Battle Royale: the 1980's - Round 1 - T-T-T-TIE BREAK! (p56)

Bonnie Tyler - Total Eclipse Of The Heart - 9
Talk Talk - I Believe In You - 9

Dit is helaas de zesde clash die me weinig doet. Niettemin een stem voor Bonnie omdat ik de post-chorus tekst geweldig kan smaken.
Once upon a time, I was falling in love
But now I'm only falling apart
There's nothing I can do
A total eclipse of the heart
Once upon a time, there was light in my life
But now there's only love in the dark
Nothing I can say
A total eclipse of the heart

Luister Luister, ik ga komende week eens een album van Talk Talk een kans geven - voor mij een totaal ongekende band.

Bonnie Tyler - Total Eclipse Of The Heart - 11
Talk Talk - I Believe In You - 10

Ik snap waarom waarom I Believe In You mensen aanspreekt en aan kan grijpen. Maar mij doet het weinig tot niks.

Mijn review van 28 Years Later: The Bone Temple

Ik weet dat je grote liefhebber van de battles bent Jules maar je mag gerust ook dingen posten in andere topics hoor :biglaugh:

Bonnie Tyler - Total Eclipse Of The Heart - 13
Talk Talk - I Believe In You - 11

Talk Talk - I Believe In You - 12

Pff wat een keuze. De balls to the walls fun en power van Bonnie Tyler of de subtiele sublieme schoonheid van Talk Talk? Emoties die turned up to 11 door die klok van een stem van climax naar climax gebracht worden of emoties die veel zachter gebracht worden en die je zelf moet gaan zoeken?

I believe In You is een moeilijke voor dit format. Het is een nummer dat beter werkt binnen het album, en dat aandachtig luisteren vraagt. Heeft me indertijd wel wat moeite gekost om Talk Talk in het algemeen te leren apprecieren.

Bonnie voel ik dan weer zonder problemen met heel mijn hart. Al heeft het ook wel wat levenswijsheid gekost om aan mezelf te durven toegeven dat ik dit soort straightforward cheesy muziek oprecht graag hoor.

Toch Talk Talk in de hoop dat het bij sommigen misschien ook gaat groeien.

Talk Talk - I Believe In You - 13

Total Eclipse of the Heart is een absolute knaller van een schijf, love it so much. Moest de topic van dit toernooi geweest zijn "wat is het meest eighties" ipv "wat is het beste nummer uit de eighties" dan had niemand hier op een ander nummer in dit toernooit kunnen stemmen, laat staan deze van Talk Talk... Maar Spirit of Eden en Laughing Stock zijn gewoon twee van de mooiste en meest magische albums die er bestaan.

Bonnie voel ik dan weer zonder problemen met heel mijn hart. Al heeft het ook wel wat levenswijsheid gekost om aan mezelf te durven toegeven dat ik dit soort straightforward cheesy muziek oprecht graag hoor.
Ik heb me er nooit voor geschaamd! No sir. Zelfs niet als zestienjarige die luidop meezong met koptelefoon op waar andere schoolgaande jeugd mij kon horen...

Bonnie Tyler's nummer is voor mij het nummer van de eerste slow. Of dat écht zo was laat ik in het midden, maar op de eerste fuiven waar ik als prille puber op aanwezig was werd het althans gedraaid. Dat slows op échte fuiven eigenlijk al lang geen ding meer waren ... dat besefte ik pas een beetje later. Maar op een schoolfuif en op die van de lokale jeugdbeweging was dat dus nog wel het geval. Dan ging je schoorvoetend de hand vragen van het meisje dat je wel zag zitten en glunderde je toen je met haar kon dansen op dat cheesy eightiesnummer. Die nostalgie gaat recht naar het hart. Want jong ga ik dus nooit meer worden, ik ga er alleen maar ouder op worden. Dat maakt dat ik die jeugdige herinneringen eens zo hard koester. Die eerste slow.

Er zijn nog heel wat van die nummers uit die periode. Maar het is zo cheesy dat het gewoon goed is.

En ja, ik kan ook lamenteren over het feit dat onze generatie nooit écht heeft leren dansen en dat dat niet bepaald verbeterd is met de generaties die na ons zijn gekomen. Zeg eens eerlijk, we doen maar wat hé. Als ik mijn ouders, kranige zestigers die stilaan richting de zeventig gaan, zie dansen op My first, my last, my everything Barry White met iet of wat stijl omdat ze dat zo nu eenmaal gewoon waren uit de tijd dat zij jong waren en er nog écht werd gedanst, kan ik dat wel benijden.

Talk Talk - I Believe In You - 14

Sorry Bonnie. Heel moeilijk omdat 'I Believe In You' nog beter pakt in het geheel van de plaat. Daarom toch een paar keer los van het album geluisterd maar het blijft staan als een huis. Close one, Total Eclipse zou veel nummers in deze BR los naar huis spelen voor mij.

Als het op de slows aankomt, komt voor mij de Queen of slows er later in deze BR nog aan, met Whitney Houston.

Ik mis hier eigenlijk ook nog een Cyndi Lauper in deze battle. Girls Wanna Have Fun of Time after Time vind ik toch stukken leuker dan deze Total Eclipse Of The Heart (dat wel een ijzersterk refrein heeft).

Bonnie Tyler - Total Eclipse Of The Heart - 14
Talk Talk - I Believe In You - 14

Bonnie's nummer eens herontdekt op een random bloc party in het Brusselse tussen een man of 100 waar letterlijk iedereen luidkeels oprecht mee aan het kelen was. Kiekevel.

Niet veel later ook nog Nickelback.. om maar te zeggen het was een avond van vele verrassingen.

Talk Talk is zoals Sonic Youth muziek waar ik gewoon te gesloten voor sta. Of bekrompen voor ben. Maar gesloten klinkt cooler. Geweldige tekst wel "I buy prejudice for my health".

Als het hier op eindigt: sorry @Jules 'ezechiel 25:17' Winnfield

Als het op de slows aankomt, komt voor mij de Queen of slows er later in deze BR nog aan, met Whitney Houston.

Ik mis hier eigenlijk ook nog een Cyndi Lauper in deze battle. Girls Wanna Have Fun of Time after Time vind ik toch stukken leuker dan deze Total Eclipse Of The Heart (dat wel een ijzersterk refrein heeft).
Girls is inderdaad geweldig. Time After Time minder voeling mee.

Geen idee wat er met de vorige clash nu verder nog moet gebeuren bij de eerste draw , in afwachting daarvan alvast ff stemmen op de battle van vandaag (met excuses als dat gezien de omstandigheden te voorbarig was).

Blondie - Rapture - 0
Cock Sparrer - Watch Your Back - 1

In tegenstelling tot andere pop iconen uit de jaren '80 die hier al de revue passeerden (of nog zullen passeren) heb ik wel altijd een zwak gehad voor Blondie. Alleen heeft Blondie veel betere nummers dan Rapture imo. Hoe iconisch en revolutionair het in 80 of 81 ook geweest moet zijn om een popicoon te horen "rappen", ik krijg er toch een groot Will Tura "Moa Ven toh" vibe van en dat is ergens toch wel jammer voor een artieste als Blondie.
Cock Sparrer is en blijft een van mijn favoriete bands allertijden, zowel op plaat als live. Het nummer Watch Your Back is zeker niet hun bekendste nummer of het nummer met het hoogste meekweel gehalte (voor de geinteresseerden verwijs ik in dit geval graag door naar nummers als "England Belongs to me" en "Get a Rope"), maar het is wel een nummer dat anno 2026, en zeker in vergelijking met 80's pop, nog redelijk fris/tijdloos klinkt en waarvan de boodschap nog steeds actueel is binnen een sterk gepolariseerde maatschappij. 2 minuten 20 oerdegelijke oi/streetpunk van een band die buiten het punkwereldje nooit de erkenning heeft gekregen die ze verdienden, vandaar dat ik ze hier nomineerde.

Terug
Bovenaan