Archief - Wat is uw brutoloon? - Deel 8

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

berenod

Legacy Member
RETYPE zei:
Momenteel same shit hier. Men stuurt mij mee op baan met de arbeiders die onder pc 124 vallen. We zijn 11-12u van de atelier weg, maar slechts 8u betaald. De arbeiders hebben een mobiliteitsvergoeding/km, de chauffeur van de camionette krijgt meer dan de passagier. Ik ben bediende en heb wel een wrak van een wagen ter beschikking voor woon-werk verkeer, hoewel dit eigenlijk een camionette ging zijn à la vito waar ik niet op belast zou worden. Ik snap ook wel dat je moeilijk maar 5u op de werf kan presteren, maar op zn minst zou mn toch een deel in recup moeten geven of een regeling treffen. Het is ook merkwaardig dat ik s ochtends nog veel camionetten in de atelier zie staan en er s avonds al weer zie staan. Als je pech hebt moet je 3 maand naar Antwerpen en ben je 15u/week onderweg onbezoldigd, heb je chance moet je naar Brugge en ben je 1u/week onderweg.

Je schrijft dat je een wagen ter beschikking hebt voor woon-werk verkeer. Indien alleen dat (dus geen privé gebruik), dan moet je er geen belastingen op betalen. Er moet dan wel een rittenadministratie bijgehouden worden, of er moet een track-en-trace inzitten.
Indien je de wagen wel privé mag gebruiken dan betaal je belastingen, en de meeste werkgevers beschouwen dit privé gebruik als verloning voor je tijd op de baan.

Een wagen met alle kosten erop en eraan (brandstof, onderhoud, banden, afschrijving, verzekering, wegentaks) kost al snel enkele honderden euro's per maand.

De personeelsleden die met een camionette hun woon-werk verkeer mogen doen, mogen die camionette niet privé gebruiken, indien de rsz daar op uitkomt hangen daar zeer hoge boetes aan vast!

Andere vraag, rij jij tot aan kantoor om daar dan mee te rijden met de arbeiders, of rij je recht van thuis naar de werven?

Anoniem03

Legacy Member
berenod zei:
Je schrijft dat je een wagen ter beschikking hebt voor woon-werk verkeer. Indien alleen dat (dus geen privé gebruik), dan moet je er geen belastingen op betalen. Er moet dan wel een rittenadministratie bijgehouden worden, of er moet een track-en-trace inzitten.
Indien je de wagen wel privé mag gebruiken dan betaal je belastingen, en de meeste werkgevers beschouwen dit privé gebruik als verloning voor je tijd op de baan.

Een wagen met alle kosten erop en eraan (brandstof, onderhoud, banden, afschrijving, verzekering, wegentaks) kost al snel enkele honderden euro's per maand.

De personeelsleden die met een camionette hun woon-werk verkeer mogen doen, mogen die camionette niet privé gebruiken, indien de rsz daar op uitkomt hangen daar zeer hoge boetes aan vast!

Andere vraag, rij jij tot aan kantoor om daar dan mee te rijden met de arbeiders, of rij je recht van thuis naar de werven?

Enkele arbeiders rijden met de camionette naar huis ( meestergasten, brandertechniekers etc). De andere regeltechnieker heeft zelf geen privé-wagen, dus moet op zn minst boodschappen doen met de camionette of naar het voetbal rijden. Ik ging normaal een camionette ter beschikking hebben om naar de werven te gaan vanaf ik zelfstandig regeltechnieker ben. Men had nog een oude wagen staan met 400000 km die men anders ging wegdoen, maar nog even gehouden heeft als voorlopig. Gezien de staat ( gescheurde zetels, vaak lage oliedruk, stuurwiel afgepeld, paar diepe deuken en bumper die ik zelf nog met spanbanden heb moeten bij mekaar binden, niet echt de wagen waar je privé ver mee komt :D. De wagen zit aan 150g C02 dus ik hoop daat deze niet op mn loonbrief staat. Ik rij naar de atelier en kom daar toe rond 6u, dan ga ik binnen zodra ik kan en begin ik materiaal in te laden in de camionnette, nadien zet ik met collega aan naar de werf. Rond 17-17.30 terug in de atelier om dan nog uit te laden, materiaal voor dag nadien te nemen, bespreken, rond 18.15 thuis.

