Archief - Wat is uw brutoloon? - Deel 8

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

zarathustra

Legacy Member
SanderH_ zei:
Binnenkort switch ik naar een andere werkgever. De startdatum zou 3 april zijn, dus ik "verlies" de feestdag die er vlak voor komt (paasmaandag), gezien het contract bij mijn huidige werkgever afloopt op 30/03.

Heeft het nut om daar nog lastig over te doen bij mijn nieuwe werkgever? Ik had het eigenlijk wel een mooie geste gevonden moesten ze de startdatum op 02/04 geplaatst hebben... Of zijn dat soort trucjes vrij courant?

Nu te laat natuurlijk maar dat lijkt me al direct een signaal om daar niet te tekenen. Het is toch normaal om tot het eind van de maand bij bedrijf 1 te werken en dan op dag 1 van de volgende maand bij bedrijf 2 te beginnen?

moehaa!

Legacy Member
SanderH_ zei:
Binnenkort switch ik naar een andere werkgever. De startdatum zou 3 april zijn, dus ik "verlies" de feestdag die er vlak voor komt (paasmaandag), gezien het contract bij mijn huidige werkgever afloopt op 30/03.

Heeft het nut om daar nog lastig over te doen bij mijn nieuwe werkgever? Ik had het eigenlijk wel een mooie geste gevonden moesten ze de startdatum op 02/04 geplaatst hebben... Of zijn dat soort trucjes vrij courant?

Is het een interimcontract? Want in dat geval heb je nog recht op die feestdag wss.

zarathustra zei:
Nu te laat natuurlijk maar dat lijkt me al direct een signaal om daar niet te tekenen. Het is toch normaal om tot het eind van de maand bij bedrijf 1 te werken en dan op dag 1 van de volgende maand bij bedrijf 2 te beginnen?

Er wordt hier altijd wel heel rap gezegd van "daar zou ik nooit tekenen". Zo'n groot probleem is dit nu ook weer niet, en het kan best zijn dat hij die dag gewoon krijgt als hij die vraagt, of er gewoon nog recht op heeft via de vorige werkgever.

Ciamician

Legacy Member
moehaa! zei:
Is het een interimcontract? Want in dat geval heb je nog recht op die feestdag wss.

Huidige werkgever is interim, maar dat is via weekcontracten. De kans dat ze nog een nieuwe week starten met enkel & alleen die feestdag lijkt mij nihil (logisch natuurlijk).

Nieuwe werkgever is vast contract, maar nog niets getekend.

Li1quid

Legacy Member
SanderH_ zei:
Binnenkort switch ik naar een andere werkgever. De startdatum zou 3 april zijn, dus ik "verlies" de feestdag die er vlak voor komt (paasmaandag), gezien het contract bij mijn huidige werkgever afloopt op 30/03.

Heeft het nut om daar nog lastig over te doen bij mijn nieuwe werkgever? Ik had het eigenlijk wel een mooie geste gevonden moesten ze de startdatum op 02/04 geplaatst hebben... Of zijn dat soort trucjes vrij courant?

Je zegt het zelf, het zou een mooie geste zijn geweest.

Vind het zelf vrij normaal dat ze je pas 02/04 inschrijven. Dit is bij mij ook het geval geweest, al zie je het zelf natuurlijk graag anders :p

eniac

Legacy Member
Ik zou gewoon eens vragen of dit als een gat in je tewerkstelling gezien zal worden en of dit implicaties kan geven.

FlatSix

Legacy Member
Vraagje, ik word regelmatig gebeld voor een 'interessante opportuniteit' bij verschillende van onze concurrenten. Ondanks dat ik niet op zoek ben heb ik wel altijd een open houding. Wie weet is het de prachtige volgende kans die de headhunter zelf steeds geloofd dat het is. Nu, ik spreek echt over gemakkelijk twee wekelijks dat ik bel, en soms hoor ik wel eens verder. Deze week weer eentje dat tot bij mij komt, en het klinkt de moeite. Dit is niet de eerste keer maar vorige keer knapte ik echt af op de loonsvoorwaarden na een gesprek op kantoor en nog eens elders.

Vraag is dus of het eigenlijk not-done is om gelijk bij het allereerste contact al te vragen (ballpark figure dan) wat de loonsverwachting (auto, en dergelijke) zou kunnen zijn. Daar hebben die mannen toch altijd al een zicht op zou ik denken..., als de stap niet groot genoeg is dan kan ik ook gelijk iedereen zijn tijd besparen.

