Conflict Midden Oosten: Amerika/Israël & Iran

Daarnet op radio 1. Met afsluiten straat Hormuz, en geen venezolaanse olie meer, wordt 1/5 vd chine olie supply afgesneden. Dus mn claim van paar paginas terug klopt wel. China zou wel voor een paar maanden strategische voorraad hebben, maar daarna kan de economie wel id problemen komen.

Straks moet de wereld nog een beroep doen op Rusland als laatste reddingsboei - wie heeft nog reserve die kan ingezet worden op korte termijn als die straat dicht zou blijven?
  • Rusland vermoedelijk veel - maar sancties
  • Oman - vermoedelijk beperkt
  • VS
  • Brazilië mss
  • hier en daar een pijpleiding - maar die capaciteit is meestal redelijk klein i.v.m. schepen
Maar of het zo ver komt ..., wat mij betreft mag olie naar 500 dollar/vat

Als je iets post om erover te praten dan hoort er meer eigen inbreng bij.
Volgens Rubio en Ben the Bomber zou het 'geen jaren duren'.

We komen van 'een operatie van enkele dagen'.
Nu gaat het al naar 'geen jaren'.

Een plan of duidelijke doelstellingen? Onbestaande dus.
Irak en Oekraïne vibes..all over again.
"Binnen 4 dagen is het gefixt".. "for sure", zou Macron zeggen.

Is dat niet die politica die niet meer kon viegen omdat ze zo gezocht werd door t regime dat ze schrik had dat het vliegtuig dan speciaal voor haar werd afgeschoten?
Ah, dat wist ik niet. Zonder die voorgeschiedenis vond ik het wel een vreemde keuze. Emigreren naar België, hier op hoog politiek niveau actief zijn, en dan plots alles zonder achterlaten om in Iran politiek te gaan voeren, dat komt vreemd over en stelt voor mij persoonlijk wat ethische vragen op. Stem je voor het belang van Belgie of speelt de thuislandsituatie nog mee. (wat hier in het geval dus duidelijk is)

Op zich wel logisch dat Iran dit doet. Benieuwd hoe de VS en Israël die straat weer open krijgt, of moeit China zich ook?

Waarom zou China zich moeien?

En vooral, hoe zouden die zich moeien? Chinees leger is nog niet in staat voor zulke operaties ver van thuis te voeren.
Drie carriers op diesel waarvan één eigenlijk een testmule is, een tweede die ze quasi enkel voor Taiwan gebruiken en een paar maand oude die eigenlijk ook een overgangsproject is voor hun eerste nucleaire carrier. Die zijn goed genoeg voor Taiwan maar niet om 5.000 km operaties uit te voeren
En hun basis in Djibouti ligt te ver van Iran om er iets mee te doen.
De Fransen hebben zelfs meer slagkracht voor zulke operaties dan China.

Trouwens, die hebben wel degelijk oliereserves. Japan ook. Ik denk dat dat een maand kan toeliggen zonder al te veel problemen in de wereld. Meesten landen hebben 90 dagen oliereserves (China waarschijnlijk veel meer dan 90 dagen en blijkbaar zijn die al bij de Canadezen en Russen wat meer aan het importeren..)

India gaat veel sneller last hebben, Taiwan gaat veel sneller last hebben, Filllipijnen, Thailand, Zuid-Korea,...
Als iemand Iran zou aanvallen om China te verzwakken, dan is het een afschuwelijke strategie gezien je juist de concurrenten van China meer ambeteert ermee dan China zelf :p.

Ah, dat wist ik niet. Zonder die voorgeschiedenis vond ik het wel een vreemde keuze. Emigreren naar België, hier op hoog politiek niveau actief zijn, en dan plots alles zonder achterlaten om in Iran politiek te gaan voeren, dat komt vreemd over en stelt voor mij persoonlijk wat ethische vragen op. Stem je voor het belang van Belgie of speelt de thuislandsituatie nog mee. (wat hier in het geval dus duidelijk is)

Ik vind het eerder gezegd naief :p. Alsof Iraanse bevolking plots open gaat staan voor "buitenlandse" politici.

Ik vind het eerder gezegd naief :p. Alsof Iraanse bevolking plots open gaat staan voor "buitenlandse" politici.
Het is misschien daarom dat ze nu al af wil komen, da's iets dat we in nog revoluties gezien hebben, een oppositie die in ballingschap gaat of gestuurd wordt verliest haar geloofwaardigheid als ze pas na de revolutie terugkomen, als ze effectief mee aanwezig zijn geeft dat veel meer geloofwaardigheid (maar liefst ook niet te vroeg zodat je niet opgepakt wordt)

Khomeini zelf is daar trouwens een voorbeeld van. Die was al twee decennia niet meer in Iran geweest toen de revolutie daar begon en hij heeft zijn timing ook goed gedaan, laat genoeg dat de Shah al weg was en hij relatief veilig was maar vroeg genoeg dat dat er effectief nog een revolutie gaande was.

Da's natuurlijk ook wel logisch in landen die zo dictatoriaal zijn, de oppositie zit dan bijna per definitie in het buitenland, er zijn geen binnelandse politici die deel van de revolutie kunnen zijn want het zijn allemaal regime aanhangers.

Laatst bewerkt:
Vandaag toch weer een beeld gekregen van mijn marrokaanse collega. Die haat amerika uit de grond van zijn hart. Bullies was ter sprake gekomen. Dan maar wat doorgevraagd en gepolst en op een gegeven moment zeg ik. 'Ja maar tijdens die protesten, waarom schakelt iran het internet uit. Dat geeft toch een beeld dat het allemaal niet koosjer is?'
Repliek. 'Iran heeft dat gedaan omdat de mossad via het internet communiceerde om de protesten aan te sturen.'
Op de vraag dan waarom er beelden zijn van juichende mensen en trieste mensen na het nieuws va de dood van Khamenei was volgens hem 90% voorstander en 10% tegenstander van Khamenei.

Al bij al is het toch opnieuw eye-opening om te zien hoe ook hier fake news circuleert, met zowel voor- als tegenstanders van het beleid die hun eigen narratief pushen. En dat het in Arabische landen net zo goed van hetzelfde laken een broek is maar met hun eigen nuances.

Laatst bewerkt:
Al bij al is het toch opnieuw eye-opening om te zien hoe ook hier fake news circuleert, met zowel voor- als tegenstanders van het beleid die hun eigen narratief pushen. En dat het in Arabische landen net zo goed van hetzelfde laken een broek is maar met hun eigen nuances.
Dat is toch geen nieuws? Een "middel" tegen fake news is een goed opgeleide en geïnformeerde bevolking, wat ook iets is waar het vaak aan ontbreekt in landen/streken van het Midden-Oosten, of evengoed hier in bepaalde lagen van de bevolking. Het idee dat Israël of een soort zionistische maffia al de gebeurtenissen sturen is denk ik wel populair in die middens. Zoals bij al de succesvolle verhaaltjes zijn delen daarvan ook niet zo vergezocht, en als je nu naar de rol van Israël kijkt en hoe de VS die tijdens hun acties in Gaza zowat de hand boven het hoofd hield, mja.

Het is wss te ver gezocht omdat Israël alle middelen gebruikt om vijanden te verzwakken. Dat gaat van de conventionele aanvallen tot cyberaanvallen en psychologische chaos door middel van valse berichten en groeperingen wel of niet aanvuren om de hoofdvijand af te leiden.

Het kan zelfs zijn dat "Mossad zit achter al die protesten in Iran" een opgestart gerucht is zodat de autoriteiten op zoek gaan naar spoken. Evengoed gebruikt Iran het zelf om te zeggen dat elk protest niet legitiem is want komende van Zionisten. Dus meerdere actoren zijn niet echt gehaast om het te ontkrachten.

Persoonlijk denk ik dat het merendeel van de bevolking er gewoon genoeg van heeft, al ruim 20 jaar, enkel wordt elk protest geregeld de kop ingedrukt zoals rond 2010. Maar mensen zijn die eerdere protesten al vergeten, dus sommigen denken dan dat het plots vanuit het niets komt door de Mossad.

Goh, er zijn nu veel beelden van een gigantisch rouwende massa die de wereld worden ingestuurd die effectief al van n hele tijd terug dateren toen er een generaal, soleimani, gedood was door een dronestrike.. geloof dat dat al in 2020 was ergens..

Het is wss te ver gezocht omdat Israël alle middelen gebruikt om vijanden te verzwakken. Dat gaat van de conventionele aanvallen tot cyberaanvallen en psychologische chaos door middel van valse berichten en groeperingen wel of niet aanvuren om de hoofdvijand af te leiden.

Het kan zelfs zijn dat "Mossad zit achter al die protesten in Iran" een opgestart gerucht is zodat de autoriteiten op zoek gaan naar spoken. Evengoed gebruikt Iran het zelf om te zeggen dat elk protest niet legitiem is want komende van Zionisten. Dus meerdere actoren zijn niet echt gehaast om het te ontkrachten.

Persoonlijk denk ik dat het merendeel van de bevolking er gewoon genoeg van heeft, al ruim 20 jaar, enkel wordt elk protest geregeld de kop ingedrukt zoals rond 2010. Maar mensen zijn die eerdere protesten al vergeten, dus sommigen denken dan dat het plots vanuit het niets komt door de Mossad.
Mossad zal wel meehelpen aan die protesten maar het zal niet de enige oorzaak zijn.

Goh, er zijn nu veel beelden van een gigantisch rouwende massa die de wereld worden ingestuurd die effectief al van n hele tijd terug dateren toen er een generaal, soleimani, gedood was door een dronestrike.. geloof dat dat al in 2020 was ergens..

Dat was een aanslag op Qasem Soleimani in Irak, gepleegd door de VS (onder Trump). Vanaf toen is het van kwaad naar erger gegaan, en van daar de haat van Iran voor Trump trouwens (en zelfs plannen van Iran om de verkiezingen te beïnvloeden).

Terug
Bovenaan