Conflict Midden Oosten: Amerika/Israël & Iran

De president van Amerika die gewoon lucht verkoopt op nationale TV en niemand die er vragen bij stelt. Hoe kan het toch dat een ander land moet buiten komen met een bericht van "euh die charel is aant swansen".
Iran bedient ook de eigen achterban natuurlijk, dus geen idee hoe waarachtig hun verklaringen zijn. Ze hebben geen al te goeie track-record op dat vlak. Maar het feit dat iedereen op basis van verklaringen van Iran twijfelt aan wat de president van de VS openlijk verklaart, is op zich ook al veelzeggend...
Tot zover het "herstellen" van het aanzien van de VS.

Laatst bewerkt:
Ik had gelezen 2500 militairen maar zo'n eenheid bestaat uit 5000 mensen sowieso, omdat je ook logistiek personeel, dokters, koks etc nodig hebt
Het gaat effectief om twee groepen marines, elk 2.2k, los van ondersteunend personeel.

De president van Amerika die gewoon lucht verkoopt op nationale TV en niemand die er vragen bij stelt. Hoe kan het toch dat een ander land moet buiten komen met een bericht van "euh die charel is aant swansen".
Zo'n statements heeft niets met geopolitiek te maken. Dat is 10% om de achterban te sussen en 90% om de beurzen weer omhoog te praten. Grootste deel van de handel is algoritmisch traden waarbij heel veel gebruik wordt gemaakt van AI om nieuwsberichten automatisch te scannen. Als dan in die nieuwsberichten staat dat er onderhandeld wordt, gaan die algoritmes en kooporders de koersen stuwen. Leugens of niet, AI kan dat verschil niet zien. Trump weet ook dat dat leugens zijn en wij weten dat ook maar dat maakt niet uit want AI kan dat verschil niet maken en het grootste deel van de handel is ondertussen automated trading op basis van algoritmes dus dat werkt. Niet toevallig ook dat er een staakt het vuren van 5 dagen is. Tot vrijdag de beurzen omhoog praten om dan shortposities te openen en vrijdag nabeurs weer iets te doen. Die is enkel bezig zich te verrijken. Van al de rest ligt hij niet wakker. Als hij geld kan verdienen door effectief grondtroepen te sturen, gaat ie dat zeker doen.

Laatst bewerkt:
Zo'n statements heeft niets met geopolitiek te maken. Dat is 10% om de achterban te sussen en 90% om de beurzen weer omhoog te praten. Grootste deel van de handel is algoritmisch traden waarbij heel veel gebruik wordt gemaakt van AI om nieuwsberichten automatisch te scannen. Als dan in die nieuwsberichten staat dat er onderhandeld wordt, gaan die algoritmes en kooporders de koersen stuwen. Leugens of niet, AI kan dat verschil niet zien. Trump weet ook dat dat leugens zijn en wij weten dat ook maar dat maakt niet uit want AI kan dat verschil niet maken en het grootste deel van de handel is ondertussen automated trading op basis van algoritmes dus dat werkt. Niet toevallig ook dat er een staakt het vuren van 5 dagen is. Tot vrijdag de beurzen omhoog praten om dan shortposities te openen en vrijdag nabeurs weer iets te doen. Die is enkel bezig zich te verrijken. Van al de rest ligt hij niet wakker. Als hij geld kan verdienen door effectief grondtroepen te sturen, gaat ie dat zeker doen.

En de AI algoritmes zijn uiteraard achterlijk want puur text-processing. Maar er zijn nog altijd humans involved als zowel koper of verkoper. Het is een illusie te denken dat de AI long-term een koers zet die niet in overeenstemming is met de realiteit. De singularity is nog veraf. Het is niet alsof we allemaal samen van op afstand naar de AI kijken die met elkaar (?) tradet.

Er is maandag of dinsdag of woensdag of donderdag of vrijdag een nabeurs moment. Waarom zou in het grote schema der geldschepperij op vrijdagavond moeten gebeuren ?

Iran bedient ook de eigen achterban natuurlijk, dus geen idee hoe waarachtig hun verklaringen zijn. Ze hebben geen al te goeie track-record op dat vlak. Maar het feit dat iedereen op basis van verklaringen van Iran twijfelt aan wat de president van de VS openlijk verklaart, is op zich ook al veelzeggend...
Tot zover het "herstellen" van het aanzien van de VS.

Of zoals Jon Stewart het zegt "normally we would be inclined not to believe the pronouncements coming from this theocratic and corrupt regime. Iran, I'm talking about Iran for clarity"

Blijkbaar krijgt Trump in zijn briefings over Iran eigenlijk alleen maar positieve video's te zien van US strikes op Iraanse doelwitten. Dat folietje waar ze een hoop Amerikaanse vliegers zwaar beschadigd hebben, heeft hij blijkbaar via de pers opgepikt. Toen hij daar intern achter vroeg hebben ze hem verteld dat die eigenlijk amper schade hadden opgelopen, en sindsdien is hij beginnen leuteren over de media die alleen maar negatief berichten over de oorlog.

Het is natuurlijk maar tijd winnen tot de inval.
Via boots on the ground? 8k vs 150k (revolutionaire garde) exclusief ruw geschat 9 miljoen trouwe volgelingen ???
Hoe gaan de 8k Amerikanen dat daar tegen winnen bij frontale aanvallen? 0% kans en heel veel bodybags right?

OK om Kharg in te palmen is het voldoende maar dat is een heel groot risico. Ze schieten zichzelf in de voet maar een kat in het nauw (Iran) kan gekke sprongen maken en worst case eindigt dit dan eveneens met veel bodybags.

Worst case: Geen enkele winst voor Mister Trump. (exclusief zelfverrijking met beursmanipulaties)

Van al de rest ligt hij niet wakker. Als hij geld kan verdienen
Vance: Trump we moeten iets doen want anders verliezen we de mid terms.
Trump: Het enige dat telt is mijn eigen kapitaal
Vance: Maar de democraten gaan mogelijks winnen!
Trump: Et alors?

Zoiets? :unsure:

Laatst bewerkt:
Met "inval" bedoel ik ergens landen en geen full-scale invasie, meer kleine eilanden of Kharg.

Voor een grootschalige operatie denken militaire experts aan een troepenaantal tot een miljoen soldaten maar da's natuurlijk onmogelijk. Voor zo'n schaal zijn er ook de andere logistieke en fysieke hindernissen waar de Straat van Hormuz er één van is, gebergtes rondom de grenzen van Iran waaronder de kust zelf enzovoort.

Operation Eagle Claw (1980) is toch al een merkwaardig precedent voor deep ops in Iran. Ik las dat ze special forces willen sturen naar Natanz/Esfahan/Fordow om het uranium te confisceren maar dat lijkt me een onbegonnen zaak. Ik vermoed Kharg, ja. Met alle gevolgen van dien.

Die Iraanse woordvoerder doet zijn job wel voortreffelijk moet ik zeggen.

Iran ontkende onderhandelingen maar doet zelf een tegenvoorstel:

Daarbij legt Iran zelf enkele voorwaarden op tafel. De eisen zijn onder meer:
• een alomvattende beëindiging van de oorlog op alle fronten
• duidelijke voorwaarden, gegarandeerde betaling van oorlogsschade en compensatie
• een volledige stopzetting van "agressie door de vijand"
• de erkenning van de soevereiniteit van Teheran over de Straat van Hormuz als zijn natuurlijke, wettelijke recht

Operation Eagle Claw (1980) is toch al een merkwaardig precedent voor deep ops in Iran. Ik las dat ze special forces willen sturen naar Natanz/Esfahan/Fordow om het uranium te confisceren maar dat lijkt me een onbegonnen zaak. Ik vermoed Kharg, ja. Met alle gevolgen van dien.

Die Iraanse woordvoerder doet zijn job wel voortreffelijk moet ik zeggen.
Kharg acht ik weinig waarschijnlijk - denk eerder om straat Hormuz veilig te stellen.

Als ik de beelden zie in Azië gaat het daar wel hard aan toe met de brandstoftekorten. Dan is het hier toch een pak minder te voelen, buiten de stevige prijzen aan de pomp. Nu toch nog. Als dat blijft aanslepen gaan we het allemaal voelen.

Iran blijft stevig grip houden op Hormuz en vraagt aan rederijen 2 miljoen dollar per schip om door te mogen varen, op voorwaarde dat ze geen banden met de VS of Israël hebben.

Wat een boeltje is dat daar zeg.
Ze praten wel, ze praten niet, het is bijna gedaan, het is nu bijna ECHT gedaan, straffe taal, nog straffere taal, taco hier, taco daar, dreigen en nog eens dreigen,... .

Het Witte Huis heeft woensdag gedreigd "de hel te ontketenen" als Iran zich in de oorlog tegen de Verenigde Staten en Israël "verrekent". "Als Iran de huidige realiteit niet wil accepteren, als ze niet begrijpen dat ze militair verslagen zijn en dat zullen blijven, zal president Trump ervoor zorgen dat ze harder worden geraakt dan ooit tevoren", zei Karoline Leavitt, woordvoerster van het Witte Huis, tijdens een persconferentie.
"President Trump bluft niet en hij is bereid de hel te ontketenen. Iran moet zich niet opnieuw vergissen", voegde ze eraan toe.
Het Witte Huis verzekerde woensdag echter ook dat de gesprekken met Iran om een einde te maken aan de oorlog worden voortgezet, ondanks de ontkenningen van Iraanse leiders de afgelopen dagen.
"De gesprekken gaan door en zijn productief, zoals president (Donald Trump) maandag heeft verklaard", zei Karoline Leavitt, die ontkende dat deze onderhandelingen in een impasse zitten.

Als ik de beelden zie in Azië gaat het daar wel hard aan toe met de brandstoftekorten. Dan is het hier toch een pak minder te voelen, buiten de stevige prijzen aan de pomp. Nu toch nog. Als dat blijft aanslepen gaan we het allemaal voelen.

Iran blijft stevig grip houden op Hormuz en vraagt aan rederijen 2 miljoen dollar per schip om door te mogen varen, op voorwaarde dat ze geen banden met de VS of Israël hebben.

China heeft export van alle geraffineerde olieproducten verboden. Australië, Vietnam, de Filipijnen enz. importeren allen voor een groot deel hun kerosine uit China. Er zijn daar geen grote voorraden van omdat kerosine een beperkte houdbaarheid heeft.

In Vietnam zijn er al protesten vanwege dure brandstof en verwachten ze een hoop vluchten te moeten schrappen vanwege gebrek aan kerosine. In de Filipijnen zijn vandaag en morgen protesten gepland. In Thailand gaf ik vorige week aan in een post hier dat in hartje Bangkok tekorten aan benzine en diesel waren. In tussentijd zijn er minder taxi’s beschikbaar bij de internationale luchthavens wegens de tekorten.

In Maleisië, waar ik woon, wordt benzine gesubsidieerd door de overheid en verwacht men dat de subsidiekost zal oplopen van een 150mio naar een 700+mio euro dit jaar (tenzij men de prijs laat stijgen). De niet gesubsidieerde benzine is van 0.70 eurocent/L naar 1.12 gestegen.

In Singapore krijgen we links en rechts extra fuel charges aangerekend op wegtransporten. En ga zo maar door.

Behalve al bovenstaande zijn er dus ook nog eens problemen met productieketens in de regio, wat we op een bepaald moment gaan voelen over heel de wereld gezien dat om exportproducten gaat.

De reden dat het hier in Azië zo snel voelbaar is dat het meerendeel van olie in het Midden Oosten deze kant opkomt. In tegenstelling tot Europa waarbij de impact op kortere termijn vooral de prijsstijgingen zijn.

Neem daar nog bij dat ook meststoffen zoals Urea met meer dan 40% zijn gestegen, waarvan een aanzienlijk deel vastzit in het midden-oosten en waarvan de productie afhankelijk is van gas, en we zullen de komende maanden ook op vlak van voedselproductie de impact zien.

China heeft export van alle geraffineerde olieproducten verboden. Australië, Vietnam, de Filipijnen enz. importeren allen voor een groot deel hun kerosine uit China. Er zijn daar geen grote voorraden van omdat kerosine een beperkte houdbaarheid heeft.

In Vietnam zijn er al protesten vanwege dure brandstof en verwachten ze een hoop vluchten te moeten schrappen vanwege gebrek aan kerosine. In de Filipijnen zijn vandaag en morgen protesten gepland. In Thailand gaf ik vorige week aan in een post hier dat in hartje Bangkok tekorten aan benzine en diesel waren. In tussentijd zijn er minder taxi’s beschikbaar bij de internationale luchthavens wegens de tekorten.

In Maleisië, waar ik woon, wordt benzine gesubsidieerd door de overheid en verwacht men dat de subsidiekost zal oplopen van een 150mio naar een 700+mio euro dit jaar (tenzij men de prijs laat stijgen). De niet gesubsidieerde benzine is van 0.70 eurocent/L naar 1.12 gestegen.

In Singapore krijgen we links en rechts extra fuel charges aangerekend op wegtransporten. En ga zo maar door.

Behalve al bovenstaande zijn er dus ook nog eens problemen met productieketens in de regio, wat we op een bepaald moment gaan voelen over heel de wereld gezien dat om exportproducten gaat.

De reden dat het hier in Azië zo snel voelbaar is dat het meerendeel van olie in het Midden Oosten deze kant opkomt. In tegenstelling tot Europa waarbij de impact op kortere termijn vooral de prijsstijgingen zijn.

Neem daar nog bij dat ook meststoffen zoals Urea met meer dan 40% zijn gestegen, waarvan een aanzienlijk deel vastzit in het midden-oosten en waarvan de productie afhankelijk is van gas, en we zullen de komende maanden ook op vlak van voedselproductie de impact zien.
Ik ben net toegekomen in Bangkok, en op dit ogenblik zijn hier geen problemen.
Heb hier zelf een wagen, daarstraks gaan tanken, geen rijen en geen limieten, ook geen hoarding.

In het binnenland is het wel wat een ander verhaal, ook al omdat daar bijna 90% van de voertuigen op diesel bolt.
Pick-ups zijn daar het meest gebruikte privé voertuig en die rijden samen met bussen en vrachtverkeer allemaal op diesel.
Daar is eigenlijk het grootste probleem hoarding geweest, waar plots iedereen in een paniek was geschoten en massaal diesel is beginnen inkopen. Daar pompten ze in het begin van die chemicaliën tanks van 1000 liter vanacht op een pick-up tjokvol, dan gaan de benzinestations snel door hun voorraad!

In Bangkok is het een heel andere mix met een véél groter aandeel voertuigen dat gewoon op benzien rijdt (gasohol 91, 95 of E10, een ethanol mix).

Ook niet vergeten dat hier veel voertuigen op CNG rijden (vrachtwagens), en dat is een product dat Thailand zelf kan oppompen in de Golf van Thailand.
Ook hun elektriciteitsproductie komt voor een groot stuk (60%) uit gascentrales.
Productie was wel op een redelijk laag pitje omdat ze goedkoper via pijplijnen via Myanmar konden importeren en ze hun eigen voorraad niet te snel willen uitputten, maar kan snel (tijdelijk) opgeschaald worden indien nodig.
Thailand kan dus indien nodig veel minder afhankelijk zijn van LNG import.

Minder taxi's misschien op de internationale luchthaves, maar dan vooral omdat er nog steeds een héél pak minder binnenkomende (en vetrekkende) vluchten uit/richting Europa zijn, met al de populaire maatschappijen uit het midden-oosten zoals Emirates, Qatart airways en Etihad die niet of zéér weinig vliegen op dit ogenblik.

Ik ben net toegekomen in Bangkok, en op dit ogenblik zijn hier geen problemen.
Heb hier zelf een wagen, daarstraks gaan tanken, geen rijen en geen limieten, ook geen hoarding.

In het binnenland is het wel wat een ander verhaal, ook al omdat daar bijna 90% van de voertuigen op diesel bolt.
Pick-ups zijn daar het meest gebruikte privé voertuig en die rijden samen met bussen en vrachtverkeer allemaal op diesel.
Daar is eigenlijk het grootste probleem hoarding geweest, waar plots iedereen in een paniek was geschoten en massaal diesel is beginnen inkopen. Daar pompten ze in het begin van die chemicaliën tanks van 1000 liter vanacht op een pick-up tjokvol, dan gaan de benzinestations snel door hun voorraad!

In Bangkok is het een heel andere mix met een véél groter aandeel voertuigen dat gewoon op benzien rijdt (gasohol 91, 95 of E10, een ethanol mix).

Ook niet vergeten dat hier veel voertuigen op CNG rijden (vrachtwagens), en dat is een product dat Thailand zelf kan oppompen in de Golf van Thailand.
Ook hun elektriciteitsproductie komt voor een groot stuk (60%) uit gascentrales.
Productie was wel op een redelijk laag pitje omdat ze goedkoper via pijplijnen via Myanmar konden importeren en ze hun eigen voorraad niet te snel willen uitputten, maar kan snel (tijdelijk) opgeschaald worden indien nodig.
Thailand kan dus indien nodig veel minder afhankelijk zijn van LNG import.

Minder taxi's misschien op de internationale luchthaves, maar dan vooral omdat er nog steeds een héél pak minder binnenkomende (en vetrekkende) vluchten uit/richting Europa zijn, met al de populaire maatschappijen uit het midden-oosten zoals Emirates, Qatart airways en Etihad die niet of zéér weinig vliegen op dit ogenblik.

Behalve ikzelf toch ook meerdere partners en collega’s die in tank stations in Bangkok waren geweest met tekorten. Ik kon dus enkel 95 tanken, E10 en 91 waren er niet. Twee collega’s in Bangkok konden voor hun motorbikes max 50 THB/sessie tanken.

Ik lees dat dit inderdaad voor een groot stuk door hoarding was, in verwachting van stijgende prijzen. Misschien is dat deels opnieuw genormaliseerd san.

Gisteren is beslist om subsidies (deels) te schrappen omdat het niet aan te houden was, er al voor >500mio euro uitgegeven om de price caps te behouden. Vandaag is de diesel er met 18% omhoog, gewone benzine iets minder.

Die trucks op CNG maken maar een beperkt deel uit van de totale vloot, daar gaan ze er niet mee komen.

Ik ben wel benieuwd wat je al dan niet opmerkt indien je met de auto rondreist op dit moment. Ik heb zelf overwogen om eens met de auto ipv het vliegtuig vanuit Kuala Lumpur te gaan, maar mogelijk niet het beste moment daarvoor :unsure:.

Flip flop Trump is een lastige om te volgen, een makkelijke off ramp is niet voorhanden:

Behalve ikzelf toch ook meerdere partners en collega’s die in tank stations in Bangkok waren geweest met tekorten. Ik kon dus enkel 95 tanken, E10 en 91 waren er niet. Twee collega’s in Bangkok konden voor hun motorbikes max 50 THB/sessie tanken.

Ik lees dat dit inderdaad voor een groot stuk door hoarding was, in verwachting van stijgende prijzen. Misschien is dat deels opnieuw genormaliseerd san.

Gisteren is beslist om subsidies (deels) te schrappen omdat het niet aan te houden was, er al voor >500mio euro uitgegeven om de price caps te behouden. Vandaag is de diesel er met 18% omhoog, gewone benzine iets minder.

Die trucks op CNG maken maar een beperkt deel uit van de totale vloot, daar gaan ze er niet mee komen.
Hier in het centrum geen probleem, toch niet op dit ogenblik. Ik zit aan de Bang Na kant, dus de rand van de stad eigenlijk.
De overheid heeft zonet de maximumprijs moeten verhogen (ze subsidiëren nog steeds maar minder), hun fonds om dat te ondersteunen was inderdaad aan een recordtempo aan het leeglopen.

Dus sinds deze ochtend is de prijs van alle brandstoffen met pakweg 6 Baht (0.16€) gestegen.
Wat brandstof voor ons nog steeds spotgoedkoop maakt, diesel zit nu net een centiem boven 1€, Gasohol 91 en 95 (waar zowat alle benzine voertugen op rijden) op 1.08€/liter 😂

Ik ben wel benieuwd wat je al dan niet opmerkt indien je met de auto rondreist op dit moment. Ik heb zelf overwogen om eens met de auto ipv het vliegtuig vanuit Kuala Lumpur te gaan, maar mogelijk niet het beste moment daarvoor :unsure:.
Geen idee naar waar je zou rijden vanuit KL, indien enkel Zuid Thailand vermoedelijk geen probleem, naar het centrum zou ik gewoonweg niet aan beginnen, Thailand is niet echt het leukste/veiligste land om rond te rijden (zelfs al ben je het wat gewoon).

Back on topic, heel dat midden oosten spul heeft hier zeker een enorme impact, maar komt deels door dezelfde reden die de Belgen aan het begin van Covid massaal bloem en WC papier heeft doen inkopen, met rantsoenering door de supermarkten tot gevolg, volstrekt onnodig dus.

Al dat brandstof hoarden heeft ervoor gezorgd dat de hoarders maximum een paar dagen tot een week aan de oude prijzen kunnen rijden, daarna hangen ze evengoed aan de hogere prijzen vast.

Trump voert de druk op Iran aardig op door te dreigen met harde ingrepen - ongeacht of er nu effectief gesprekken zijn of dat de VS echt een verpletterende actie/overwinning kan bekomen, 1 ding lijkt stilaan onmogelijk: ermee ophouden zonder akkoord of minstens significante militaire acties. Of het moet een akkoord zijn met weinig inhoud.

Als ze zich misrekenen waardoor Iran nog de mogelijkheden heeft en Iran doet waarvoor ze waarschuwen - dat wordt een zwarte pagina voor de wereldeconomie en tal van burgers.

Terug
Bovenaan