Archief - Wat is uw brutoloon? - Deel 8

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

colin1997

Legacy Member
SomeDude zei:
CV vandaag van iemand binnen gehad

Even jaartallen veranderd vanaf 0
0-2 Bachelor in de ingenieurswetenschappen (unif 1)
2-4 Bachelor in de informatica (unif 1)
4-5 Bachelor of Science in de computerwetenschappen (unif 2)
5-9 Bachelor in de informatica (unif 1)
7-10 Master in de ingenieurswetenschappen (unif 1)

I say :wtf:
En nu zoekt hij na nog geen jaar blijkbaar ander werk want hij moet teveel in de file staan :D

En wat heeft dat te maken met uw mening dat 1-jarige masters veredelde masters zijn?

Akkoord, het systeem is veel te flexibel en als ik zie wie dat er allemaal slagen in het behalen van een universitair diploma en vooral hoe, dan is het duidelijk dat er te veel speling opzit. Maar ik zie het verband niet met uw mening over 1-jarige masters.

FlatSix

Legacy Member
Hij zei ook niet dat die er was. :)

Dat terzijde heb ik tijdens en vooral na mijn studies mijn idee over 'een master hebben' ook enorm bijgesteld.

moehaa!

Legacy Member
SomeDude zei:
CV vandaag van iemand binnen gehad

Even jaartallen veranderd vanaf 0
0-2 Bachelor in de ingenieurswetenschappen (unif 1)
2-4 Bachelor in de informatica (unif 1)
4-5 Bachelor of Science in de computerwetenschappen (unif 2)
5-9 Bachelor in de informatica (unif 1)
7-10 Master in de ingenieurswetenschappen (unif 1)

I say :wtf:
En nu zoekt hij na nog geen jaar blijkbaar ander werk want hij moet teveel in de file staan :D

En mag hij langs komen? Want hij heeft een goede reden om van werkt te veranderen en mss wel heel goede referenties van zijn vorig werk.

Pan

Legacy Member
xTwL- zei:
Hij zei ook niet dat die er was. :)

Dat terzijde heb ik tijdens en vooral na mijn studies mijn idee over 'een master hebben' ook enorm bijgesteld.

Op een kleine 10j is dat enorm veranderd. Ik heb 10j geleden op de univ gezeten en dit jaar opnieuw.
10j geleden zat er bij de examens soms eens 1 persoon vanvoor die extra faciliteiten kreeg. Vandaag zit daar bij ieder examen minstens een 10-tal mensen met faciliteiten. 10j geleden was er eens een enkeling die meer dan 1x biste, vandaag is er een grote hoop die 6-7j over een master doet. Ik ken er meerdere die >7j over een master gedaan hebben.

Het niveau is alleszins serieus gedaald. (ofwel ben ik oud aan het worden...)

Gray

Legacy Member
Tefal zei:
Op een kleine 10j is dat enorm veranderd. Ik heb 10j geleden op de univ gezeten en dit jaar opnieuw.
10j geleden zat er bij de examens soms eens 1 persoon vanvoor die extra faciliteiten kreeg. Vandaag zit daar bij ieder examen minstens een 10-tal mensen met faciliteiten. 10j geleden was er eens een enkeling die meer dan 1x biste, vandaag is er een grote hoop die 6-7j over een master doet. Ik ken er meerdere die >7j over een master gedaan hebben.

Het niveau is alleszins serieus gedaald. (ofwel ben ik oud aan het worden...)

pff wtf!
Ik dacht dat dat beperkt was tot max 1 jaar, blijkbaar niet dus.

In mijn tijd bestond er nog niet zoiets als "vakken meepakken of overdragen" toen was het volledig jaar overdoen of stoppen.

Renegadexxripxx

Legacy Member
Gray zei:
pff wtf!
Ik dacht dat dat beperkt was tot max 1 jaar, blijkbaar niet dus.

In mijn tijd bestond er nog niet zoiets als "vakken meepakken of overdragen" toen was het volledig jaar overdoen of stoppen.
Of gedelibereerd worden voor een vak. Dat gedelibereerd worden is nu ook wel een pak minder. Men gaat sneller zeggen neem dat vak maar mee ipv ach we delibereren er u door.

opengrid

Legacy Member
Gray zei:
pff wtf!
Ik dacht dat dat beperkt was tot max 1 jaar, blijkbaar niet dus.

In mijn tijd bestond er nog niet zoiets als "vakken meepakken of overdragen" toen was het volledig jaar overdoen of stoppen.

't is waar! vandaag is alles gemakkelijk en de studenten zijn veel dommer!

Anoniem03

Legacy Member
Gray zei:
pff wtf!
Ik dacht dat dat beperkt was tot max 1 jaar, blijkbaar niet dus.

In mijn tijd bestond er nog niet zoiets als "vakken meepakken of overdragen" toen was het volledig jaar overdoen of stoppen.

Alles is makkelijker en de studenten zijn dommer. Men doet er ook alles aan om de studenten aan een diploma te helpen. Ik heb na mijn bachelor ook met de vingers in de neusgaten een schakeljaar gedaan en master EM en dan nog op een deftige ingenieursschool, niet paardenmarkt ofzo. Laat ons zeggen dat ik in die 5 jaar slechts een half jaar op het niveau van mijn 6e middelbaar W-A heb moeten studeren. Ligt misschien ook aan het feit dat W-A eerder voorbereiding voor de hogere unief studies is.

Realitycheck:

Mijn hoogste loon heb ik behaald met handenwerk te doen offshore, tussen mensen die de hydrauliekfilters losdraaien terwijl de pomp draait, maar wel plus 5K brut scheppen.

Het werk waarvoor een ing. diploma vereist was kon imo altijd door een bachelor gedaan worden. Dat hoger niveau van denken is volgens mij enkel nodig voor r&d of onderzoek of specifieke jobs, merendeel van de jobs vereisen meer people-management skils. Dus een domme ir of ing. me wat p

MrKend54l

Legacy Member
RETYPE zei:
Het werk waarvoor een ing. diploma vereist was kon imo altijd door een bachelor gedaan worden. Dat hoger niveau van denken is volgens mij enkel nodig voor r&d of onderzoek of specifieke jobs, merendeel van de jobs vereisen meer people-management skils. Dus een domme ir of ing. me wat p

Hoger niveau van denken is ook relatief. Ik ken genoeg ingenieurs die zeker en vast geen hoger niveau van denken hebben.
En ik ken er ook genoeg die een lopende encyclopedie zijn.

Ik ken er trouwens ook die technisch niet heel sterk zijn, en qua people skills ook maar floppen.

Ik merk vooral duidelijk het verschil tussen een burgerlijk en een industrieel. Bij een burgerlijk ingenieur moet je echt al heel ver gaan zoeken om echt een zwak persoon te vinden. Bij industrieel is de verdeling zowat 33%, 33% is sterk, 33% is doorsnee en 33% zit amper op het bachelor niveau.
Vanaf dat ik universiteit Antwerpen hoor weet ik meestal al genoeg.

Anoniem03

Legacy Member
MrKend54l zei:
Hoger niveau van denken is ook relatief. Ik ken genoeg ingenieurs die zeker en vast geen hoger niveau van denken hebben.
En ik ken er ook genoeg die een lopende encyclopedie zijn.

Ik ken er trouwens ook die technisch niet heel sterk zijn, en qua people skills ook maar floppen.

Ik merk vooral duidelijk het verschil tussen een burgerlijk en een industrieel. Bij een burgerlijk ingenieur moet je echt al heel ver gaan zoeken om echt een zwak persoon te vinden. Bij industrieel is de verdeling zowat 33%, 33% is sterk, 33% is doorsnee en 33% zit amper op het bachelor niveau.
Vanaf dat ik universiteit Antwerpen hoor weet ik meestal al genoeg.

Lol. Gelukkig vereisen weinig jobs echt het hoger niveau van denken, anders zou het tekort aan ingenieurs enkel maar toenemen.

parabellum

Legacy Member
Tefal zei:
Op een kleine 10j is dat enorm veranderd. Ik heb 10j geleden op de univ gezeten en dit jaar opnieuw.
10j geleden zat er bij de examens soms eens 1 persoon vanvoor die extra faciliteiten kreeg. Vandaag zit daar bij ieder examen minstens een 10-tal mensen met faciliteiten. 10j geleden was er eens een enkeling die meer dan 1x biste, vandaag is er een grote hoop die 6-7j over een master doet. Ik ken er meerdere die >7j over een master gedaan hebben.

Het niveau is alleszins serieus gedaald. (ofwel ben ik oud aan het worden...)

Ach, verhaal van 25 jaar geleden. Iemand die gedoctoreerd had, assistent werd, en in 2de lic les gaf aan...iemand die samen met hem aan 1e kan was begonnen.
Wat niet wil zeggen dat ik niet akkoord ben met de stelling dat het niveau gedaald is.

opengrid

Legacy Member
Tefal zei:
Op een kleine 10j is dat enorm veranderd. Ik heb 10j geleden op de univ gezeten en dit jaar opnieuw.
10j geleden zat er bij de examens soms eens 1 persoon vanvoor die extra faciliteiten kreeg. Vandaag zit daar bij ieder examen minstens een 10-tal mensen met faciliteiten. 10j geleden was er eens een enkeling die meer dan 1x biste, vandaag is er een grote hoop die 6-7j over een master doet. Ik ken er meerdere die >7j over een master gedaan hebben.

Het niveau is alleszins serieus gedaald. (ofwel ben ik oud aan het worden...)

10+ jaar geleden was het ook een heel ander verhaal voor iemand die dislexie/discalculie/ASS/... had. Die werden vaak meteen afgestempeld als dommeriken en verder studeren was buiten de kwestie. Ik heb zelf geen faciliteiten maar ik ben blij dat die er wel zijn voor andere mensen.

MrKend54l

Legacy Member
parabellum zei:
Ach, verhaal van 25 jaar geleden. Iemand die gedoctoreerd had, assistent werd, en in 2de lic les gaf aan...iemand die samen met hem aan 1e kan was begonnen.
Wat niet wil zeggen dat ik niet akkoord ben met de stelling dat het niveau gedaald is.

Is het niet zo dat je vroeger eindeloos kon proberen omdat je het systeem van studiepunten niet had?

TreVor

Legacy Member
MrKend54l zei:
Is het niet zo dat je vroeger eindeloos kon proberen omdat je het systeem van studiepunten niet had?

Je kon eindeloos "proberen", maar toen moest je geslaagd zijn op je hele jaar. Er waren geen vrijstellingen per vak, later is er de vrijstelling per vak vanaf 12/20 gekomen.

Li1quid

Legacy Member
Als er één ding het 'hoger' makkelijker heeft gemaakt dan is het wel de verbeterde instructieboeken en het internet.

Was vlot geslaagd op lineare algebra door het goede boek en verschillende online tutorials.
Daarna eens de cursus van m'n neef bekeken 8 jaar eerder en ben er zeker van dat ik NOOOIT was geslaagd voor dat vak.
Alles werd toen op het bord geschreven en je moest maar overpennen.

parabellum

Legacy Member
TreVor zei:
Je kon eindeloos "proberen", maar toen moest je geslaagd zijn op je hele jaar. Er waren geen vrijstellingen per vak, later is er de vrijstelling per vak vanaf 12/20 gekomen.

Je kon bissen en trissen maar om een vierde keer je jaar te doen moest je wel toelating vragen aan de faculteit denk ik. Of moest je ook al toelating vragen om te trissen?
Wel nog drama's geweten met dat systeem van 12/20. Een vak gebuisd met 9/20 en daardoor 7 herexamens (want 6 andere resultaten tussen 10 en 12/20).

opengrid

Legacy Member
Li1quid zei:
Als er één ding het 'hoger' makkelijker heeft gemaakt dan is het wel de verbeterde instructieboeken en het internet.

Was vlot geslaagd op lineare algebra door het goede boek en verschillende online tutorials.
Daarna eens de cursus van m'n neef bekeken 8 jaar eerder en ben er zeker van dat ik NOOOIT was geslaagd voor dat vak.
Alles werd toen op het bord geschreven en je moest maar overpennen.

Welk boek/tutorials? ik heb het geluk ni dak ne goeie cursus heb :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan