Nogmaals, omdat jij niet beseft of snapt waarvan mensen een burn-out krijgen, gewoon omdat je verkeerde conclusies trekt uit het feit dat mensen die veel uren kloppen meer burn-outs krijgen. Maar die mensen krijgen geen burn-out door die extra uren dat ze werken, maar wel door de te grote werkdruk die ze ervaren die ze zelfs niet verwerkt krijgen door wat langer te werken.
Die lange uren werken zijn met andere woorden een symptoom van de werkelijke oorzaak van die burnout : de werkdruk. Dus indien dat geen probleem vormt in een 5 x8 systeem, zie ik niet in waarom dat een probleem moet geven in een 4 x10 systeem.
Vooral niet om dat die persoon een dag minder woon/werk verkeer zal moeten verwerken (ik ken mensen waarvoor dar> 1 uur per dag is), en omdat zo'n werknemer ook sowieso minder geneigd zal zijn of in de mogelijkheid zal zijn om nog overuren te draaien na die 10 uur werken.
Verder denk ik dat dit bij veel bedrijven gecombineerd zal worden met een aangepaste arbeidsduurverkorting, zodat je bvb 4 dagen van 9 uur overhoudt. Dus neen, ik vind dit een goed idee.