Assimilatie enige manier volgens De Stemming

Je haalt ook alles door elkaar. De laatste keer dat Turkije en België hebben gespeeld tegen elkaar is in 2011. Dus je hebt het over Italië. Zijn Italiaanse immigranten dan ook niet meer wenselijk. De Turken en de Italianen die hier kwamen kwamen er vooral om de vuile jobs te doen die wij niet wilden doen: in de mijnen werken, gastarbeiders enzovoort. Ze kwamen naar hier voor een beter leven en omdat ze beter betaald werden en een betere toekomstvooruitzicht hadden toen.

Je hebt echt wel meer een band met dat land van origine. In Amerika verwijzen ze ook naar Italiaanse Amerikanen, Ierse Amerikanen, Duitse Amerikanen enzovoort nog steeds, en die band is duidelijk aanwezig door bijvoorbeeld onder meer je familienaam. Het verschil met hier is echter dat Amerika een land gebouwd is op immigranten (en zwarte slaven), gezien de oorspronkelijke bevolking vandaag eigenlijk de echte minderheid is die gediscrimineerd wordt, in wat je hun eigen land kan noemen. Idem in Latijns-Amerika. Elke Latino of Amerikaan die anti-immigratie is, zou direct mogen terugkeren naar Spanje of hier wat mij betreft, want een grotere hypocriet kan je niet zijn.

Voor de overgrote meerderheid is het vrij simpel: werk, spreek Nederlands en that’s it, meer hoef je heus niet te doen om erbij te horen. Net zoals we van onze marginale medemens verwachten waar we ons anders gewoon aan ergeren in het ergernissentopic.
Zucht. Neen. Zo werkt het (helaas) niet :) Het valt me alweer op hoe de meeste posters hier er eingelijk niks van snappen en alles enkel vanuit hun (white) middle class point-of-view bekijken...

Verhaaltjes tijd!

Vader, 59, Marokkaans en naar hier verhuisd sinds 1985. Het eerste wat hij heeft gedaan is Nederlands leren. Inmiddels verstaat hij het perfect en spreekt het best goed (maakt soms van die classic de/het fouten, maar goed, who cares). Daarna zijn master gehaald en werkt al sinds hij hier is als laborant in de (petro) chemie.

Moeder: Marokkaanse achtergrond, in België geboren en klapt waarschijnlijk beter Nederlands of Antwerps dan de meesten hier. :)

Mijn vader heeft zelf 0.0% problemen mee als je hem corrigeert, moest hij een taalfoutje maken. Bijleren never hurt anyone! Maar hij zegt zelf dat het precies nooit heeft uitgemaakt voor 'De Belgen' dat hij Nederlands kan en snapt? Hoeveel keren er mensen op een denigrerende toon zijn taal corrigeren. Hoeveel keren ze hem niet uitnodigen op personeelsfeestjes want 'hij snapt ons toch niet'. En deze soort anekdotes worden gewoon doorverteld aan anderen en denken zelf uiteindelijk: Well fuck it, als het toch niet uitmaakt, the hell with it.

Ik moet altijd enorm lachen (en cringen) wanneer er hier gesproken wordt over immigranten en de 'Vlaamse Cultuur'. Welke Vlaamse cultuur zou Abdel moeten kennen? Frietjes met stoofvleessaus? Chocolade? Wielrennen? My God.

Hell, ik ben hier geboren en ge wilt niet weten hoeveel keren er een achterlijke white middle aged persoon naar mij komt en het volgende zegt:
"Amai gij spreekt wel goed Nederlands, hé?"

Ok Jeannine die in boeregat Erpe-Mere woont en waarschijnlijk nooit een andere kleureke heeft gezien. T'is al goed :)

Of nog een hele mooie: "Seg Smodge, ge zijt één van de goeie!". Wat?

Echt sommige posters zijn giga delusional en bekijken alles vanuit hun perspectief.

Ik voel mij niet per se Marokkaans (ik versta het en spreek het perfect) maar ik voel mij ook geen Belg? Zelf ben ik Westers opgevoed maar that's it... Wat is da toch met mensen hun obsessie om elkaar in hokjes te duwen: Belg, Turk, Marokkaans. Who gives a fuck. Ja, er zijn bad apples, maar ik ken genoeg Belgen die dat ook zijn? Wat wij thuis altijd zeiden was: Belgen komen al amper samen overeen (Vlaming VS Walen), laat staan met anderen. Misschien kort door de bocht, maar in a way snapte ik dit wel.

