Ik begrijp het sentiment. Mensen staan doorgaans ver van justitie terwijl de uitkomst van justitie heel menselijke/natuurlijke reacties uitlokt. En tegelijk schort er aan elk juridisch systeem wat, dus er valt vaak ook terecht wat over te klagen.Dat al die juristenzoontjes er beter van af komen met hun 25 dagen werkstraf is zuur, en de procedures verdedigen met 'we hebben gewoon de wet gevolgd' voelt dan eerder als olie op het vuur dan een legitieme uitleg.
Vanuit een 'gevoel' lijkt het me dat de nalatigheid van Acid bij het vernoemen van de naam van een restaurant, minder ernstig is dan de nalatigheid van de leden van een studentenclub om potentiele sterfte te vermijden. Maar juridisch zal het allemaal wel kloppen.
Een discussie dood doen omdat de 'rechtsstaat' heilig is en we de onafhankelijk van rechters niet mogen aantasten vind ik geen goed argument in een maatschappij waar het idee leeft dat die onafhankelijk toch al is aangetast.
Maar in dit geval kan het beklag flink genuanceerd worden imo. Ten eerste moet je echt wel beide zaken los van elkaar nemen. Je kan ze van aard van de misdrijven tot de houding van de daders niet met elkaar vergelijken.
En klassenjustitie bestaat niet echt imo. Een paar lucky few zal soms (op groot risico) achter de schermen invloed kunnen uitoefenen, doorgaans in andere stadia. Maar hier niet denk ik. Maar goed, dat is een gevoel dat leeft als wat elitaire mensen in het publieke oog op het strafbankje zitten. Maar ik heb soortgelijke straffen voor alle soorten volk al gezien. Uw strafblad en houding zijn meer doorslaggevend dan mama en papa. Een goede advocaat helpt, maar je zou gek zijn om te denken dat onze 5-6 tv advocaten de enige competente zijn in België.
Zoals ik al een paar keer heb gezegd, als je de twee dan wel wilt vergelijken is het simpel. De Reuzegommers hebben alles gedaan wat je van een beklaagde wilt zien. Leven verder op de rails, spijt betuigd en schuldinzicht getoond (al kon dat laatste beter, maar goed). In België krijg je dan een tweede kans en vaak dus ook de zachtste straffen. Zij worden vermoed te zijn herintegreerd en verder straffen mist zijn doel. Maar Acid zegt gewoon dat hij het opnieuw zou doen. En hij trekt in elk stadium naar zijn camera om dat publiekelijk uit te schreeuwen. Dan verdien je eigenlijk de volle straf imo. Dus hij komt er erg goed van af. Ik denk dat iedereen er wel mee akkoord kan gaan dat een dader die zegt dat hij niets heeft geleerd en het morgen opnieuw zou doen gewoon ten volle op zijn kloten moet krijgen eigenlijk.
En terwijl hij in essentie meer onverdiende gunsten krijgt dan de Reuzegommers trekt hij ook nog eens het slachtofferkleed aan. En niet enkel miskent hij wat er is gebeurd, hij wakkert die gedachten van klassenjustitie enzovoort onterecht aan om van zichzelf een soort held te maken. Als blanke, jonge, welverdienende Vlaming met meer invloed dan eender welke Reuzegommer. En terwijl hij ook op voorhand een punt er van maakt dat hij zwaarder zou gestraft worden dan de Reuzegommers. Hij kreeg de optie om een korte werkstraf te doen… Weigerde die voor een geldboete en doet nu alsof hij zwaarder werd gestraft want 800 > 400 en de rest moffelen we weg…
Zoals ik al zei is justitie niet perfect en kritiek is zeker welkom, maar Acid is zelf niet de pijnpunten aan het aanduiden. En hij verdient zijn status als martelaar niet, genietende van alle privileges die de Reuzegommers genoten en basically op de kap van een overleden jongeman.
Laatst bewerkt: