Archief - Wat is uw brutoloon? - Deel 8

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Mike 90

Legacy Member
Watching zei:
Na enkele jaren eens een update. Grootste stap is gebeurd na verandering van werkgever. Hierbij heb ik zeker niet het onderste uit de kan gehaald (eigenlijk niet onderhandeld). De belangrijkste drijfveer was namelijk de sterk verminderde woon-werk afstand/tijd. Deze heb ik kunnen reduceren van 2,5h per dag auto tot 30min.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 26 -> 30
Opleiding: Burgerlijk ingenieur - Werktuigkunde
Werkervaring (wat/hoelang) : 6 maanden -> 3,5 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 0 -> 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (+ paritair comité?): Chemie
Huidige functie: Process engineer / Technology leader -> Technnical department manager
Functiebeschrijving: Verantwoordelijk voor de machines en gebruikte technologie op de desbetreffende afdeling -> Leiden van de groep process engineers
Anciënniteit: 6 maanden
Werkweek (parttime/fulltime/hoeveel uren/week effectief): 39u (effectief: ong. 45u) -> 40h (effectief 50u)
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dagwerk
Plaats waar je werkzaam bent: (Stad/Provincie) Antwerpen -> Limburg
Verantwoordelijkheid over personeel: ja

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3600 -> 4900
Maand salaris (netto): 2100 -> 2700
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
14e maand of winstuitkering: prestatiegebonden, tot 6% van bruto jaarloon (gestort in pensioenplan) -> max ong 2800eur netto
GSM (eigen bijdrage)?: Ja (VAA 12eur?)
Auto (VAA?): /
Woon-werkverkeer vergoed?: Ja (100%)
Tankkaart: /
Laptop (eigen bijdrage?): Ja
Maaltijdcheques (eigen bijdrage?): Gesubsidieerd bedrijfsrestaurant -> Ja, 8eur
Ecocheques: 250 euro
Groepsverzekering: 3% van bruto jaarloon -> 6% van bruto jaarloon -> geen eigen bijdrage
Hospitalisatieverzekering: Ja, voor het hele gezin
Andere voordelen: Korting bij bepaalde handelaars en tegen verminderde prijs bedrijfsaandelen kopen

4. WERKOMSTANDIGHEDEN
Afstand woon/werk in km's: 110 -> 10
Afstand woon/werk in tijd: 1h15 -> 15min
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 6 -> 18
Vakantiedagen (andere extra): / -> 6
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Aantal uur/week voor werk bezig/onderweg?: 65h -> 50 - 55h
Glijdende werkuren: ja
Oproepbaar door werkgever?: Niet bepaald -> Indien nodig
Stress? Neen -> bwa
Hoe vaak overuren te presteren? Afhankelijk van het werk
Auto nodig voor het werk? Neen (buiten woon-werk)
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen : Intern -> Ja

Welke werkgever? Mag ook in PM. Zit namelijk ook in de chemie.

FlatSix

Legacy Member
kampers zei:
Iemand een idee waarom uurloon stijgt doorheen de maanden/jaren. Iets te maken met index of dergelijke?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Indexering.

Renegadexxripxx

Legacy Member
taxshift - is bij mij toch 40€ door bijgekomen.

Terwijl ik in de vorige taxshift ineens een gelijkaardig bedrag minder terugtrok van de belastingen ivglm het jaar ervoor.

FlatSix

Legacy Member
kampers zei:
Dat gaat deze maand (januari) weer het geval zijn?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Ik kan me vergissen maar dat hangt af van uw PC, en hetgeen de CPI aangeeft. Maar denk dat je die al gehad hebt, dat is meestal 1 of 2 keer per jaar, alé, vaker heb ik het nog niet meegemaakt in de voorbije 4j. Moet eerlijk zijn dat ik er niet zoveel over kan vertellen.

Nineshots

Legacy Member
eniac zei:
+ veel werknemers in privé hebben wel 1 of meerdere extralegale voordelen om de bruto/netto balans wat te verbeteren.

Daar ben ik nu nog niet zo zeker van. In de IT en consulting is dit schering en inslag.
Maar er zijn genoeg beroepen die gewoon niets speciaals krijgen.
Althans zo zie ik het toch in mijn kennissenkring.
Met uitzondering van maaltijdcheques (krijgen leerkrachten die?) krijgt bijna niemand uit mijn kennissenkring extralegale voordelen als ze niet in de IT of consulting zitten.

SomeDude

Legacy Member
Nineshots zei:
Daar ben ik nu nog niet zo zeker van. In de IT en consulting is dit schering en inslag.
Maar er zijn genoeg beroepen die gewoon niets speciaals krijgen.
Althans zo zie ik het toch in mijn kennissenkring.
Met uitzondering van maaltijdcheques (krijgen leerkrachten die?) krijgt bijna niemand uit mijn kennissenkring extralegale voordelen als ze niet in de IT of consulting zitten.

Die hebben extra pensioen :p. Quasi iedereen die ik ken in privé heeft nochtans extralegale voordelen hoor.

Noctilucus

Legacy Member
Watching zei:
Na enkele jaren eens een update. Grootste stap is gebeurd na verandering van werkgever. Hierbij heb ik zeker niet het onderste uit de kan gehaald (eigenlijk niet onderhandeld). De belangrijkste drijfveer was namelijk de sterk verminderde woon-werk afstand/tijd. Deze heb ik kunnen reduceren van 2,5h per dag auto tot 30min.
...

Tof om hier nog eens het loon van een ir. (en dan nog werktuigkunde) te zien passeren!

eniac

Legacy Member
Nineshots zei:
Daar ben ik nu nog niet zo zeker van. In de IT en consulting is dit schering en inslag.
Maar er zijn genoeg beroepen die gewoon niets speciaals krijgen.
Althans zo zie ik het toch in mijn kennissenkring.
Met uitzondering van maaltijdcheques (krijgen leerkrachten die?) krijgt bijna niemand uit mijn kennissenkring extralegale voordelen als ze niet in de IT of consulting zitten.
1/3e van de werknemers in de privé krijgen MC's. Ik vermoed dat de grote meerderheid dus wel iets extralegaal heeft, al heb ik geen cijfers :)

Rotraking

Legacy Member
Nog mensen hier die hun loonsopslag gekregen hebben als indexering (of een deel daarvan) ? Is dit legaal?

sandervdw

Legacy Member
Rotraking zei:
Nog mensen hier die hun loonsopslag gekregen hebben als indexering (of een deel daarvan) ? Is dit legaal?

Gebeurt continu. Is perfect legaal.

FlatSix

Legacy Member
Ik had bij mijn laatste opslag in vorig bedrijf een opslag van bedrag x naar bedrag y. Toevallig zat daartussen de indexering dus was mijn effectieve netto opslag minder dan 'afgesproken'.

Bijvoorbeeld, de afspraak was van €2000 naar €2350 en niet €+350.... dus daar zat dan een indexering tussen van bijvoorbeeld 50 euro, was mijn opslag maar 300 euro. Toch iets waar ik in het vervolg rekening mee zal houden.

Rotraking

Legacy Member
xTwL- zei:
Ik had bij mijn laatste opslag in vorig bedrijf een opslag van bedrag x naar bedrag y. Toevallig zat daartussen de indexering dus was mijn effectieve netto opslag minder dan 'afgesproken'.

Bijvoorbeeld, de afspraak was van €2000 naar €2350 en niet €+350.... dus daar zat dan een indexering tussen van bijvoorbeeld 50 euro, was mijn opslag maar 300 euro. Toch iets waar ik in het vervolg rekening mee zal houden.

Les inderdaad geleerd dus.

Plutus

Legacy Member
xTwL- zei:
Ik had bij mijn laatste opslag in vorig bedrijf een opslag van bedrag x naar bedrag y. Toevallig zat daartussen de indexering dus was mijn effectieve netto opslag minder dan 'afgesproken'.

Bijvoorbeeld, de afspraak was van €2000 naar €2350 en niet €+350.... dus daar zat dan een indexering tussen van bijvoorbeeld 50 euro, was mijn opslag maar 300 euro. Toch iets waar ik in het vervolg rekening mee zal houden.

Rotraking zei:
Les inderdaad geleerd dus.
Gohja, wat zeg je daar op? Volgende keer zeggen ze dan gewoon '+300 opslag'. Komt op hetzelfde neer...
Hier is opslag ook per 1 januari dus indexatie zit daar altijd automatisch in verwerkt. Zie niet in wat dat uitmaakt, 't is het eindresultaat dat telt.

Cerv.Be

Legacy Member
Veel bedrijven gebruiken de index als middeltje om mee in de opslag te verwerken.

