Ohm zei:
Moeilijk uit te rekenen.
Bediende is u brutomaandloon x 13.92 = jaarloon. Daarin zit u vakantiegeld al in (u verlofdagen worden gewoon betaald).
Bij arbeiders is dit niet, maar krijgen ze dan wel hun vakantiegeld dubbel uitbetaald in mei/juni. Bij bediendes krijg je dan u enkel vakantiegeld uitbetaald (dat is ongeveer uw netto maandloon).
Dubbel vakantiegeld als arbeider is rond de €4500 bruto.
Bruto jaarloon bediende= 40368
40368 - 4500= 35868
Dat delen door 13.92= 2576 bruto per maand als arbeider.
Dat is dan een goede €15 bruto per uur in maanden met 22 werkdagen.
Pakt een goede €16.50 - €17 bruto per uur dat je dan zou krijgen want mijn berekening is niet 100% juist.
U nettovergoeding valt weg (?), maar je krijgt dan wel u km-vergoeding in de plaats. Dat wordt dan gewoon bovenop u bruto maandloon geteld.
MC's blijven hetzelfde.
Hier zit wel een rekenfout in volgens mij.
Je gaat het vakantiegeld apart nemen, maar dan ga je bij berekening maandloon arbeider dat jaarloon ook nog eens door 13.92 delen, terwijl je wanneer je het vakantiegeld separeert, de arbeider maar 11 maanden betaald wordt (enkel en dubbel vakantiegeld zit in die 4500€).
Dus 11 maanden loon, plus enkel/dubbel vakantiegeld, plus eindejaarspremie arbeider moet op evenveel uitkomen als 13.92 keer huidig maandloon als bediende.
Als we er vanuit gaan dat de eindejaarspremie ongeveer evenveel is als de 13de maand (en voor elektriciens is dat ook) kunnen we dat nog een beetje vereenvoudigen naar:
11 maanden loon plus enkel/dubbel vakantiegeld moet evenveel zijn als 12.92 keer maandloon bediende.
Dus gebaseerd op 2900€/maand bediendeloon kom ik op exact 3000€/maand arbeidersloon. (want 11*3000+4500 = 12.92*2900).
Nu kom ik op 17.35€/uur uit (21.6 dagen gemiddeld/maand X 8 uur).
Maar volgens mij de enige reden om van bediende naar arbeider te willen gaan is net om voor al die uren transport vergoed te willen worden, daar waar hij nu niet vergoed wordt. Dus moet zijn netto vergoeding mee in zijn loon zitten.
Dus ofwel geven ze hem nog steeds een netto vergoeding, ofwel moet zijn bruto omhoog. Komen we al snel aan dik 19€/uur.
Als hij daar dan nog eens maaltijdcheques bovenop krijgt, dan verdient hij net evenveel als nu, maar als men hem dan naar de andere kant van het land stuurt, dan krijgt hij daar een extra vergoeding voor, net zoals de arbeiders.
Moet hij een week op kantoor werken, dan verdient hij ook evenveel dan wat hij nu als bediende zou hebben.