Taal machtig zijn als je naar een ander land komt? 100% akkoord!

Erbij horen? Hahahaha. Nee?

Zucht. Neen. Zo werkt het (helaas) niet :) Het valt me alweer op hoe de meeste posters hier er eingelijk niks van snappen en alles enkel vanuit hun (bruine) middle class point-of-view bekijken...

Hell, ik ben hier geboren en ge wilt niet weten hoeveel keren er een achterlijke bruine middle aged persoon naar mij komt en het volgende zegt:
Kheb wat aanpassingen gedaan.
Be the change you wish to see in the world enzo.

on a side note. Dit weekend wel een stukje onbewust racisme gezien. Ex collega (tunesier) heeft hier straat verder huis gekocht en dit weekend was het bij Tomski lentefeest. Hij heeft een zoontje die even oud is als tomski zijne jongste, zitten in zelfde klas en zijn goede vriendjes. Aangezien de mama van afrikaanse afkomst is heeft hij een weelderige bos krullen en kan hij zo uit een boekje weggelopen zijn.
De reeds beschonken vriendinnen vonden het totally done om eens te vragen aan mijn ex collega of ze eens aan het haar van zijn zoontje mochten voelen....
Ik ga zondag met de collega en zijn madam gaan wandelen en het speelt toch in mijn hoofd om namens de beschonken vriendinnen mijn verontschuldigingen aan te bieden.

Laatst bewerkt:
Kheb wat aanpassingen gedaan.
Be the change you wish to see in the world enzo.
Uit héél mijn verhaal is dat wat jij eruit haalt? 😂 😂 😂 .

Talk about triggered point spotted. Het woordje WHITE is serieus wat u heeft getriggerd? Good God. Ik heb nog geen kwartier geleden met een maat gelachen (een Belg btw als dat relevant is?) over het feit dat mensen daarover 'boos' zouden zijn i.p.v. mijn verhaal.

Ik denk dat ge beter had kunnen zwijgen i.p.v. zo'n debiele reactie. Toch merci om te reageren!

Als jij in Marokko bent geboren ja, als je hier 4e generatie bent bwah.. niet je ouders en niet je grootouders zijn er geboren hè.
Dat is toch zoals die Amerikanen die lopen te koketteren met hun herkomst, terwijl ze zelf zo Amerikaans zijn als de pest: "yeah, I'm a quarter Italian, Half Irish and one eight Dutch and Swedish... No, I've never left the state of Ohio myself".

Uit héél mijn verhaal is dat wat jij eruit haalt? 😂 😂 😂 .

Talk about triggered point spotted. Het woordje WHITE is serieus wat u heeft getriggerd? Good God. Ik heb nog geen kwartier geleden met een maat gelachen (een Belg btw als dat relevant is?) over het feit dat mensen daarover 'boos' zouden zijn i.p.v. mijn verhaal.

Ik denk dat ge beter had kunnen zwijgen i.p.v. zo'n debiele reactie. Toch merci om te reageren!
Als er iemand racistische praat verkoopt dan mag dat gezegd zijn.

Zucht. Neen. Zo werkt het (helaas) niet :) Het valt me alweer op hoe de meeste posters hier er eingelijk niks van snappen en alles enkel vanuit hun (white) middle class point-of-view bekijken...

Verhaaltjes tijd!

Vader, 59, Marokkaans en naar hier verhuisd sinds 1985. Het eerste wat hij heeft gedaan is Nederlands leren. Inmiddels verstaat hij het perfect en spreekt het best goed (maakt soms van die classic de/het fouten, maar goed, who cares). Daarna zijn master gehaald en werkt al sinds hij hier is als laborant in de (petro) chemie.

Moeder: Marokkaanse achtergrond, in België geboren en klapt waarschijnlijk beter Nederlands of Antwerps dan de meesten hier. :)

Mijn vader heeft zelf 0.0% problemen mee als je hem corrigeert, moest hij een taalfoutje maken. Bijleren never hurt anyone! Maar hij zegt zelf dat het precies nooit heeft uitgemaakt voor 'De Belgen' dat hij Nederlands kan en snapt? Hoeveel keren er mensen op een denigrerende toon zijn taal corrigeren. Hoeveel keren ze hem niet uitnodigen op personeelsfeestjes want 'hij snapt ons toch niet'. En deze soort anekdotes worden gewoon doorverteld aan anderen en denken zelf uiteindelijk: Well fuck it, als het toch niet uitmaakt, the hell with it.

Ik moet altijd enorm lachen (en cringen) wanneer er hier gesproken wordt over immigranten en de 'Vlaamse Cultuur'. Welke Vlaamse cultuur zou Abdel moeten kennen? Frietjes met stoofvleessaus? Chocolade? Wielrennen? My God.

Hell, ik ben hier geboren en ge wilt niet weten hoeveel keren er een achterlijke white middle aged persoon naar mij komt en het volgende zegt:

Ok Jeannine die in boeregat Erpe-Mere woont en waarschijnlijk nooit een andere kleureke heeft gezien. T'is al goed :)

Echt sommige posters zijn giga delusional en bekijken alles vanuit hun perspectief.

Ik voel mij niet per se Marokkaans (ik versta het en spreek het perfect) maar ik voel mij ook geen Belg? Zelf ben ik Westers opgevoed maar that's it... Wat is da toch met mensen hun obsessie om elkaar in hokjes te duwen: Belg, Turk, Marokkaans. Who gives a fuck. Ja, er zijn bad apples, maar ik ken genoeg Belgen die dat ook zijn? Wat wij thuis altijd zeiden was: Belgen komen al amper samen overeen (Vlaming VS Walen), laat staan met anderen. Misschien kort door de bocht, maar in a way snapte ik dit wel.

Merci voor uw ervaringen te delen, dat komt overeen met wat ik van vrienden heb gehoord. Je mag nog zo goed het Nederlands machtig zijn, als uw huidskleur, geloof of zelfs uw tongval afwijkt van de standaard, dan zullen sommige mensen u altijd als een buitenstaander blijven beschouwen.

Merci voor uw ervaringen te delen, dat komt overeen met wat ik van vrienden heb gehoord. Je mag nog zo goed het Nederlands machtig zijn, als uw huidskleur, geloof of zelfs uw tongval afwijkt van de standaard, dan zullen sommige mensen u altijd als een buitenstaander blijven beschouwen.
Das al wat ik probeerde te delen. Een ervaring. Maar blijkbaar mag ik "white" niet zeggen, want dat is... ractistisch? Ik denk dat mensen nog nooit echte racisme hebben ervaren.

Waar zijn alle BG'ers die moord en brand roepen (we weten allemaal wie) wanneer de bekende R woord wordt gedropped?

Racistische... praat...?
Ja...
ge wilt niet weten hoeveel keren er een achterlijke bruine middle aged persoon naar mij komt en het volgende zegt: 'insert random vooroordeel'
Een wederzijds respect zonder vooroordelen zou ons al een heel pakje verderhelpen. Just saying.

Ja...
ge wilt niet weten hoeveel keren er een achterlijke bruine middle aged persoon naar mij komt en het volgende zegt: 'insert random vooroordeel'
En nu reageren op mijn verhaal ipv uw WHITE (Ohno! ik zei WHITE) fragility te verdedigen :)

Das al wat ik probeerde te delen. Een ervaring. Maar blijkbaar mag ik "white" niet zeggen, want dat is... ractistisch? Ik denk dat mensen nog nooit echte racisme hebben ervaren.

Waar zijn alle BG'ers die moord en brand roepen (we weten allemaal wie) wanneer de bekende R woord wordt gedropped?
Wat wil je nu eigenlijk bereiken met het toontje dat je hier aanslaat? Begrip? Medelijden? Stop eens met u te identificeren met uw kleur en leef uw leven?

1/3e van de inwoners van België is momenteel van buitenlandse afkomst of buitenlander. Lijkt me dan niet meer dan normaal dat je ergens probeert een gemeenschappelijke bodem (taal/cultuur) te vinden waarbij we vreedzaam en in geluk kunnen samenleven, en waarbij de maatschappij erop vooruit gaat.
Ik zou het erger vinden moest het omgekeerde uit de bevraging blijken.

Heel wat van mijn vrienden en collega's zijn mensen van buitenlandse afkomst, en die vragen zich af waarom wij zo tolerant zijn voor buitenlanders, waarom we zo snel overschakelen naar het Engels, waar ze blij dat ze hier zoveel jobopportuniteiten zijn en de leefkosten nog best meevallen. Rancune t.o.v. Belgen hebben die helemaal niet. Ze vinden dat we heel wat trotser moeten zijn op ons land.

