Anciënniteitsverlof

Federale Overheid:

LeeftijdJaarlijks aantal
vakantiedagen
Waarvan jaarlijks op te
sparen (tot 100 dagen)
18-44 jaar262
45-49 jaar273
50-54 jaar284
55-59 jaar295
60 jaar306
61 jaar306
62 jaar317
63 jaar328
64 jaar339
65 jaar3410
Vanaf 66 jaar3511

Nog een voordeel is dat die ancieniteitsdagen onbeperkt overdraagbaar zijn. Dus als je chille job hebt en kinderen uit huis zijn en gezond bent, kun je zo je laatste 5-10y een zak opsparen en basically je laatste jaar voor je pensioen uitbollen naar je effectief pensioen.

Heb er zelf al 20 opgespaard die ik dit jaar zal gebruiken om in de lente/zomer 4/5 te werken.
Das bij ons ook. De vraag is echter voor hoe lang. Tot 2023 konden wij onze 12 ADV dagen ook nog onbeperkt overdragen, sinds vorig jaar is dat ook gedaan. ADV móet op, je mag ze nog over zetten naar het volgende jaar maar ze worden in een aparte teller gezet die op móet vóór 1 april, anders worden ze uitbetaald.

Echt een probleem is dat eigenlijk niet want 32 dagen congé op een jaar pakken de meeste toch wel gewoon maar er lopen bij ons nog mannen rond met oude contracten die 18 en zelfs 24 dagen ADV hebben en die zijn daar niet echt happy mee. Die deden hun 38/44 dagen meestal niet allemaal op dus die klagen nu :p

Das bij ons ook. De vraag is echter voor hoe lang. Tot 2023 konden wij onze 12 ADV dagen ook nog onbeperkt overdragen, sinds vorig jaar is dat ook gedaan. ADV móet op, je mag ze nog over zetten naar het volgende jaar maar ze worden in een aparte teller gezet die op móet vóór 1 april, anders worden ze uitbetaald.

Echt een probleem is dat eigenlijk niet want 32 dagen congé op een jaar pakken de meeste toch wel gewoon maar er lopen bij ons nog mannen rond met oude contracten die 18 en zelfs 24 dagen ADV hebben en die zijn daar niet echt happy mee. Die deden hun 38/44 dagen meestal niet allemaal op dus die klagen nu :p

Denk dat dat bij ons wel zal blijven.

Ancienniteit zit in een andere teller. Ancienniteit overdracht ook apart. ADV ook apart.

ADV hebben we nog nooit mogen overdragen. De 6 ADV van jan-juni moeten ook tegen eind augustus opgenomen zijn (99% van de keren is er een vastgelegde brugdag met nat. feestdag of hemelvaart en dan zijn er 1-2d zowiezo al weg). juli-dec moet opgenomen zijn tegen einde van de kerstvakantie (dus ergens 10 jan van het jaar erna). Dus dat is meestal ook geen probleem. Wetterlijk verlof kun je er 5 overduwen naar volgend jaar maar moet op tegen 31 maart denk ik (is bij mij altijd op met skireis).

Eigenlijk zijn de regels al 10y hetzelfde. Enige dat ze recent gewijzigd hebben is dat 'einde van het jaar' nu 'einde van de kerstvakantie' is. Dat scheelt wel wat gedoe en is wel sympathiek. Anders moest je er 5 overduwen van jaar ervoor en dan al opnemen voor de kerstvakantie.

Hier 1 dag per 5 jaar
Vorige werk kreeg je er 3 na 5 jaar, dan tot aan je 15 jaar niets, en dan weer 1 per 5 jaar

In het begin loopt het snel op (1 na 1 jaar, 2 na 2 jaar etc), daarna vlakt het af. Zit binnenkort op 15 jaar ancienniteit dus volgend jaar worden het er 6. Nog 5 jaar in de boite en dan zit ik aan het maximum van 7. Dan nog 25 dagen dagen standaard verlof, ADV hebben we niet.

Stond ooit op mijn planning om meer congédagen te onderhandelen maar omdat ik toch van plan ben om 4/5e te gaan werken hoeft dat eigenlijk niet meer.

Per schijf van vijf jaar interne of tien jaar externe anciënniteit komt er 1 dag bij en dit met een maximum van 8 bijkomende verlofdagen in totaal.

Er lopen hier wat dino's rond met 35-40y op de teller.

Allez dan, als Dino in een grote multinational had ik 4 ancieniteitsdagen (1 per 5 jaar, beperkt tot 4), en dan 2 extra dagen die je ergens boven de 50j kreeg (details wanneer herinner ik mij niet meer). En daarnaast 20 dagen verlof en een dikke 20 dagen ADV…. Maw, heel veel om op te krijgen… opsparen was niet toegelaten.

Om de zoveel jaren krijgen wij een dag. Ik werk bij mijn huidige werkgever iets meer dan 20 jaar en heb er 6, het maximum is 8.

1 dag per 5 jaar, met maximum van 4.

Daarnaast vanaf 58 jaar 1 dag per jaar extra (dus 60 jaar: 3 dagen, 62 jaar: 5 dagen,...)

Hier 1 dag per 3 jaar, met een maximum van 5 (voor de nieuwe contracten). Bij de anciens zat er een veel hogere (of zelfs geen) limiet op.

Heb er nu zelf 3. In combinatie met adv en kaderdagen geeft dat toch een mooie extra.

Terug
Bovenaan