Anciënniteitsverlof

makila

Well-known member
Crowdfunder FE
We krijgen niks anciënniteitsverlof. Na bijna 15 jaar bij de firma te werken: Als beloning krijg ik welgeteld 0 dagen extra verlof.

Ik vraag mij eigenlijk af: Krijgen de meeste BG'ers anciënniteitsverlof of is dit eerder uitzondering dan regel?

We krijgen niks anciënniteitsverlof. Na bijna 15 jaar bij de firma te werken: Als beloning krijg ik welgeteld 0 dagen extra verlof.

Ik vraag mij eigenlijk af: Krijgen de meeste BG'ers anciënniteitsverlof of is dit eerder uitzondering dan regel?
Hier geen anciënniteitsverlof. Lijkt me een gunst van de werkgever.

Hier 1 dag per 5 gewerkte jaren, was in mijn 2 vorige firma's ook het geval.

Hier 1 dag per 5 gewerkte jaren, was in mijn 2 vorige firma's ook het geval.
Idem hier (ziekenhuis). Dat was vroeger niet het geval, ze zijn een audit komen doen van de arbeidsvoorwaarden en doen merkten ze dat dat nodig was om competitief te blijven met de industrie.

23 jaar aan de slag bij de firma: 0 dagen extra verlof. (sector Automatisatie)
Verder hebben we maar 25 (vrij te kiezen) vakantiedagen, dus dat steekt toch wel een beetje.

23 jaar aan de slag bij de firma: 0 dagen extra verlof. (sector Automatisatie)
Verder hebben we maar 25 (vrij te kiezen) vakantiedagen, dus dat steekt toch wel een beetje.
Het valt mij wel op dat ik straks 50 word en buiten een paar oudere managers (ik ben geen manager) ben ik de oudste van heel het verdiep.
Een verdiep lager is één iemand ouder maar daar stopt het dan ook.

95+% hier bij de klant is jonger dan mij.

Ik vraag mij soms wel eens af: Waar zijn al die 50 plussers gebleven? En dan zou ik dus nog 17 jaar moeten werken in de sector. Iets zegt mij: Dat is niet realistisch. :unsure:

En dan krijg ik ook nog geen anciënniteitsverlof. Dat komt er dan nog bij. :cry:

Ik heb ondertussen al 3 dagen extra anciënniteitsverlof. Toch wel mooi meegenomen, al een halve week extra congee elk jaar (y)

Nog nooit gehad & ik werk al >15j bij de huidige WG.
Ik heb dat altijd gezien als iets dat je eerder in overheidstype bedrijven krijgt i.p.v. in de gemiddelde firma in de privé.

En ik heb in feite nooit meer dan de wettelijke 20d gehad de voorbije 15j bij die WG (ondanks 40u werkweek, nooit ADV gehad). 't Is pas sinds de recente fusie shizzle dat ze ADV aan 't invoeren zijn. Wss omdat ze moesten/er niet meer onderuit geraakten.

Ze hebben nu wel dat 'Flex' gedoe voorzien, waarmee ge in feite met uw 13e maand tot 5d verlof kunt 'kopen'. Al is het wel wreed kostelijk per dag die je wilt kopen.

Bij overheid is dat niet op basis van ancienniteit maar op basis van leeftijd.

Op mijn vorige job had ik na 10 jaar 5 anciënniteitsdagen. Was consultancy.
Na 5 jaar had je 3 extra dagen.

Nu niet zeker als ik ze heb. Maar heb nu wel 28 verlofdagen plus 12 adv.

Wij krijgen 1dag/5jaar + 1dag 50+ en 1dag 55+ (of 58+, ik weet het niet goed eigenlijk). Die laatste 2 dagen zijn PC209 (metaal) gebonden denk ik, anniciënteitsverlof op zich niet denk ik maar ik weet het eigenlijk niet.

Het zal door de band genomen alleszins helpen van in een groot bedrijf te werken, in een klein KMO'tje in PC200 (~500k bedienden) kan je daar waarschijnlijk dik naar fluiten. Vroeger werkte ik in een klein KMO'tje (25man) en was daar ook compleet geen sprake van, dat was 20+6 en gedaan. Wel flex uren die je eigenlijk onbeperkt kon omzetten in verlof. Dat dan weer wel maar op de meeste plaatsen zijn ook dat soort regelingen fel beperkt tot eens 1/2 dag per maand ofzo.

1 dag om de 5 jaar, dat is nu ook niet om van omver te vallen maar we hebben het toch maar zeker.

Mijn vrouw was onlangs 10 jaar in dienst en kreeg 5 extra verlofdagen (zorgsector)

2d per 5y, ongelimiteerd.

ik ben mijn 12y begonnen, dus 4d per jaar extra.

Er lopen hier wat dino's rond met 35-40y op de teller. Die hebben dus een mooie 14d extra per jaar.

Nog een voordeel is dat die ancieniteitsdagen onbeperkt overdraagbaar zijn. Dus als je chille job hebt en kinderen uit huis zijn en gezond bent, kun je zo je laatste 5-10y een zak opsparen en basically je laatste jaar voor je pensioen uitbollen naar je effectief pensioen.

Heb er zelf al 20 opgespaard die ik dit jaar zal gebruiken om in de lente/zomer 4/5 te werken.

0 dagen hier.
Heb al eens aangegeven dat ze daarmee beter beginnen.
Bij de seniors is er behoorlijk wat verloop en dat kan toch een rem zijn.
Toen ik startte 8 jaar geleden als schoolverlater nooit over nagedacht. Nu zou ik dat toch een mooie beloning voor de samenwerking vinden (IT sector)

Op mijn 1e job hadden we elke 5 jaar eentje. Eerst gecapt op 5 dagen maar nadien de cap er af, omdat er veel collega's waren die er al langer dan 25 jaar waren. Sindsdien geen job meer gehad waar ik dat had. Nu ook niet.

Terug
Bovenaan