Akkoord dat je niet kan verwachten van de consument dat hij alles uitpluist om te zien welke de beste keuze is voor milieu en omgeving. Maar alle verantwoordelijkheid bij politici en producenten leggen is in mijn ogen ook niet correct. Op het einde van de rit is het wel de consument die bepaalt. Tevens is diezelfde consument ook de kiezer. Wat er bvb gebeurd in zweden (
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/07/02/1-jaar-verplicht-vastzittende-dop-heeft-het-al-nut-gehad/ ) is in mijn ogen hier een goed voorbeeld van, de politiek maakt een wet, de industrie past zich aan en de consument verkloot het gewoon omwille van protest (zeg nu zelf, een vastzittende dop is eigenlijk gewoon iets waar ge nul last van hebt, hoogstens een ongemak maar dan nog is het echt wel iets banaals). Door het gedrag van de consument draait de politiek nu hun kar. Alle goede bedoelingen ten spijt. Imo geloven we nog altijd veel te veel dat mensen gan goede wil zijn als de politiek maar genoeg leidend is en de industrie meewerkt.
Het protest is toch gelukkig relatief beperkt? Er zijn landen waar mensen idd het bewust om zeep doen, maar hier in Belgie gelukkig niet (zo veel) ,en lijkt over alles uit toch nu al een verbetering te zijn?
En over onze persoonlijke verantwoordelijkheid op't gebied van het te accepteren als voor het goede er iets wat minder wordt (en idd, zo'n dop is iets triviaal...). Goed onderwerp. 'k heb direct gedachtes in 20 verschillende richtingen omdat ik er nog niet veel over heb nagedacht.
Mss een eerste gedachte die nu in me opkomt terwijl ik dit typ die het mss toch ook weer wat verantwoordelijkheid legt bij "de grote spelers": Heel onze maatschappij/kapitalisme is gebouwd op eeuwige boodschappen van bigger, better, .... dat het gewoon de sociale norm/verwachting/... is. Alles is new, improved, better, .... en het is al decennia van de bergtoppen geroepen dat dat het doel is, het beste is, wat we allemaal mogen/moeten verwachten.
Nu het duidelijk is dat dat niet meer het geval is, moeten dezelfde spelers dan ook evenveel geld pompen in het publiek duidelijk maken "sorry, ,we waren verkeerd... Ge moet minderen, we gaan dingen minder praktisch moeten maken, sommige dingen niet meer aanbieden omdat we anders te veel kapot maken"? Is het iemand die de mogelijkheid tot zo'n grote campagne heeft zijn verantwoordelijkheid?
Of mogen de grote spelers alle koppen zot maken, en wanneer iedereen zich ernaar gedraagt, is het de individu z'n verantwoordelijkheid dat die zich heeft laten meeslepen?
Een meer direct voorbeeld waar ik me bv enorm aan erger is als het over financiele geletterdheid gaat. Veel mensen die met schulden zitten door onverantwoorde uitgaven, nooit sparen, gat in hun hand, etc... ge kent het cliché. En daar zit uiteraard zeer veel waarheid in, anderzijds, ik ben bv klant bij de KBC, wat ik toch als een degelijke bank zie. Ik heb letterlijk reclame van de KBC gezien in KBC online voor persoonlijke leningen voor black friday... Ik zat echt vol ongeloof naar m'n gsm te kijken.... Als zo'n organisaties zo'n dingen normaliseren... Er zit uiteraard nog steeds veel verantwoordelijkheid bij het individu, maar ge kunt moeilijk zeggen dat zij die er profijt bij kunnen hebben het niet met alle plezier versterken en met alle geld dat ze er uit kunnen slaan gaan lopen. En eens het een maatschappelijk probleem wordt, hebben zij dan de verantwoordelijkheid om in't groot, herhaald op alle kanalen te zetten "we hebben ongezonde praktijken versterkt, lenen kan nuttig zijn voor bepaalde gevallen, maar voor dingen als black friday, vakanties, ... is het bijna nooit verantwoord". Net zoals er nu op elk pakje sigaretten de gevolgen staan...
Wat zijn de gevolgen voor grote entiteiten die de normen die we uiteindelijk als maatschappij hebben mee vormen, en duwen in richtingen die voor hen beter zijn, wanneer die normen achteraf een maatschappelijk probleem blijken?