Begrijp me niet verkeerd dat ik enkel uitkijk naar een hoger loon, maar ik zie nog voldoende kansen intern qua jobinhoud, dus als ik wissel voor de jobinhoud dan gaat dat voor mij gewoon gepaard met een aanzienlijke stijging in loon, eentje waarop je intern niet echt kans maakt op uitzonderingen na.

Ciamician

Legacy Member
moehaa! zei:
Feestdagen, betaald of niet? - ABVV Interim / FGTB Intérim

Ik kan het verkeerd interpreteren, maar ik denk wel dat je er nog recht op hebt hoor.

Zou inderdaad geen probleem mogen zijn:

Uitzendopdracht langer dan één maand: recht op loon voor alle feestdagen die vallen binnen de 30 dagen na het einde van de uitzendopdracht.

In principe zou ik hem dus nog moeten krijgen van mijn oude werkgever (via uitzendkantoor) :niceone:
Toch maar ééns extra in de gaten houden.

eniac

Legacy Member
xTwL- zei:
Vraag is dus of het eigenlijk not-done is om gelijk bij het allereerste contact al te vragen (ballpark figure dan) wat de loonsverwachting (auto, en dergelijke) zou kunnen zijn. Daar hebben die mannen toch altijd al een zicht op zou ik denken..., als de stap niet groot genoeg is dan kan ik ook gelijk iedereen zijn tijd besparen.

Als het over een headhunter gaat van een gespecialiseerd headhunterbedrijf: yup, dan zou ik dat zeker aangeven. Die is er uiteindelijk ook gebaat bij en gaat niet afgeschrikt zijn.

Indien iemand van het zoekend bedrijf zelf: toch meer mee opletten. Ik ben bvb ooit gecontacteerd door Salesforce, het zou niet in me opkomen om dan direct over loon te beginnen. Tenzij ze het zelf vragen natuurlijk.

zarathustra

Legacy Member
xTwL- zei:
Vraag is dus of het eigenlijk not-done is om gelijk bij het allereerste contact al te vragen (ballpark figure dan) wat de loonsverwachting (auto, en dergelijke) zou kunnen zijn. Daar hebben die mannen toch altijd al een zicht op zou ik denken..., als de stap niet groot genoeg is dan kan ik ook gelijk iedereen zijn tijd besparen.

Ik zeg gewoon vlakaf dat voor minder dan x ( mijn huidige loon inclusief bonus, wacht, etc) en flexibele uren/werkplaats ik niet geïnteresseerd ben. Heeft geen zin om mijn of huin tijd te verspillen als je toch nee gaat zeggen op het einde van de rit.

FlatSix

Legacy Member
eniac zei:
Als het over een headhunter gaat van een gespecialiseerd headhunterbedrijf: yup, dan zou ik dat zeker aangeven. Die is er uiteindelijk ook gebaat bij en gaat niet afgeschrikt zijn.

Indien iemand van het zoekend bedrijf zelf: toch meer mee opletten. Ik ben bvb ooit gecontacteerd door Salesforce, het zou niet in me opkomen om dan direct over loon te beginnen. Tenzij ze het zelf vragen natuurlijk.

Dat was ook mijn insteek. Grappig hoe ik toch vrij assertief ben in bepaalde zaken en dan andere keren betrap ik mezelf op zo belachelijk voorzichtig zijn terwijl het bij elke onderhandeling uiteindelijk wel over loon zal gaan.

zarathustra zei:
Ik zeg gewoon vlakaf dat voor minder dan x ( mijn huidige loon inclusief bonus, wacht, etc) en flexibele uren/werkplaats ik niet geïnteresseerd ben. Heeft geen zin om mijn of huin tijd te verspillen als je toch nee gaat zeggen op het einde van de rit.

Inderdaad, mijn gevoel is dat daar van in het begin duidelijkheid over mag heersen. Ik ben geen dikke nek, maar een job zonder wagen hoeft men mij niet meer aan te bieden (uiteraard op die droomfunctie na). Ik ben maar alleen en de wagen van het werk is een grote kost die in mijn privé als het ware weg valt.

berenod

Legacy Member
Ohm zei:
Moeilijk uit te rekenen.

Bediende is u brutomaandloon x 13.92 = jaarloon. Daarin zit u vakantiegeld al in (u verlofdagen worden gewoon betaald).
Bij arbeiders is dit niet, maar krijgen ze dan wel hun vakantiegeld dubbel uitbetaald in mei/juni. Bij bediendes krijg je dan u enkel vakantiegeld uitbetaald (dat is ongeveer uw netto maandloon).

Dubbel vakantiegeld als arbeider is rond de €4500 bruto.
Bruto jaarloon bediende= 40368
40368 - 4500= 35868
Dat delen door 13.92= 2576 bruto per maand als arbeider.
Dat is dan een goede €15 bruto per uur in maanden met 22 werkdagen.
Pakt een goede €16.50 - €17 bruto per uur dat je dan zou krijgen want mijn berekening is niet 100% juist.

U nettovergoeding valt weg (?), maar je krijgt dan wel u km-vergoeding in de plaats. Dat wordt dan gewoon bovenop u bruto maandloon geteld.
MC's blijven hetzelfde.

Hier zit wel een rekenfout in volgens mij.
Je gaat het vakantiegeld apart nemen, maar dan ga je bij berekening maandloon arbeider dat jaarloon ook nog eens door 13.92 delen, terwijl je wanneer je het vakantiegeld separeert, de arbeider maar 11 maanden betaald wordt (enkel en dubbel vakantiegeld zit in die 4500€).

Dus 11 maanden loon, plus enkel/dubbel vakantiegeld, plus eindejaarspremie arbeider moet op evenveel uitkomen als 13.92 keer huidig maandloon als bediende.

Als we er vanuit gaan dat de eindejaarspremie ongeveer evenveel is als de 13de maand (en voor elektriciens is dat ook) kunnen we dat nog een beetje vereenvoudigen naar:

11 maanden loon plus enkel/dubbel vakantiegeld moet evenveel zijn als 12.92 keer maandloon bediende.

Dus gebaseerd op 2900€/maand bediendeloon kom ik op exact 3000€/maand arbeidersloon. (want 11*3000+4500 = 12.92*2900).
Nu kom ik op 17.35€/uur uit (21.6 dagen gemiddeld/maand X 8 uur).

Maar volgens mij de enige reden om van bediende naar arbeider te willen gaan is net om voor al die uren transport vergoed te willen worden, daar waar hij nu niet vergoed wordt. Dus moet zijn netto vergoeding mee in zijn loon zitten.
Dus ofwel geven ze hem nog steeds een netto vergoeding, ofwel moet zijn bruto omhoog. Komen we al snel aan dik 19€/uur.

Als hij daar dan nog eens maaltijdcheques bovenop krijgt, dan verdient hij net evenveel als nu, maar als men hem dan naar de andere kant van het land stuurt, dan krijgt hij daar een extra vergoeding voor, net zoals de arbeiders.
Moet hij een week op kantoor werken, dan verdient hij ook evenveel dan wat hij nu als bediende zou hebben.

Anoniem03

Legacy Member
Ohm zei:
Moeilijk uit te rekenen.

Bediende is u brutomaandloon x 13.92 = jaarloon. Daarin zit u vakantiegeld al in (u verlofdagen worden gewoon betaald).
Bij arbeiders is dit niet, maar krijgen ze dan wel hun vakantiegeld dubbel uitbetaald in mei/juni. Bij bediendes krijg je dan u enkel vakantiegeld uitbetaald (dat is ongeveer uw netto maandloon).

Dubbel vakantiegeld als arbeider is rond de €4500 bruto.
Bruto jaarloon bediende= 40368
40368 - 4500= 35868
Dat delen door 13.92= 2576 bruto per maand als arbeider.
Dat is dan een goede €15 bruto per uur in maanden met 22 werkdagen.
Pakt een goede €16.50 - €17 bruto per uur dat je dan zou krijgen want mijn berekening is niet 100% juist.

U nettovergoeding valt weg (?), maar je krijgt dan wel u km-vergoeding in de plaats. Dat wordt dan gewoon bovenop u bruto maandloon geteld.
MC's blijven hetzelfde.

Als ik nu gewoon mijn bruto laat delen door 160 of een omrekening maak, ik zou toch mn netto vn 2100 willen hebben. Puur uit bruto loon zou ik eerder naar 20 moeten gaan. Km vergoeding laat ik hier buiten omdat ik die uren niet reken als werktijd (volgens mobiliteitsvergoeding).

Japser

Legacy Member
TRC zei:
Betekent dit dan dat ik (als consultant) mijn reistijden naar klanten mag aanzien als werkuren of interpreteer ik die artikels fout?

