Ik heb niets tegen fusies wanneer ze logisch zijn, mijn gemeente gaat fuseren: en ik heb daar géén probleem mee, want ik vin die fusie op zich logisch, mocht voor mijn part nog een andere buurgemeente bij... maar ik zou géén deel uitwillen maken van Groot-Tongeren waar alles op maat van één kernstad beslist wordt, waar mijn stad weinig affiniteit mee heeft.
Ik woon plots wel in een regio waar het demografisch overwicht in een compleet andere kern zit, en dat gaat wél gevolgen hebben qua verdeling van middelen, etc.
Pre de fusies van 1977 was het dorp waar ik opgroeide ook een aparte gemeente, ik snap heel goed dat ze dat hebben laten opgaan in een groter geheel, want een burgemeester voor een 700-tal mensen is idd absurd.
Maar je mag nog een beetje respect hebben voor welke lokale gemeenten bij elkaar passen en niet gewoon tegen wil en dank alles op arrondissementsniveau alles samenvoegen, een niveau dat vooral "betekenis" heeft op kaartjes voor rechtbanken en verkiezingen (voordat er dan nog provinciale kieskringen kwamen), maar niets meer. Dan nog liever één Limburg als "grootstad".
Of als we dan toch bestaande "lijntjes" moeten gaan gebruiken: waarom niet politiezones of hulpverleningszones? In géén één van die zit mijn stad bij Tongeren...