Jij hebt het over Zweden, Denen, Nederlanders, Finnen, Portugezen, Fransen enzovoort. Er zijn vrij veel zaken waarin die landen progressiever en toleranter zijn dan wij. Dus ik begrijp niet goed waarom je die landen aanhaalt, buiten misschien Frankrijk, maar dat zij chauvinistisch zijn is een cliché. Beetje vreemd dat je dan niet Italië of Griekenland ofzo aanhaalt (of nog erger USA).
Ik heb toch geschreven waarom? Omdat dat de mensen zijn die ik persoonlijk ken.

Wat wil je nu eigenlijk bereiken met het toontje dat je hier aanslaat? Begrip? Medelijden? Stop eens met u te identificeren met uw kleur en leef uw leven?
Ik denk dat @Smodge niets liever zou willen maar het is nogal moeilijk om dat te doen als andere mensen u blijven behandelen op basis van uw huidskleur.

Het gaat hier over integratie en aan welke voorwaarden mensen moeten voldoen om Belg te zijn. Dan is het toch relevant om de ervaringen te horen van iemand die geboren en getogen Belg is, voldoet aan alle vereisten die in dit topic opgelijst worden maar desondanks toch behandeld wordt alsof hij géén Belg is.

Blijkbaar is er toch nog een significant deel van de populatie waarvoor Belg zijn verder reikt dan de taal te kennen, respect te hebben voor onze normen en waarden en geboren te zijn in België.

En ik snap ook echt niet waarom mensen hier weer meteen op hun paard klimmen wanneer iemand zijn negatieve ervaringen m.b.t. dit onderwerp deelt. Beetje empathisch vermogen is teveel gevraagd?

Geld dat niet in de meeste landen ?
Je mag nog zo goed Italiaans praten , je blijft een buitenstaander , je mag nog zo goed Marokkaans praten , je zal altijd die bleekscheet blijven . ?

Geld dat niet in de meeste landen ?
Je mag nog zo goed Italiaans praten , je blijft een buitenstaander , je mag nog zo goed Marokkaans praten , je zal altijd die bleekscheet blijven . ?
Ja, en dat is toch doodjammer? We eisen van immigranten dat ze zich perfect integreren (de taal leren, de wetten respecteren en het staatsburgerschap dragen) om zich Belg te mogen noemen. Maar zelfs dat is niet voldoende om erbij te horen. Voor veel mensen is er blijkbaar nog altijd een extra component die Belgen van niet-Belgen onderscheidt. En mensen zoals @Smodge ervaren dat ook. En hij is niet eens een immigrant.

Laatst bewerkt:

Verhaaltjes tijd!

Dat ligt denk ik meer aan het feit dat je ouders moslim (of toch van die afkomst) zijn.
Mijn ouders zijn geboren en getogen in Colombia, maar hebben dat soort situaties nooit meegemaakt. Bon, mijn ouders zijn heel licht, altijd al heel westers geweest, niet religieus en waren heel snel weg met het Frans (en iets later ook Nederlands), dus je kan dat niet echt vergelijken.
De enige 'discriminatie' die ik al heb meegemaakt is ofwel zo'n soort van raciaal fetisjisme vanwege het Latino zijn, ofwel ouwe mensen die schrikken dat mijn naam blijkbaar heel vreemd is terwijl ik er meer Scandinavisch uitzie dan de gemiddelde "rasechte" Belg.
Naar mijn ervaring, en hoe ik er over denk is de gemiddelde (jongere) native Belg niet echt/amper racistisch, maar wel tamelijk islamofoob...
De mensen gooien al die termen op een hoop, maar zo'n zaken leven gescheiden levens. Je kan perfect toch een wereldse burger zijn, maar walgen van moslims, hoofddoekjes en islam tout court. En evengoed andersom.

Enfin, wat een doelloze "peiling" tho. Het enige wat je bereikt is een grote groep mensen weer (in veel gevallen) onterecht weg te zetten als racisten.
De taal/talen spreken, wat van de cultuur 'hebben', etc. is in mijn ogen ook een 'noodzaak' om echt Belg Belg te zijn. Een goede vriendin is Italiaans wiens ouders hier al 30+ jaar wonen maar nog geen simpele uitleg in het Nederlands of Frans kunnen doen. Tja, zo roep je het natuurlijk zelf over jezelf af...

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan