Archief - Wat is uw brutoloon? - Deel 8

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Kilghard

Legacy Member
wegwerp zei:
Zijn er hier nog medior business/functionele analisten aanwezig die hun loon willen delen of dit al gedaan hebben?
Ik weet eerlijk gezegd niet goed wat ik moet verwachten en ik vrees dat dit mijn onderhandelingspositie niet ten goede komt...

Medior kan alles van 2 tot 8j ervaring zijn imo. Dus veel speling.
Maar ik zou zeggen 3200 tot 4200 brut
+ alle voordelen in lijn met het loon (auto, verzekeringen, maaltijdcheques, bonus, etc)

wegwerp

Legacy Member
Kilghard zei:
Medior kan alles van 2 tot 8j ervaring zijn imo. Dus veel speling.
Maar ik zou zeggen 3200 tot 4200 brut
+ alle voordelen in lijn met het loon (auto, verzekeringen, maaltijdcheques, bonus, etc)

Klopt. Zit zelf tussen de 3 & 4 jaar ervaring. Dus 3200 + auto is niet overdreven dan? Ik merk dat niet overal een bedrijfswagen aangeboden wordt, dus dan moet bruto al wat hoger liggen.

Kilghard

Legacy Member
wegwerp zei:
Klopt. Zit zelf tussen de 3 & 4 jaar ervaring. Dus 3200 + auto is niet overdreven dan? Ik merk dat niet overal een bedrijfswagen aangeboden wordt, dus dan moet bruto al wat hoger liggen.

Hangt imo echt af van hoe je je kan verkopen, en wat je juist geleerd hebt in die jaren.
Ik zit aan 4j (2j analist, nu 2j PM) en op 4000brut, maar ken iemand anders die quasi hetzelfde doet en zit op 3400
So ... "it depends"

Piroh

Legacy Member
wegwerp zei:
Zijn er hier nog medior business/functionele analisten aanwezig die hun loon willen delen of dit al gedaan hebben?
Ik weet eerlijk gezegd niet goed wat ik moet verwachten en ik vrees dat dit mijn onderhandelingspositie niet ten goede komt...

Ik heb 3,5 jaar ervaring als functioneel analist en heb 3400 bruto + voordelen.

Gines

Legacy Member
Vandaag van HR te weten gekregen dat er 5€ wordt afgetrokken van ons loon voor mobiel/vast internet. Maar dat dit maar eenmalig is terwijl dit vroeger eigenlijk elke maand zo was. Hoe komt dit misschien? 5€ voor een gans jaar voor vast en mobiel internet lijkt me toch gewoon absurd?

sandervdw

Legacy Member
Gines zei:
Vandaag van HR te weten gekregen dat er 5€ wordt afgetrokken van ons loon voor mobiel/vast internet. Maar dat dit maar eenmalig is terwijl dit vroeger eigenlijk elke maand zo was. Hoe komt dit misschien? 5€ voor een gans jaar voor vast en mobiel internet lijkt me toch gewoon absurd?
Zou 6 euro moeten zijn. Verandering in wetgeving...

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk

Gines

Legacy Member
Het is €3 voor gsm, €4 voor telefoonabonnement en dan eenmalig €5 voor internetabonnement (mobiel + vast) staat er op die mededeling. Nergens €6, maar het klopt dus dat dit maar 1x per jaar is voor internetabonnement en niet elke maand? Ik heb mijn loonfiche nog altijd niet ontvangen dus weet het niet.

SilentSpring

Legacy Member
Gines zei:
Het is €3 voor gsm, €4 voor telefoonabonnement en dan eenmalig €5 voor internetabonnement (mobiel + vast) staat er op die mededeling. Nergens €6, maar het klopt dus dat dit maar 1x per jaar is voor internetabonnement en niet elke maand? Ik heb mijn loonfiche nog altijd niet ontvangen dus weet het niet.
Met eenmalig zullen ze waarschijnlijk bedoelen dat ze maar 1x 5 euro per maand voordeel alle aard aanrekenen voor uw internet.

Sedert 1 januari is het voordeel van 12,50 euro zoals er vroeger voor de gsm gebruikt werd in losse stukjes gekapt voor toestel, abonnement en mobiel internet.

Die 5 euro/maand voor internet dekt nu zowel uw mobiel internet op de gsm als uw vaste internetverbinding (via pc dan) omdat men dit voordeel maar 1x moet aanrekenen ook al heb je eigenlijk 2 verbindingen.

Doordat het voordeel voor de gsm nu onderverdeeld is zou je geneigd kunnen zijn om 5 euro/maand voordeel internet te nemen voor de mobiele data en nog eens 5 euro/maand voor de vaste internetverbinding, vandaar dat ze zeggen dat ze die 5 euro maar 1 keer gaan aanrekenen.
De fiscus is van’t principe dat 1x voordeel internet voldoende is, ongeacht hoeveel toestellen eigenlijk het internet op gaan.

Ik zou het eens moeten checken in mijn cursus daarover, maar volgens dat ik opving werkt het zo.

Ik ben hier ondertussen weer een illusie rijker: vorige week zei mijn baas dat hij mijn loon verhoogd had. Nu krijg ik gisteren mijn loonbriefje en is er wel geteld 85 euro bruto bij, waarvan 34 euro verplichte indexatie volgens het paritair comité...
Netto heb ik effectief 70 euro/maand meer maar de helft daarvan komt al door de tax shift, van een loonsverhoging is dan ook geen sprake dus dan had hij beter niks gezegd :P

SomeDude

Legacy Member
Kilghard zei:
Medior kan alles van 2 tot 8j ervaring zijn imo. Dus veel speling.
Maar ik zou zeggen 3200 tot 4200 brut
+ alle voordelen in lijn met het loon (auto, verzekeringen, maaltijdcheques, bonus, etc)

FA met 2j ervaring 3.2k en wagen lijkt me toch veel? Als ik zie wat die bij ons doen (word documenten invullen waar 80% niet nuttig van is) snapte ik niet waatom die looncategorie hoger zijn dan mij, nu mss wel :p

wegwerp

Legacy Member
Zijn er trouwens ongeschreven regels bij een tegenvoorstel bij een loonsonderhandeling? Heb het hier een aantal pagina's geleden gepost, voorstel van 3000 bruto, maar door allerhande vergoedingen komt dit op ongeveer hetzelfde uit als ik nu verdien. Tot hoe ver kan ik gaan? 3200 lijkt me doenbaar, en is 3400 te veel?

Het is nu ook voor een functie die ze momenteel niet hebben, dus veel zelfstandigheid om de job zelf in te vullen.

eniac

Legacy Member
wegwerp zei:
Zijn er trouwens ongeschreven regels bij een tegenvoorstel bij een loonsonderhandeling? Heb het hier een aantal pagina's geleden gepost, voorstel van 3000 bruto, maar door allerhande vergoedingen komt dit op ongeveer hetzelfde uit als ik nu verdien. Tot hoe ver kan ik gaan? 3200 lijkt me doenbaar, en is 3400 te veel?

Het is nu ook voor een functie die ze momenteel niet hebben, dus veel zelfstandigheid om de job zelf in te vullen.

Eerste vraag: WIL je echt veranderen van werk of zit je in principe ook goed waar je nu zit en is het enkel voor de juiste prijs dat je overgaat?

Indien dat laatste, dan moet je zelf bepalen wat voor jou een goed aanbod is, en dan moet je dat vooral aanbrengen. Is het teveel voor hen, tant pis.
Indien je wel echt de andere job wil moet je inderdaad eerder een inschatting maken tot waar je zou kunnen gaan. Dat is wat moeilijk om te vertellen zonder de exacte jobinhoud, jouw ervaring, etc. te weten. Maar ik denk dat je ook wel aannemelijk kan maken dat je bij een jobwissel er toch merkbaar op vooruit wil gaan. 400 bruto vooruitgaan vind ik niet te veel, vind ik zelfs aan de lage kant voor een jobwissel (ervan uitgaande dat de verantwoordelijkheden minstens op eenzelfde niveau liggen), maar veel meer dan dat overbieden betekent dat je kans op slagen, en eventueel op het krijgen van de job, wel naar beneden gaat.

FlatSix

Legacy Member
Als je een andere job wil, ligt je minimum grens van loon dan niet vaker lager dan dat je wil gaan om financiële redenen. In het eerste wil je de job, en is een fijn loon belangrijk, in het tweede verander je om een veel beter loon te krijgen en is dat dus prioriteit.

wegwerp

Legacy Member
eniac zei:
Eerste vraag: WIL je echt veranderen van werk of zit je in principe ook goed waar je nu zit en is het enkel voor de juiste prijs dat je overgaat?

Indien dat laatste, dan moet je zelf bepalen wat voor jou een goed aanbod is, en dan moet je dat vooral aanbrengen. Is het teveel voor hen, tant pis.
Indien je wel echt de andere job wil moet je inderdaad eerder een inschatting maken tot waar je zou kunnen gaan. Dat is wat moeilijk om te vertellen zonder de exacte jobinhoud, jouw ervaring, etc. te weten. Maar ik denk dat je ook wel aannemelijk kan maken dat je bij een jobwissel er toch merkbaar op vooruit wil gaan. 400 bruto vooruitgaan vind ik niet te veel, vind ik zelfs aan de lage kant voor een jobwissel (ervan uitgaande dat de verantwoordelijkheden minstens op eenzelfde niveau liggen), maar veel meer dan dat overbieden betekent dat je kans op slagen, en eventueel op het krijgen van de job, wel naar beneden gaat.

Ik ben momenteel actief als consultant en heel die rompslomp bij de werkgever slaagt me meer en meer tegen. Dit in combinatie met meer en meer werkdruk bij de klant, heeft er voor gezorgd dat ik ben beginnen rondkijken naar iets anders. De klant op zich valt nog mee, maar het contract gaat er volgens mij niet te lang meer duren. En ik zie echt tegenop het zoeken van een nieuwe klant bij mijn huidige werkgever...Ik voel wel dat het tijd is om iets nieuws te proberen.

Ik wil er inderdaad wel merkbaar op vooruit gaan, daar waar het nu misschien een verschil is van 50 euro met minder verlofdagen en mindere wagen etc. Met van 3000 naar 3200 te gaan, is misschien ook niet heel merkbaar.
Nu denk ik ook wel te merken dat ik de enige kandidaat ben voor de job. Is een kleiner bedrijf en dus werd er op het directiecomité beslist om een aanbod te doen.

Rashaan

Legacy Member
Vraag 3500, dan zullen ze oftewel iets bij hun voorstel doen oftewel zeggen dat ze niets kunnen veranderen aan hun bod en dan kan je nog altijd zeggen dat het OK is

eniac

Legacy Member
Rashaan zei:
Vraag 3500, dan zullen ze oftewel iets bij hun voorstel doen oftewel zeggen dat ze niets kunnen veranderen aan hun bod en dan kan je nog altijd zeggen dat het OK is
Of in het slechtste geval: ze antwoorden dat het water blijkbaar te diep is en de job is weg. Ik heb het al zien gebeuren :)

Maar met €500 zal dat waarschijnlijk niet gebeuren.

softcoreseizure

Legacy Member
Ik weet dat ik aangezien mijn leeftijd en de posts hier te weinig verdien. Toch benieuwd naar wat feedback.
Ondertussen heb ik een interessante aanbieding gekregen zonder dat ze zelf een voorstel hebben gedaan, dus ze verwachten van mij de eerste zet.
Mijn idee is 4200 bruto + wagen en tankkaart. Realistisch ?

1. PERSONALIA
Leeftijd:39
Opleiding:Bachelor IW&T (vergelijkbaar nu met Bachelor Wetenschap en Techniek > Grafische & Digitale media)
Werkervaring (wat/hoelang) : relevante ervaring = 9 jaar developer , daarna 3 jaar project manager (12 jaar IT dus)
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste:

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (+ paritair comité?): IT, PC200
Huidige functie:Project Manager
Functiebeschrijving: Opvolging projecten, opvolging team,..
Anciënniteit: 5j
Werkweek (parttime/fulltime/hoeveel uren/week effectief): full time
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dag
Land waar je werkzaam bent: Enkel invullen indien je in het buitenland werkt.
Plaats waar je werkzaam bent: (Stad/Provincie) : Antwerpen
Verantwoordelijkheid over personeel : ja

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto):3658
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2308
Nettovergoedingen: 125
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
14e maand of winstuitkering: /
GSM (eigen bijdrage)?: geen GSM, wel abonnement
Auto (VAA & Budget?): /
Woon-werkverkeer vergoed?: ja
Tankkaart: /
Laptop (eigen bijdrage?): ja - geen bijdrage
Maaltijdcheques (eigen bijdrage?): 8euro - bijdrage 1euro
Ecocheques: ja , 250euro/jaar
Groepsverzekering: ja
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen:

4. WERKOMSTANDIGHEDEN
Afstand woon/werk in km's: 65km
Afstand woon/werk in tijd: 1,5u enkel
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 6
Vakantiedagen (andere extra):
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Aantal uur/week voor werk bezig/onderweg?: 39u + 15u pendelen
Glijdende werkuren: ja
Oproepbaar door werkgever?: nee
Stress? ja
Hoe vaak overuren te presteren? af en toe
Auto nodig voor het werk? af en toe
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk:ja

Bloembak

Legacy Member
Ik twijfel als ik het hier moet posten of in de ergernissen topic, maar ok.

Eind december evaluatie gehad. Een degelijk jaar achter de rug (niet super, maar gewoon goed, targets net behaald, maar eigenlijk ook niet beter gedaan terwijl daar mss wel ruimte voor was).

Loonopslag van 3% vooropgesteld. Met de melding: "er komt nog een index aan, als die zo hoog is als momenteel verwacht (1,83%), dan gaat die 3% mss wel wat omlaag omdat ik niet oneindig marge heb om de loonkost te doen stijgen vanuit de board".
Langs de ene kant minder leuk, maar langs de andere kant kan ik dat ook wel begrijpen, dat is nu eenmaal realiteit, zeker als je in een entiteit van 10 a 15 personen werkt.

Maar dat mijn eigen verdiende loonopslag volledig opgevreten zou worden door de index, dat had ik nu wel niet verwacht! Ipv een mogelijke 4,83% dus gewoon 3% gekregen verdomme. Dat is wel iets anders dan eerst gecommuniceerd. Daarbij, ik merk het pas nu ik mijn loonbrief gekregen heb op het einde van de maand. In tegenstelling tot de voorbije jaren dus geen mail ontvangen met hoeveel % opslag ik zou krijgen.
Als de index nu bvb pas in februari 2018 van kracht zou gaan, dan had ik gewoon wel mijn volledige 3% + index gekregen. Wtf.

Eigenlijk zelfs geen zin om erover te klagen. Afgelopen maandag een interessant gesprek gehad ivm een vacature bij een andere werkgever. Momenteel ben ik van plan daar gewoon vol voor te gaan (hoewel ik eerst twijfel had over de invulling van de job).

Rotraking

Legacy Member
Bloembak zei:
Ik twijfel als ik het hier moet posten of in de ergernissen topic, maar ok.

Eind december evaluatie gehad. Een degelijk jaar achter de rug (niet super, maar gewoon goed, targets net behaald, maar eigenlijk ook niet beter gedaan terwijl daar mss wel ruimte voor was).

Loonopslag van 3% vooropgesteld. Met de melding: "er komt nog een index aan, als die zo hoog is als momenteel verwacht (1,83%), dan gaat die 3% mss wel wat omlaag omdat ik niet oneindig marge heb om de loonkost te doen stijgen vanuit de board".
Langs de ene kant minder leuk, maar langs de andere kant kan ik dat ook wel begrijpen, dat is nu eenmaal realiteit, zeker als je in een entiteit van 10 a 15 personen werkt.

Maar dat mijn eigen verdiende loonopslag volledig opgevreten zou worden door de index, dat had ik nu wel niet verwacht! Ipv een mogelijke 4,83% dus gewoon 3% gekregen verdomme. Dat is wel iets anders dan eerst gecommuniceerd. Daarbij, ik merk het pas nu ik mijn loonbrief gekregen heb op het einde van de maand. In tegenstelling tot de voorbije jaren dus geen mail ontvangen met hoeveel % opslag ik zou krijgen.
Als de index nu bvb pas in februari 2018 van kracht zou gaan, dan had ik gewoon wel mijn volledige 3% + index gekregen. Wtf.

Eigenlijk zelfs geen zin om erover te klagen. Afgelopen maandag een interessant gesprek gehad ivm een vacature bij een andere werkgever. Momenteel ben ik van plan daar gewoon vol voor te gaan (hoewel ik eerst twijfel had over de invulling van de job).

Join the club :) Mij zullen ze geen tweede maal hiermee hebben.
Volgende keer effectief en expliciet vragen: opslag zonder index

Het systeem dat eniac zijn werkgever heeft is het eerlijkste, index in januari, opslag in februari zodat deze niet van elkaar afhangen.
Ik begrijp ook niet dat werkgever gewoon de index (een recht door duurder wordende leven die reeds achterloopt!) gebruiken als "verdiende opslag". Iemand die dus een slechte evaluatie krijgt, krijgt dan volgens al die bedrijven ook een opslag van hen?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan