We hebben een democratie nu. Als je in een democratische maatschappij geweld gebruikt dan is dat iets heel anders dan in een niet-democratische maatschappij. In niet-democratische landen is de overheid niet veel meer dan een criminele organisatie die een bevolking onderdrukt, daar kan geweld gewoon een vorm van zelfverdediging zijn. In een democratie kan je mensen proberen overtuigen van het belang van waar je voor staat en als dat niet lukt moet je daar je conclusies uit trekken.Dat is zeer duidelijk, maar 'k hoor hier veel meningen van "ge gebruikt geen geweld of sabotage" en "zo krijgt ge geen steun voor uw doel", enz...
Maar 'k vind het tegenover bv het verzet van tijdens WW2 zetten wel een interessant gedachte experiment. Maakt het zij die hier zo'n sterke mening hadden wat minder sterk in hun mening? Als we over 100 jaar terugkijken, staan we aan de "right side of history"?
't is allemaal heel makkelijk om in't hier en het nu te kijken, en heel kortzichtig alles te veroordelen, maar imo negeren we dan zowel veel verleden, als veel van wat nu de toekomst lijkt. Als het doel van de discussie hier is van gewoon veilig in onze comfortzone te blijven, dan zal ik me wel terugtrekken, maar 'k vind het een interessant gedachte experiment, en het maakt me heel onzeker van wat ik nu eigl van zo'n acties moet vinden. Ergens heb ik een sterk emotionele reactie van "dat doet ge niet", anderzijds heb ik een sterke rationele reactie van "... zouden we dat eigl niet allemaal moeten doen? wtf is er aan't gebeuren in de wereld???"...
en 'k vraag me af of jullie dat ook niet hebben (of, of ik dat mss ook oproep met mijn vragen), gezien het me wel een nuttig inzicht lijkt.
Sociale normen zeggen "ge doet dat niet", maar zegt de werkelijkheid dat ook nog? ....
Je kan niet gewoon geweld goedkeuren omdat het voor de goede zaak is omdat mensen nogal rap denken dat ze aan de goede kant van de geschiedenis staan. Om nu iets heel extreems te pakken: moslimterroristen geloven ook oprecht dat ze goede mensen zijn die met hun acties iets goed doen voor de wereld.
.