Archief - Wat is uw brutoloon? - Deel 8

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Vogroth

Legacy Member
zarathustra zei:
Ben je van job veranderd? Anders moet je niet verwachten dat uw diploma veel verschil zal maken eh

Ik heb vandaag ontslag genomen ja, ik zoek iets anders, ga ook een herrekening doen van mijn loon dat ik krijg, eens zien of ik loon heb 'ontlopen' door dat ik mijn diploma heb behaald. (heb ook geen loonsopslag gekregen toen ik mijn diploma heb behaald)

Nerath

Legacy Member
Bv202 zei:
:puke::puke::puke:

Zo'n laag loon zonder extralegale voordelen voor zo'n functie met dit soort verantwoordelijkheid...

In de privé zou je hiervoor toch zeker 5k bruto, maaltijdcheques en andere voordelen + bedrijfswagen verwachten? Onbegrijpelijk gewoon, ik dacht dat een gewone schooldirecteur al een pak meer verdiende dan dit?

Als internaatsdirecteur verdien je minder dan een schooldirecteur, hoewel mijn verantwoordelijkheid (voor deze doelgroep) mogelijks wel hoger ligt.
De (start)lonen voor directeur zijn de volgende, je begint hier echter nooit aan tenzij je een zij-instromer bent, doorgaans heb je al 10j ervaring of meer. Dat is dan ook de reden dat ik toegehapt heb, het aanbod komt relatief vroeg in mijn carrière en het geeft een mooie kans om door te groeien.
Anyhow:
Directeur lager: 3056,76
Directeur MPI (Medisch-pedagogisch instituut, mijn doelgroep doch niet mijn ambt): 3604,42
Directeur internaat: 2968,39
Directeur secundair: 4051,37
Directeur buitengewoon secundair: te ingewikkeld om een lijn in te trekken, hangt te veel af van welk soort doelgroep je hebt, doorgaans lager dan directeur MPI.


sandervdw zei:
Een directeur verdient in verhouding veel te weinig meer tov een leerkracht. Dat is ook de reden waarom die jobs zo moeilijk ingevuld raken.

xTwL- zei:
Ondanks dat het een heel interessante job is en te weinig verdient denk ik wel dat voor de effectieve jobinhoud je overdrijft dat iemand 5k+ zou verdienen. In zo'n school moet de directeur dat gewoon allemaal doen omdat er niemand anders is, in een normale operatie is er wel een afdeling finance en dergelijke die zo'n taken voor zijn rekening neemt.

Dat klopt enigszins, als ik met mijn diploma gewoon lesgeef in het secundair krijg ik 3300, dat is dus meer dan mijn huidige directeursfunctie. Wanneer we er echter van uitgaan dat je binnen hetzelfde diplomaniveau blijft 'valt dat wel mee' qua verschil (3029 masterleerkracht, 4051 masterdirecteur). Probleem is vooral, zoalsxTwL al aangaf, de omkadering. Dit is zéker in het gewoon lager onderwijs een ramp.
In het secundair zijn er ook een paar merkwaardige regels die alles nodeloos vertragen en lastiger maken. Een beoordelingsklassenraad kan bvb. niet rechtsgeldig zijn zonder aanwezige directeur, terwijl een adjunct-directeur of TAC (technisch adviseur coördinator) in principe even veel kwalificaties hebben dan de gewone directeur wat betreft klassenraden.

Mijns inziens lijken een vergoeding voor de wagen, telefoon en internet wel op hun plaats. Je moet per slot van rekening 24/7 bereikbaar en mobiel zijn.

Bv202

Legacy Member
Wat verklaart het verschil tussen die directeurslonen? Het lijkt me dat een directeur van een internaat of een MPI toch veel meer werk en verantwoordelijkheden heeft dan die van een normale secundaire school?

SilentSpring

Legacy Member
jonaz zei:
Ik heb geluk dat ze bij mij wel alle voordelen geven, alsook een eindejaarspremie :), al is het natuurlijk nog altijd een pak minder dan wat mijn tweelingbroer krijgt als Ingenieur :p.
Ben daarom ook bezig om mijn titel als Erkend Boekhouder-Fiscalist te halen, deze donderdag heb ik mijn mondeling examen en dan waarschijnlijk op zelfstandige basis gaan werken :).
Eindejaarspremie heb ik gelukkig ook, maar anno 2018 zou dat toch standaard in het paritair comité mogen staan.

Vanmiddag net te horen gekregen dat ik opslag krijg, hoeveel zal ik pas op mijn loonbriefje zien.
De laatste echte opslag is van 2014 geleden, toen kreeg ik mijn auto dus ik ben eens benieuwd :)

Succes met het examen in elk geval ;)

SomeDude

Legacy Member
sandervdw zei:
Een directeur verdient in verhouding veel te weinig meer tov een leerkracht. Dat is ook de reden waarom die jobs zo moeilijk ingevuld raken.

Een leerkracht verdiend gewoon teveel :unsure:

Nerath

Legacy Member
Bv202 zei:
Wat verklaart het verschil tussen die directeurslonen? Het lijkt me dat een directeur van een internaat of een MPI toch veel meer werk en verantwoordelijkheden heeft dan die van een normale secundaire school?

Voornamelijk diploma en enkele criteria die voor niemand duidelijk zijn, een directeur van een SO heeft doorgaans een masterdiploma. Zonder master kun je ook geen 'algemeen directeur' van een SO-school worden.
De andere ambten zijn ook (en vooral) toegankelijk voor bachelors.

De directeurs van internaat/MPI hebben een veel grotere verantwoordelijkheid, maar wel over véél minder kinderen.
Ik heb 30 kinderen onder mijn quasi volledige hoede, een directeur van een kleine secundaire school heeft er pakweg 180 onder zijn hoede.
Grappig genoeg krijgt een directeur van een secundaire school met 200 leerlingen evenveel betaald als een met 2500.

Sowieso zitten we met het probleem dat we de meest onderlegde mensen/leerkrachten (met hoger diploma) straffen indien ze in het kleuter- of lager onderwijs willen werken. Dit terwijl deze jaren net belangrijker zijn in de opvoeding van kinderen. Dat alleen al is absurd.

In short; het hele betalingssysteem klopt gewoon niet.

scriptkiddie

Legacy Member
Nerath zei:
1. PERSONALIA
Leeftijd: 30 jaar
Opleiding: Bachelor Secundair onderwijs, Master of Education Coaching & Support Specialist, half graduaat IT (nog lopende)
Werkervaring (wat/hoelang) : 6j, 5 binnen sector
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Gehuwd
Aantal kinderen ten laste: /

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende (uiteindelijk ambtenaar)
Werkgever/Industrie waar je in werkt (+ paritair comité?): Onderwijs
Huidige functie: Directeur internaat
Functiebeschrijving: Where to start? Financieel beheer en uitstippelen financieel beleid, opstellen en begeleiden pedagogisch beleid, personeelsbeleid (aanwerven, beoordelen, onderhandelen met vakbonden), sterke netwerkcomponent (interne partners, externe partners), contacten met jeugdrechtbanken opvolgen en zittingen (soms) bijwonen, operationeel beleid, voorbereiden van inspecties, ...
Anciënniteit: 3j (schijven van 3 > 5j en ik zit 'net' nog niet aan de 5j)
Werkweek (parttime/fulltime/hoeveel uren/week effectief): Fulltime 38 uren
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: 7/7 dagwerk, veranderlijk qua uren. Weekendwerk is een constante factor
Land waar je werkzaam bent: /
Plaats waar je werkzaam bent: (Stad/Provincie) : Brussel
Verantwoordelijkheid over personeel: Ja, 30 personeelsleden (en 30 kinderen met beperkingen).

3. LOONVOORWAARDEN
Maand salaris (bruto): € 3105
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): € 1966 (volgens calculator, lijkt me wat hoog)
Nettovergoedingen: /
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Ja, deels
14e maand of winstuitkering: Neen
GSM (eigen bijdrage)?: /
Auto (VAA & Budget?): /
Woon-werkverkeer vergoed?: Met OV wel, doch niet te doen met variabele uren en dagen dus auto.
Tankkaart: /
Laptop (eigen bijdrage?): Ja (neen)
Maaltijdcheques (eigen bijdrage?): /
Ecocheques: /
Groepsverzekering: /
Hospitalisatieverzekering : /
Andere voordelen:/

4. WERKOMSTANDIGHEDEN
Afstand woon/werk in km's: 52 km
Afstand woon/werk in tijd: 50 min- 1u 10 min
Aantal wettelijke vakantiedagen: 50 dagen
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): /
Vakantiedagen (andere extra):
Vrijheid om verlof te nemen: Valt mee, wel zorgen voor permanentie van mijn middenkader
Aantal uur/week voor werk bezig/onderweg?:
Glijdende werkuren: Ja
Oproepbaar door werkgever?: Ja, 24/7
Stress? Regelmatig
Hoe vaak overuren te presteren? Ups and downs, onvoorspelbaar. Ik werk tot alles terug draait, in principe stopt het werk bijna nooit. Er zijn wel momenten die doorgaans kalmer zijn (dinsdag/woensdag) waarop ik
Auto nodig voor het werk? Ja
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk: Ja en nee? Deel van administratief werk kan ik van thuis uit doen, komt eerder bovenop de gewone uren.

In december de vraag gekregen of ik me eventueel niet kandidaat wilde stellen voor bovenstaande functie, uiteindelijk als winnaar uit de procedure gekomen. Is in principe onder mijn paygrade (systeem erkent masterdiploma niet voor mijn ambt) en vrij stevig zelf te betalen woon-werkverkeer. Verpletterende verantwoordelijkheid voor het loon
Echter is de positie inhoudelijk en voor mijn carrière te interessant om niet te doen. Ligt op het kantelpunt van twee beleidsdomeinen (onderwijs en welzijn) wat ervoor zorgt dat er erg veel te leren valt.

Je doet het verkeerd he. Je moet Adviseur worden, niet Directeur! :p

https://www.jobat.be/nl/artikels/het-loon-van-een-adviseur-van-de-fod-financien-3660-netto/

Nerath

Legacy Member
scriptkiddie zei:

Goh, de standaard loonschaal van een entry-level niveau A ligt zowel bij de federale als Vlaamse overheid hoger dan wat ik nu zal krijgen. (federale NA11, 3051 bruto, Vlaamse A111 3141 bruto + maaltijdcheques)
Ergens lijkt het me dat men op zijn minst 100 euro bruto van de Vlaamse ambtenaren kan afschaven, de kloof tussen de leerkrachten van hetzelfde niveau in het onderwijs is te groot(3029 bruto), evenals de kloof met de federale ambtenaren.
Zelf ook wel aan gedacht om eventueel voor de Vlaamse overheid te gaan werken, ik vrees echter dat ik doorheen de jaren een lastig werknemer geworden ben met een extreem grote autonomie ;) Blindelings luisteren zit er echt niet meer in.

sandervdw

Legacy Member
bassie82 zei:

Als "niet de hoogste lonen" de maatstaf is, dan verdienen ze wel veel... Een IT-er haalt ook niet "de hoogste lonen" maar daar zal niemand van zeggen dat ze weinig verdienen... Je wil echt niet weten hoeveel mensen met een "nutteloos" master diploma het met een pak minder dan die 3000 euro moeten stellen.

