cege
Well-known member
Ik heb graag dat er iets van een proces is vooraleer men regeringsleiders uitschakelt, ja. Dictator of niet.
Als we een pedofiel op heterdaad betrappen is er nog steeds een proces. Ik heb al heel mijn carrière moeite met dat aan de gemiddelde persoon op de straat te rechtvaardigen. Maar de essentie is heel simpel. Ook al is de veroordeling een slam dunk en gebeurde het feit op live tv met een live aanwezig publiek van 10k mensen die elks een identieke getuigenis afleggen. Dat proces komt er nog steeds. Niet om die bepaalde beschuldigde te beschermen, maar om elke toekomstige beschuldigde te beschermen van alle willekeur die er zou bestaan als er iemand op eigen houtje mag beslissen wie wordt 'veroordeeld' of niet, wie leeft of sterft.
Is het werkelijk ok en geprefereerd dat een reality ster en zijn schijnbaar fascistische adepten alle vormen van checks and balances naast zich neerleggen om te doen wat hen goed uitkomt? Of worden Venezuela en Iran onthoofd uit de goedheid van Tump zijn hart? Het volk te beschermen? Of zijn de natuurlijke rijkdommen daar slechts toeval?
Komaan, gewoon bonkers toch?
Heb de discussie al 100x gevoerd met een ex-collega van me. Je kunt nu eenmaal geen wereldpolitiek runnen met deftige processen en nice people veronderstellingen. Many people are not nice.
Zowiezo is internationaal recht krom. Daar waar je in nationaal recht nog de belangen intern kunt verdedigen, is internationaal recht in 99% van de gevallen een zero-sum game waar de ene wil profiteren of net niet van de ander. Wat ga je doen ? Internationaal samen afspreken hoe je een dictator moet verwijderen ? Dat is alsof je een 16-jarige die 20 keer veroordeeld is voor leraars in elkaar te kloppen als straf het schoolreglement laat overschrijven. Die weet wel hoe het schoolreglement in elkaar zit (of niet), het interesseert hem gewoon geen fluit. TLDR, zal dus niet werken.
Sommige dingen moeten nu eenmaal gebeuren in het geniep, niet-transparant en terwijl ze op tv A zeggen en in realiteit B doen. Dat heb ik op mijn low-level voetsoldaat in corporate world snel geleerd. Je kunt het aanvaarden en er aan meedoen of je kunt je 50y lang opjagen in hoe de wereld draait en tot de realisatie komen dat het geen fuck uitmaakt wat jij ervan vindt.