Battle Royale: the 1960's - Round 1 [TIE BREAK]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bob Dylan - Don't Think Twice, It's Alright - 11
Little Willie John - My Love Is - 16

Sam Cooke en Bob Dylan die meteen sneuvelen. Dit wordt een wilde rit.

Miles Davis - In A Silent Way / It's About That Time - 0
Tim Buckley - Pleasant Street - 1

Ik ben die kerel die ooit door Kind of Blue van Miles Davis in slaap is gevallen. En ja dit is voor mij even saai. Dat nummer gaat voor mij nergens naartoe en is net te abstract voor mij. Na 10 minuten had ik het al wel gehoord en dan is er nog een helft te gaan. Jazz ligt mij gewoon niet.

Dan vind ik Buckley zijn nummer beter. Goeie gitaar, goeie stem. Het nummer heeft mij mee en ik heb ook het gevoel dat het ergens over gaat al moet ik wel eens opzoeken wat.

Miles Davis - In A Silent Way / It's About That Time - 1

Schaamteloze stem voor de eigen nominatie, maar fair enough dat dit niet voor iedereen is weggelegd. Fusion Miles is inderdaad abstracter en meer bizar dan de Miles van Kind of Blue. Edoch, In A Silent Way vind ik gewoon een schitterende late night plaat. Wat een klasbakken ook die in deze sessies meespelen : Herbie, Chick Corea, Tony Williams, Wayne Shorter.. Dit is ground zero voor het gehele fusion jazz gebeuren. Krijgt een serieus staartje in de '70s.

Niets tegen Pleasant Street trouwens. Erg goed nummer van vader Buckley!

Miles Davis - In A Silent Way / It's About That Time - 2

Die plaat stond hier gisterenavond nog op!
Straks eens wat meer beluisteren van Tim Buckley want dat klinkt ook zeer goed.

Miles Davis - In A Silent Way / It's About That Time - 3

In A Silent Way is een ongelofelijk album, top 3 van Miles voor mij. Alleen zou je dat eigenlijk in z’n geheel moeten horen! Voor mij is dit ook een soort voorloper van/hybride met ambient muziek, met alle ruimte tussen de muziek die even belangrijk is. Tijd om mijn zwarte turtleneck en donkerpaars getinte zonnebril weer op te zetten.

Van Tim Buckley ken ik enkel Starsailor een beetje, met daarop Song To The Siren (wat ik eerlijk gezegd beter vind in andere versies). Dit nummer kan het niet afleggen tegen In A Silent Way maar geeft mij ook wel zin om wat meer muziek van Buckley te checken.

Miles Davis - In A Silent Way / It's About That Time - 4

Ook ik vind In A Silent Way een geniaal album en ik ben echt niet de grootste fan van jazz. Dit is ook geen pure jazz meer natuurlijk maar alles is mooi in evenwicht. Het klinkt ook meer gefocust als op opvolger Bitches Brew. Heerlijk dit.

Pleasant Street is niet zo'n slecht nummer. Maar ben precies niet zo'n fan van Buckley's stemgeluid.

Miles Davis - In A Silent Way / It's About That Time - 5
Tim Buckley - Pleasant Street - 3

Er is betere jazz dan dit nummer van Miles; ben niet elke dag in de mood voor troubadours zoals Dhr Buckley maar vandaag wint die wel de race.

Miles Davis - In A Silent Way / It's About That Time - 6

De jongere shiftyke zou vooral gedacht hebben dat de sixties over "classic rock" zou gaan maar de oude, wijze, elitaire en snobistische shiftyke vindt dat het meer over jazz zou moeten gaan. :unsure:

Miles Davis - In A Silent Way / It's About That Time - 7

Ja hallo, ik had ze al eens geluisterd allebei en toen kwam die Miles Davis totaal niet binnen, dat kabbelde wat voort. En Tim Buckley had mij wel direct mee, topnummer.
Dezeochtend beluister ik ze nog eens en het kwartje valt bij In a Silent Way/It's about time. Wat een heerlijk meeslepende trip. Vooral ook omdat ik na 10 minuten eens kijk naar de speelduur en echt blij was dat er nog 10 minuten kwamen (iets wat ik ook heb bij mijn Walk on by van Isaac Hayes, mijn eerste nominatie, maar dan eerder na een zestal minuten).

Maar Tim Buckley ga ik toch ook wat meer van opzoeken. Had al wel een vermoeden dat die gerelateerd was aan Jeff, maar blij dat hier ook bevestigd gezien te hebben.

Miles Davis - In A Silent Way / It's About That Time - 8

Beetje een nobrainer voor mij en dat wil wat zeggen over dit nummer (en album) van Miles want de concurrentie met Buckley is niet min. Heerlijk kabbelend nummer, ik word meteen getransporteerd naar een bruine kroeg in de 60s.

Miles Davis - In A Silent Way / It's About That Time - 8
Tim Buckley - Pleasant Street - 4

Mijn appreciatie in jazz over het algemeen is nogal toegenomen dankzij de psychedelic, maar ook fusion & jazzy band Kraan. Daar ben ik een tijd na mijn AOTW van vorig jaar zelfs nog grotere fan van geworden uiteindelijk en de kans dat ik hen ga nomineren voor de toekomstige seventies battle is dan ook erg groot. Toch is deze Miles Davis nog wel iets anders om te beluisteren. Eerst deed dit nummer mij dan ook niet zoveel en ik zag ook de tijdsduur, maar ik liet het draaien op de achtergrond. Vanaf het stuk ergens rond de 15de minuut begon ik het toch te appreciëren, maar...! Dan veranderde de muziek ineens en kwam Tim Buckley. (Toch wel leuk, die playlist.)
Eigenlijk kende ik er niets van, buiten de naam. De stem is nu niet de volle 100% mijn ding, maar het nummer klinkt wel erg goed; ik ben er muzikaal echt fan van. Ik hoor dat warme en tegelijk rauwe geluid dat ik zo apprecieer, met ook een orgeltje op de achtergrond volgens mij?
Voor mij klinkt dit al als een early seventies nummer (mijn favoriete periode uit dat decennium) en volgens mij was hij zijn tijd ook vooruit, want ik zie dat dit uit 1967 komt. Ik had dit niet verwacht en wie weet is dit wel een blijver. Klinkt al zijn muziek zo?
Jammer om te zien dat het er waarschijnlijk al meteen gaat uit liggen...

Miles Davis - In A Silent Way / It's About That Time - 9
Tim Buckley - Pleasant Street - 5

Geen twijfel mogelijk voor deze battle Miles anytime, anyday.
Maar ik kan begrijpen dat dit moeilijker verteerbaar is voor de niet jazzheads.

Begin van de fusion periode van de pionier Miles. Absolute killer line-up zoals hierboven al vermeld.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan