Brood supermarkt vs Brood Bakker

Balsaus

Active member
Het viel mij overlaatst op, door de ingredienten van wat ik koop beter te bekijken dat bijna al het brood in de supermarkt koolzaadolie of zonnebloemolie bevat.
Als ik bijvoorbeeld volkoren brood in de bakker zou kopen, is dit daar niet het geval?
Of wat zijn de verschillen tussen brood in een goede bakker versus supermarkt? Al jaren koop ik uit gemak brood in de supermarkt, maar misschien toch maar eens veranderen.

Het viel mij overlaatst op, door de ingredienten van wat ik koop beter te bekijken dat bijna al het brood in de supermarkt koolzaadolie of zonnebloemolie bevat.
Als ik bijvoorbeeld volkoren brood in de bakker zou kopen, is dit daar niet het geval?
Of wat zijn de verschillen tussen brood in een goede bakker versus supermarkt? Al jaren koop ik uit gemak brood in de supermarkt, maar misschien toch maar eens veranderen.
Wit brood? Dat bevat normaal gezien geen olie..

Zo goed kijk ik de ingrediënten niet na, maar de bakker hier in het dorp is nog een warme bakker. Als je 's ochtends brood haalt is dat nog een beetje warm en krokant en heeft het brood vanbinnen een zachte textuur. Fantastisch vind ik dat. In de supermarkt is het brood meestal al koud en al kan dat nog altijd lekker zijn, vind ik dat van een warme bakker toch een meerwaarde.

Ik ben de laatste jaren niet echt een broodeter meer en ben boterhammen snel beu gegeten, maar tegen een kraakvers brood dat nog een beetje warm is zeg ik geen nee.

Sommige supermarktbroden zoals die van Albert Heijn kan je langer vers houden dan brood van de bakker. Daar zullen ze vast bepaalde additieven aan toevoegen om dat zo te houden.

Sommige supermarktbroden zoals die van Albert Heijn kan je langer vers houden dan brood van de bakker. Daar zullen ze vast bepaalde additieven aan toevoegen om dat zo te houden.
Ik heb nog niemand horen zeggen dat die het brood van Albert Heijn lekker vindt. Dat mocht na een paar dagen dan wel nog zachter zijn dan toen je het kocht, voor de smaak kocht je dat niet. Kanttekening: de laatste keer dat ik het geproefd heb is wel al enkele karen geleden. Een goed brood wordt inderdaad na ~24 uur minder goed, vooral als het voorgesneden is. Da's voor mij nog geen reden om minder lekker brood te kopen dat dan veel langer goed blijft.

Wij kopen ondertussen brood in bulk, steken het in de diepvries en halen het de avond voor we het nodig hebben steeds het aantal sneden uit dat we nodig zullen hebben de dag nadien. Ik merk quasi geen verschil met ander brood dat al enkele uren gesneden is. Zo heb je geen problemen met houdbaarheid en is er altijd brood in huis.

Ik heb nog niemand horen zeggen dat die het brood van Albert Heijn lekker vindt. Dat mocht na een paar dagen dan wel nog zachter zijn dan toen je het kocht, voor de smaak kocht je dat niet. Kanttekening: de laatste keer dat ik het geproefd heb is wel al enkele karen geleden. Een goed brood wordt inderdaad na ~24 uur minder goed, vooral als het voorgesneden is. Da's voor mij nog geen reden om minder lekker brood te kopen dat dan veel langer goed blijft.

...

Ik koop dat meestal uit gemak en omdat ik zelden tijdens openingsuren tot bij een bakker geraak, maar ik moet je gelijk geven, voor de smaak moet je geen brood bij Albert Heijn kopen.
En dan beperk ik me nog vooral tot tijgerbrood (dan heeft de korst nog wat smaak) of zo meergranen/spelt/... broden die precies wat zuurdesem bevatten.

Maar qua smaak: 100% de warme bakker!

Brood van een goeie, warme bakker >>>>>> brood supermarkt.
En voor pistolets en sandwiches is voor mij het verschil nog véél groter.

Maar goed, uit praktische overwegingen wenden we ons de helft van de tijd toch ook wel tot brood van de supermarkt/broodautomaat.

Gohja, sommige broden van Delhaize en Colruyt komen hier wel eens op tafel. Ik vind die niet slecht.
Verder hebben wij het geluk dat hier in ons klein dorp 2 warme bakkers zijn en 1 koude bakker wiens producten verre van slecht zijn. De broden uit de dichtste automaten zijn hier eigenlijk ook vrij lekker.

Broden worden vooral snel minder omdat het vocht ontsnapt, een goede brooddoos is zeker een must.

Een dag zonder brood is een dag niet geleefd! Hier komt steevast brood van de warme bakker in huis. Voor een goed brood zou ik met plezier een half uur op mijne vélo rijden. Een uitstekend brood is voor mij echt een belichaming van het goede leven. Tot zover mijn ode aan brood. :unsure:

Er zijn hier nog vrij veel warme bakkers, in een straal van 1km een 5-tal, maar er is er één die er met kop en schouders bovenuit steekt. Dat brood zit boordevol smaak, de sandwiches zijn er ook top. Van het type brood dat je gewoon blij wordt van enkel dat brood te eten, beleg erop doet er afbreuk aan. Een brood uit de supermarkt is daar mijlenver van verwijderd. Anderzijds zijn de pistolets en taarten er maar gewoon goed, daarvoor is er dan weer een andere topper onder die warme bakkers. Trial and error.

Af en toe halen we eens brood van een andere bakker, verandering van spijs doet eten. Dat is ook het voordeel van warme bakkers: geen brood is hetzelfde, en bij eenzelfde bakker kan een bepaalde soort brood maar mweh zijn en een ander stukken beter.

Restjes gaan asap de diepvries in, en we slaan een diepvriesvoorraad in als we een drukke agenda hebben, maar dat doet toch lichtjes afbreuk aan de smaak en textuur: vers blijft het best!

Hier uit gemak van de supermarkt. Wel altijd het vers brood en niet het voorverpakte. En dat is wel goed. Steken het ook in de diepvries zodat het goed blijft tot het op is en we ook een week toekomen. Daarnaast maken we ook zelf brood in het weekend, dat is uiteraard beter, maar dat is dan een andere soort. Dus een beetje variatie. Bij een bakker moet je 's morgens vroeg al gaan, want in de namiddag is daar ook geen brood meer en het is een pak duurder en dat vind ik een brood ook niet waard.
Als we eens ontbijtkoeken enzo eten verkiezen we wel de bakker, maar das dan eens in een weekend als we tijd hebben.

Ze hebben ook goed brood hoor, bij Albert Heijn. Helaas ook brak brood.
Wij kopen ondertussen brood in bulk, steken het in de diepvries en halen het de avond voor we het nodig hebben steeds het aantal sneden uit dat we nodig zullen hebben de dag nadien. Ik merk quasi geen verschil met ander brood dat al enkele uren gesneden is. Zo heb je geen problemen met houdbaarheid en is er altijd brood in huis.
Dat doe ik dus nooit, brood invriezen. Voelt instinctief verkeerd aan. Maar we zijn hier geen broodeters, we kopen meestal een kleintje voor de boterhammen van de dochter op school. Mijn vrouw en ik eten er niet of amper van.

Soms kopen we wel een groter brood als we croques maken of als we er wel eens van willen eten.

Het brood bij een deel warme bakkers hier is niet te eten, dus we pakken regelmatig uit de supermarkt mee. Die bakkers hun broodjes en vlaai zijn dan wel heel goed.

Het grijs zweeds brood uit de colruyt vind ik zowat het beste supermarkt brood dat er is.

Wij steken brood trouwens altijd in de diepvries en pakken er dan het aantal snedes uit dat we moeten hebben. Altijd beter dag 1 dag oud brood uit een kast.

Hier ook echte broodliefhebbers.
Tenminste als je het hebt over "echte" broden, stevig en met een goede korst.
Niet van die "sponsbroden" uit de supermarkt (en helaas ook sommige bakkers) die als je ze platdrukt, miraculeus even later weer hun originele vorm weer terug hebben.

Jaren geleden daarom ook zelf begonnen met brood bakken.
In het begin een beetje experimenteren met "brood zonder kneden" (lang rijzen), maar de laatste jaren toch het deeg kneden in de Kenwood (normale rijstijden). Eens dat goed onder knie, heb ik veel geëxperimenteerd met soorten bloem.
Uiteindelijk bak ik nu (bijna) dagelijks zelf een brood o.b.v. eigen mengeling van bloem (combinatie van rogge, spelt en tarwe (mengeling T45, T80 en T110).

Grote voordeel van zelf bakken is dat je weet wat er in je brood zit én dat het altijd lekker vers is.
Vrouw en kinderen vinden het eigen brood ook lekkerder dan dit van de bakker.
Grote nadeel is natuurlijk de tijd die je er in moet steken ... al is dat natuurlijk best relatief.

Toevallig ook vandaag de rant van RFK gehoord over "seed oils" (zoals koolzaadolie en znneblloemolie dus)?
Bij bepaalde gekke mensen is het grote gevaar van "seed oils" iets dat al lang rondgaat. Is een van de vele gekke theoriëen die aansluiting vinden bij mensen die zelf niet al te snugger zijn en denken dat er een groot complot gaande is.

Anyway, hier een mix van brood uit de broodmachine (maar dan wel zo'n all-in-one mix, dus bezwaarlijk beter dan commercieel brood), van de bakker, en van de supermarkt. Op vlak van supermarkt vind ik wel enkel het brood van de Delhaize te vreten, dat van Albert Heijn of Lidl trekt op niet veel. Aanschuiven in de bakker doe ik gewoon niet graag, en naar de supermarkt moet ik sowieso. We eten ook niet dagelijks brood.

Olijfolie, kokosnootolie en advocatenolie zijn gezonde olieen. Rest, zoals zonnebloemolie of koolzaadolie heb je niet nodig. Gewoon cheap alternatief, bijvoorbeeld pesto maak je normaal met olijfolie, koop je een potje pesto in de winkel is dat meestal gemaakt met zonnebloemolie of koolzaadolie.

Olijfolie, kokosnootolie en advocatenolie zijn gezonde olieen. Rest, zoals zonnebloemolie of koolzaadolie heb je niet nodig. Gewoon cheap alternatief, bijvoorbeeld pesto maak je normaal met olijfolie, koop je een potje pesto in de winkel is dat meestal gemaakt met zonnebloemolie of koolzaadolie.
Arme advocaten.

En kan je ook uitleggen waarom?

Arme advocaten.

En kan je ook uitleggen waarom?
Waarom wat? Bedrijven hun doel is winstbejag, niet om de mens zijn gezondheid te optimaliseren. Niks complot, gewoon het gevolg van het systeem. Productie moet goedkoop zijn en marges moeten gepakt worden. Toch geen nieuws dat 80% in de supermarkt eigenlijk brol is tegenover het thuis zelf te maken.

Hier ook echte broodliefhebbers.
Tenminste als je het hebt over "echte" broden, stevig en met een goede korst.
Niet van die "sponsbroden" uit de supermarkt (en helaas ook sommige bakkers) die als je ze platdrukt, miraculeus even later weer hun originele vorm weer terug hebben.

Jaren geleden daarom ook zelf begonnen met brood bakken.
In het begin een beetje experimenteren met "brood zonder kneden" (lang rijzen), maar de laatste jaren toch het deeg kneden in de Kenwood (normale rijstijden). Eens dat goed onder knie, heb ik veel geëxperimenteerd met soorten bloem.
Uiteindelijk bak ik nu (bijna) dagelijks zelf een brood o.b.v. eigen mengeling van bloem (combinatie van rogge, spelt en tarwe (mengeling T45, T80 en T110).

Grote voordeel van zelf bakken is dat je weet wat er in je brood zit én dat het altijd lekker vers is.
Vrouw en kinderen vinden het eigen brood ook lekkerder dan dit van de bakker.
Grote nadeel is natuurlijk de tijd die je er in moet steken ... al is dat natuurlijk best relatief.
Als je graag kookt, is die tijdsbesteding niet zo erg vind ik. Op termijn wil ik dat ook wel doen, zelf brood bakken. Momenteel maak ik enkel platbrood omdat het héél simpel is, maar ik zou daar ook meer in moeten experimenteren tot ik de perfecte samenstelling heb.

Terug
Bovenaan