Vermits IT consultants meestal projecten hebben bij een bepaalde klant niet.

De werknemer begint zijn werkdag steeds op een andere, maar wel steeds terugkerende plaats. Hij moet bijvoorbeeld maandag in Brussel zijn, dinsdag in Waver, woensdag in Leuven… Ook in deze situatie verandert er niets. De reistijd wordt (normaal gezien) niet beschouwd als betaalde arbeidstijd. Maar deze regel is enkel geldig indien de verschillende standplaatsen vooraf gekend zijn en een vast schema volgen. Indien de werknemer onverwacht naar een ander werkadres wordt gestuurd - hij krijgt op maandagavond te horen dat hij de volgende dag uitzonderlijk naar Nijvel moet in plaats van naar Waver - dan geldt de reistijd wél als betaalde arbeidstijd.

Anoniem03

Legacy Member
berenod zei:
Hier zit wel een rekenfout in volgens mij.
Je gaat het vakantiegeld apart nemen, maar dan ga je bij berekening maandloon arbeider dat jaarloon ook nog eens door 13.92 delen, terwijl je wanneer je het vakantiegeld separeert, de arbeider maar 11 maanden betaald wordt (enkel en dubbel vakantiegeld zit in die 4500€).

Dus 11 maanden loon, plus enkel/dubbel vakantiegeld, plus eindejaarspremie arbeider moet op evenveel uitkomen als 13.92 keer huidig maandloon als bediende.

Als we er vanuit gaan dat de eindejaarspremie ongeveer evenveel is als de 13de maand (en voor elektriciens is dat ook) kunnen we dat nog een beetje vereenvoudigen naar:

11 maanden loon plus enkel/dubbel vakantiegeld moet evenveel zijn als 12.92 keer maandloon bediende.

Dus gebaseerd op 2900€/maand bediendeloon kom ik op exact 3000€/maand arbeidersloon. (want 11*3000+4500 = 12.92*2900).
Nu kom ik op 17.35€/uur uit (21.6 dagen gemiddeld/maand X 8 uur).

Maar volgens mij de enige reden om van bediende naar arbeider te willen gaan is net om voor al die uren transport vergoed te willen worden, daar waar hij nu niet vergoed wordt. Dus moet zijn netto vergoeding mee in zijn loon zitten.
Dus ofwel geven ze hem nog steeds een netto vergoeding, ofwel moet zijn bruto omhoog. Komen we al snel aan dik 19€/uur.

Als hij daar dan nog eens maaltijdcheques bovenop krijgt, dan verdient hij net evenveel als nu, maar als men hem dan naar de andere kant van het land stuurt, dan krijgt hij daar een extra vergoeding voor, net zoals de arbeiders.
Moet hij een week op kantoor werken, dan verdient hij ook evenveel dan wat hij nu als bediende zou hebben.

Voila daar wil ik naartoe, loon is voor 40uren-week. Puur hezelfde netto loon overhouden uit bruto loon betekent al snel 20/uur volgens mijn bruto-netto calculator. Tenzij mij die kostenvergoeding kunnen geven, maar dat betwijfel ik als arbeider. Als ik zie dat collega's nog geen 16 hebben betwijfel ik ook dat ze mij 20 gaan geven ...

berenod

Legacy Member
RETYPE zei:
Voila daar wil ik naartoe, loon is voor 40uren-week. Puur hezelfde netto loon overhouden uit bruto loon betekent al snel 20/uur volgens mijn bruto-netto calculator. Tenzij mij die kostenvergoeding kunnen geven, maar dat betwijfel ik als arbeider. Als ik zie dat collega's nog geen 16 hebben betwijfel ik ook dat ze mij 20 gaan geven ...

Voor hetgeen ze u hebben aangenomen is het starters loon van iemand zonder ervaring in de HVAC tussen 2500 en 2700€/maand. Als bediende en natuurlijk plus onkostenvergoeding, MC's, deftige hospitalisatie (DKV), pensioenspaarplan en wagen pakweg VW Golf variant of soortgenoot.

Nadat ge uw opleiding bij de fabrikant van de PLC's hebt gevolgd en wat ervaring dan gaat dat 2800-2900€/maand.
Veel ervaring pakweg 3100 en dan zit je min of meer geplafonneerd tenzij je meer richting volledig projectmanagement gaat.

Zoals reeds gezegd, voor het hands-on programmeren en inbedrijfstellen ben je overgekwalificeerd, en daar ga je geen extra loon voor ontvangen!

Pieterjan94

Legacy Member
Voor vacatures vanuit de overheid zie je steeds de referentie aan het jaarloon voor de job. Daarbij zie ik vaak dat het startloon 16k per jaar bevat, bruto?
Is dat het loon dat alles dat ze krijgen, want dat lijkt me toch aan de lage kant?

Chilliewillie88

Legacy Member
Pieterjan94 zei:
Voor vacatures vanuit de overheid zie je steeds de referentie aan het jaarloon voor de job. Daarbij zie ik vaak dat het startloon 16k per jaar bevat, bruto?
Is dat het loon dat alles dat ze krijgen, want dat lijkt me toch aan de lage kant?

Moet nog geïndexeerd worden. Momenteel x 1.6734.

Slibber

Legacy Member
Recent bij een nieuwe werkgever getekend. Héél tevreden over de stap die ik nu zet:D

huidige WG - zowel start als na 2,5j
1. PERSONALIA
Leeftijd: 22 -> 24
Opleiding: Master Milieu
Werkervaring (wat/hoelang) : 0 -> 2,5j
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: feitelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (+ paritair comité?): PC200
Huidige functie: consultant
Functiebeschrijving: regulatory affairs (chemie)
Anciënniteit: 0 -> 2,5j
Werkweek (parttime/fulltime/hoeveel uren/week effectief): fulltime 40/w
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Land waar je werkzaam bent: Enkel invullen indien je in het buitenland werkt.
Plaats waar je werkzaam bent: Limburg
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 2450 -> 2630
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 1650 -> 1750
Nettovergoedingen: /
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
14e maand of winstuitkering: nee
GSM (eigen bijdrage)?: abo
Auto (VAA & Budget?): /
Woon-werkverkeer vergoed?: 100 (fiets)
Tankkaart: /
Laptop (eigen bijdrage?): Ja (/)
Maaltijdcheques (eigen bijdrage?): 4,91 WG / 1,09 eigen
Ecocheques: 250
Groepsverzekering: 1,5% WG / 1% eigen
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen: budget voor fiets, dagelijks fruit/soep,..

4. WERKOMSTANDIGHEDEN
Afstand woon/werk in km's: 14
Afstand woon/werk in tijd: enkel 20min (auto) – 1u (fiets)
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 11,5
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Aantal uur/week voor werk bezig/onderweg?: 40-42u excl vervoer
Glijdende werkuren: ja
Oproepbaar door werkgever?: nee
Stress? Bij periodes
Hoe vaak overuren te presteren? Soms, deels te recupereren
Auto nodig voor het werk? Ja, voor klanten/meetings
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: soms, zowel intern/extern
Telewerk: ja, max 2 dagen/week

nieuwe WG
1. PERSONALIA
Leeftijd: 24
Opleiding: Master Milieu
Werkervaring (wat/hoelang) : 2,5j
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: feitelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (+ paritair comité?): PC224
Huidige functie: junior manager
Functiebeschrijving: regulatory affairs (chemie)
Anciënniteit: 0j bij nieuwe WG
Werkweek (parttime/fulltime/hoeveel uren/week effectief): fulltime 40/w
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Land waar je werkzaam bent: Enkel invullen indien je in het buitenland werkt.
Plaats waar je werkzaam bent: Kempen
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3500
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): ca. 2150
Nettovergoedingen: 50
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
14e maand of winstuitkering: bonus 5k
GSM (eigen bijdrage)?: toestel + abo
Auto (VAA & Budget?): BMW 3
Woon-werkverkeer vergoed?: /
Tankkaart: ja, onbeperkt
Laptop (eigen bijdrage?): Ja (/)
Maaltijdcheques (eigen bijdrage?): 5,91 WG / 1,09 eigen
Ecocheques: geen idee
Groepsverzekering: >= 10% WG, deels afhankelijk van bonus
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen: internet abo thuis, bedrijfsrestaurant, verder nog geen idee

4. WERKOMSTANDIGHEDEN
Afstand woon/werk in km's: 60
Afstand woon/werk in tijd: ca. 45 min
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 10
Vakantiedagen (andere extra): 3
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Aantal uur/week voor werk bezig/onderweg?: ca. 45u excl vervoer
Glijdende werkuren: ja
Oproepbaar door werkgever?: ja
Stress? waarschijnlijk
Hoe vaak overuren te presteren? Geen idee
Auto nodig voor het werk? Ja
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk: enkel occasioneel
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan