Asrock Z77 Extreme4 , upgrade videocard

NHke

New member
Hallo iedereen.

ik heb een asrock z77 extreme4 moederbord in mijn desktop zitten in combinatie met een GTX670.
Welke videokaart is de beste momenteel dat compatibel is met dit moederbord?
Max 300€.

grts

Ik zou niet hoger gaan dan 900 reeks van nvidia om geen performance te kopen die je op dat platform niet kan benutten. Een GTX970 of een GTX980, eventueel een 1060(Ti) maar dan ga je volgens mij al tegen de limieten van je CPU aanlopen.

Ik heb een overclockte i5 2550k gehad die ik met een GTX980 heb gedraaid. Later met een 3770 en daar was al een verschil mee te zien, nog later heb ik toen een i7700K toegevoegd en dat ging wederom een stuk beter. Kort door de bocht maar hoe sneller de GPU, hoe hoger de max FPS, hoe beter de cpu hoe hoger de minimum fps. Een te snelle gpu voor je cpu geeft dus mogelijk hoge spikes, maar je cpu gaat dat niet kunnen volgen en je gaat dus geen fijne ervaring hebben omdat je continue fps drops en stutter hebt...

Ik zou nu een 9xx kopen, dan je mobo/cpu/ram upgraden naar een recente hexa/octa core en daarna kan je uitkijken naar een sterkere GPU. Ik zou proberen onder de 200 euro te blijven voor deze upgrade.

Bedankt voor de info.

Deze CPU bezit ik nu Intel(R) Core(TM) i5-3570K CPU @ 3.40GHz

Zou het ook een grote upgrade zijn naar een I7?

3770 of 3770K is het hoogste wat past op mijn moederbord
Het is een upgrade. Dat komt omdat de i5's uit die tijd nog geen hyperthreading hebben. Je hebt dus gewoon 4 cores en 4 threads met een i5. Bij een i7 heb je 4 cores en 8 threads en dat heeft wel een effect in de zin dat een i7 meer werk kan verzetten op dezelfde tijdspanne dan een i5 als die 4 cores reeds maximaal worden aangesproken door je systeem. Nieuwe games doen dat zeker, en hoe sterker je GPU, hie zwaarder je de CPU zal belasten in games. De reden waarom men zegt dat vandaag een 6-core met hyperthreading een beetje de minimum spec is voor comfortabel gamen is omdat moderne games die 8 treads van quad cores doorgaans heel erg / volledig kunnen belasten. Een cpu tegen de 100% belasten is doorgaans niet ideaal omdat je systeem dan vaak niets meer over heeft voor processen in de rand en je systeem trager / haperend gaat aanvoelen.

Topmodel cpu's van oudere reeksen zijn doorgaans prijzig voor hun absolute performance. Je kan proberen eentje te vinden voor 50-70 euro, maar meer zou ik daar zelf niet aan geven. De K modellen zijn wel 300-400mHz sneller te overclocken als je cooler en mobo meewillen.

Je spaart best door naar een systeem met een AMD 5600x / Intel 12600k. Die platformen hebben ook sneller DDR4 geheugen (jij hebt DDR3) en support voor NVME SSD's, dat zijn nog 2 innovaties die je ervaring een stuk beter gaan maken.

Wil je alleen gamen met die machine of gebruik je die ook voor andere dingen?

Merendeel om te gamen.
Ik heb corsair H100 watercooling erop staan.

Zijn blijkbaar moeilijk appart te vinden de 3770k tweedehands :)

Je zou kunnen proberen een 2e hands setje met een Intel 6000 reeks (Skylake) of hoger te scoren, vanaf dan tot en met de 10.000 serie geloof ik, zit je aan dezelfde IPC. D.w.z. dat het aantal en de frequentie van de cores nog wel hoger wordt, maar niet hoeveel werk ze per cycle kunnen verwerken.

8700K en verder zal de grootste stap vooruit zijn omdat die 6 cores en 12 threads heeft. Als dat een stuk goedkoper kan dan een nieuwe 5600x + B550 + 16GB 3600mHz is het mogelijk de moeite waard...

Terug
Bovenaan