Begroting in het regeerakkoord: supernota

Nogal een zwak argument: je blijft in je huis wonen.

De fusie hier tussen Borgloon en Tongeren is geregeld tussen 2 mensen: Dewael en Awouters. Met toevallig dezelfde partijkaart. Die 2 hebben even handjeklap gedaan en het was geregeld. De burger? Daar wordt mee gelachen. Ze hebben in Tongeren een mini referendum gedaan met het gekende resultaat.

In Borgloon durven ze niet omdat het resultaat nog veel slechter zou zijn. Borgloon en Tongeren hebben ook helemaal niks met elkaar, dat zijn 2 compleet verschillende soorten steden.

Wat veel logischer was geweest, is een fusie tussen Borgloon, Heers, Wellen en eventueel Kortessem daar nog bij. Dat zijn steden/ gemeentes van hetzelfde type. Maar de burgemeesters daar hadden helaas niet dezelfde kleur.
Men zou die fusies dan ook rationeel moeten doorvoeren, bekeken door een hoger niveau. En dan best door ambtenaren en niet door politici maar dat zal weinig realistisch zijn.

Men zou die fusies dan ook rationeel moeten doorvoeren, bekeken door een hoger niveau. En dan best door ambtenaren en niet door politici maar dat zal weinig realistisch zijn.

Fusies laten beslissen door een hoger niveau is al een politieke keuze. Geloof in een soort neutrale technocratische ambtenarij is een politieke keuze.

Op welk niveau je bevoegdheden legt, welke financiële middelen ze recht op hebben, hoe je lokale democratie inricht, allemaal uiterst politieke keuzes.

Efficiëntie argumenten worden vooral gebruikt om mensen af te leiden van dat simpel feit.

Fusies laten beslissen door een hoger niveau is al een politieke keuze. Geloof in een soort neutrale technocratische ambtenarij is een politieke keuze.

Op welk niveau je bevoegdheden legt, welke financiële middelen ze recht op hebben, hoe je lokale democratie inricht, allemaal uiterst politieke keuzes.

Efficiëntie argumenten worden vooral gebruikt om mensen af te leiden van dat simpel feit.
Gezien ons staatsbeslag lijkt het mij opportuun dat men wel eens nadenkt over efficiëntie.

Gemeentes hebben hun eigen begroting. Het lijkt mij niet helemaal eerlijk dat zij moeten opdraaien voor de slechte cijfers van het Vlaams Gewest.

De fusie hier tussen Borgloon en Tongeren is geregeld tussen 2 mensen: Dewael en Awouters. Met toevallig dezelfde partijkaart. Die 2 hebben even handjeklap gedaan en het was geregeld. De burger? Daar wordt mee gelachen. Ze hebben in Tongeren een mini referendum gedaan met het gekende resultaat.

In Borgloon durven ze niet omdat het resultaat nog veel slechter zou zijn. Borgloon en Tongeren hebben ook helemaal niks met elkaar, dat zijn 2 compleet verschillende soorten steden.

Wat veel logischer was geweest, is een fusie tussen Borgloon, Heers, Wellen en eventueel Kortessem daar nog bij. Dat zijn steden/ gemeentes van hetzelfde type. Maar de burgemeesters daar hadden helaas niet dezelfde kleur.
Een zwak argument, dat ligt eraan hoe je het bekijkt. Als uw standpunt tegen fusie is dat je niks met de hoofdgemeente heb en er u er niet thuis voelt, dat is wel een goed argument?

Hoe die fusies dan tot stand komen dat is een andere discussie.

Ik kan de omstandigheden niet van Borgloon en Tongeren en waarom deze niet compatibel zooien zijn. Maar leg het mij gerust uit.

Voor mij persoonlijk zou het logischer zijn als Alken, Wellen en Kortessem gewoon onder Hasselt vallen.

Borgloon overigens een stad noemen is toch ook om vraagtekens bij te zetten. Zeker omdat het nog sinds 1985 zo is en de parameters toch ook om vraagtekens bij te plaatsen zijn. Damme is ook zo een mooi voorbeeld.

Laatst bewerkt:
Dat is toch gewoon een naam? Je woont daarmee niet plots ergens anders. Ik kan met de beste wil van de wereld niet begrijpen hoe mensen daar gevoelens rond hebben, een naam krijgen van een ander onbelangrijk "dorp" op fietsafstand.

Je gaat altijd wel een of ander historisch argument kunnen vinden waarom een gemeente een gemeente is, of waarop in het dialect tussen 5 straten hier een klinker wat korter is dan iets verder. Ik stel me toch echt wel de vraag of we voor administratie en bestuur ons moeten baseren op iets dat laatst relevant was toen onze grootouders kinderen waren.

En zo lang mensen van dat soort zaken wakker liggen zal er altijd wel wel een lokaal politicus zijn postje kunnen verantwoorden lijkt me.

Geen idee, ik heb niets met Antwerpen. Haat voor Brussel lijkt me ook iets Antwerps dan, nochtans lijkt daar iedereen in Vlaanderen wel pro gemeentelijke fusies, zoals iemand hier al aanhaalde.

Lijkt me dat met grotere en kleinere gemeenten je net dezelfde argumenten gaat krijgen in elk dorp waarom zij klein moeten zijn want eigenheid enzo.

Ik heb niets tegen fusies wanneer ze logisch zijn, mijn gemeente gaat fuseren: en ik heb daar géén probleem mee, want ik vin die fusie op zich logisch, mocht voor mijn part nog een andere buurgemeente bij... maar ik zou géén deel uitwillen maken van Groot-Tongeren waar alles op maat van één kernstad beslist wordt, waar mijn stad weinig affiniteit mee heeft.
Ik woon plots wel in een regio waar het demografisch overwicht in een compleet andere kern zit, en dat gaat wél gevolgen hebben qua verdeling van middelen, etc.

Pre de fusies van 1977 was het dorp waar ik opgroeide ook een aparte gemeente, ik snap heel goed dat ze dat hebben laten opgaan in een groter geheel, want een burgemeester voor een 700-tal mensen is idd absurd.
Maar je mag nog een beetje respect hebben voor welke lokale gemeenten bij elkaar passen en niet gewoon tegen wil en dank alles op arrondissementsniveau alles samenvoegen, een niveau dat vooral "betekenis" heeft op kaartjes voor rechtbanken en verkiezingen (voordat er dan nog provinciale kieskringen kwamen), maar niets meer. Dan nog liever één Limburg als "grootstad".
Of als we dan toch bestaande "lijntjes" moeten gaan gebruiken: waarom niet politiezones of hulpverleningszones? In géén één van die zit mijn stad bij Tongeren...

Dit verwoordt het met een mooi praktijkvoorbeeld:
Borgloon en Tongeren samenvoegen... heb familie die in Borgloon werkt: écht niemand die zij kennen is voorstander van die fusie...
Het is zuiver een fusie op maat van partijkleur om wat schulden af te lossen nu het nog kan. Een soort van fiscale optimalisatie.

Gemeentes hebben hun eigen begroting. Het lijkt mij niet helemaal eerlijk dat zij moeten opdraaien voor de slechte cijfers van het Vlaams Gewest.
Ik geloof toch dat de man in de straat zijn belastingsdruk niet opsplitst naargelang het beleidsniveau.

Maar je mag nog een beetje respect hebben voor welke lokale gemeenten bij elkaar passen

En op welke manier past een gemeente dan bij elkaar? Welke parameters gebruik je daarvoor?
Want je wilt geen deel uitmaken van groot-Tongeren, en wat is de beweegreden daarvoor? Want op veel vlakken kan zo een fusie een meerwaarde betekenen voor beide partijen.

Ik kan de omstandigheden niet van Borgloon en Tongeren en waarom deze niet compatibel zooien zijn. Maar leg het mij gerust uit.

Voor mij persoonlijk zou het logischer zijn als Alken, Wellen en Kortessem gewoon onder Hasselt vallen.

Borgloon overigens een stad noemen is toch ook om vraagtekens bij te zetten. Zeker omdat het nog sinds 1985 zo is en de parameters toch ook om vraagtekens bij te plaatsen zijn. Damme is ook zo een mooi voorbeeld.
Ik vind Borgloon eerder een landelijke gemeente en dat is ook direct de hoofdreden waarom het niet bij Tongeren hoort. Die willen de sjieke centrumstad zijn alla Hasselt en hebben compleet andere prioriteiten.

Waarom je zegt dat Wellen bijvoorbeeld bij Hasselt moet passen is me een raadsel, ken je die situatie wel dan? Want die mensen denken daar hetzelfde over hasselt als wij hier over Tongeren.

Ik vind Borgloon eerder een landelijke gemeente en dat is ook direct de hoofdreden waarom het niet bij Tongeren hoort. Die willen de sjieke centrumstad zijn alla Hasselt en hebben compleet andere prioriteiten.

Waarom je zegt dat Wellen bijvoorbeeld bij Hasselt moet passen is me een raadsel, ken je die situatie wel dan? Want die mensen denken daar hetzelfde over hasselt als wij hier over Tongeren.

Borgloon is volgens de officiële statistieken wel een stad. Dat het landelijk is daar kan ik gerust inkomen, daarom dat het dus ook niet gerechtvaardigd is dat het een stad is en het beter zou opgaan onder de koepel van stad Tongeren.
Het is ook een beetje een raar argument dat Tongeren zich wilt profileren als sjieke centrumstad, is daar iets mis mee dan? Moet een stad net niet dat ambiëren?
En vooral wat zou er concreet voor u veranderen, die woont in een landelijk deel, als uw dorp onder het Tongerse bestuur zal vallen? Uw dorp gaat niet ineens dat sjieke van Tongeren overnemen.
Maar het vereenvoudigd wel heel veel zaken die nu op gemeentelijk niveau geregeld zijn, en waar een breder grondgebied beslaan logischer is.

Familie van mij woont in Wellen en hun visie op die zaak is toch anders. Zij zien hun landelijke woonplaats maar zien er geen graten in om morgen onder bestuur van Hasselt te vallen. Integendeel zelfs zij spreken vol lof over Hasselt.

Mja, dus wat, alles is een politieke keuze dus we moeten helemaal niet wakkerliggen van enige efficiëntie of budgetten, doe maar voort zoals we bezig waren? Dat lijkt me ook een politieke keuze.
Ik heb niets tegen fusies wanneer ze logisch zijn, mijn gemeente gaat fuseren: en ik heb daar géén probleem mee, want ik vin die fusie op zich logisch, mocht voor mijn part nog een andere buurgemeente bij... maar ik zou géén deel uitwillen maken van Groot-Tongeren waar alles op maat van één kernstad beslist wordt, waar mijn stad weinig affiniteit mee heeft.
Ik woon plots wel in een regio waar het demografisch overwicht in een compleet andere kern zit, en dat gaat wél gevolgen hebben qua verdeling van middelen, etc.

Pre de fusies van 1977 was het dorp waar ik opgroeide ook een aparte gemeente, ik snap heel goed dat ze dat hebben laten opgaan in een groter geheel, want een burgemeester voor een 700-tal mensen is idd absurd.
Maar je mag nog een beetje respect hebben voor welke lokale gemeenten bij elkaar passen en niet gewoon tegen wil en dank alles op arrondissementsniveau alles samenvoegen, een niveau dat vooral "betekenis" heeft op kaartjes voor rechtbanken en verkiezingen (voordat er dan nog provinciale kieskringen kwamen), maar niets meer. Dan nog liever één Limburg als "grootstad".
Of als we dan toch bestaande "lijntjes" moeten gaan gebruiken: waarom niet politiezones of hulpverleningszones? In géén één van die zit mijn stad bij Tongeren...
Kijk, ik ken weinig van Limburg, en ik zou sowieso niet moeten zeggen welke gemeentes wel of niet mogen fusies aangaan. Mijn punt is gewoon dat onder het mom van "eigenheid" alles gewoon blijft zoals het is, ook al is dat historisch gezien ook een momentopname, want mensen zijn altijd wat wantrouwig tegen verandering.

Ik heb ook totaal geen goed oog in de huidige vrijblijvende "fusiestrategie" waar het afhangt van eigen initiatief en dus eigenlijk opnieuw van de lokale politiek. Het is geen geheim dat ik geen fan ben van hoe lokale politiek in dit land geregeld is.

Blijkbaar zou de afschaffing van de ecocheques in de nota kunnen staan. Zou vervangen worden door hogere mc.
Benieuwd wat het nieuw maximum bedrag da zal worden. 10€ vermoedelijk?

Dat ze in 1 klap ook de maaltijdcheques afschaffen. Het nut daarvan zal ik toch nooit begrijpen. Daar zit een gigantisch administratieve kost achter.

Dat ze in 1 klap ook de maaltijdcheques afschaffen. Het nut daarvan zal ik toch nooit begrijpen. Daar zit een gigantisch administratieve kost achter.
Al die cheques zijn fiscale koterijen om geen brutoloon te moeten geven dat serieus wordt belast zeker. Ondertussen is heel die administratie ook al een sector op zich natuurlijk, dat afschaffen is voor die reden alleen waarschijnlijk al moeilijk.

Al die cheques zijn fiscale koterijen om geen brutoloon te moeten geven dat serieus wordt belast zeker. Ondertussen is heel die administratie ook al een sector op zich natuurlijk, dat afschaffen is voor die reden alleen waarschijnlijk al moeilijk.
Heb het even opgezocht voor Pluxee (voormalig sodexo)

Maar 219 werknemers voor misschien het grootste bedrijf.

prH6WL7.png

Hun visie: (Hoe weinig kan je zeggen met zoveel woorden :laugh: )

mlQxHTn.png

Mja, dus wat, alles is een politieke keuze dus we moeten helemaal niet wakkerliggen van enige efficiëntie of budgetten, doe maar voort zoals we bezig waren? Dat lijkt me ook een politieke keuze.

Ik wil niet zeggen dat we efficiëntie argumenten moeten negeren, maar het lijkt tegenwoordig of het enkel nog over efficiëntie mag gaan. Kleinere gemeentes zijn niet performant genoeg, lokale democratie niet meer van deze tijd, en wat de inwoners er van vinden doet er allemaal niet toe.

Nee we moeten ons richten op gidsland Nederland :puke:, want een cohort ambtenaren die voor het Vlaams Gewest werkt raakt licht opgewonden van hoe 'lean and efficient' de overheid daar toch wel werkt.

Laatst bewerkt:
Ik wil niet zeggen dat we efficiëntie argumenten moeten negeren, maar het lijkt tegenwoordig of het enkel nog over efficiëntie mag gaan. Kleinere gemeentes zijn niet performant genoeg, wat de inwoners er van vinden doet er allemaal niet toe.

Nee we moeten ons richten op gidsland Nederland :puke:, want een cohort ambtenaren die voor het Vlaams Gewest werken raakt licht opgewonden van hoe 'lean and efficient' de overheid daar toch wel werkt.
Ik heb nooit gezegd dat we ons moeten richten op Nederland hoor. Enkel lijkt het me dat buiten veel blabla over efficiëntie er eigenlijk weinig verandert en gaat inwoners altijd tegen elke verandering zijn. Hier is dat ook zo, de kern van de buurgemeente is op 4 km. Dus kerk tot kerk via de weg (niet vogelvlucht) hé. Door allerhande bebouwing is dat de facto een dorp, maar er loopt een imaginaire lijn door en volgen die lijn zijn mensen A of B en kennelijk een heel andere cultuur, met enige historische rivaliteit. De lokale politci vinden dat natuurlijk zeer goed. Sta me toe dat een ongeloofelijke verspilling van middelen te vinden.

Ik versta de gevoeligheden van fusies niet. Ik ben ook deel van een fusie gemeente. We hebben nog de oude postcodes. Er is nog altijd apart beleid per postcode of zelfs per oude deelgemeente. De bouwvoorschriften zijn per straat/wijk/... zoals voordien.

Enkel zijn er overlappende zaken weggeknipt en efficiënter geworden. Vb afvalophaling is gestreamlined. Containerparken zijn samengevoegd. Van de 3 grote zijn er nu 1 grote en 2 kleine. In de grote kun je met asbest etc terecht. In de kleine met wat je 95% van de keren dumpt (papier, glas, groen ,...). IT systemen zijn gefuseerd, dus 1 van de 2 buiten, ... er zijn nog altijd lokale "administratieve centra" (de oude gemeentehuizen light) waar je 95% van je dingen kan regelen (passpoort afhalen, ...). De back office zit wel gecentraliseerd.

Het is wel degelijk een serieuze besparing zonder kwaliteitsinboeting. De enige reden dat velen ertegen zijn is ook de reden waarom ze zinvol zijn. De fusie elimineert veel overbodige politieke mandaten en overheidsjobs. Maar vet afsnijden is wel degelijk mogelijk. Tante aan madam haar kant altijd "blablabla geneut" erover. Die zit nu ergens geparkeerd in een zinloze job omdat haar vorige job niet meer bestaat. Eens die allemaal op pensioen zijn, problem solved. "Ik doe al 30y passpoort loket, ik ga niks anders doen om mijn 50". Lekker flexibel.

Terug
Bovenaan