FlatSix

Legacy Member
sandervdw zei:
Als "niet de hoogste lonen" de maatstaf is, dan verdienen ze wel veel... Een IT-er haalt ook niet "de hoogste lonen" maar daar zal niemand van zeggen dat ze weinig verdienen... Je wil echt niet weten hoeveel mensen met een "nutteloos" master diploma het met een pak minder dan die 3000 euro moeten stellen.

Want als je een master hebt moet je als beginner 3000 euro verdienen? :ironic:

Elke mens in de privé met een master of bachelor die een beetje aan zijn carriere werkt verdient na 10j minstens 3k, als je er al niet komt door indexeringen en de occasionele opslag zonder ook maar iets te doen.

eniac

Legacy Member
xTwL- zei:
Want als je een master hebt moet je als beginner 3000 euro verdienen? :ironic:

Elke mens in de privé met een master of bachelor die een beetje aan zijn carriere werkt verdient na 10j minstens 3k, als je er al niet komt door indexeringen en de occasionele opslag zonder ook maar iets te doen.

+ veel werknemers in privé hebben wel 1 of meerdere extralegale voordelen om de bruto/netto balans wat te verbeteren.

Watching

Legacy Member
Na enkele jaren eens een update. Grootste stap is gebeurd na verandering van werkgever. Hierbij heb ik zeker niet het onderste uit de kan gehaald (eigenlijk niet onderhandeld). De belangrijkste drijfveer was namelijk de sterk verminderde woon-werk afstand/tijd. Deze heb ik kunnen reduceren van 2,5h per dag auto tot 30min.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 26 -> 30
Opleiding: Burgerlijk ingenieur - Werktuigkunde
Werkervaring (wat/hoelang) : 6 maanden -> 3,5 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 0 -> 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (+ paritair comité?): Chemie
Huidige functie: Process engineer / Technology leader -> Technnical department manager
Functiebeschrijving: Verantwoordelijk voor de machines en gebruikte technologie op de desbetreffende afdeling -> Leiden van de groep process engineers
Anciënniteit: 6 maanden
Werkweek (parttime/fulltime/hoeveel uren/week effectief): 39u (effectief: ong. 45u) -> 40h (effectief 50u)
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dagwerk
Plaats waar je werkzaam bent: (Stad/Provincie) Antwerpen -> Limburg
Verantwoordelijkheid over personeel: ja

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3600 -> 4900
Maand salaris (netto): 2100 -> 2700
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
14e maand of winstuitkering: prestatiegebonden, tot 6% van bruto jaarloon (gestort in pensioenplan) -> max ong 2800eur netto
GSM (eigen bijdrage)?: Ja (VAA 12eur?)
Auto (VAA?): /
Woon-werkverkeer vergoed?: Ja (100%)
Tankkaart: /
Laptop (eigen bijdrage?): Ja
Maaltijdcheques (eigen bijdrage?): Gesubsidieerd bedrijfsrestaurant -> Ja, 8eur
Ecocheques: 250 euro
Groepsverzekering: 3% van bruto jaarloon -> 6% van bruto jaarloon -> geen eigen bijdrage
Hospitalisatieverzekering: Ja, voor het hele gezin
Andere voordelen: Korting bij bepaalde handelaars en tegen verminderde prijs bedrijfsaandelen kopen

4. WERKOMSTANDIGHEDEN
Afstand woon/werk in km's: 110 -> 10
Afstand woon/werk in tijd: 1h15 -> 15min
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 6 -> 18
Vakantiedagen (andere extra): / -> 6
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Aantal uur/week voor werk bezig/onderweg?: 65h -> 50 - 55h
Glijdende werkuren: ja
Oproepbaar door werkgever?: Niet bepaald -> Indien nodig
Stress? Neen -> bwa
Hoe vaak overuren te presteren? Afhankelijk van het werk
Auto nodig voor het werk? Neen (buiten woon-werk)
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen : Intern -> Ja

kampers

Legacy Member
Iemand een idee waarom uurloon stijgt doorheen de maanden/jaren. Iets te maken met index of dergelijke?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan