de ene kant minder leuk, maar langs de andere kant kan ik dat ook wel begrijpen, dat is nu eenmaal realiteit, zeker als je in een entiteit van 10 a 15 personen werkt.

Maar dat mijn eigen verdiende loonopslag volledig opgevreten zou worden door de index, dat had ik nu wel niet verwacht! Ipv een mogelijke 4,83% dus gewoon 3% gekregen verdomme. Dat is wel iets anders dan eerst gecommuniceerd. Daarbij, ik merk het pas nu ik mijn loonbrief gekregen heb op het einde van de maand. In tegenstelling tot de voorbije jaren dus geen mail ontvangen met hoeveel % opslag ik zou krijgen.
Als de index nu bvb pas in februari 2018 van kracht zou gaan, dan had ik gewoon wel mijn volledige 3% + index gekregen. Wtf.

Eigenlijk zelfs geen zin om erover te klagen. Afgelopen maandag een interessant gesprek gehad ivm een vacature bij een andere werkgever. Momenteel ben ik van plan daar gewoon vol voor te gaan (hoewel ik eerst twijfel had over de invulling van de job).

Wtf, daar zou ik dus ook super pissed om worden!
Die index is helemaal geen opslag, maar een "rechtzetting" van uw loon omdat ge de afgelopen 12 maanden telkens minder bent gaan verdienen t.o.v. de koopkracht. De index zorgt er dus gewoon voor dat ge eindelijk na 12 maanden opnieuw op het niveau zit van het jaar voordien. Ge hebt dus helemaal nog geen "opslag" gekregen.
Ikzelf heb gelukkig altijd een evaluatie + loonsopslag in de zomermaanden, dus dat risico loop ik alvast niet.

Anoniem19

Legacy Member
Letterlijk iedereen die werkt is al eens tegen die steen gebotst volgens mij.

Maakt het er niet minder pijnlijk op en is een heel goedkope manier om de relatie te verzuren met je werkgever

nite

Legacy Member
Bloembak zei:
Ik twijfel als ik het hier moet posten of in de ergernissen topic, maar ok.

Eind december evaluatie gehad. Een degelijk jaar achter de rug (niet super, maar gewoon goed, targets net behaald, maar eigenlijk ook niet beter gedaan terwijl daar mss wel ruimte voor was).

Loonopslag van 3% vooropgesteld. Met de melding: "er komt nog een index aan, als die zo hoog is als momenteel verwacht (1,83%), dan gaat die 3% mss wel wat omlaag omdat ik niet oneindig marge heb om de loonkost te doen stijgen vanuit de board".
Langs de ene kant minder leuk, maar langs de andere kant kan ik dat ook wel begrijpen, dat is nu eenmaal realiteit, zeker als je in een entiteit van 10 a 15 personen werkt.

Maar dat mijn eigen verdiende loonopslag volledig opgevreten zou worden door de index, dat had ik nu wel niet verwacht! Ipv een mogelijke 4,83% dus gewoon 3% gekregen verdomme. Dat is wel iets anders dan eerst gecommuniceerd. Daarbij, ik merk het pas nu ik mijn loonbrief gekregen heb op het einde van de maand. In tegenstelling tot de voorbije jaren dus geen mail ontvangen met hoeveel % opslag ik zou krijgen.
Als de index nu bvb pas in februari 2018 van kracht zou gaan, dan had ik gewoon wel mijn volledige 3% + index gekregen. Wtf.

Eigenlijk zelfs geen zin om erover te klagen. Afgelopen maandag een interessant gesprek gehad ivm een vacature bij een andere werkgever. Momenteel ben ik van plan daar gewoon vol voor te gaan (hoewel ik eerst twijfel had over de invulling van de job).

Eigenlijk had ge nog meer moeten krijgen dan 4,83.

Basisloon * 1,0183% (index) * 1,03 (oplag) is +4,88%.

Plutus

Legacy Member
nite zei:
Eigenlijk had ge nog meer moeten krijgen dan 4,83.

Basisloon * 1,0183% (index) * 1,03 (oplag) is +4,88%.
Even inwrijven :D. 't Zijn sowieso details vind ik, laat u daar eenmaal aan 'vangen' en volgende keer kan je dat bespreken bij bepaling van je opslag mocht het je zo hard storen.
Wat mij eerder opvalt: een 'gewoon' jaar achter de rug zonder meer, dan had men u even goed gewoon de indexatie kunnen geven zonder extra opslag. Hangt er wat van af wat de gewoonte is binnen de firma, en of uw performance eerder wordt weerspiegeld in de eventuele bonus en de 3% standaard is.

Rotraking

Legacy Member
Manu zei:
Even inwrijven :D. 't Zijn sowieso details vind ik, laat u daar eenmaal aan 'vangen' en volgende keer kan je dat bespreken bij bepaling van je opslag mocht het je zo hard storen.
Wat mij eerder opvalt: een 'gewoon' jaar achter de rug zonder meer, dan had men u even goed gewoon de indexatie kunnen geven zonder extra opslag. Hangt er wat van af wat de gewoonte is binnen de firma, en of uw performance eerder wordt weerspiegeld in de eventuele bonus en de 3% standaard is.

een gewoon jaar voor de firma wil niet zeggen een gewoon jaar voor de werknemer?

Bloembak

Legacy Member
Manu zei:
Even inwrijven :D. 't Zijn sowieso details vind ik, laat u daar eenmaal aan 'vangen' en volgende keer kan je dat bespreken bij bepaling van je opslag mocht het je zo hard storen.
Wat mij eerder opvalt: een 'gewoon' jaar achter de rug zonder meer, dan had men u even goed gewoon de indexatie kunnen geven zonder extra opslag. Hangt er wat van af wat de gewoonte is binnen de firma, en of uw performance eerder wordt weerspiegeld in de eventuele bonus en de 3% standaard is.

Goh, laten vangen. Vorig jaar vond ook een index plaats op 1 januari van 1,13%. Toen heb ik eind januari een mail gekregen met de melding dat ik 7,5% opslag kreeg + 1,13% index. Een totale stijging van 8,63% dus. Bij dezelfde firma en gesprek met dezelfde baas. (in 2013 volgens mij ook nog eens zelfde moment van index en toen evenzeer de optelsom gekregen).
Dit jaar heb ik nog niet eens een mail gehad...

Sowieso ga ik dit nog aanhalen in het volgende werkoverleg. Dit voelt echt wel een dikke fuck you in mijn gezicht.

Wat mijn performance betreft kan je moeilijk oordelen zonder dat je mijn brutoloon kent en mijn waarde voor het bedrijf. Maar ik kan je vertellen dat ik al meer dan 5 jaar werk bij dezelfde onderneming werk als ik gestart ben na mijn studies, en dat ik de eerste 2 jaar maar mini-sprongetjes in loon maakte omwille van 'de crisis' en 'resultaten van de onderneming laten het niet toe om meer te geven'.
Enkele keren ben ik eens op gesprek geweest op een ander, en tis niet dat men daar schrok van de (hogere) looneisen die ik stelde. De laatste jaren heb ik telkens ook een mooie bonus gekregen voor mijn performance, maar ik heb de indruk dat mijn brutoloon zeker niet belachelijk hoog ligt hoor.

coolcat0078

Legacy Member
Ik ben recentelijk van functie veranderd binnen ons bedrijf, dus ik update hier even mijn vorige post.
Het verschil met vorige keer is indexverhoging + opslag + indexverhoging.


1. PERSONALIA
Leeftijd: 26 26,5
Opleiding: ICT
Werkervaring (wat/hoelang) : 4 4,5j (huidige werkgever)
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (+ paritair comité?): Fin/IT PC200
Huidige functie: Integratie consultant Medewerker interne expertise
Functiebeschrijving: o.a. Projecten uitwerken voor klanten van ons complex product. Trainingen geven. Redelijk wat last-minute reizen. Support adviseren bij moeilijke cases. Samenwerken met product management. Zeer gevarieerd.
Anciënniteit: 4 4,5j (eerste werkgever)
Werkweek (parttime/fulltime/hoeveel uren/week effectief): fulltime 38h
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: neen

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3190 3780
Maand salaris (netto): 1885 2170
13e maand (volledig/gedeeltelijk): ja
14e maand of winstuitkering: performance-based bonus, 5-9% van jaarloon
GSM (eigen bijdrage)?: Mogelijk Iphone met abonnement, maar niet genomen. Liever eigen GSM.
Auto (VAA): BMW320 VAA236
Tankkaart: Ja
Laptop (eigen bijdrage?): Niet voor eigen gebruik
Maaltijdcheques (eigen bijdrage?): 6 6,5 euro, 1,09 eigen bijdrage
Ecocheques: 250/jaar
Groepsverzekering: Pensioen+levensverzekering. Geen eigen bijdrage
Hospitalisatieverzekering: DKV + dental voor inwonenden. Geen eigen bijdrage
Andere voordelen:

4. WERKOMSTANDIGHEDEN
Afstand woon/werk in km's: 15km enkel (of 35 afhankelijk van het bureau)
Afstand woon/werk in tijd: 15min enkel (of 50 afhankelijk van het bureau)
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 0
Vakantiedagen (andere extra): 4 5 extra dagen
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Aantal uur/week voor werk bezig/onderweg?: 40-50
Glijdende werkuren: ja
Oproepbaar door werkgever?: neen 1 week op 4 standby 24/7, naast gewone werkweek
Stress? Varieert.
Hoe vaak overuren te presteren? Op papier, geen.
Auto nodig voor het werk? Af en toe naar ander bureau. Redelijk wat reizen dus naar luchthaven.
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk: 2 dagen per week

Reverz

Legacy Member
Maandag promotie gehad met terugwerkende kracht vanaf 1 januari, ben pas bij men huidige werkgever sinds 16 januari vorig jaar. Ze zijn blijkbaar wreed content, super goeie evaluaties gehad. Van gewone bediende naar kader en ineens ook binnen kader een niveau overgeslagen. Financieel ga ik er niet echt hard op vooruit ~€100 netto maar ik mag mijn huidig utilitair voertuig (kale Ford Focus) voor een volwaarde bedrijfswagen (gaat een Skoda Superb Combi Greenline worden) dus ben zeker wel tevreden. Ik blijf momenteel ook gewoon exact hetzelfde doen wat ik voordien deed. Ben sowieso zeer tevreden over mijn loon, zeker gezien mijn opleidingsniveau. Meer mag altijd maar tzou toch maar voor op den hoop zijn eigenlijk :p

1. PERSONALIA
Leeftijd: 31
Opleiding: A2 Elektrische installatie technieken
Werkervaring (wat/hoelang): 7 jaar relevant (bordenbouw, engineering, werkvoorbereiding, calculatie...)
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: feitelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: /

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (+ paritair comité?): Industriële elektriciteit, PC209
Huidige functie: Project Engineer
Functiebeschrijving: Calculatie en werkvoorbereiding
Anciënniteit: 1 jaar bij huidige werkgever
Werkweek (parttime/fulltime/hoeveel uren/week effectief): 37,33 op papier/39,33 effectief = 12 dagen ADV
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dag
Plaats waar je werkzaam bent: (Stad/Provincie): permanent on site bij klant in Mechelen
Verantwoordelijkheid over personeel: enkel indien directe leidinggevende met vakantie is.

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): ~€3200
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): ~€2020
Nettovergoedingen: €60
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
14e maand of winstuitkering: /
GSM (eigen bijdrage)?: Yes, €12,50 bruto.
Auto (VAA & Budget?): Skoda Superb Combi Greenline Corporate Plus
Woon-werkverkeer vergoed?: firmawagen...
Tankkaart: Yes, enkel België.
Laptop (eigen bijdrage?): Ja, maar geen installatie rechten dus zuiver voor professioneel gebruik. (geen eigen bijdrage)
Maaltijdcheques (eigen bijdrage?): €8, €1,09 eigen bijdrage.
Ecocheques: €250euro
Groepsverzekering: ja
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen: Volledige dekking loon bij eerste jaar arbeidsongeschiktheid.

4. WERKOMSTANDIGHEDEN
Afstand woon/werk in km's: ~46km
Afstand woon/werk in tijd: meestal 45 minuten enkel, van voordeur tot bureau.
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: collectieve sluiting tussen kerst en nieuw. Rest is vrij.
Aantal uur/week voor werk bezig/onderweg?: 39,33u
Glijdende werkuren: nee. Werk van 7:00 tot 15:30.
Oproepbaar door werkgever?: nee
Stress? weinig
Hoe vaak overuren te presteren? zelden
Auto nodig voor het werk? voor woonst-werk ja, rest zelden.
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk: af en toe, in overleg met directe leidinggevende.

Nineshots

Legacy Member
Je hebt 2 promoties in 1x en je blijft exact hetzelfde doen als wat je eerder al deed?
Deed je vroeger al te veel dan?

Castil

Legacy Member
Reverz zei:
Maandag promotie gehad met terugwerkende kracht vanaf 1 januari, ben pas bij men huidige werkgever sinds 16 januari vorig jaar. Ze zijn blijkbaar wreed content, super goeie evaluaties gehad. Van gewone bediende naar kader en ineens ook binnen kader een niveau overgeslagen. Financieel ga ik er niet echt hard op vooruit ~€100 netto maar ik mag mijn huidig utilitair voertuig (kale Ford Focus) voor een volwaarde bedrijfswagen (gaat een Skoda Superb Combi Greenline worden) dus ben zeker wel tevreden. Ik blijf momenteel ook gewoon exact hetzelfde doen wat ik voordien deed. Ben sowieso zeer tevreden over mijn loon, zeker gezien mijn opleidingsniveau. Meer mag altijd maar tzou toch maar voor op den hoop zijn eigenlijk
emoji14.png


1. PERSONALIA
Leeftijd: 31
Opleiding: A2 Elektrische installatie technieken
Werkervaring (wat/hoelang): 7 jaar relevant (bordenbouw, engineering, werkvoorbereiding, calculatie...)
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: feitelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: /

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (+ paritair comité?): Industriële elektriciteit, PC209
Huidige functie: Project Engineer
Functiebeschrijving: Calculatie en werkvoorbereiding
Anciënniteit: 1 jaar bij huidige werkgever
Werkweek (parttime/fulltime/hoeveel uren/week effectief): 37,33 op papier/39,33 effectief = 12 dagen ADV
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dag
Plaats waar je werkzaam bent: (Stad/Provincie): permanent on site bij klant in Mechelen
Verantwoordelijkheid over personeel: enkel indien directe leidinggevende met vakantie is.

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): ~€3200
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): ~€2020
Nettovergoedingen: €60
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
14e maand of winstuitkering: /
GSM (eigen bijdrage)?: Yes, €12,50 bruto.
Auto (VAA & Budget?): Skoda Superb Combi Greenline Corporate Plus
Woon-werkverkeer vergoed?: firmawagen...
Tankkaart: Yes, enkel België.
Laptop (eigen bijdrage?): Ja, maar geen installatie rechten dus zuiver voor professioneel gebruik. (geen eigen bijdrage)
Maaltijdcheques (eigen bijdrage?): €8, €1,09 eigen bijdrage.
Ecocheques: €250euro
Groepsverzekering: ja
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen: Volledige dekking loon bij eerste jaar arbeidsongeschiktheid.

4. WERKOMSTANDIGHEDEN
Afstand woon/werk in km's: ~46km
Afstand woon/werk in tijd: meestal 45 minuten enkel, van voordeur tot bureau.
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: collectieve sluiting tussen kerst en nieuw. Rest is vrij.
Aantal uur/week voor werk bezig/onderweg?: 39,33u
Glijdende werkuren: nee. Werk van 7:00 tot 15:30.
Oproepbaar door werkgever?: nee
Stress? weinig
Hoe vaak overuren te presteren? zelden
Auto nodig voor het werk? voor woonst-werk ja, rest zelden.
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk: af en toe, in overleg met directe leidinggevende.
Werden vroeger uw overuren betaald? Grote kans dat dit bij kader niet meer is en je eigenlijk 'int zak' gezet bent...

Verstuurd vanaf mijn E5823 met Tapatalk

Renegadexxripxx

Legacy Member
Allez kzal ook nog eens een update doen. Normaliter hoor ik tegen het einde van de maand of mijn promotie al dan niet geslaagd is. Heb mee gedaan aan 3 promotieexamens. Op 2 verwacht ik dat ik wel een goede beurt maak, maar denk niet dat ik de eerste er zal worden. Leek mij dat een paar collega's meer kans maakten (1 deed de functie namelijk al als waarnemende, de andere had gekozen voor een job korter bij huis ( gent) maar zag er nu geen probleem in om mee te doen en had toch al wel iets meer notches op zijn belt die hem een betere keuze maakte) Op 1 was een doorslag van mijn aanwervingsfunctie enkel hogere categorie maar nog altijd 1 à 2 categorieën onder de officiële beschrijving van het werk dat ik effectief doe. Haal ik die niet, dan moet ik mijn conclusies trekken.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 36
Opleiding: industrieel ingenieur elektronica optie ICT, MiM, MBA
Werkervaring (wat/hoelang): 8 jaar relevant, 1 jaar niet volledig relevant
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: /

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: ambtenaar
Werkgever/Industrie waar je in werkt (+ paritair comité?): Overheid, geen idee welke paritair comité dit is.
Huidige functie: Project ingenieur / project leider / project manager : what is in a name... officieel toepassingsingenieur kleine en simpele projectjes
Functiebeschrijving: Het beheren (budget, prestaties, etc) en de engineering van verschillende projecten in mijn specialisatie. Creatie van kadercontracten voor mijn specifieke specialisatie (1 à 2 per jaar - elke grofweg 16 - 24 miljoen) Jaarbudget in beheer tussen de 4 en 8 miljoen uitgesplitst over een 20 - 100 lopende projecten. Exceptionele budgetten en dossiers niet in rekening gebracht : vorig jaar was dat geraamd op 2 dossiers tbv 5 miljoen.
Anciënniteit: 8 jaar en 8 maand
Werkweek (parttime/fulltime/hoeveel uren/week effectief): 38 op papier/40-45 uitzonderlijk 50 effectief
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dag
Plaats waar je werkzaam bent: (Stad/Provincie): Volledig België, standplaats Brussel
Verantwoordelijkheid over personeel: 2 rechtstreeks, 1 onrechtstreeks / partieel ergo gedeeld met collega.

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): ~€3880 (ongeveer)
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): ~€2350
Nettovergoedingen: €0
13e maand (volledig/gedeeltelijk): gedeeltelijk (allez conform de officiële bepalingen)
14e maand of winstuitkering: /
GSM (eigen bijdrage)?: neen - kan wel 1 ter beschikking gesteld worden (maar brol waarvoor ik geen eigen bijdrage wenste te betalen, dus niet genomen)
Auto (VAA & Budget?): neen
Woon-werkverkeer vergoed?: Openbaar vervoer wordt terugbetaald
Tankkaart: nope
Laptop (eigen bijdrage?): Ja, maar geen installatie rechten dus zuiver voor professioneel gebruik. (geen eigen bijdrage)
Maaltijdcheques (eigen bijdrage?): neen, sociale keuken (4.5€ per dag)
Ecocheques:neen
Groepsverzekering: neen
Hospitalisatieverzekering: neen
Andere voordelen: Standaard voordelen overheid. 20€ per maand voor dekking kosten telewerk, recht op maximaal 2 telewerkdagen per week (aanpasbaar in functie van noodwendigheden voor de dienst : voorlopig deze maand verwacht ik geen telewerk te kunnen hebben wegens vergaderingen van verschillende lopende dossiers waar mijn aanwezigheid vereist is).

4. WERKOMSTANDIGHEDEN
Afstand woon/werk in km's: ~74km
Afstand woon/werk in tijd: meestal 80 minuten enkel, van voordeur tot bureau (tgv van verhuis - vroeger 2h30 enkel).
Aantal wettelijke vakantiedagen: 26
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 0
Vakantiedagen (andere extra): maximaal 18 : in functie van recup van gepresteerde uren (6 per 4 maand)
Vrijheid om verlof te nemen: collectieve sluiting tussen kerst en nieuw. Rest is vrij (maar al een paar keer mijn verlofdagen geweigerd wegens beslissingen minister of kabinet "dringend").
Aantal uur/week voor werk bezig/onderweg?: 50-60u uitzonderlijk 70h (smorgens 7h vertrekken - 21h thuiskomen, is tegenwoordig uitzondering geworden maar vorige week 4 dagen het geval geweest : probeer tegenwoordig ervoor te zorgen dat ik tegen 20h ten laatste thuis ben... )
Glijdende werkuren: ja. tussen 7:30 tot 18:30. Uren na 18h30 tellen niet meer op de prikklok. Uren meer als 9h per dag tellen niet meer (deed er regelmatig meer als 11 - daarom dat ik ook gestopt ben ermee maar voel het verschil wel... )
Oproepbaar door werkgever?: ja
Stress? Veel : te veel gelijktijdige dossiers bezig, en er wordt gewoon bijgeladen... Vorige week eventjes tussen soep en patatten dossiertje van 2.2 miljoen bijgeladen gekregen omdat een collega van de provincies niet wist wat er mee aan te vangen en dus steken ze het maar bij mij omdat ik altijd wel een oplossing heb gevonden tot op heden en er een vage link is met mijn specialisatie - maar in realiteit eigenlijk niet... deadline is begin april...
Hoe vaak overuren te presteren? Verplicht : nooit. Maar geraak er anders helemaal niet door... In principe kan ik gewoon zeggen van dat is voor morgen maar dan zadel je uzelf op termijn op met meer miserie...
Auto nodig voor het werk? voor woonst-werk neen, rest ja : dienstwagen ter beschikking.
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja : in principe 20 werkdagen per jaar, in praktijk tegenwoordig 0 wegens geen tijd...
Telewerk: ja maximaal 2 per week. Maar schommelt in functie van noodwendigheden van de dienst etc.

Job was vroeger veel interessanter en plezanter. Al blijft het nog altijd divers en uitdagend. Maar ik heb gewoonweg te veel op mijn bord waardoor ik niet kan plannen zoals ik het initieel wil. En men laadt gewoonweg bij (prioriteiten van minister of kabinet die op niets slaan...) waardoor je de planning die je had gewoonweg niet meer kunt aanhouden... wat voor problemen zorgt in continuiteit waardoor je extra tijd mag steken in oplossingen voor stopgaps die de rest van uw timing verknoeien... waardoor je daar ook weer stopgaps voor mag voorzien, etc...

MrKend54l

Legacy Member
Castil zei:
Werden vroeger uw overuren betaald? Grote kans dat dit bij kader niet meer is en je eigenlijk 'int zak' gezet bent...

Verstuurd vanaf mijn E5823 met Tapatalk

Was ook mijn eerste gedacht. Dat is de typische truc bij technische jobs waar er overuren moeten gepresteerd worden. Ze maken u kader zodat ze kunnen zeggen “ja maar manneke uw basispakket is al zo groot dat alles daarin al zit”. En natuurlijk het typische “ja maar als je een maand geen overuren doet dan heb je nog altijd dat groot basispakket”.

Terwijl als je op jaarbasis kijkt je uiteraard dik in het zak gezet wordt. Daarnaast is het ook zo dat de het systeem van bonussen en premies totaal anders is bij kaderfuncties.

We moeten ook realistisch zijn. 31jaar, geen master of bachelor en kader. Dan mag je nog zo competent zijn als de zee diep, dat is geen manager profiel.

Nineshots

Legacy Member
MrKend54l zei:
We moeten ook realistisch zijn. 31jaar, geen master of bachelor en kader. Dan mag je nog zo competent zijn als de zee diep, dat is geen manager profiel.

We hoeven ook niet meer in het verleden te blijven. Tegenwoordig haal je met competenties ook wat je wilt bereiken.
Dit is vooral in de IT sector, maar de rest volgt uiteindelijk ook wel. Alleen de overheid en sommige elitaire bedrijven zullen nog een eeuwigheid blijven steken op diploma's.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan