Archief - Wat is uw brutoloon? - Deel 8

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Nineshots

Legacy Member
SomeDude zei:
Masters zijn voor mij (minstens) 5 jaar hogere studies. Dus tenzij je voor op je jaar zit ben je 22/23 als je afstudeerd.

Heb je nog nooit gehoord van 4jarige masters dan ofzo?

Sylverscythe

Legacy Member
SomeDude zei:
Masters zijn voor mij (minstens) 5 jaar hogere studies. Dus tenzij je voor op je jaar zit ben je 22/23 als je afstudeerd.

Voor Bachelor en Master werden ingevoerd was een Licentiaatsdiploma in bijvoorbeeld een exacte wetenschap zoals Fysica of Chemie 4 jaar. De laatsten daarvan (tenzij bissers?) zijn in 2007 afgestudeerd als ik mij niet vergis. Als je op een sollicitatie daarmee moet concurreren denk ik niet dat dat jaartje minder dat hun opleiding duurde ook maar iets uitmaakt. Ik zou die mensen alleszins beter inschatten dan de hopen flexibel-traject-studenten die 3 jaar over een 2-jarige master doen.

En ja, ook nu zijn er 1-jarige masteropleidingen.

SomeDude

Legacy Member
Sylverscythe zei:
Voor Bachelor en Master werden ingevoerd was een Licentiaatsdiploma in bijvoorbeeld een exacte wetenschap zoals Fysica of Chemie 4 jaar. De laatsten daarvan (tenzij bissers?) zijn in 2007 afgestudeerd als ik mij niet vergis. Als je op een sollicitatie daarmee moet concurreren denk ik niet dat dat jaartje minder dat hun opleiding duurde ook maar iets uitmaakt. Ik zou die mensen alleszins beter inschatten dan de hopen flexibel-traject-studenten die 3 jaar over een 2-jarige master doen.

En ja, ook nu zijn er 1-jarige masteropleidingen.

Klopt maar ging over na die jaren he ;).
Bachelor = 3 jaar, master = 5 jaar.
Maar tegenwoordig kan je met allerhande trajecten idd aan master raken met alle moeilijke vakken te skippen.
1 jarige masters die je kan volgen met enkel een bachelor zijn voor mij veredelde masters

colin1997

Legacy Member
SomeDude zei:
Klopt maar ging over na die jaren he ;).
Bachelor = 3 jaar, master = 5 jaar.
Maar tegenwoordig kan je met allerhande trajecten idd aan master raken met alle moeilijke vakken te skippen.
1 jarige masters die je kan volgen met enkel een bachelor zijn voor mij veredelde masters

Dat is niet waar hoor. Ik geef toe dat er tegenwoordig te veel flexibiliteit is etc. Maar je moet wel degelijk nog altijd slagen voor alle vakken, ook de moeilijke. Alleen mag je ze 9 keer proberen en mag je vakken meenemen etc. Dat is inderdaad te flexibel. Maar dat is voor alle diploma's zo, zowel voor de bachelors als de 1-jarige masters als de 2-jarige masters. Volgens mij besef je niet hoeveel masters er maar 1 jaar zijn. Industrieel ingenieur, tew, handelswetenschappen, biowetenschappen,... in het buitenland zijn er ook veel 1-jarige masters hoor.

FlatSix

Legacy Member
MrKend54l zei:
Nochtans zijn er meer 1 jarige masters dan 2 jarige.

Met schakeljaar?

1 jarige masters die je kan volgen met enkel een bachelor zijn voor mij veredelde masters

Wat nonsens is eh. Waarom moet dat twee jaar duren als het ook in 1 jaar kan. Er zullen ook genoeg bachelors zijn die je met een jaar kan reduceren als ze het programma gewoon wat zwaarder maken. Maar met dat leuk systeem dat je zoveel vakken kan meenemen duurt het natuurlijk allemaal langer, is ook gewoon de norm tegenwoordig.

SomeDude

Legacy Member
WhiteCollar zei:
Dat is niet waar hoor. Ik geef toe dat er tegenwoordig te veel flexibiliteit is etc. Maar je moet wel degelijk nog altijd slagen voor alle vakken, ook de moeilijke. Alleen mag je ze 9 keer proberen en mag je vakken meenemen etc. Dat is inderdaad te flexibel. Maar dat is voor alle diploma's zo, zowel voor de bachelors als de 1-jarige masters als de 2-jarige masters. Volgens mij besef je niet hoeveel masters er maar 1 jaar zijn. Industrieel ingenieur, tew, handelswetenschappen, biowetenschappen,... in het buitenland zijn er ook veel 1-jarige masters hoor.

Je kan perfect een master halen met een pak moeilijke vakken (vakken uit 1e/2e jaar) niet te moeten afleggen door gewoon eerst een andere bachelor te behalen. Zeg niet dat dat bij alle kan (sommige schakels zijn wel moeilijk).

Heb zo ergens gewerkt waar er een pas afgestudeerde master kwam werken die 10 jaar over zijn studies had gedaan, het was er aan te zien :lol:

WhiteCollar zei:
Dat is niet waar hoor. Ik geef toe dat er tegenwoordig te veel flexibiliteit is etc. Maar je moet wel degelijk nog altijd slagen voor alle vakken, ook de moeilijke. Alleen mag je ze 9 keer proberen en mag je vakken meenemen etc. Dat is inderdaad te flexibel. Maar dat is voor alle diploma's zo, zowel voor de bachelors als de 1-jarige masters als de 2-jarige masters. Volgens mij besef je niet hoeveel masters er maar 1 jaar zijn. Industrieel ingenieur, tew, handelswetenschappen, biowetenschappen,... in het buitenland zijn er ook veel 1-jarige masters hoor.

Industrieel was vroeger dan ook gewoon hogeschool en alle mensen die ik ken die van unif -> industrieel gaan halen minstens 25% meer.
Biowetenschappen is 120sp in Leuven

Nineshots

Legacy Member
SomeDude zei:
1 jarige masters die je kan volgen met enkel een bachelor zijn voor mij veredelde masters

Amai, jaloers dat mensen met een 4-jarig traject evenveel bereikt hebben als jij die een jaar extra er voor mocht studeren ofzo? ;)

eniac

Legacy Member
Nineshots zei:
Amai, jaloers dat mensen met een 4-jarig traject evenveel bereikt hebben als jij die een jaar extra er voor mocht studeren ofzo? ;)

Een veredelde master is een betere master dan een gewone he :cool:

Mauw

Legacy Member
Even een reality check voor sommigen: hier werken ongeveer gelijke aantallen industriele als burgerlijke ingenieurs. En die krijgen hetzelfde werk en dezelfde loonsvoorwaarden. Ook in het hoger kader zijn de '4-jarige masters' mooi vertegenwoordigd. Op het sollicitatiegesprek en tijdens je eerste maanden werk wordt duidelijk wat je waard bent, niet door een jaartje extra te studeren. Ik geef uiteraard toe dat industrieel een pak makkelijker is dan burgerlijk maar het is het niet per se waard om voor het langere traject te kiezen.

Sylverscythe

Legacy Member
xTwL- zei:
Met schakeljaar?



Wat nonsens is eh. Waarom moet dat twee jaar duren als het ook in 1 jaar kan. Er zullen ook genoeg bachelors zijn die je met een jaar kan reduceren als ze het programma gewoon wat zwaarder maken. Maar met dat leuk systeem dat je zoveel vakken kan meenemen duurt het natuurlijk allemaal langer, is ook gewoon de norm tegenwoordig.

Dit dus. Voor mij is die flexibilisering gewoon een niveauverlaging, zeker gecombineerd met ons Belgisch systeem met een 2de zittijd. Allemaal voor onze "kenniseconomie" waar mooie statistieken waar iedereen een diploma heeft beter zijn, ongeacht wat zo'n diploma waard is.

In de praktijk heb je dan een zwakke student die een vak blijft meenemen, en door 1ste en 2de zit een examen al 4-6 keer heeft afgelegd. Uiteindelijk zit die dan in 3de bachelor of 2de master met dat vak, dan moet je als prof al redelijk op je strepen staan om die persoon dat diploma te weigeren omdat hij op jouw vak niet kan slagen...In de praktijk is dat dan vaak: "hier is een 10 of een delibereerbare score, zorg dak ik u nooit meer moet zien".

Maar goed, off-topic :)

Bloembak

Legacy Member
Sylverscythe zei:
Dit dus. Voor mij is die flexibilisering gewoon een niveauverlaging, zeker gecombineerd met ons Belgisch systeem met een 2de zittijd. Allemaal voor onze "kenniseconomie" waar mooie statistieken waar iedereen een diploma heeft beter zijn, ongeacht wat zo'n diploma waard is.

In de praktijk heb je dan een zwakke student die een vak blijft meenemen, en door 1ste en 2de zit een examen al 4-6 keer heeft afgelegd. Uiteindelijk zit die dan in 3de bachelor of 2de master met dat vak, dan moet je als prof al redelijk op je strepen staan om die persoon dat diploma te weigeren omdat hij op jouw vak niet kan slagen...In de praktijk is dat dan vaak: "hier is een 10 of een delibereerbare score, zorg dak ik u nooit meer moet zien".
De verhalen die ik persoonlijk meegekregen heb, waren toch net het tegendeel. Toen ik studeerde mocht je 4 maal een examen afleggen. Was je dan nog niet geslaagd, dan moest je ofwel met die richting stoppen, ofwel een aanvraag indienen en beargumenteren waarom je toch nog toegelaten zou worden tot de richting en het vak wel zou slagen in een volgende keer. Ik ken mensen die na 4 jaar hun studies hebben afgebroken zonder diploma, omwille van 1 vak waar ze bleven op falen. Terwijl ze verder wel dus quasi de bachelor binnen hadden.

En die hele omvorming naar bachelor/master was om de boel over Europa heen te uniformiseren. Mogelijk is onze lat wat gedaald, daar heb ik geen zicht op. Maar we moeten nu ook niet doen alsof we achteraan in het peloton zitten.

sneeuwzwart

Legacy Member
Mauw zei:
Even een reality check voor sommigen: hier werken ongeveer gelijke aantallen industriele als burgerlijke ingenieurs. En die krijgen hetzelfde werk en dezelfde loonsvoorwaarden. Ook in het hoger kader zijn de '4-jarige masters' mooi vertegenwoordigd. Op het sollicitatiegesprek en tijdens je eerste maanden werk wordt duidelijk wat je waard bent, niet door een jaartje extra te studeren. Ik geef uiteraard toe dat industrieel een pak makkelijker is dan burgerlijk maar het is het niet per se waard om voor het langere traject te kiezen.

Volledig akkoord, ze hebben de laatste 10 jaar heel wat masters van 1 naar 2 jaar gebracht voor welke reden het ook mogen zijn. Als ik naar mijn eigen kijk, heeft dat extra jaar mij geen enkele meerwaarde gegeven in het uitoefenen van mijn job momenteel, en ik heb het gevoel dat dat voor heel veel andere mensen ook geldt.

DogFacedGod

Legacy Member
Bloembak zei:
De verhalen die ik persoonlijk meegekregen heb, waren toch net het tegendeel. Toen ik studeerde mocht je 4 maal een examen afleggen. Was je dan nog niet geslaagd, dan moest je ofwel met die richting stoppen, ofwel een aanvraag indienen en beargumenteren waarom je toch nog toegelaten zou worden tot de richting en het vak wel zou slagen in een volgende keer. Ik ken mensen die na 4 jaar hun studies hebben afgebroken zonder diploma, omwille van 1 vak waar ze bleven op falen. Terwijl ze verder wel dus quasi de bachelor binnen hadden.

En die hele omvorming naar bachelor/master was om de boel over Europa heen te uniformiseren. Mogelijk is onze lat wat gedaald, daar heb ik geen zicht op. Maar we moeten nu ook niet doen alsof we achteraan in het peloton zitten.

Het is juist omwille van die harmonisatie dat ze veel opleidingen van 4 jaar naar 5 jaar willen krijgen omdat het in het buitenland meestal 5 jaar is voor een bachelor + master.

Tegelijkertijd kan je natuurlijk de vraag stellen of het eigenlijk wel geharmoniseerd is. Bijvoorbeeld :In Italië neem je herexamens van je geslaagde examens om een graad te behalen want zonder graad ben je niks daar (volgens Italianen die ik persoonlijk ontmoet heb) terwijl hier over het algemeen is "erdoor = erdoor". Graad heeft in België in principe enkel belang als je wil doctoreren en de plaatsen waar je wil geraken beperkt zijn.
Ander voorbeeld: Belgische universiteiten die de scores verminderen van je behaalde vakken op Erasmus in Spanje en Italië (Niet zeker of ze dit nog altijd doen.)

Persoonlijk zie ik ook het nut niet van om alles van 4 naar 5 te krijgen. Over het algemeen ga je uit dat jaartje werken veel meer uithalen dan een jaartje langer studeren. De maatschappij zal ook niet geholpen zijn ;p.

FlatSix

Legacy Member
Bij ons werd er algemeen geaccepteerd (zelfs door de Erasmus studenten zelf) dat het stagepunt dat zij bij een buitenlandse stage kregen gerust met 3-4-5 punten verlaagd mocht worden om in vergelijking te stellen met zij die in België bleven. Maar dat doet de hogeschool uiteraard niet, anders studeert er geen kat meer af met 17+ op zijn stage...

SomeDude

Legacy Member
Nineshots zei:
Amai, jaloers dat mensen met een 4-jarig traject evenveel bereikt hebben als jij die een jaar extra er voor mocht studeren ofzo? ;)

Nee want ik heb enkel een bachelor :D

Sylverscythe

Legacy Member
Bloembak zei:
En die hele omvorming naar bachelor/master was om de boel over Europa heen te uniformiseren. Mogelijk is onze lat wat gedaald, daar heb ik geen zicht op. Maar we moeten nu ook niet doen alsof we achteraan in het peloton zitten.

Nee zeker niet, en dat wil ik ook helemaal niet zeggen. Belgische universitaire opleidingen (heb enkel hiermee ervaring) zijn een pak theoretischer en daardoor vaak zwaarder dan in andere landen. Ik geef les aan een internationaal publiek, en de voorkennis van heel wat nationaliteiten is merkbaar minder. Zeker Noord-Afrika en het Midden-Oosten vind ik tot nu toe huilen met de pet op.

Maar ook binnen Europa, iedereen kent wel de verhalen van Erasmus in Spanje enzo. Op papier is het gehomogeniseerd maar in de praktijk worden de vakken natuurlijk ingevuld zoals in dat land traditie is.

Het verhaal hierboven van die Italianen komt mij ook bekend voor, in de praktijk is dat dus blijven proberen voor die graad want dat is eigenlijk de grens tussen een goede en minder goede student. Zo was er hier ook een Italiaan op Erasmus die dan een 15 of 16 kreeg op een gigantisch buisvak (de andere nationaliteiten zijn dan dolblij), en die was er allerminst tevreden mee. Ik denk dat hij het ook opnieuw wou doen :)

Bloembak

Legacy Member
Akkoord met wat hierboven staat (sylvercythe).

Wat Italië betreft, moet je natuurlijk ook kijken naar de arbeidsmarkt en de vraag en aanbod van kennis. Je kan je eerder de vraag stellen als het wel zo zinvol is om vakken opnieuw te doen om van een 14 een 18 te maken (of een 14 van een 10).
Maar er zijn veel meer hoogopgeleide mensen beschikbaar dan dat er vraag naar is. De toevloed van Italianen naar onze universiteitssteden is daar niet vreemd aan.

SomeDude

Legacy Member
CV vandaag van iemand binnen gehad

Even jaartallen veranderd vanaf 0
0-2 Bachelor in de ingenieurswetenschappen (unif 1)
2-4 Bachelor in de informatica (unif 1)
4-5 Bachelor of Science in de computerwetenschappen (unif 2)
5-9 Bachelor in de informatica (unif 1)
7-10 Master in de ingenieurswetenschappen (unif 1)

I say :wtf:
En nu zoekt hij na nog geen jaar blijkbaar ander werk want hij moet teveel in de file staan :D
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan