Acid 'exposet' Reuzegommers: veroordeling

Vader van Sanda Dia vroeg na het Reuzegom proces om alles te laten rusten.
Acid doet net het tegenovergestelde, vindt dat hij dat mag, maakt er een gans circus van. Dat moet emotioneel leuk zijn voor de nabestaanden.
Nadien wat centen in de pollekes stoppen van de nabestaanden smaakt dan ook erg vies, naar mijn mening.
Het erste vind ik dat je dan al op voorhand zit te roepen dat de overschot van het geld naar de Sanda Dia foundation gaat. Had die niet beter eens afgetoetst of zij daar achter staan ipv direct hun naam aan de uwe te koppelen? Want daardoor wek je de perceptie dat die dat allemaalwel ok vinden wat je doet .

Het is, zoals ik al verwoordde, een gevoel. Maar is het daarom in te prullenbak te gooien of is het het waard daar eens dieper onderzoek te gaan voeren? Want ik krijg vooral de indruk dat enige discussie die de werking van de rechtstaat in vraag stelt zo snel mogelijk de kop in gedrukt moet worden omdat de rechtzekerheid belangrijker is dan eerder welk gevoel van onrechtvaardigheid dat bestaat bij het gepeupel.
Voor mijn part voert men studies uit naar de objectiviteit van de rechtspraak hoor, ik vermoed dat dit ook niet zo exotisch is dat het nog nooit gebeurde zelfs. Maar laat ons ook eerlijk zijn, dat "gevoel" gaat niet weg wanneer een studie het zou tegenspreken, want daar is niets rationeel aan.

Lijkt me trouwens dat we de laatste tijd toch continue kritiek horen op de werking van de rechtstaat? Maar zoals bij elk complex thema, is de mening van iemand die er niet in thuis is gewoon niet altijd relevant. Ik bedoel, het is bv .makkelijk straffen rond verkrachten te licht te vinden, want in ons verouderd systeem werd dat ook niet dezelfde "zwaarte" gegeven als in onze huidige maatschappij. Daar wordt dan ook aan gewerkt:

In de discussie in dit topic vind ik dat Acid net heel goed dat gevoel bespeelt door te doen alsof het grote geld hier wint, ook al kon men zwart op wit bewijzen dat het restaurant omzetverlies had als gevolg van zijn strafbare uitspraken, en ook al heeft hij zelf een goede advocaat.

Personen zoals Acid zijn aandachtsjunkies. Over de strafmaat van de Reuzegommers wil ik me wegens totaal geen dossierkennis niet uitspreken. Het is een zeer tragische gebeurtenis geweest. Acid heeft het restaurant niet bij naam genoemd, maar velen van zijn fanbase hebben het gevonden en hebben die mensen eigenlijk bestookt met valse reservaties en valse recensies oa op Google en Tripadvisor. Wij zijn er al enkele keren gaan eten en het zijn zeer hardwerkende, vriendelijke en correcte mensen die dit niet verdienen. Op een bepaald moment was het niet meer mogelijk om via het online reservatie systeem te boeken, omdat er zodanig veel fake reservaties werden gemaakt. Ze hebben veel dus ook veel financiële schade geleden. Het is volledig te begrijpen dat ze klacht hebben ingediend.

Wat een afschuwelijke dégoûtante post. Ik ging hier niet meer reageren, maar de moord op Sanda Dia gaan vergelijken met een garagist die per ongeluk iemand laat verongelukken is zo van de pot gerukt. Kotsmisselijk word ik er van, zodat ik wel moet reageren.
Uiteraard is dit niet hetzelfde: iemand laten creperen in een put, blijven forceren om alcohol en visolie te drinken, iemand die 's morgens al niet meer op zijn benen kon staan, toch nog folteren, ... Nee, dat is godverdomme NIET hetzelfde als een garagist die per ongeluk een fout maakt.

En waar slaat dat laatste op? 'Kon evengoed een andere student zijn'?
Dan heb je het over de Reuzegommer die de zoon is van de restauranthouders?
Nee, hoor, die 'brave jongen' had er niks mee te maken.
Het kon evengoed willekeurig jij of ik geweest zijn die er door Acid werden bijgesleurd, of hoe moet ik dit interpreteren?
Het klopt dat hij niet fysiek aanwezig was, maar misschien vergeten dat deze jongen wel alles live zat te volgen op zijn smartphone, dat hij de doop zelf heeft meebedacht en dat ook hij het in eerste instantie niet nodig vond om een stervende mens naar het ziekenhuis te laten afvoeren?
Genoeg materiaal om iemand te veroordelen voor schuldig verzuim, maar zelfs diegenen die er fysiek bij waren gingen hier voor vrijuit.

Wat zaak Acid betreft: waarschijnlijk heeft justitie vandaag wel goed gehandeld (ook al ben ik er niet mee akkoord), maar in de zaak Reuzegom niet.
En dat wringt.
En laat ons stoppen met het verheerlijken of goedpraten van de daden van de Reuzegommers, want dat wringt ook.
Amai, als je het zo hard wilt spelen als "degoutante post", dan moet je ook wel juist lezen wat er staat, hè.

Ik vergelijk de dood van Sanda Dia niet met een garagist. Ik vergelijk onopzettelijke doding met opzettelijke belaging en laster. Ik doe geen uitspraak over of het geval van Sanda Dia onopzettelijke doding was of niet. Je zegt zelf dat het gerecht waarschijnlijk juist heeft gehandeld bij Acid. En als ik het zeg, is het een degoutante post.

En inderdaad, Acid had het evengoed tegen jou of mij kunnen hebben juridisch gezien. En dan is het plots wel een probleem? De ene juridisch onschuldige tegenover de andere. Als je het dan wél een probleem vindt, is het nu ook een probleem. Dat is dus de blinddoek bij Vrouwe Justitia.

Voor mijn part voert men studies uit naar de objectiviteit van de rechtspraak hoor, ik vermoed dat dit ook niet zo exotisch is dat het nog nooit gebeurde zelfs. Maar laat ons ook eerlijk zijn, dat "gevoel" gaat niet weg wanneer een studie het zou tegenspreken, want daar is niets rationeel aan.
Mij gaat het niet zozeer rond objectiviteit van de rechtspraak, ik geloof in de integriteit en professionaliteit van elk individu dat deelneemt aan het rechtsysteem, en ik denk zeker niet dat we problemen hebben met corruptie of bewuste vriendjespolitiek. Het gaat mij eerder om hoe de complexiteit van ons hele overheidsorgaan en rechtssysteem zorgt voor een machtsonevenwicht tussen insiders en outsiders en er zo een aparte politieke klasse ontstaat die steeds verder van de bevolking afstaat naarmate die complexiteit verder toeneemt. Als persoon zonder hoger diploma ben ik ook totaal niet vaardig om academische literatuur te doorploeteren op zoek naar zoiets, daarom dat ik het hier allemaal neerpen in de hoop dat jullie misschien kunnen inpikken. :p

In de discussie in dit topic vind ik dat Acid net heel goed dat gevoel bespeelt door te doen alsof het grote geld hier wint, ook al kon men zwart op wit bewijzen dat het restaurant omzetverlies had als gevolg van zijn strafbare uitspraken, en ook al heeft hij zelf een goede advocaat.
Die Acid heeft een veel te grote bek, daar kunnen we het alleszins volmondig over eens zijn.

Ik vind het persoonlijk niet zo vergezocht dat de juridische achtergrond van (de ouders van) sommige Reuzegommers heeft meegespeeld bij de lichte straffen die ze hebben gekregen voor die fatale doop eerlijk gezegd. Dat is niet meteen een samenzwering, cabal of iets anders grotesk. Het is wel interessant dat de rechter er de lichtste straf mogelijk (op vrijspraak of opschorting van straf na) heeft opgeplakt alsook die straf voor het minst erge vergrijp. Tel daar ook bij op dat er alles aan gedaan is om hen allen een strafblad te besparen en dan is het niet raar dat dat met argusogen wordt bekeken. Ook het niet betrekken van o.a. de dude waarover het hier onder andere gaat (met de ouders met het restaurant) die duidelijk betrokken was bij het vernietigen van sporen & hulp aan Sanda wou weigeren om niet in de problemen te komen is imo heel discutabel.

Dat staat eigenlijk los van wat Acid heeft uitgespookt achterna en hij is gewoon terecht gestraft geweest. Die ouders aanvallen slaat nergens op & wie dat steunt heeft naar mijn mening een problematisch moreel kompas.

in Acid's plaats zou ik toch een betere advocaat nemen. Eentje die misschien minder mediageil is maar dan wel bekwaam.

Hij kan nu ook een betere verdediging betalen.

Ik vind het ondertussen al bij al toch redelijk misselijkmakend wat Vandergunst hier aan het doen is.

Na uitspraak van de straf voor de camera's zitten zeggen "money always wins" en "ik krijg nu een strafblad en de reuzegommers niet".
En dan horen we achteraf dat hij perfect een taakstraf had kunnen aanvaarden en dus ook een strafblad had kunnen vermijden, maar dat hij dat geweigerd heeft.

En dat allemaal op de kap van Sanda Dia, wiens familie duidelijk had laten weten dat ze de hele hetze moe waren en het wilden afsluiten.

Dus ja, ik sluit me toch aan bij de rechter wanneer die zei:
de blinde en verslavende drang van de beklaagde naar volgers en views op sociale platformen met het oog op aandacht en winstbejag
edit: misschien kan hij met een deel van dat ingezamelde geld ook eens naar een goede psycholoog gaan, want die narcistische trekjes gaan in de toekomst ook nog voor problemen zorgen

Net na het proces misschien wel, maar hij heeft er nu zelf een boek over geschreven.
https://www.hln.be/binnenland/vader...it-reuzegom-heeft-me-alles-afgepakt~aa4c94cc/
Ousmane Dia heeft het in zijn boek over de liefde voor zijn zoon Sanda, het leven zonder haat, de kinderen van de Vlaamse elite, klassenjustitie, de KU Leuven, en zijn eigen levenspad van Senegal naar België: “België heeft me alles gegeven. Reuzegom heeft me alles afgepakt.”

Als uw wens is om alles te laten rusten, doe je dat volgens mij niet.
Het staat die vader vrij om nadien alles van zich af te schrijven in een boek.
Hij is/was eerstelijns betrokken in het proces en heeft dus alle recht van spreken. Het boek draait grotendeels rond Sanda Dia en het proces. Niet over de vader zelf die alle aandacht naar zich wil toetrekken en er een circus van maakt.

Dan weet je ook dat het perfect mogelijk is dat Acid zelf ads uit had staan maar er voor andere redenen toch ads waren.
Ik zeg dan ook niet dat dit enkel visueel is dat er bepaald is dat er ads aanstonden. Blijkbaar zou hij toegegeven hebben dat die video (meer dan wss niet per ongeluk, staat standaard aan) gemonetised is.

Personen zoals Acid zijn aandachtsjunkies. Over de strafmaat van de Reuzegommers wil ik me wegens totaal geen dossierkennis niet uitspreken. Het is een zeer tragische gebeurtenis geweest. Acid heeft het restaurant niet bij naam genoemd, maar velen van zijn fanbase hebben het gevonden en hebben die mensen eigenlijk bestookt met valse reservaties en valse recensies oa op Google en Tripadvisor. Wij zijn er al enkele keren gaan eten en het zijn zeer hardwerkende, vriendelijke en correcte mensen die dit niet verdienen. Op een bepaald moment was het niet meer mogelijk om via het online reservatie systeem te boeken, omdat er zodanig veel fake reservaties werden gemaakt. Ze hebben veel dus ook veel financiële schade geleden. Het is volledig te begrijpen dat ze klacht hebben ingediend.
Er stonden al een heel deel slechte recenties over onderandere de gastvrouw, jaren voordat dit voorval nog maar kwam.

Welkom op het forum trouwens!

Bron voor deze verzinsels? Met name het stuk over zijn motivatie om de werkstraf te weigeren.

Je kan per filmpje aanzetten of het gemonitarizeerd moet worden. Is dat met dit filmpje gebeurd? Commercieel was overigens niet het punt maar dat weet je goed genoeg.
Als je geen spijt en geen schuldinzicht toont en dan zegt dat je het opnieuw zou doen en dan tegenover een volledig ander vonnis zet waar dat wel gebeurde, wetende dat je sowieso voor een zeer zacht misdrijf terecht staat waar het burgerlijke luik zwaarder doorweegt kan je dat inderdaad vermoeden wanneer hij er zelf zo een tamtam van maakt.

Is het aantoonbaar dat Vandergunst hiervoor (februari 2024) verantwoordelijk is?
Ja, dat staat letterlijk in het vonnis. Acid maakte een fout, restaurant leed schade en daar is een oorzakelijk verband tussen bewezen geacht.

Nieuwe gevallen van gisteren, na het vonnis, bijna een jaar na het verwijderen van de video? Bijzonder.
Waar heb je het in godsnaam over? Denk je dat het gaat over schade van na het vonnis?

Je denkt bovendien dat door het verwijderen van de video reeds geleden schade verdwijnt en/of dat de impact van de video per kerende stopt? Bijzonder inderdaad.

Sorry maar wat een gezwets is me dat allemaal. Vragen stellen waarvan je de antwoorden letterlijk in alle artikels en het vonnis kan nalezen, van de pot gerukte interpretaties van de schade/schade als juridisch concept én dan nog wat pedant doen tegelijk terwijl je anderen beschuldigt van de discussie te verzieken. Oké dan.

Er stonden al een heel deel slechte recenties over onderandere de gastvrouw, jaren voordat dit voorval nog maar kwam.

Welkom op het forum trouwens!
zelfs al stonden er een aantal slechte op (ik dacht dat ik toen zelf gekeken heb en het aantal beperkt was), is het een feit dat dit aantal ge-explodeerd was toen Acid tussenkwam. En het is niet omdat er al een beetje schade was, dat je jezelf vrijpleit om dan zelf nog eens alles te herhalen en véél meer bereik te hebben.

Als je geen spijt en geen schuldinzicht toont en dan zegt dat je het opnieuw zou doen en dan tegenover een volledig ander vonnis zet waar dat wel gebeurde, wetende dat je sowieso voor een zeer zacht misdrijf terecht staat waar het burgerlijke luik zwaarder doorweegt kan je dat inderdaad vermoeden wanneer hij er zelf zo een tamtam van maakt.
Verzinsels dus, waarbij je het motief voor het weigeren van de werkstraf volledig uit je mouw schudt.
Ja, dat staat letterlijk in het vonnis. Acid maakte een fout, restaurant leed schade en daar is een oorzakelijk verband tussen bewezen geacht.

Waar heb je het in godsnaam over? Denk je dat het gaat over schade van na het vonnis?
Dat is inderdaad waar ik op reageer :unsure:
Je denkt bovendien dat door het verwijderen van de video reeds geleden schade verdwijnt en/of dat de impact van de video per kerende stopt? Bijzonder inderdaad.
Graag quoten waar ik dat beweer voor je me dingen in de mond legt.
Sorry maar wat een gezwets is me dat allemaal. Vragen stellen waarvan je de antwoorden letterlijk in alle artikels en het vonnis kan nalezen, van de pot gerukte interpretaties van de schade/schade als juridisch concept én dan nog wat pedant doen tegelijk terwijl je anderen beschuldigt van de discussie te verzieken. Oké dan.
Geen verdere inhoud?

Quod est.

Heel dat circus daarrond is op zijn best "het niet begrijpen" en is in doorsnee zuiver populisme. Dat is de eenvoudige realiteit.
Dat Jan, Pierre, Pol & Jacques een mening hebben over de hele case, en zich binnen hun opiniefuik gesterkt voelen door nog anderen met een zelfde/gelijkaardige mening, wil nog niet zeggen dat die mening juist is.

Feelings worden geen feiten als er maar genoeg zijn met diezelfde gevoelens. Feiten zijn geen democratie; rechtspraak is geen democratie. Al de rest is weinig meer dan intellectuele masturbatie en een roep om aandacht. Acid heeft bewust de wet overtreden en wordt daar navenant voor gestraft. Easy as that.

Wil je de wet aangepast zien zodat privacy geen bescherming geniet, laster toegaleten wordt en volkstribunalen de regel worden, dan moet je maar stemmen op politici die dat in hun programma opnemen.
Gewoon terzijde, het feit (!) dat we rechters, jury en advocaten hebben is net omdat rechtsspraak en justitie over gevoelens en meningen gaat. Als het puur over feiten ging dan hadden we dat helemaal niet nodig.

Ik heb, vind ik, echt mijn best gedaan om zo genuanceerd mogelijk de possibiliteit aan te brengen dat, indien mogelijk, er een machtsonevenwicht bestaat in onze huidige maatschappij. Ik vind het frappant dat daar direct weer op gereageerd moet worden met termen als 'samenzwering', 'conspiracy', of dat dat gelijkgesteld moet worden met Reuzegomleden die een directe telefoonlijn naar de rechters hebben.

Blijkbaar leven we volgens sommigen ofwel in een perfecte democratie, ofwel in een staat waar samenzweerders in een geheime kelder met kaarslicht de macht verdelen. Iets daartussen bestaat blijkbaar niet.

Als je begint te strooien met "klassenjustitie", "rechtendiploma's zijn geconnecteerd aan de macht" of "die vader had een MBA, ook geconnecteerd aan de macht", dan krijgt wat je zegt inderdaad een serieus zweem van conspiracy-denken ja. Echt genuanceerd kan je dat niet noemen.

Uiteraard leven we niet in een perfecte democratie; die bestaat immers niet, heeft nooit bestaan en zal nooit bestaan. Maar dat simpele gegeven is geen indicatie dat er dan maar "klassenjustitie" is, dat er machtsonevenwicht is of dat deze of gene groep per definitie untouchable is.
Dat is allemaal weinig meer dan grootspraak die een air van onderbouwing moet geven aan iets dat in essentie weinig meer is dan "ik ben het niet eens met een gerechtelijke uitspraak en ik weet het de facto beter dus de rechtspraak is verkeerd".

Het gaat mij niet om samenzweringen of corruptie. Het gaat erover dat toegang tot bepaalde gegatekeepte kennis je toegang geeft tot meer macht. Het gaat over je een weg kunnen banen tussen de ongeschreven regels die bestaan in het rechtswezen. Over de kennis over de rekbaarheid van die regels, en waar je allemaal mee weg kan komen.

Er is helemaal geen kennis waar gatekeepers tegenover staan. Er is niemand die je tegenhoudt om een studie rechten te gaan doen; er is niemand die je tegenhoudt om op eigen houtje rechten te gaan studeren, er is geen "secret knowledge" mbt rechten die enkel de happy few kunnen aanboren, het is allemaal open en bloot consulteerbaar. De hele commotie heeft geen lor te maken met kennis, macht of rekbaarheid van regels, het gaat zuiver over een hoopje mensen die een andere mening hebben en die somehow denken dat die mening er toe moet doen voor de rechtbank.

Vergelijk het met dit: Als je naar Chili verhuist, en je spreekt vlot Spaans, of je hebt er familie en vrienden, zul je daar veel sneller veer meer bereiken om je in te burgeren/werk te zoeken/een netwerk op te bouwen... dan als je dat niet kunt. Je mag nog een professionele tolk inschakelen, dat zal nooit hetzelfde zijn. Juristiek in ons land is een beetje als een eigen complexe taal, met een eigen logica en grammatica, die je sneller toegang geeft tot macht.

En dat is dus weinig meer dan conspiracy-denken. Er is helemaal geen kwestie van snellere toegang tot de macht, er is enkel een influencer die bewust de wet overtreden heeft en die aan het kortste eind in de rechtbank trekt. Niets meer, niets minder.

Terug
Bovenaan