Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Munith zei:Elders beter aanbod gekregen. Zelfde soort werk bij andere werkgever.
Werkgever/Industrie waar je in werkt (+ paritair comité?): PC200 --> PC310
Manu zei:Gohja, wat zeg je daar op? Volgende keer zeggen ze dan gewoon '+300 opslag'. Komt op hetzelfde neer...
Hier is opslag ook per 1 januari dus indexatie zit daar altijd automatisch in verwerkt. Zie niet in wat dat uitmaakt, 't is het eindresultaat dat telt.
xTwL- zei:Je bent niet mee denk ik.
Stel je zegt 'van ____ naar _____'
2000, je gaat naar 2350. Dus je verdient 2000, dankzij indexering nu 2050, en dan komt je opslag en verdien je 2350.
Stel je zegt '350 euro bruto opslag'
2000, je krijgt +350. Dus je verdient 2000, dankzij indexering nu 2050, en dan komt je opslag en verdien je 2400.
Met andere woorden absorbeert je opslag de indexering, en dat is eigenlijk niet eerlijk. De opslag krijg je omdat je hem verdient, de indexering krijg je per wet omdat het leven duurder wordt.
xTwL- zei:Oké, allemaal goed, maar ik woon wel in België, en zolang de wetgeving de indexering zo dicteert is dat hoe ze 'fair' zou moeten toegepast worden. En ik kijk daar niet vies voor naar mijn werkgever, ik ben de eerste om te roepen hoe goed een bedrijf ik wel voor werk. Trouwens, er zijn nog een aantal landen die een nationale CPI hebben die direct op het loon zou moeten werken, alleen wordt die niet toegepast. Ik weet bijvoorbeeld toevallig dat in Spanje men ook een indexering heeft, alleen past slechts een 65% van de bedrijven die toe daar dat in België (bijna) 100% is. We zijn dan ook het meest belastte land in de wereld, dan kan zo'n kleine indexering er ook wel af lijkt me.
Je vergeet ook wel toevallig dat (en dan kan ik alleen over mijn sector spreken) de netto lonen in Nederland veel hoger liggen dan bij ons, en het leven daar niet aanzienlijk duurder is. Erger nog, elk jaar verliezen wij als Belgische bedrijven enorm veel werkgelegenheid aan Nederland, en nog meer aan Duitsland, door de te hoge loonkost.
Daarnaast indexeren wij ook al onze klanten, en die gaan van Amerikaanse multinationals tot Duitse autogiganten en industriële toppers in hun sector. Het is dus geen fenomeen dat onbekend is in de rest van de wereld.
xTwL- zei:Oké, allemaal goed, maar ik woon wel in België, en zolang de wetgeving de indexering zo dicteert is dat hoe ze 'fair' zou moeten toegepast worden.
Rekt zei:Ja en jaarlijks verliezen wj dan ook een competitief voordeel tov onze buurlanden die geen indexering hebben, waardoor jaarlijks klanten naar NL/DE/PL etc overgaan. Door de indexering moeten wij onze prijzen opslaan terwijl onze buurlanden dat niet moeten. Als je dan in dezelfde munt handelt, is dit nog extra nadelig.
En de netto lonen in NL liggen inderdaad hoger, omdat NL ook een land is dat gewoon veel beter bestuurd wordt, betere werkgelegenheid heeft en niet zo'n socialistische cultuur als ons. Bovendien heeft nederland waardevolle grondstoffen in de grond steken, wij niet.
Het gaat er gewoon om, index moet bezien worden als deel van je opslag. Dat ons land daar een wet rond heeft dat iedereen dit jaarlijks krijgt is spijtig, maar het blijft een extra kost voor je werkgever en dus opslag. Bedrijven kunnen trouwens niet altijd hun prijzen evenredig aan de index opslaan, omdat de concurrentie soms zo groot is dat ze klanten gewoon verliezen dan. Index zorgt er dus voor dat bedrijven soms gewoon in hun effectieve winst moeten zitten.
Je hebt 350 euro opslag gekregen. Als jij denkt dat je 400 meer waard bent moet je dit afstemmen met je werkgever, maar het index deel is gewoon opslag en imo normaal dat dit zo vernoemd wordt.
Nineshots zei:Wat is fair? Jij vraagt 300 er bij, jij krijgt 300 er bij. Klaar toch?
s de indexatie hoger dan die 300, dan gaat je werkgever moeten bijpassen en meer geven.
Wil je meer? Dan moet je maar meer vragen. Het gaat nog steeds om je werkgever zijn geld, niet die van de overheid en vakbonden die de indexatie verplicht gemaakt hebben.
In business moet je niet te veel hopen op 'fair', want wat voor de een fair is, is dat niet per se voor de ander.
Daar zit een belangrijk nuanceverschil. Je zegt het zelf, je spreekt een verhoging naar 2350 EUR af. Die 2350 gaat het budget in, en gaat in feite ook jouw persoonlijk budget in.xTwL- zei:Het is eigenlijk grappig want jullie zeggen eigenlijk hetzelfde als ik. Je spreekt met je werkgever een loonsverhoging van 2000 naar 2350 af, maar door de index die er toevallig tussen valt krijg je die niet. je krijgt eigenlijk maar een loonsverhoging van 350 euro min de index. Dan heb je in mijn ogen gewoon niet de loonsverhoging gekregen waarnaar je vroeg, want de index had je al.
Ik vraag op de moment dat ik opslag vraag om een loonsverhoging van 350 euro, want dat vind ik dat ik meer waard ben sinds het laatste gesprek. En of ik die nu krijg of niet de index hoor ik sowieso te krijgen. De index staat voor mij los van het feit dat ik mijn waarde voor het bedrijf verhoog, en daar een prijs op plak van 350 euro.
Of de hele indexatie dus terecht is of niet is inderdaad een goede discussie. Maar daar ging het niet echt over, dat hebben we er gaande weg bijgenomen. En daarin volg ik jullie wel.
op voorhand kan je dat mogelijks wel bespreken, maar achteraf lijkt me dat moeilijk.xTwL- zei:Het is eigenlijk grappig want jullie zeggen eigenlijk hetzelfde als ik. Je spreekt met je werkgever een loonsverhoging van 2000 naar 2350 af, maar door de index die er toevallig tussen valt krijg je die niet. je krijgt eigenlijk maar een loonsverhoging van 350 euro min de index. Dan heb je in mijn ogen gewoon niet de loonsverhoging gekregen waarnaar je vroeg, want de index had je al.
Ik vraag op de moment dat ik opslag vraag om een loonsverhoging van 350 euro, want dat vind ik dat ik meer waard ben sinds het laatste gesprek. En of ik die nu krijg of niet de index hoor ik sowieso te krijgen. De index staat voor mij los van het feit dat ik mijn waarde voor het bedrijf verhoog, en daar een prijs op plak van 350 euro.
Of de hele indexatie dus terecht is of niet is inderdaad een goede discussie. Maar daar ging het niet echt over, dat hebben we er gaande weg bijgenomen. En daarin volg ik jullie wel.
Manu zei:Daar zit een belangrijk nuanceverschil. Je zegt het zelf, je spreekt een verhoging naar 2350 EUR af. Die 2350 gaat het budget in, en gaat in feite ook jouw persoonlijk budget in.
Waarom zou je dan 2350 + 1,8% moeten krijgen? Dat was niet de afspraak. Je krijgt 2350, en of die nu van automatische indexatie of loonsopslag komt, doet er niet toe. Zowel jij als je werkgever weten dat dit samenvalt met indexatie, dus dan moet je maar 2392 EUR vragen als je 350 + index wil.
Ik snap wat je wil zeggen hoor, maar ik denk dat ze u maar scheef gaan bekijken als ge daarmee afkomtop voorhand kan je dat mogelijks wel bespreken, maar achteraf lijkt me dat moeilijk.
Nineshots zei:Nee jij zegt dat indexatie niet in die loonsverhoging mag zitten. Ik zeg het van wel. Dat de overheid het verplicht doet er niets aan toe van het feit dat het een loonsverhoging is.
Wil je 300 + indexatie, dan moet je dat vragen. En niet 300 vragen en achteraf klagen dat de indexatie daar ook bij zit.
Met wat geluk ziet de werkgever het zoals jij het ziet, maar in het algemeen zal dit niet zo zijn.
Rekt zei:Indexering is praktisch een belgisch gegeven, hoeveel andere landen kennen dit? In nederland bijvoorbeeld bestaat het niet en heb je enkel opslag, krijg je geen en wordt het leven duurder dan heb je pech.
In de praktijk denken bedrijven gewoon aan wat het resultaat is na opslag & indexering. Bedrijven hebben een bepaald jaarlijks budget om opslag te geven, en indexeringen komen uit ditzelfde budget. In jou voorbeeld interesseert een bedrijf zich dus enkel in die 2350euro, of dat nu 50 index en 300 opslag of omgekeerd is, maakt voor het bedrijf niks uit.
Je zou dus inderdaad anders maar 300 euro opslag krijgen ipv 350 als ze de index hier niet bij in zouden steken en apart moeten vermelden. Niet denken dat je 50 euro gemist hebt, dat was intentioneel zo en zou je anders ook niet krijgen.
Belgen denken imo foutief dat index een recht is, dat is het niet. Tenminste niet in internationale context, Wij lopen gewoon achter op dat vlak. Je krijgt dus effectief 350 euro opslag als je dit globaal bekijkt voor internationale bedrijven. Index zou al lang afgeschaft moeten zijn, dan kan je tenminste resultaat gericht opslag geven ipv in dit asociaal systeem te zitten zoals nu. Er is een reden waarom bijna elk ander land in de wereld indexering heeft afgeschaft.
Hier gaat het mij en vele collega's om eigenlijk. Dat "je dat maar had moeten weten". Je moet dus duidelijk niet van de eerlijkheid of fairness van de werkgever of afspraken uitgaan, wel van je eigen sluwheid.xTwL- zei:De indexatie mag wel in de loonsverhoging zitten in welke situatie ook, dat is het recht van de werkgever, denk dat daarom ook enorm veel werkgevers deze geven per januari. Wat ik wil zeggen is dat als je afspreekt dat je €350 bruto opslag zou krijgen dit exclusief indexeringen is, en dat het dus logisch is dat in een afspraak 'stijgen tot €2350 bruto' inclusief indexeringen is. Een werknemer is dus slim om achter het eerste te vragen.
RAWK zei:Waar ergens in Limburg? Noord, midden of zuid? Ben een beetje aan het uitkijken naar een job als process engineer, vandaar de vraagmeer info mag ook in PM
Mike 90 zei:Welke werkgever? Mag ook in PM. Zit namelijk ook in de chemie.
Rotraking zei:Hier gaat het mij en vele collega's om eigenlijk. Dat "je dat maar had moeten weten". Je moet dus duidelijk niet van de eerlijkheid of fairness van de werkgever of afspraken uitgaan, wel van je eigen sluwheid.
Jammer dat dit zo moet gespeeld worden vind ik, is iets kleins waarmee werkgevers toch bij veel werknemers negatief komen te staan, bij ons toch althans.
Klopt inderdaad. Zal wat van job tot job afhangen, maar IT is in veel sectoren aanwezig. Je volgt het PC van je werkgever.Nineshots zei:PC hangt dus puur van sector af en niet het soort job dat je doet dan?
Watching zei:Werkgever is wat te veel in detail, maar ik ben wel gelinked met Chemelot.
.