Battle Royale: the 1980's - Round 1 - T-T-T-TIE BREAK! (p56)

Bonnie Tyler - Total Eclipse Of The Heart - 1
Talk Talk - I believe in you - 0

Talk, Talk kende ik niet, het nummer I believe in you dus ook niet. De moeite genomen om wat achtergrondinfo op te zoeken alvorens de luisterbeurt te starten en op basis van die info was ik best enthousiast. Een nummer met inhoud van een album dat door muziekkenners geprezen wordt. Dit kon moeilijk fout gaan dacht ik... Kleine inschattingsfout. Het nummer begint met cymbaalgetik, dat quasi zonder enige variatie, 6 minuten blijft doorgaan en bij mij alle aandacht van de rest weghoudt. Ook de zang doet het niet echt bij mij. Daarenboven las ik tevens dat de band boos was dat Parlophone een singleversie van drie minuten gemaakt had van dit nummer wat mij enkel maar meer bevestigde dat ik niks met deze artiest heb. Bonnie Tyler dan maar.

Bonnie Tyler - Total Eclipse Of The Heart - 2
Talk Talk - I believe in you - 0

Heel dramatisch versus heel laidback. De ene dag ben je meer voor het ene dan meer voor het andere maar die veel te eentonige drums deden het voor mij ook niet echt. Dan liever Bonny Tyler

Bonnie Tyler - Total Eclipse Of The Heart - 3
Talk Talk - I Believe In You - 1

Oei, als ik de eerste stemmen zie, had ik precies beter iets genomineerd van The Colour Of Spring of It's My Life. (zeker eens opzetten voor zij die Talk Talk niet kennen. Compleet andere muziek)

Spirit of Eden was eigenlijk commerciële zelfmoord, werkt misschien beter als plaat in zijn geheel, je luistert het best in alle rust en stilte via headphones en I Believe In You heeft misschien ook gewoon enkele luisterbeurten nodig om door te dringen.

Nummer toch nog maar eens opzetten dan. En dan besef ik opnieuw: fuck it, dit moest mijn nominatie zijn. Dit is muziek die ik voel. Voor iemand die vaak als apathisch bestempeld wordt, is dat wel een prestatie, en ook erg waardevol.
Die subtiele en minimalistische opbouw, die stem en dan dat orgeltje en koor dat mij kippenvel geeft. Elke.Keer.Opnieuw.
Ik ben eigenlijk nog steeds niet goed van de emotionele ervaring die dit nummer is (en dat album is in zijn geheel). Zeker als je weet dat Mark Hollis dit nummer schreef voor voor zijn overleden drugsverslaafde broer. "Hear it in my spirit/ I’ve seen heroin for myself."

Als ik één iemand die dit nummer niet kent dezelfde ervaring kan geven vandaag, dan ben ik tevreden. En anders zet ik om middernacht dit nummer opnieuw op zodat ik gemakkelijker een potje kan wenen.

Maar ook veel liefde voor Bonnie uiteraard. Geniaal powernummer. En verrassend gelaagd ook eigenlijk qua opbouw.

Bonnie Tyler - Total Eclipse Of The Heart - 4
Talk Talk - I Believe In You - 2

Bonnie is peak 80s, maar Talk Talk blijft echt van zo'n onwaarschijnlijke schoonheid. Tijdloos meesterwerk.

Ik denk dat ge voor het Talk Talk nummer toch al iet of wat een fan van de groep moet zijn. Het is me iets te ingetogen om het op te nemen tegen een meekweler als TEOTH

Bonnie Tyler - Total Eclipse Of The Heart - 5
Talk Talk - I Believe In You - 4

Bonnie Tyler - Total Eclipse Of The Heart - 6
Talk Talk - I Believe In You - 5

Ik kan TEOTH echt niet af.
The Colour of Spring heb ik hier ergens liggen, dus een duidelijke voorkeur voor veel van Talk Talk.

Bonnie Tyler - Total Eclipse Of The Heart - 7
Talk Talk - I Believe In You - 5
Ook geen fan van TEOTH hier, maar dat ander is een slaapliedje.

Talk Talk - I Believe In You - 6

Dit is weer niet simpel. Ik ben iemand die het grootste deel van de tijd albums beluistert en een heel grote fan is van Spirit of Eden en Laughing Stock van Talk Talk. Op voorhand leek dit dus een makkelijke keuze te zijn omdat ik I Believe In You uiteraard een zeer mooi openbloeiend nummer vind en het vooral in de context van het hele album ken. In deze wedstrijd is het echter zaak om de nummers op zichzelf staand te beoordelen.

Total Eclipse Of The Heart heeft misschien een beetje te lijden onder de immense populariteit. Na wikipedia te raadplegen leerde ik bijvoorbeeld dat dit het nummer is dat het meest gezongen wordt onder de douche. Daardoor heeft dit iets vanzelfsprekends - je zou het kwaadwillig afgezaagd kunnen noemen - en bovendien is dit een nummer van de Grote Gebaren, iets waar ik normaal niet zo voor te vinden ben. Nu ik het nog eens aandachtig beluisterd heb... Toch wel een straf nummer, een van de beste ballads die er zijn. Het melodramatische past ook gewoon. Bovendien heb ik via wikipedia geleerd dat het door deze absolute badass geschreven is.

Szerzok_steinman.jpg

Moeilijke keuze dus! Uiteindelijk heb ik toch de context niet naast me kunnen neerleggen maar gedacht aan al die keren dat ik Spirit of Eden 's avonds laat beluisterd heb. Als TEOTH het haalt, krijgt het misschien mijn stem in de volgende ronde.

Talk Talk - I Believe In You - 7

Is this even a question ? Onuitstaanbare kweelhit mag linea recta de vuilbak in.

Talk Talk - I Believe In You - 9

Total Eclipse of the heart mag wat mij betreft worden geclassificeerd als een misdaad tegen de mensheid.

Terug
Bovenaan