berenod

Legacy Member
RETYPE zei:
Enkele arbeiders rijden met de camionette naar huis ( meestergasten, brandertechniekers etc). De andere regeltechnieker heeft zelf geen privé-wagen, dus moet op zn minst boodschappen doen met de camionette of naar het voetbal rijden. Ik ging normaal een camionette ter beschikking hebben om naar de werven te gaan vanaf ik zelfstandig regeltechnieker ben. Men had nog een oude wagen staan met 400000 km die men anders ging wegdoen, maar nog even gehouden heeft als voorlopig. Gezien de staat ( gescheurde zetels, vaak lage oliedruk, stuurwiel afgepeld, paar diepe deuken en bumper die ik zelf nog met spanbanden heb moeten bij mekaar binden, niet echt de wagen waar je privé ver mee komt :D. De wagen zit aan 150g C02 dus ik hoop daat deze niet op mn loonbrief staat. Ik rij naar de atelier en kom daar toe rond 6u, dan ga ik binnen zodra ik kan en begin ik materiaal in te laden in de camionnette, nadien zet ik met collega aan naar de werf. Rond 17-17.30 terug in de atelier om dan nog uit te laden, materiaal voor dag nadien te nemen, bespreken, rond 18.15 thuis.
Dan gaat ge eens met uw baas moeten spreken!
Uw uren beginnen vanaf je op kantoor bent.
Moest je recht naar de werf rijden met je firmawagen, dan beginnen je uren op de werf...
Ik kan me niet van het gevoel ontdoen dat ze nogal stevig profiteren van je.
Best niet laten aanslepen, op zijn minst aandringen op een gesprek zodat je op zijn minst weet waar je staat.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk

Japser

Legacy Member
berenod zei:
Je hebt dan natuurlijk wel de keuze om de job niet aan te nemen als je te ver woont, of je kan korterbij gaan wonen. Maar velen hebben die keuze niet als ze willen werk hebben!

Je hebt altijd een keuze...
Ga dicht bij huis werken dan. Maar die jobs zijn mss niet zo interessant of betalen minder goed. Maar de keuze heb je altijd om geen 1u per dag te rijden.

Japser

Legacy Member
RETYPE zei:
Momenteel same shit hier. Men stuurt mij mee op baan met de arbeiders die onder pc 124 vallen. We zijn 11-12u van de atelier weg, maar slechts 8u betaald. De arbeiders hebben een mobiliteitsvergoeding/km, de chauffeur van de camionette krijgt meer dan de passagier. Ik ben bediende en heb wel een wrak van een wagen ter beschikking voor woon-werk verkeer, hoewel dit eigenlijk een camionette ging zijn à la vito waar ik niet op belast zou worden. Ik snap ook wel dat je moeilijk maar 5u op de werf kan presteren, maar op zn minst zou mn toch een deel in recup moeten geven of een regeling treffen. Het is ook merkwaardig dat ik s ochtends nog veel camionetten in de atelier zie staan en er s avonds al weer zie staan. Als je pech hebt moet je 3 maand naar Antwerpen en ben je 15u/week onderweg onbezoldigd, heb je chance moet je naar Brugge en ben je 1u/week onderweg.

Indien het is hoe jij het voorsteld zou ik tenminste betaald willen worden van het moment dat ik toekom aan atelier tot ik daar vertrek. Anders profiteren ze gewoon van jou.

Valyra

Legacy Member
Dus als je pech hebt moet je naar Antwerpen en ben je 's morgens 3 uur (rekening houdend met gegarandeerd file, beetje overdreven wel) onbetaald onderweg?
Lijkt me niet echt correct, en lijkt me dat ze van jou aan het profiteren zijn.
Waar ik werk worden we betaald vanaf we op de werf aankomen (altijd 6u), maar krijgen wel een kilometervergoeding.

berenod

Legacy Member
Japser zei:
Je hebt altijd een keuze...
Ga dicht bij huis werken dan. Maar die jobs zijn mss niet zo interessant of betalen minder goed. Maar de keuze heb je altijd om geen 1u per dag te rijden.

Is toch wat ik schrijf?

Maar als je in de bouw werkt als arbeider, heb je die keuze niet. Je kan wel je werkgever kiezen, maar je kan niet kiezen waar die je naar toe stuurt.
Vandaar dat je een hogere (maar nog niet op het niveau van uurloon door gemiddelde snelheden in België) dan iemand die gewoon pendelt en quasi niets krijgt.

berenod

Legacy Member
RETYPE zei:
Enkele arbeiders rijden met de camionette naar huis ( meestergasten, brandertechniekers etc). De andere regeltechnieker heeft zelf geen privé-wagen, dus moet op zn minst boodschappen doen met de camionette of naar het voetbal rijden. Ik ging normaal een camionette ter beschikking hebben om naar de werven te gaan vanaf ik zelfstandig regeltechnieker ben. Men had nog een oude wagen staan met 400000 km die men anders ging wegdoen, maar nog even gehouden heeft als voorlopig. Gezien de staat ( gescheurde zetels, vaak lage oliedruk, stuurwiel afgepeld, paar diepe deuken en bumper die ik zelf nog met spanbanden heb moeten bij mekaar binden, niet echt de wagen waar je privé ver mee komt :D. De wagen zit aan 150g C02 dus ik hoop daat deze niet op mn loonbrief staat. Ik rij naar de atelier en kom daar toe rond 6u, dan ga ik binnen zodra ik kan en begin ik materiaal in te laden in de camionnette, nadien zet ik met collega aan naar de werf. Rond 17-17.30 terug in de atelier om dan nog uit te laden, materiaal voor dag nadien te nemen, bespreken, rond 18.15 thuis.

Japser zei:
Indien het is hoe jij het voorsteld zou ik tenminste betaald willen worden van het moment dat ik toekom aan atelier tot ik daar vertrek. Anders profiteren ze gewoon van jou.

Absoluut.

In je eigen voorbeeldje naar Antwerpen, een arbeider die dat een hele maand (21 werkdagen doet) krijgt daar een 440€ netto per maand voor. De chauffeur zal rond een 500€ netto voor krijgen.

Dit is geen zakcent meer he, daar zitten ze zwaar in je zakken mee.

Let op, per definitie eens je zelfstandig werkt, alleen recht van de werf naar huis rijdt en je een degelijke leasewagen hebt met privé gebruik dan heb je daar inderdaad geen recht op.

Dan is bij jou het verschil in loon tegenover arbeider, extra legale voordelen die arbeiders normaal niet hebben en je wagen, je vergoeding daarvoor.

En die regeltechnieker zonder privé wagen die zijn boodschappen doet met de camionette, die zal vermoedelijk belastingen erop betalen. Mijn vorige werkgever is erop gepakt geweest bij een rsz controle, twee camionetten in de firma, bij controle (van track and trace logs) bleek dat één ervan 7 keer op een volledig jaar (is één keer per pakweg 8 weken) voor een korte rit werd gebruikt in het weekend, resultaat 25000€ boete!

Ciamician

Legacy Member
Japser zei:
Dat is de enige reden waarom ge het moet doen. Want netto is er geen verschil, het is ook verder rijden. Maar de stap naar vast contract en interessantere functie is echt een stap vooruit.

Die 10 km extra is voor mij verwaarloosbaar, er zijn er die het slechter hebben. Is ook trouwens een vrij vlotte verbinding.

Wat ik er bij "win" maakt het denk ik ook wel de moeite waard. Bruto is het geen grote sprong, maar die evolutie komt wel met de jaren. De andere voordelen lijken mij ook wel OK.

Gines

Legacy Member
Vandaag loonfiche ontvangen en in vergelijking met vorige maand waar ik toen 23 dagen had gewerkt en nu maar 20 dagen, toch meer nettoloon ontvangen met minder aantal dagen gewerkt? Grootste verschil is de voordeel alle aard die bij mij gedaald is wat ik eveneens vreemd vind, maar verklaart nog altijd niet het hogere nettoloon met 3 dagen minder gepresteerde dagen.

RadicalAtheist

Legacy Member
Na enkele jaren nog eens tijd om een update te posten.

Helaas de voorbije maanden mijn 2 leuke supportcontracten verloren waar ik niet veel voor hoefde te doen. Kost me 2000 EUR/maand bruto-omzet. Respectievelijk 10 jaar en 7 jaar klant geweest. Anderzijds nu tijdelijk naar buitenland verkast.


1. PERSONALIA
Leeftijd: 41
Opleiding: burgerlijk ingenieur natuurkunde
Werkervaring (wat/hoelang) : 13
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Single
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Zelfstandig IT-consultant, momenteel in buitenland
Werkgever/Industrie waar je in werkt (+ paritair comité?): fulltime-project in farma-sector
Huidige functie: Senior Software Engineer
Functiebeschrijving: Software-ontwikkeling / Big data engineer
Anciënniteit: 10 jaar in eigen vennootschap
Werkweek (parttime/fulltime/hoeveel uren/week effectief): fulltime, 40 uren per week
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: -
Land waar je werkzaam bent: Denemarken
Plaats waar je werkzaam bent: Kopenhagen

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto-omzet): 18000 EUR + 1700 EUR huurinkomsten (hoofdwoning niet verhuurd)
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): officieel nettoloon: 1250 EUR (op 3000EUR bruto)
Nettovergoedingen:
13e maand (volledig/gedeeltelijk): nee
14e maand: nee
winstuitkering: ja
GSM (eigen bijdrage)?: via eigen vennootschap, Samsung S8
Auto (VAA & Budget?): via eigen vennootschap, VAA 150EUR, BMW 1, 10jaar oud, 205k km
Woon-werkverkeer vergoed?: Nee
Tankkaart: ja, onbeperkt
Laptop (eigen bijdrage?): ja
Ecocheques: aanschaf te duur voor 1 persoon, niet de moeite
Maaltijdcheques (eigen bijdrage?): aanschaf te duur
Groepsverzekering: eigen IPT / VAPZ
Hospitalisatieverzekering: DKV
Andere voordelen:
- VAA internet
- VAA water/ electriciteit
- VAA gratis woonst
- belastingsvrije dagvergoeding van 63EUR/kalenderdag ("Posted contractor") in Denemarken
- Vergoeding auteursrechten als % op EBIT

4. WERKOMSTANDIGHEDEN
Afstand woon/werk in km's: 780 meter
Afstand woon/werk in tijd: 8 min te voet
Aantal wettelijke vakantiedagen: NVT (Niet van toepassing)
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): NVT
Vakantiedagen (andere extra): 3 weken gepland, of verlof tussen projecten
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Aantal uur/week voor werk bezig/onderweg?: 120min
Glijdende werkuren: Ja, altijd een voorwaarde
Oproepbaar door werkgever?: Nee
Stress? veel minder dan vroeger
Hoe vaak overuren te presteren? Geen
Auto nodig voor het werk? Neen
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk: voorlopig niet, op termijn te overleggen

zarathustra

Legacy Member
RadicalAtheist zei:
Werkweek (parttime/fulltime/hoeveel uren/week effectief): fulltime, 40 uren per week

Aantal uur/week voor werk bezig/onderweg?: 120min

Denk dat je ofwel iets verkeerd ingevuld hebt of anders mis ik iets :p

MrKend54l

Legacy Member
Gines zei:
Vandaag loonfiche ontvangen en in vergelijking met vorige maand waar ik toen 23 dagen had gewerkt en nu maar 20 dagen, toch meer nettoloon ontvangen met minder aantal dagen gewerkt? Grootste verschil is de voordeel alle aard die bij mij gedaald is wat ik eveneens vreemd vind, maar verklaart nog altijd niet het hogere nettoloon met 3 dagen minder gepresteerde dagen.

Ben je bediende?
Want dan maakt het niet uit of je je nu 10 dagen per maand of 30 werkt.

mboopi

Legacy Member
RadicalAtheist zei:
Na enkele jaren nog eens tijd om een update te posten.

Helaas de voorbije maanden mijn 2 leuke supportcontracten verloren waar ik niet veel voor hoefde te doen. Kost me 2000 EUR/maand bruto-omzet. Respectievelijk 10 jaar en 7 jaar klant geweest. Anderzijds nu tijdelijk naar buitenland verkast.


1. PERSONALIA
Leeftijd: 41
Opleiding: burgerlijk ingenieur natuurkunde
Werkervaring (wat/hoelang) : 13
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Single
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Zelfstandig IT-consultant, momenteel in buitenland
Werkgever/Industrie waar je in werkt (+ paritair comité?): fulltime-project in farma-sector
Huidige functie: Senior Software Engineer
Functiebeschrijving: Software-ontwikkeling / Big data engineer
Anciënniteit: 10 jaar in eigen vennootschap
Werkweek (parttime/fulltime/hoeveel uren/week effectief): fulltime, 40 uren per week
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: -
Land waar je werkzaam bent: Denemarken
Plaats waar je werkzaam bent: Kopenhagen

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto-omzet): 18000 EUR + 1700 EUR huurinkomsten (hoofdwoning niet verhuurd)
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): officieel nettoloon: 1250 EUR (op 3000EUR bruto)
Nettovergoedingen:
13e maand (volledig/gedeeltelijk): nee
14e maand: nee
winstuitkering: ja
GSM (eigen bijdrage)?: via eigen vennootschap, Samsung S8
Auto (VAA & Budget?): via eigen vennootschap, VAA 150EUR, BMW 1, 10jaar oud, 205k km
Woon-werkverkeer vergoed?: Nee
Tankkaart: ja, onbeperkt
Laptop (eigen bijdrage?): ja
Ecocheques: aanschaf te duur voor 1 persoon, niet de moeite
Maaltijdcheques (eigen bijdrage?): aanschaf te duur
Groepsverzekering: eigen IPT / VAPZ
Hospitalisatieverzekering: DKV
Andere voordelen:
- VAA internet
- VAA water/ electriciteit
- VAA gratis woonst
- belastingsvrije dagvergoeding van 63EUR/kalenderdag ("Posted contractor") in Denemarken
- Vergoeding auteursrechten als % op EBIT

4. WERKOMSTANDIGHEDEN
Afstand woon/werk in km's: 780 meter
Afstand woon/werk in tijd: 8 min te voet
Aantal wettelijke vakantiedagen: NVT (Niet van toepassing)
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): NVT
Vakantiedagen (andere extra): 3 weken gepland, of verlof tussen projecten
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Aantal uur/week voor werk bezig/onderweg?: 120min
Glijdende werkuren: Ja, altijd een voorwaarde
Oproepbaar door werkgever?: Nee
Stress? veel minder dan vroeger
Hoe vaak overuren te presteren? Geen
Auto nodig voor het werk? Neen
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk: voorlopig niet, op termijn te overleggen

Amai, mooi :) Hoe ben je daarin gerold? Want je bent toch een freelance programmeur hé?

JPV

Legacy Member
berenod zei:
Ik heb een tijd in Genk op een werf gezeten (komende van Mechelen), en dat was netto een 450€ extra aan mobiliteitsvergoeding voor gemiddeld een 2h15 pendeltijd per dag (wel om 6 uur 's morgens vertrekken). Netto komt dat op meer dan 9€/uur voor uw pendeltijd. De mobiliteitsvergoeding is fiscaal voordelig (geen rsz en enkel op de helft van die vergoeding betaal je belasting).
straf... als ik je berekening controleer, kom ik ruwweg op een gemiddelde snelheid van 180km/u om aan 9 euro/uur te komen... tenzij je het enkel over de chauffeur mét personeel had.

Even puntjes op de i zetten:
Iemand die van Mechelen naar Genk rijdt, doet daar heen en terug zo'n 220 km over. Daarvoor heeft hij volgens Google maps normaal 2,5 uur de tijd voor nodig.

Als die persoon alleen rijdt, wordt hij beschouwd als passagier, hij krijgt dan een vergoeding van 15,47 euro voor. Ofwel 6,19 euro per uur. Na belastingen zal dat ruwweg zo'n 4,6 euro zijn.
een chauffeur mét personeel die hij meevervoert, krijgt 28,95 euro. Ofwel 11,58 euro per uur, na belastingen 8,68 euro/uur.

Geef toe, 4,6 euro/uur om, in ideale omstandigheden, zonder dat je er zelf voor kan kiezen, een verplaatsing te doen waardoor je minstens 11 uur van huis weg bent, het is niet iedereen gegeven. Dat je zelf woon-werkverplaatsingen met een bedrijfswagen doet, is niet vergelijkbaar: woon-werkverplaatsingen kan je zelf kiezen, bij zo'n werfverplaatsingen ben je verplicht te rijden hoe de werkgever het wil en kan je niet eens vlug boodschappen doen of dergelijke.

RETYPE zei:
Enkele arbeiders rijden met de camionette naar huis ( meestergasten, brandertechniekers etc). De andere regeltechnieker heeft zelf geen privé-wagen, dus moet op zn minst boodschappen doen met de camionette of naar het voetbal rijden. Ik ging normaal een camionette ter beschikking hebben om naar de werven te gaan vanaf ik zelfstandig regeltechnieker ben. Men had nog een oude wagen staan met 400000 km die men anders ging wegdoen, maar nog even gehouden heeft als voorlopig. Gezien de staat ( gescheurde zetels, vaak lage oliedruk, stuurwiel afgepeld, paar diepe deuken en bumper die ik zelf nog met spanbanden heb moeten bij mekaar binden, niet echt de wagen waar je privé ver mee komt :D. De wagen zit aan 150g C02 dus ik hoop daat deze niet op mn loonbrief staat. Ik rij naar de atelier en kom daar toe rond 6u, dan ga ik binnen zodra ik kan en begin ik materiaal in te laden in de camionnette, nadien zet ik met collega aan naar de werf. Rond 17-17.30 terug in de atelier om dan nog uit te laden, materiaal voor dag nadien te nemen, bespreken, rond 18.15 thuis.

Je werkgever is illegaal bezig. Als je terug naar huis keert, mag je maximum 5 minuten nog werken (zuiver het essentiële laden/lossen dus), is het meer, dan moet je volledig traject dat nu onder die mobiliteitsregeling staat, ook als werkuren betaald worden.

Hij moet maar iemand op de "koer" in dienst nemen die voor jou de wagen laad/lost

TRC

Legacy Member

Anoniem03

Legacy Member
JPV zei:
straf... als ik je berekening controleer, kom ik ruwweg op een gemiddelde snelheid van 180km/u om aan 9 euro/uur te komen... tenzij je het enkel over de chauffeur mét personeel had.

Even puntjes op de i zetten:
Iemand die van Mechelen naar Genk rijdt, doet daar heen en terug zo'n 220 km over. Daarvoor heeft hij volgens Google maps normaal 2,5 uur de tijd voor nodig.

Als die persoon alleen rijdt, wordt hij beschouwd als passagier, hij krijgt dan een vergoeding van 15,47 euro voor. Ofwel 6,19 euro per uur. Na belastingen zal dat ruwweg zo'n 4,6 euro zijn.
een chauffeur mét personeel die hij meevervoert, krijgt 28,95 euro. Ofwel 11,58 euro per uur, na belastingen 8,68 euro/uur.

Geef toe, 4,6 euro/uur om, in ideale omstandigheden, zonder dat je er zelf voor kan kiezen, een verplaatsing te doen waardoor je minstens 11 uur van huis weg bent, het is niet iedereen gegeven. Dat je zelf woon-werkverplaatsingen met een bedrijfswagen doet, is niet vergelijkbaar: woon-werkverplaatsingen kan je zelf kiezen, bij zo'n werfverplaatsingen ben je verplicht te rijden hoe de werkgever het wil en kan je niet eens vlug boodschappen doen of dergelijke.



Je werkgever is illegaal bezig. Als je terug naar huis keert, mag je maximum 5 minuten nog werken (zuiver het essentiële laden/lossen dus), is het meer, dan moet je volledig traject dat nu onder die mobiliteitsregeling staat, ook als werkuren betaald worden.

Hij moet maar iemand op de "koer" in dienst nemen die voor jou de wagen laad/lost

Er is iemand om te lossen, maar altijd is er nog een beetje werk, hetzij in de bureau of nog een paar camionetten binnen zetten 's ochtends laden we soms een half uur, dat is dan voor de arbeiders vergoed, dan wordt er naar de werf gereden. Tijd in de camionette is niet vergoed enkel die mobiliteitsvergoeding. Sommigen hebben geluk en hebben werven op 10 min, anderen hebben pech en zitten op 1.5u enkel. De wetgeving voorziet hier niet echt een maximum in, bovendien houdt dit systeem geen rekening met file, als je door file pas 2u later aankomt ga je s avonds ook 2 u langer moeten blijven op de werf.

berenod

Legacy Member
JPV zei:
straf... als ik je berekening controleer, kom ik ruwweg op een gemiddelde snelheid van 180km/u om aan 9 euro/uur te komen... tenzij je het enkel over de chauffeur mét personeel had.

Even puntjes op de i zetten:
Iemand die van Mechelen naar Genk rijdt, doet daar heen en terug zo'n 220 km over. Daarvoor heeft hij volgens Google maps normaal 2,5 uur de tijd voor nodig.

Als die persoon alleen rijdt, wordt hij beschouwd als passagier, hij krijgt dan een vergoeding van 15,47 euro voor. Ofwel 6,19 euro per uur. Na belastingen zal dat ruwweg zo'n 4,6 euro zijn.
een chauffeur mét personeel die hij meevervoert, krijgt 28,95 euro. Ofwel 11,58 euro per uur, na belastingen 8,68 euro/uur.

Geef toe, 4,6 euro/uur om, in ideale omstandigheden, zonder dat je er zelf voor kan kiezen, een verplaatsing te doen waardoor je minstens 11 uur van huis weg bent, het is niet iedereen gegeven. Dat je zelf woon-werkverplaatsingen met een bedrijfswagen doet, is niet vergelijkbaar: woon-werkverplaatsingen kan je zelf kiezen, bij zo'n werfverplaatsingen ben je verplicht te rijden hoe de werkgever het wil en kan je niet eens vlug boodschappen doen of dergelijke.
Pc 149.01, electriciens.
0,1281€ per km indien chauffeur en je hebt minstens 1 medereiziger mee. 0,114 dacht ik voor de passagier of als je niemand mee hebt.

220km X 0.1281 is net over de 28€.
Indien je een gemiddelde aanslagvoet van 30% hebt maakt dat netto net geen 24€ (geen RSZ, belastingen enkel op de helft van het bedrag)
Gedeeld door 2,5 maakt 9,5€/uur.
Voor de passagier komt het op 8,4€/uur.

Heb nooit gezegd dat het veel is, maar beter dan niets hé.
Het hoort nu eenmaal bij dat soort werk!

En die rit naar Genk is dan nog best case scenario wanneer je vroeg kan vertrekken, je haalt dan een beter dan gemiddelde snelheid!

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk

Nineshots

Legacy Member
TRC zei:
Betekent dit dan dat ik (als consultant) mijn reistijden naar klanten mag aanzien als werkuren of interpreteer ik die artikels fout?

Maak je maar geen illusies ;) .

eniac

Legacy Member
TRC zei:
Betekent dit dan dat ik (als consultant) mijn reistijden naar klanten mag aanzien als werkuren of interpreteer ik die artikels fout?

Hangt ervan af... Zie de voorbeelden in de artikels. Lijkt me dat de typische consultant vooraf goed weet waar hij heen moet en niet eerst naar de hoofdzetel moet om daar opdracht te krijgen.

De hamvraag is of de werknemer tijdens deze verplaatsingen ter beschikking staat van de werkgever.

Als de werknemer moet wachten op het bevel van zijn werkgever om zich naar de eerste klant te begeven, is er sprake van arbeidstijd. Bijvoorbeeld wanneer de werknemer eerst naar de zetel van de onderneming moet gaan om de klantenlijst te ontvangen of als deze de dag zelf telefonisch, per mail of per sms wordt doorgegeven. In dergelijke gevallen leidt de expliciete opdracht van de werkgever immers tot de verplaatsing.
Als de werknemer vrij kiest welke klanten eerst bezocht worden, of als elke week of maand hetzelfde stramien wordt gevolgd, kan men oordelen dat de verplaatsingen deel uitmaken van het gewone woon-werkverkeer. In dat geval zal de arbeidstijd pas beginnen lopen bij aankomst bij de eerste klant.


De werknemer werkt altijd op de dezelfde plaats. In dat geval blijft alles bij het oude. De reistijd naar de vaste standplaats wordt niet beschouwd als betaalde arbeidstijd.
De werknemer moet zijn gebruikelijke werkplek verlaten om op een andere plaats te gaan werken. In dit geval verandert er niets aan de huidige regeling. Het traject maakt deel uit van de arbeidstijd en de werknemer wordt tijdens de verplaatsing gewoon betaald.
De werknemer begint zijn werkdag steeds op een andere, maar wel steeds terugkerende plaats. Hij moet bijvoorbeeld maandag in Brussel zijn, dinsdag in Waver, woensdag in Leuven… Ook in deze situatie verandert er niets. De reistijd wordt (normaal gezien) niet beschouwd als betaalde arbeidstijd. Maar deze regel is enkel geldig indien de verschillende standplaatsen vooraf gekend zijn en een vast schema volgen. Indien de werknemer onverwacht naar een ander werkadres wordt gestuurd - hij krijgt op maandagavond te horen dat hij de volgende dag uitzonderlijk naar Nijvel moet in plaats van naar Waver - dan geldt de reistijd wél als betaalde arbeidstijd.
De werkgever begint zijn werkdag op verschillende plaatsen die nooit identiek zijn (bij verschillende klanten, op verschillende werven…). In dit geval moet voortaan de nieuwe regel worden toegepast die stelt dat de reistijd die de werkgever besteedt aan het woon-werkverkeer moet worden beschouwd als betaalde arbeidstijd.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan