Conflict Midden Oosten: Amerika/Israël & Iran

Je kunt ook gewoon meer met de fiets gaan wanneer brandstof duurder wordt. Dat zal meer verschil maken dan 2 euro proberen te besparen door nog snel te tanken.

Elektriciteit en voeding die duurder wordt door hoge energieprijzen dat is erger dan de naft die duurder wordt. Van mijn part vragen ze 3 euro per liter naft aan de pomp. Zal ook helpen tegen het fileprobleem als minder mensen de auto nemen.
Ik vind dat altijd gemakkelijk praten. Er zijn genoeg mensen waar dat geen optie is en meestal is dat ook de groep die ook de andere gevolgen zwaarder voelt. Wie een bedrijfswagen met tankkaart heeft zal niet wakker liggen van de prijs aan de pomp. De alleenstaande ouder die geen bedrijfswagen heeft en om 8 uur aan de band moet staan en zich moet rushen om in een tijdspanne van een uur de kinderen afgezet te hebben aan school en dan de halve stad moet doorkruisen om op tijd te zijn zal wel wakker liggen van die prijsverhoging.

Ondertussen Israël ook in Libanon stilletjes weer zijn grenzen aan het verleggen, doorgang naar Gaza weer toe,...

Lachende derde in heel het verhaal, en niemand die er wat van zegt.
Israël is zelfs niet de lachende derde in dit verhaal, het is de reden waarom ze afgelopen weekend hebben geëscaleerd. Rubio heeft dat eigenlijk gewoon ook letterlijk gezegd (en ontkent dat nu terwijl zijn woorden gewoon op video staan, nice try), dat Israël sowieso ging aanvallen, dat dat tot vergelding tegen VS basissen zou leiden en dat ze daarom geen andere keuze hadden dan mee instappen om dat te vermijden.

Niet dat dat echt gigantisch goed gelukt is, maar bon.

Je kunt ook gewoon meer met de fiets gaan wanneer brandstof duurder wordt. Dat zal meer verschil maken dan 2 euro proberen te besparen door nog snel te tanken.

Elektriciteit en voeding die duurder wordt door hoge energieprijzen dat is erger dan de naft die duurder wordt. Van mijn part vragen ze 3 euro per liter naft aan de pomp. Zal ook helpen tegen het fileprobleem als minder mensen de auto nemen.

Ik zal er aan denken als ik mijn kinderen naar de atletiek breng 10min rijden van hier. Of naar de colruyt ga om de koffer vol te laden. Of naar het containerpark ga met de remorque. of of of.

Ik zal er aan denken als ik mijn kinderen naar de atletiek breng 10min rijden van hier. Of naar de colruyt ga om de koffer vol te laden. Of naar het containerpark ga met de remorque. of of of.
Dat is dan nog verstandig om je koffer vol te laden ineens, veel mensen beseffen: oei ik mankeer hier een kleinigheid, en gaan dan daarvoor speciaal met hun auto naar de winkel. In plaats van vooruit te denken en voor een hele week ineens hun gerief te kopen.

Ik vind dat altijd gemakkelijk praten. Er zijn genoeg mensen waar dat geen optie is en meestal is dat ook de groep die ook de andere gevolgen zwaarder voelt. Wie een bedrijfswagen met tankkaart heeft zal niet wakker liggen van de prijs aan de pomp. De alleenstaande ouder die geen bedrijfswagen heeft en om 8 uur aan de band moet staan en zich moet rushen om in een tijdspanne van een uur de kinderen afgezet te hebben aan school en dan de halve stad moet doorkruisen om op tijd te zijn zal wel wakker liggen van die prijsverhoging.
Er zijn altijd mensen die niet anders kunnen dan hun auto te nemen, maar er zijn veel verplaatsingen die ook niet noodzakelijk zijn.
Als er dan minder auto's op de baan zijn zou ik zeggen: goede zaak. Daarvoor zou ik dan wel een "premium" willen betalen. Een euro meer voor de naft om dan minder aan te schuiven. We betalen meestal ten slotte ook de péage in Frankrijk in plaats van de kleine wegjes te nemen en dubbel zo lang over de rit te doen.

Er daagde me wel iets. Nu Europa wapenleveringen doet aan Oekraïne en mogelijk kan volgen, Amerika al zijn wapens in Iran aan het verschieten is. Legt dat de weg niet open om China Taiwan te laten innemen zonder al te veel weerstand?

China is daar absoluut nog niet klaar voor behalve als ze bereid zijn om veel verliezen te leiden. Waarom zouden ze ook? De strategie is altijd meer "politiek af dwingen" geweest in plaats van "militair geweld".

Polymarket zegt 13% kans :p

En waarom zouden wij moeten meewerken? Sorry maar opeens zouden wij terug moeten meedoen met een nieuw avontuurtje nadat we al een jaar bakken stront over ons krijgen want "het is de VS die altijd mag betalen voor de veiligheid van Europa". Wel dat ze hun avonturen in het midden oosten alleen beleven, wij hebben al genoeg aan ons hoofd in het Oekraiene. Je weet wel, die plek waarvan Trump zegt dat wij het maar moeten oplossen. Dat hij er nu ook de gevolgen van draagt om anderen het mes in de rug te jassen.
Ik heb het gevoel dat veel mensen toch ook de dreigementen van Trump richting Europa zijn vergeten toen hij aankondigde Groenland te willen innemen. Mijn gedacht is dan, hoe sneller de VS klaar is met de VS des te sneller zij zullen richten naar Groenland of andere conflicten die zij willen creeëren.

Dat is dan nog verstandig om je koffer vol te laden ineens, veel mensen beseffen: oei ik mankeer hier een kleinigheid, en gaan dan daarvoor speciaal met hun auto naar de winkel. In plaats van vooruit te denken en voor een hele week ineens hun gerief te kopen.

Ik zal er aan denken volgende keer dat ik niks met opzet mag vergeten.

Sorry, maar dat is gewoon de realiteit geweld aan doen, he. Eens er (jonge) kinderen/gezin in the picture zijn, gaan die gemakkelijke oplossingen niet meer op. En jammerlijk genoeg zijn er nogal veel mensen in die situatie.

Het leven is onvoorspelbaar en shit just happens. Ik vermoed dat er niet al te veel mensen met opzet in hun auto zitten om nutteloze ritjes te doen. Idem dat mensen liever shit niet vergeten dan wel vergeten. Ik woon vb in een half dorp. Ik kan met de fiets gemakkelijk de bakker bereiken en de school van de kinderen. Al de rest is met de fiets minstens 15 min enkele rit. Ik kan theoretisch alles met de bakfiets doen, maar dan heb ik 27h op een dag nodig.

Zelfs als je vooruit denkt, vergeet je dingen. Er zijn zaterdagen dat ik 3 of 4x met de auto naar de Hubo rijd. Past niet, past niet, kapot, grmbl. :woohoo:

Er zijn altijd mensen die niet anders kunnen dan hun auto te nemen, maar er zijn veel verplaatsingen die ook niet noodzakelijk zijn.
Als er dan minder auto's op de baan zijn zou ik zeggen: goede zaak. Daarvoor zou ik dan wel een "premium" willen betalen. Een euro meer voor de naft om dan minder aan te schuiven. We betalen meestal ten slotte ook de péage in Frankrijk in plaats van de kleine wegjes te nemen en dubbel zo lang over de rit te doen.

Al fine by me, ik heb een bedrijfsauto, dus I don't care wat de naft kost. Maar ook ik probeer ritten te vermijden als het kan, want as said, ik heb voldoende zaken op mijn todo lijstje dat ik nutteloze autoritten vermijd als ik kan...

Sorry, maar dat is gewoon de realiteit geweld aan doen, he. Eens er (jonge) kinderen/gezin in the picture zijn, gaan die gemakkelijke oplossingen niet meer op. En jammerlijk genoeg zijn er nogal veel mensen in die situatie.

Het leven is onvoorspelbaar en shit just happens. Ik vermoed dat er niet al te veel mensen met opzet in hun auto zitten om nutteloze ritjes te doen. Idem dat mensen liever shit niet vergeten dan wel vergeten. Ik woon vb in een half dorp. Ik kan met de fiets gemakkelijk de bakker bereiken en de school van de kinderen. Al de rest is met de fiets minstens 15 min enkele rit. Ik kan theoretisch alles met de bakfiets doen, maar dan heb ik 27h op een dag nodig.

Zelfs als je vooruit denkt, vergeet je dingen. Er zijn zaterdagen dat ik 3 of 4x met de auto naar de Hubo rijd. Past niet, past niet, kapot, grmbl. :woohoo:

Al fine by me, ik heb een bedrijfsauto, dus I don't care wat de naft kost. Maar ook ik probeer ritten te vermijden als het kan, want as said, ik heb voldoende zaken op mijn todo lijstje dat ik nutteloze autoritten vermijd als ik kan...
Luiheid speelt ook een rol he. Al uw voorbeelden zijn persoonlijk, ik kan ook eentje geven: ik ga standaard met de auto naar het werk terwijl ik het ook met de fiets kan doen maar dat doe ik vaak niet want ik ben te lui. Tijd is geen reden, met de fiets is het 10 min langer, dat maakt of breekt het niet en met de fiets heb je nooit pech met files. Als de naft duurder wordt en ik zou er zelf voor moeten betalen ga ik de auto meer laten staan. Zo zullen er ook wel veel voorbeelden te vinden zijn.

Dat er binnen de federale regering heel anders wordt gereageerd op de Iran-oorlog, is geen verrassing, zegt Conner Rousseau. Volgens de Vooruit-voorzitter zijn er nu eenmaal verschillende wereldbeelden en was dat ook op voorhand duidelijk. "We zijn niet verkozen door de mensen om samen voor wereldvrede te zorgen", zegt hij. "We hebben zoveel uitdagingen in België. We focussen ons daarop. Hoe kunnen we de sociale zekerheid beschermen? Hoe beschermen we de koopkracht en de economie? Hoe bereiden we ons voor op de vergrijzing?"
Zou hij zelf beseffen hoe cynisch die reactie is na een hele zomer lang compleet onnodig Gaza tot een regerinscrisis te hebben opgepookt in dat triest opbod met Sammy Mahdi?

Die drie "jonge partijvoorzitters" in Arizona zijn stuk voor stuk gewoon lege dozen met een grote mond, niet te doen.

In de meeste gevallen is het luxe, niet levensnoodzakelijk. Wellicht zou je nog de auto nemen als je zelf de naft moet betalen, al kost de naft 3 euro per liter.
Moet zeggen, in mijn geval, zou ik wellicht sneller met de fiets aan de Hubo zijn dan met de auto, want de dichtstbijzijnde Hubo is in Ninove en op zaterdagen is dat een ramp qua verkeer.

Maar jongens toch. De naft slaat toch nooit op. Gewoon elke week voor 25€ tanken. Dan blijven de uitgaven gelijk. Tegen het einde van de week geraak je wel niet meer op uw bestemming :unsure:

Zou hij zelf beseffen hoe cynisch die reactie is na een hele zomer lang compleet onnodig Gaza tot een regerinscrisis te hebben opgepookt in dat triest opbod met Sammy Mahdi?

Die drie "jonge partijvoorzitters" in Arizona zijn stuk voor stuk gewoon lege dozen met een grote mond, niet te doen.
'Compleet onnodig' is jouw ideologische invulling natuurlijk. Israël voerde en voert oorlogsmisdaden, etnische zuivering, apartheid en genocide uit met quasi onvoorwaardelijke financiële, militaire en politieke steun van een groot deel van het Westen. Het is niet meer dan terecht dat Mahdi en Rousseau daartegen in opstand zijn gekomen, naar mijn mening was het broodnodig om dat tot regeringscrisis te brengen.

Iran is een heel ander verhaal. Een regime dat eveneens gruwelijke misdaden uitvoert, maar zij hebben in tegenstelling tot Israël al decennia de status van paria en worden al jaren bedolven onder de sancties. Wij doen daar al wat we moeten en kunnen doen om druk te leggen op dat regime, in tegenstelling tot de fluwelen hand die we nog altijd richting Israël hanteren.

Het is natuurlijk onhandig om nu te zeggen dat je je enkel focust op de uitdagingen in België, maar de situaties zijn voor de rest niet te vergelijken.

Maar jongens toch. De naft slaat toch nooit op. Gewoon elke week voor 25€ tanken. Dan blijven de uitgaven gelijk. Tegen het einde van de week geraak je wel niet meer op uw bestemming :unsure:

Als de naft opslaat moet je je aanpassen... in mijn geval zou dat betekenen tot op zekere hoogte meer betalen, en op een gegeven moment ook verplaatsingen afbouwen om niet meer dan een bedrag van idd pakweg € 25 per week te tanken en overige verplaatsingen te "vervangen" door de fiets, of thuis te blijven...

Gedrag vervangen is natuurlijk niet altijd even makkelijk of zelfs mogelijk: één van mijn belangrijkste verplaatsingen: met de auto naar het treinstation is helaas géén optie met de fiets omdat de NMBS wél geld uit reizigers kan persen door parkings die voorheen gratis waren, betalend te maken met een slagboom... maar een veilige fietsenstalling waar uw fiets niet gepikt wordt? Ho maar... kan het me niet permitteren om 2-3 keer per jaar een nieuwe fiets te moeten kopen omdat die gestolen wordt aan het station.

Voor zover de regering maatregelen zou nemen om de branstofprijzen voor voertuigen te beperken: dat ze dan graag eens beginnen met de onbeperkte tankkaarten aan te pakken die deze prijsstijging voor 0,0 gaan voelen, of utopisch: laat mij mijn tanken ook betalen met mijn bruto (belastbaar) loon (ik stop de bonnetjes wel bij mijn belastingsaangifte).

'Compleet onnodig' is jouw ideologische invulling natuurlijk.
Ideologisch is een groot woord, want voor de rest onderschrijf ik je mening over Israël volledig, maar het komt erop neer dat Rousseau wel degelijk gelijk heeft als hij zegt dat hij niet verkozen is om voor wereldvrede te zorgen. Hij mag er enkel wat minder selectief (laat het ons gewoon opportunistisch noemen) mee omgaan.

Iran is een heel ander verhaal. Een regime dat eveneens gruwelijke misdaden uitvoert, maar zij hebben in tegenstelling tot Israël al decennia de status van paria en worden al jaren bedolven onder de sancties. Wij doen daar al wat we moeten en kunnen doen om druk te leggen op dat regime, in tegenstelling tot de fluwelen hand die we nog altijd richting Israël hanteren.
Ik heb het ook niet over het regime van Iran, ik heb het over de Israëlische aanval erop. Die is niet meer of minder gerechtvaardigd volgens het internationaal recht dan de aanval op Gaza was (ook geen doetjes hé, die daar aan de macht waren), maar omdat het deze keer Iran is komt plots de realpolitiker in Rousseau naar boven. Scholen en ziekenhuizen die gebombardeerd worden. Het is perfect te vergelijken. Ik vind dat vooral cynisch, ja, als het ethisch kompas zo opzichtig flexibel is.

Als politieker moet je imo ofwel een naïeve wereldverbeteraar zijn, ofwel een kille pragmaticus. Als je moeiteloos kan schakelen tussen de twee, naargelang u het beste uitkomt, ben je gewoon een opportunistische populist, en daar heb ik veel meer schrik van dan van een authentieke realpolitiker.