Sent from my ONE E1003 using Tapatalk

Munith

Legacy Member
Elders beter aanbod gekregen. Zelfde soort werk bij andere werkgever.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 24
Opleiding: Bachelor IT
Werkervaring (wat/hoelang) : 3.5j
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (+ paritair comité?): PC200 --> PC310
Huidige functie: Application Support Engineer --> Application Support Engineer
Functiebeschrijving: 2delijns support --> 2delijns support
Anciënniteit: 3,5j --> 0j
Werkweek (parttime/fulltime/hoeveel uren/week effectief): 38,5 --> 37
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Neen --> Neen
Land waar je werkzaam bent: Enkel invullen indien je in het buitenland werkt.
Plaats waar je werkzaam bent: (Stad/Provincie) Brussel --> Brussel
Verantwoordelijkheid over personeel: Neen --> Neen

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3050 --> 3750
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 1950 --> Ongeveer 2300
Nettovergoedingen: Neen --> Neen
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig --> Geen (nu onderdeel van bruto)
14e maand of winstuitkering: Ja (~2400 netto --> ~1800 netto)
GSM (eigen bijdrage)?: N --> J (€7 bijdrage, abo van ~€50)
Auto (VAA & Budget?): N --> Niet per sé, maar kan wel brutoloon wisselen voor leasewagen met korting
Woon-werkverkeer vergoed?: J (€85/maand) --> J (~€70/maand)
Tankkaart: N --> Indien leasewagen gekozen
Laptop (eigen bijdrage?): N --> N
Maaltijdcheques (eigen bijdrage?): J --> J, telkens €8 met €1,09 eigen bijdrage
Ecocheques: J --> J, telkens €250
Groepsverzekering: J --> J
Hospitalisatieverzekering: J --> J, betere dekking
Andere voordelen: Flexibiliteit extralegale voordelen (extra pensioensparen, leasewagen, IT materiaal) met korting

4. WERKOMSTANDIGHEDEN
Afstand woon/werk in km's: 50 --> 65
Afstand woon/werk in tijd: 50m --> 1u
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20 --> 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): (Dacht 4 ofzo) --> Geen
Vakantiedagen (andere extra): 2 --> 16
Vrijheid om verlof te nemen: J --> J
Aantal uur/week voor werk bezig/onderweg?: Ca. 42u --> Ca. 45u
Glijdende werkuren: J --> J
Oproepbaar door werkgever?: J --> J
Stress? N --> ?
Hoe vaak overuren te presteren? Niet --> ?
Auto nodig voor het werk? N --> N
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: J --> J
Telewerk: 2d/w --> 1d/w

pivo1914

Legacy Member
Even een vraagje i.v.m. eventueel verschil in loon arbeider ><bediende.

Stel:

Ik ben bediende met een loon van laat ons zeggen 3500 bruto (38 uren week) + 40 procent shiftpremie = 4900 euro bruto (ook betaald als je verlof neemt).
Met 3500 bruto * 3 maand / 13 weken / 38 uren week = 21.25 euro per uur (zonder de ploegen premie)

Als ik nu de overstap zou maken naar arbeider, kan ik dan vergelijken met die 21.25 euro per uur om uiteindelijk (+vakantiegeld/13e maand/belastingen/...) exact hetzelfde te verdienen, of is de berekening iets ingewikkelder?



Alvast dank,
Pivo1914

Ar3s

Legacy Member
1. PERSONALIA
Leeftijd: 33
Opleiding: industrieel ingenieur elektromechanica
Werkervaring (wat/hoelang) : 10 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: gehuwd
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (+ paritair comité?): machinebouw - pc 209
Huidige functie: project ingenieur
Functiebeschrijving: Verantwoordelijk voor het technische deel van een volledig project. Nauwe samenwerking met project manager die verantwoordelijk is voor planning, scope en budget.
Anciënniteit: 9 jaar
Werkweek (parttime/fulltime/hoeveel uren/week effectief): fulltime - 40u week
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dag
Land waar je werkzaam bent: Enkel invullen indien je in het buitenland werkt.
Plaats waar je werkzaam bent: Harelbeke
Verantwoordelijkheid over personeel: Afhankelijk per project. Meer coördineren van engineering, aankoop, werf,... geen directe verantwoordelijkheid.

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 4100
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2500
Nettovergoedingen: €75/nacht uitslaapvergoeding
13e maand (volledig/gedeeltelijk):volledig
14e maand of winstuitkering: ?
GSM (eigen bijdrage)?: nee
Auto (VAA & Budget?): nee
Woon-werkverkeer vergoed?: ja €1,36/km
Tankkaart: nee
Laptop (eigen bijdrage?): nee
Maaltijdcheques (eigen bijdrage?): ja, cheques van €5 - €1 eigen bijdrage ongeveer
Ecocheques: nee
Groepsverzekering: ja
Hospitalisatieverzekering: ja, DKV
Andere voordelen: nee

4. WERKOMSTANDIGHEDEN
Afstand woon/werk in km's: 17km
Afstand woon/werk in tijd: 20 min
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): geen
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Aantal uur/week voor werk bezig/onderweg?: 40-50
Glijdende werkuren: ja
Oproepbaar door werkgever?: nee
Stress? Soms
Hoe vaak overuren te presteren? Afhankelijk van project en periode binnen project.
Auto nodig voor het werk? Soms maar dan is een poolwagen beschikbaar.
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk: nee

Geen idee of dit volgens de norm is. Sinds 6 maanden de nieuwe functie waar ik in december 2017 opslag kreeg (€300). En in juni staat een nieuwe evaluatie gepland let hopelijk opnieuw opslag als ik mijn werk goed doe.

RAWK

Legacy Member
Watching zei:
Na enkele jaren eens een update. Grootste stap is gebeurd na verandering van werkgever. Hierbij heb ik zeker niet het onderste uit de kan gehaald (eigenlijk niet onderhandeld). De belangrijkste drijfveer was namelijk de sterk verminderde woon-werk afstand/tijd. Deze heb ik kunnen reduceren van 2,5h per dag auto tot 30min.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 26 -> 30
Opleiding: Burgerlijk ingenieur - Werktuigkunde
Werkervaring (wat/hoelang) : 6 maanden -> 3,5 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 0 -> 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (+ paritair comité?): Chemie
Huidige functie: Process engineer / Technology leader -> Technnical department manager
Functiebeschrijving: Verantwoordelijk voor de machines en gebruikte technologie op de desbetreffende afdeling -> Leiden van de groep process engineers
Anciënniteit: 6 maanden
Werkweek (parttime/fulltime/hoeveel uren/week effectief): 39u (effectief: ong. 45u) -> 40h (effectief 50u)
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dagwerk
Plaats waar je werkzaam bent: (Stad/Provincie) Antwerpen -> Limburg
Verantwoordelijkheid over personeel: ja

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3600 -> 4900
Maand salaris (netto): 2100 -> 2700
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
14e maand of winstuitkering: prestatiegebonden, tot 6% van bruto jaarloon (gestort in pensioenplan) -> max ong 2800eur netto
GSM (eigen bijdrage)?: Ja (VAA 12eur?)
Auto (VAA?): /
Woon-werkverkeer vergoed?: Ja (100%)
Tankkaart: /
Laptop (eigen bijdrage?): Ja
Maaltijdcheques (eigen bijdrage?): Gesubsidieerd bedrijfsrestaurant -> Ja, 8eur
Ecocheques: 250 euro
Groepsverzekering: 3% van bruto jaarloon -> 6% van bruto jaarloon -> geen eigen bijdrage
Hospitalisatieverzekering: Ja, voor het hele gezin
Andere voordelen: Korting bij bepaalde handelaars en tegen verminderde prijs bedrijfsaandelen kopen

4. WERKOMSTANDIGHEDEN
Afstand woon/werk in km's: 110 -> 10
Afstand woon/werk in tijd: 1h15 -> 15min
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 6 -> 18
Vakantiedagen (andere extra): / -> 6
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Aantal uur/week voor werk bezig/onderweg?: 65h -> 50 - 55h
Glijdende werkuren: ja
Oproepbaar door werkgever?: Niet bepaald -> Indien nodig
Stress? Neen -> bwa
Hoe vaak overuren te presteren? Afhankelijk van het werk
Auto nodig voor het werk? Neen (buiten woon-werk)
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen : Intern -> Ja

Waar ergens in Limburg? Noord, midden of zuid? Ben een beetje aan het uitkijken naar een job als process engineer, vandaar de vraag :) meer info mag ook in PM
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan