Arbeidsdeal 2022: Vierdagenwerkweek en Hervormingen

Nee er werd hier geopperd dat dit gaat helpen om burnouts te vermijden en de regering doet ook alsof dit gaat helpen om mensen aan het werk te krijgen die nu aan de dop zitten of langdurig ziek thuis zitten. Daar moet ik idd eens goed mee lachen

Daarnaast konden werkgevers dit systeem al zelf invoeren maar is dit voor heel veel jobs gewoon onmogelijk (fysiek of praktisch)

Als dat uw belangrijkste punt is waarmee je afkomt als regering om de werkzaamheidsgraad met meer dan 10% te doen stijgen is gewoon lachwekkend
Het is niet omdat het in uw ogen niet helpt tegen een burn out dat iemand anders er geen baat bij heeft natuurlijk. Het is niet de @SomeDude 'S arbeidsdeal natuurlijk.

Nogmaals, omdat jij niet beseft of snapt waarvan mensen een burn-out krijgen, gewoon omdat je verkeerde conclusies trekt uit het feit dat mensen die veel uren kloppen meer burn-outs krijgen. Maar die mensen krijgen geen burn-out door die extra uren dat ze werken, maar wel door de te grote werkdruk die ze ervaren die ze zelfs niet verwerkt krijgen door wat langer te werken.
Die lange uren werken zijn met andere woorden een symptoom van de werkelijke oorzaak van die burnout : de werkdruk. Dus indien dat geen probleem vormt in een 5 x8 systeem, zie ik niet in waarom dat een probleem moet geven in een 4 x10 systeem.
Vooral niet om dat die persoon een dag minder woon/werk verkeer zal moeten verwerken (ik ken mensen waarvoor dar> 1 uur per dag is), en omdat zo'n werknemer ook sowieso minder geneigd zal zijn of in de mogelijkheid zal zijn om nog overuren te draaien na die 10 uur werken.

Verder denk ik dat dit bij veel bedrijven gecombineerd zal worden met een aangepaste arbeidsduurverkorting, zodat je bvb 4 dagen van 9 uur overhoudt. Dus neen, ik vind dit een goed idee.

Ik zeg toch nergens dat mensen die meer werken meer burnout krijgen?

Ik zeg alleen dat mensen meer uren laten presteren op een dag hen zeker niet van een burnout gaat afhelpen (dus het omgekeerde: mensen langere dagen laten kloppen betekend minder burn-out)
De werkdruk gaat hetzelfde blijven, heck als je van 40u naar 38u gaat eerder nog verhogen

Weet je wat wel met zekerheid helpt tegen werkdruk: meer werkende mensen zodat de vacatures ingevuld geraken en dus dat werk niet moet gebeuren door minder volk

'Sectoren' waar burnout veel voorkomt: onderwijs, ploegenarbeid, chauffeurs, callcenter, gezondheidszorg

Lijken me niet meteen sectoren die in aanmerking komen voor dit systeem

Laatst bewerkt:
Als 4/5 in de praktijk vaak neerkwam op 100% van de werklast van een 5-dagen-werkweek op 4 dagen doen voor slechts 80% van je loon,
wat garandeert dan dat dit zogenaamde 5/4 werken in de praktijk niet neerkomt op 120% van de werklast van een 5-dagen-werkweek op 4 dagen doen voor gewoon 100% van je loon? Want ja: je krijgt deze "luxe-deal", dus bewijs maar eens dat je wél hard werkt op die 4 dagen hé!

Overwerken is in dit land natuurlijk al stevig ingeburgerd, ik ben vroeger zo dwaas geweest om dat keihard te doen in een sector waar dit totaal niet loonde en dankbaarheid van je werkgever iets was wat je zelden zag (met weliswaar enkele uitzonderingen, maar dan beperkt qua impact helaas: flesje wijn/kaartje van ex-directies).

Tegenwoordig doe ik het praktisch niet meer, weliswaar ironisch genoeg vandaag toch gedaan, omdat een toffe collega iets nodig had en daar doe je wel al iets meer voor, maar in de regel: 17h00 = laptop dicht.

Dat is natuurlijk weer een regel die enkel opgaat voor jonge mensen zonder jonge kinderen en slechts bepaalde sectoren. Ik zie mezelf gerust 10h werken aan mijn desk, maar ik ga die 2 uur per dag niet opgeven om mijn dochter nog minder te zien.
5-10 jaar geleden vond ik dat een geweldig idee, en zou ik met plezier 4 dagen van 10h gedaan hebben om dan 3 dagen thuis te zijn. Een burn-out en 10 jaar levenswijsheid later zeg ik nee dank ik, geef mij 4 dagen van 8 uur.

Als je nu al geen flexibele voorwaarden hebt is de kans niet zo groot om toelating te krijgen voor 4/5e systeem hoor
Vakbonden hadden er ook hun bedenkingen bij en zal wel nog steeds zo zijn

Maar mijn post ging over 5 lange dagen werken zonder enige vorm van compensatie buiten dat dat in uw loon vervat zit
Als jij spreekt over 4/5e, spreek je dan over 4/5e of over de voltijdse vierdagenwerkweek?

Als 4/5 in de praktijk vaak neerkwam op 100% van de werklast van een 5-dagen-werkweek op 4 dagen doen voor slechts 80% van je loon,
wat garandeert dan dat dit zogenaamde 5/4 werken in de praktijk niet neerkomt op 120% van de werklast van een 5-dagen-werkweek op 4 dagen doen voor gewoon 100% van je loon? Want ja: je krijgt deze "luxe-deal", dus bewijs maar eens dat je wél hard werkt op die 4 dagen hé!
Pas op: ik denk dat dat couranter is dan je denkt. Anecdotisch enz maar ik ken toch een paar mensen waar tijdskrediet daar op neer komt.
Vrouw werkt 9/10 (woensdagnamiddag vrij voor de kleine) maar klopt toch extra uren om het werk rond te krijgen.
Collega hier die ook extra uren op de vier van de vijf dagen dat hij aan het werk is.

Terug
Bovenaan