Als de naft opslaat moet je je aanpassen... in mijn geval zou dat betekenen tot op zekere hoogte meer betalen, en op een gegeven moment ook verplaatsingen afbouwen om niet meer dan een bedrag van idd pakweg € 25 per week te tanken en overige verplaatsingen te "vervangen" door de fiets, of thuis te blijven...

Gedrag vervangen is natuurlijk niet altijd even makkelijk of zelfs mogelijk: één van mijn belangrijkste verplaatsingen: met de auto naar het treinstation is helaas géén optie met de fiets omdat de NMBS wél geld uit reizigers kan persen door parkings die voorheen gratis waren, betalend te maken met een slagboom... maar een veilige fietsenstalling waar uw fiets niet gepikt wordt? Ho maar... kan het me niet permitteren om 2-3 keer per jaar een nieuwe fiets te moeten kopen omdat die gestolen wordt aan het station.

Voor zover de regering maatregelen zou nemen om de branstofprijzen voor voertuigen te beperken: dat ze dan graag eens beginnen met de onbeperkte tankkaarten aan te pakken die deze prijsstijging voor 0,0 gaan voelen, of utopisch: laat mij mijn tanken ook betalen met mijn bruto (belastbaar) loon (ik stop de bonnetjes wel bij mijn belastingsaangifte).
Het quasi onbeperkt tanken met een tankkaart heb ik ook wel iets op tegen eigenlijk. Ik doe vrij weinig kilometers en betaal even veel VAA dan iemand anders die dubbel zo veel kilometers doet. Ik ga nu ook niet speciaal extra de auto nemen om meer kilometers te hebben.
Het zou eerlijker zijn als dat belast zou zijn naargelang je meer tankt.
Sommige mensen profiteren van het systeem, en rijden dan elk weekend naar de zee bij manier van spreken: "Ik heb toch een firmawagen dus 't is voor niks."

In de meeste gevallen is het luxe, niet levensnoodzakelijk. Wellicht zou je nog de auto nemen als je zelf de naft moet betalen, al kost de naft 3 euro per liter.
Moet zeggen, in mijn geval, zou ik wellicht sneller met de fiets aan de Hubo zijn dan met de auto, want de dichtstbijzijnde Hubo is in Ninove en op zaterdagen is dat een ramp qua verkeer.
Volgens mij moet de prijs van brandstof echt wel ongeziene hoogtes kennen voor mensen zich noemenswaardig gaan aanpassen. En uiteindelijk zit niemand op zo'n prijzen te wachten. Een groot deel van het buitenlands beleid dat de VS voert wordt bepaald door binnenlandse politiek, dus als de economie slabakt en olie duur is, zal Trump wel snel zijn kar keren denk ik.

Nu, persoonlijke mening: ik betaal mijn wagen en benzine helemaal zelf, en pendel hiermee naar het werk, terwijl een treinabonnement terugbetaald wordt. Ik ben dat beginnen doen omdat ondans een op papier geweldig traject van <1 min stappen-40 min trein-10 min stappen, een overstap die verbinding een pak minder betrouwbaar maakt dan in de structurele files te gaan staan. Er is ook gewoon de vrijheid van te vertrekken wanneer je wil, in tegenstelling tot je moeten schikken naar een trein. Dat is me eerlijk gezegd wel wat geld waard.

Iran begint nu ook NAVO aan te vallen (Turkije). Dat is wel hoog hoog spel spelen lijkt me. Met welk nut dan nog überhaupt?

Maar dat is imo niet het doel denk ik .. meer een soort van machtsstrijd voor de komende deccennia
Tuurlijk is dat niet het doel. Toch krijgen de criticasters van deze door Amerika gestarte oorlog toch alweer het verwijt liefhebbers te zijn van dictatoriale islamitische regimes.

Op naar het volgende Amerikaans fiasco waar Europa de gevolgen mag van dragen.

Terug
Bovenaan