Bonnie Tyler - Total Eclipse Of The Heart - 3
Talk Talk - I Believe In You - 1
Oei, als ik de eerste stemmen zie, had ik precies beter iets genomineerd van The Colour Of Spring of It's My Life. (zeker eens opzetten voor zij die Talk Talk niet kennen. Compleet andere muziek)
Spirit of Eden was eigenlijk commerciële zelfmoord, werkt misschien beter als plaat in zijn geheel, je luistert het best in alle rust en stilte via headphones en I Believe In You heeft misschien ook gewoon enkele luisterbeurten nodig om door te dringen.
Nummer toch nog maar eens opzetten dan. En dan besef ik opnieuw: fuck it, dit moest mijn nominatie zijn. Dit is muziek die ik voel. Voor iemand die vaak als apathisch bestempeld wordt, is dat wel een prestatie, en ook erg waardevol.
Die subtiele en minimalistische opbouw, die stem en dan dat orgeltje en koor dat mij kippenvel geeft. Elke.Keer.Opnieuw.
Ik ben eigenlijk nog steeds niet goed van de emotionele ervaring die dit nummer is (en dat album is in zijn geheel). Zeker als je weet dat Mark Hollis dit nummer schreef voor voor zijn overleden drugsverslaafde broer. "Hear it in my spirit/ I’ve seen heroin for myself."
Als ik één iemand die dit nummer niet kent dezelfde ervaring kan geven vandaag, dan ben ik tevreden. En anders zet ik om middernacht dit nummer opnieuw op zodat ik gemakkelijker een potje kan wenen.
Maar ook veel liefde voor Bonnie uiteraard. Geniaal powernummer. En verrassend gelaagd ook eigenlijk qua opbouw.