Inderdaad een paar goede voorstellen die je doet. Ik zou ook zeggen:Waarom zou dat zo moeilijk moeten zijn die balans? Die balans is er nu toch ook al? Handspel in de verdediging/minder elementaire fases, wordt anders bekeken dan handspel in de aanval? Of dat we voor wie de bal mag uitgooien, of er al dan niet aan een truitje getrokken is, ... daar wordt de VAR ook allemaal niet voor ingeschakeld. Dat is toch ook allemaal balans? Dat zijn toch gewoon bewuste keuzes tussen "correct", "impact op het spel" en "beleving".
Qua belevingsaspect denk ik trouwens ook niet dat het nu dramatisch is hoor. Maar ik zie wel ruimte voor verbetering in functie van de doelpunten bv. :
- Buitenspel regels vereenvoudigen zoals hierboven gesteld (enkel kijken naar voet/knie, niet de rest van het lichaam). Is al iets eenvoudiger en makkelijker te beoordelen.
- De snelheid waarmee een systeem die lijnen kan trekken zodat de beoordeling kan gebeuren zal er alleen maar op verbeteren. Het systeem in zijn algemeen zal er alleen maar op verbeteren, waardoor er vanzelf in de toekomst sneller beslissingen kunnen gemaakt worden.
- Het blijft een hulpsysteem, eenmaal dat de feiten duidelijk zijn, blijft het een kwestie van zo snel mogelijk een beslissing/interpretatie te nemen. Ook hierin is ruimte voor verbetering mogelijk. Bij de afgekeurde goal van Nederland tegen Frankrijk waren de feiten snel duidelijk. Maar toch is er lang getwijfeld over het al dan niet afkeuren van de goal door de buitenspelpositie van deze speler. Hierin zal altijd een mate van grijze zone blijven (behalve als we dit ook weer op mm niveau in spelregels gaan gieten). Hier kan de beslissing gewoon sneller genomen worden.
En dat zijn maar enkele zaken waar ik aan denk.
1. Schouder niet meer mee laten tellen bij buitenspel, dat is een lichaamsdeel waar je moeilijk een lijn kunt trekken.
2. Stoppen met hinderlijk buitenspel.
3. Elke handsbal een penalty.