Ben jij voorstander van België en Nederland als één land?

Wat geniet jouw voorkeur?

• Ja

Stemmen: 17 11,0%
  • Neen, België moet blijven hoe het is

Stemmen: 81 52,3%
  • Ja, maar met Luxemburg erbij

Stemmen: 16 10,3%
  • Ja, maar enkel Vlaanderen bij Nederland

Stemmen: 35 22,6%
  • Andere

Stemmen: 6 3,9%

• Totaal aantal stemmers
    155
Globaal gesproken niet, zonder in clichés te vervallen want ik kan Nederlanders zeker appreciëren, maar ik zie ze niet als "landgenoten", logischerwijs, zeker niet die uit Noord-Nederland, héél andere cultuur.

Ik zie het nut niet om de ene federale regering in te ruilen met een andere federale regering. En ik denk niet dat de Nederlanders daarop aan het wachten zijn.

Of anders worden we simpele bijkomende "provincies" en schaf je Vlaanderen tout court af. Maar ik denk niet dat de orangisten dat eigenlijk willen.

Jazeker, in confederatie welteverstaan. Kunnen we dan ook Frans-Vlaanderen heroveren en ook meteen de Bourgogne? We zullen Bart Van Loo wel als hertog aanduiden.

1482, 1585 en 1830 zijn rampjaren.

Alle gekheid op een stokje: gevoelsmatig zeker een voorstander al besef ik dat er ook wel wat uitdagingen zijn door de aanwezige culturele verschillen. Die zijn al groot tussen Vlaanderen en Wallonië, maar ook tussen Vlaanderen en Nederland (wat minder met zuid-Nederland lijkt mij).

Maar is de Waalse cultuur ook niet heel anders dan de Vlaamse?

Het zou me dan wel logischer lijken dan het herverdeeld wordt naar taal: vlaamse gedeelte => NL, Waalse gedeelte => Fr en het kleine Duitstalig stukje => Duitsland, maar ik zie niet in waarom. Vlaanderen krijgt dan misschien een beter onderhouden wegennet, maar voor de rest zie ik weinig of geen voordelen. Dacht dat ziekteregeling en BTW op auto's en zo, juist veel beter is in België.
Je komt ook onder een regering die geen voeling heeft met onze streek. Nu hebben we tenminste een Vlaamse vertegenwoordiging die redelijk wat te zeggen heeft op nationaal vlak, maar een Vlaamse afdeling op een land als NL zou al veel zwakker staan lijkt me. Het economisch belang van de Schelde met A'pen en Gent als havens zou al veel meer verwaterd geraken en meer uitgespeeld worden in het algemeen belang van Groot Nederland dan.
Er zullen wel voordelen zijn, maar dus evengoed nadelen. Ik ken er te weinig van om economisch, sociaal of politiek een afweging in te maken, maar zie niet direct een reden waarom het moet veranderen. België is niet perfect, maar het draait wel okay. We hebben een goede welvaart (voor het moment) met goede sociale voorzieningen.

Ik zie niet in hoe het hier anders gaat uitdraaien dan volgende thread, die gesloten is wegens teveel ruzie indertijd (en dan nog in P&A met strengere regels)...

Deze post werd geschreven toen dit topic nog in het algemene forum stond, vandaar de meer losse toon.
Neen, als een Hollander je nog niet heeft genaaid, dan is hij het vergeten.

ERger me ook blauw aan hoe ze bepaalde klanken uitspreken.

Ik zie niet in hoe het hier anders gaat uitdraaien dan volgende thread, die gesloten is wegens teveel ruzie indertijd (en dan nog in P&A met strengere regels)...
Ja, maar daar was het ruzie met een verenigd BG tegen een arrogante NL'er. Aangezien die er nu niet meer bij is (of Beffer is een dubbelaccount), is er weinig kans dat het op dezelfde manier gaat uitdraaien.
Maar het sentiment is waarschijnlijk wel grotendeels hetzelfde. Ik was persoonlijk al wel vergeten dat dit ooit al gepasseerd was. (maar 't is dan ook niet het enige dat ik al vergeten ben :unsure:)

Dit lijkt me eerder een discussie om de problemen bij een ander te leggen.
We kunnen onze problemen niet de baas of komen niet rond? We moeten grootschaliger gaan, fuseren gaat het oplossen!
10 jaar later: het is omdat we gefuseerd zijn, het beleid is niet specifiek genoeg voor de regio's, splitsen gaat het oplossen!
Hoe vaak hebben we dit al niet gehoord in Belgie zelf?

We moeten onze eigen regering gewoon beter en efficienter maken, ipv onze problemen samen op de hoop met een ander te gooien in de hoop dat die het beter weten. Maar door steeds op dezelfde pipo's te blijven stemmen gaan we dat niet bereiken uiteraard. De kiezer laat zich veel te hard leiden door verkiezingsshows en beloftes ipv slecht beleid echt af te straffen. Nu gaan partijen die flagrant slecht regeerden elke kiesronde slechts een handvol percentjes omlaag. Zo komen we er niet. Schrik van een verloren stem of geloven in doembeelden dat worden opgehangen van partijen, dat is mi het echte probleem waarom ons beleid al jaren geleden gestrand is, allerlei lijken al uit de kast vielen, en de kasten van bvb justitie of wegtrekkende industrie zelf praktisch al mee omvervallen.

Ik vind het een zinloos idee. We delen een taal, maar hebben cultureel minder gemeen met het protestantse noorden dan met het Franstalige zuiden.

In een scenario waar de Europese Unie uit elkaar zou vallen is het idee wel te entertainen waard, maar dat heeft vooral te maken dat ik er niet in geloof dat we met het kleine land dat we zijn (laat staan enkel Vlaanderen) kunnen overleven in zo'n scenario.

Gevoelsmatig zeg ik zeker ja. Ik woon zelf aan de grens, heb veel Nederlandse vrienden en door de nabijheid van Maastricht kom ik er ook graag.
Dit kan ook zijn doordat NL Limburg en BE Limburg praktisch hetzelfde zijn, buiten een accent.
We kunnen zeker wat van hun leren, en laten we eerlijk zijn; Nederland staat toch op veel vlakken verder.

- Infrastructuur ginder is beter.
- Jobs zijn beter betaald.
- Ruimtelijke ordening bestaat al in Nederland sinds de Nieuwe Tijd, hier is het een zootje.
- Eenvoudiger politiek systeem wat uiteindelijk minder geldverkwisting is.

Ik ben natuurlijk niet zo gedocumenteerd als velen, maar waarom niet?
Als we een provincie als een ander zouden worden, is dat erg?

Liever niet. Ik vind dat we als Vlamingen veel meer gemeen hebben met de Walen dan met Nederlanders. De gemoedelijkheid, de joie-de-vivre, humor,... In Nederland komen vele zaken een stuk hardvochtiger over.

Gevoelsmatig zeg ik zeker ja. Ik woon zelf aan de grens, heb veel Nederlandse vrienden en door de nabijheid van Maastricht kom ik er ook graag.
Dit kan ook zijn doordat NL Limburg en BE Limburg praktisch hetzelfde zijn, buiten een accent.
We kunnen zeker wat van hun leren, en laten we eerlijk zijn; Nederland staat toch op veel vlakken verder.

- Infrastructuur ginder is beter.
- Jobs zijn beter betaald.
- Ruimtelijke ordening bestaat al in Nederland sinds de Nieuwe Tijd, hier is het een zootje.
- Eenvoudiger politiek systeem wat uiteindelijk minder geldverkwisting is.

Ik ben natuurlijk niet zo gedocumenteerd als velen, maar waarom niet?
Als we een provincie als een ander zouden worden, is dat erg?
Ik denk dat de Nederlanders ons toch de lessen zullen spellen. Onze politiek is mss een zootje maar wil je dan dat ze in Den Haag beslissen over Vlaanderen of ergens in de Ardennen. De 2 Limburgs zullen wel op mekaar lijken maar over de rivieren is de cultuur toch echt anders.

Omwille van die verschillen is een confederatie dan toch een betere constructie dan een federale staat. Ik merk al grote verschillen tussen de Vlaamse en Waalse mentaliteit (meer plantrekkerij en laksheid aan procedures, zeker in ons bedrijf waar enkele duizenden mensen over gans België merk je echt wel dat cultuurverschil). Met Brabanders en Limburgers zullen we als Vlamingen wel wat gemeenschappelijk hebben, maar de Randstad-Hollander is toch wel een ras apart en dan spreek ik me nog niet uit over de Bible Belt en de Friezen. Maar dat verschil heb je ook onderling in Nederland.

Ik denk dat de Nederlanders ons toch de lessen zullen spellen. Onze politiek is mss een zootje maar wil je dan dat ze in Den Haag beslissen over Vlaanderen of ergens in de Ardennen. De 2 Limburgs zullen wel op mekaar lijken maar over de rivieren is de cultuur toch echt anders.
Ik vind dat toch enorm overdreven.
Ik werk nu 22 jaar in NL, kom wekelijks boven de rivieren. Dat verschil is helemaal niet gigantisch.

Mijn vrouw werkt in Brussel, als ik zie hoe de walen op haar werk omgaan met de vlamingen, wat een kutmentaliteit is me dat. Ik woon hier net aan de taalgrens. De walen komen massaal naar hier om te winkelen etc. Ook die hebben 0,0 respect voor een vlaming.

Doe mij dan toch maar de nederlanders.

Nee , want wij hebben onze taal , onze cultuur ons eigenheid …ben je bereid om dat allemaal op te geven ?

Ook dan vallen we onder de Nederlandse regels , betalen we meer voor gezondsheidszorg (akkoord veel is dan gratis maar als ik de Nederlander hoor zijn de wachttijden dan ook lang en moet je soms zelf zorgen voor nazorg ) , gaan we hetzelfde betalen voor onze benzine dan , gaan we evenveel betalen om met onze auto te kunnen rijden …of simpel gezegd …gaan wij een deel van onze “rijkdom” afgeven om bij de Nederlanders te gaan zodat we misschien economischer sterker staan als land maar daarom niet als persoon . ;)

Ik heb 0 voeling met de Nederlandse manier van leven, manier van uiten, manier van omgang,...

Ik denk dat er daar ook een verschil zit tussen mensen die bvb van Limburg en West-Vlaanderen. Ik kan mij maar weinig mensen inbeelden die hier iets gemeenschappelijks hebben (mssn de inwoners van Knokke en die kant uitgezonderd) met Nederland

Ik denk dat vandaag de dag die grote verschillen die ooit ontstaan zijn door de tegenstelling tussen katholieken en protestanten wel meevallen, of op zijn minst geen werkend land moeten in de weg staan (zonder enige context).

Maar ik geloof nooit dat er significant veel mensen gelukkiger of beter af zouden zijn moesten we samensmelten als land. Uiteindelijk worden de Walen dan nog meer de zwarte schapen vermoed ik, of wij worden dat samen met hen. En in geen tijd zal dezelfde kerktorenreflex waardoor mensen Walen of zelfs West-Vlamingen/Limburgers fundamenteel andere mensen vinden ook een nieuw land verdelen.

Zo'n BeNeLux+ moest de EU uit elkaar vallen of een lege(re) doos worden, dat lijkt me wel interessant.

Terug
Bovenaan