Conflict Midden Oosten: Amerika/Israël & Iran

Allemaal omdat hij nooit geleerd heeft dat hij fouten kan maken.
Tientallen, honderden levens zijn al verloren, economische schade gigantisch, mogelijk nog duizenden doden omdat Trump een domme, racistische narcist is.

Je hoort heel weinig van JD Vance de laatste tijd, ik denk dat hij niet zo blij is met de huidige stand van zaken in het Midden-Oosten.
Vance houdt zich natuurlijk stil om hier later niet op afgerekend te worden
Als er nog iets was wat je onafhankelijke media kan noemen in de US, zouden ze nu continu aan Vance moeten vragen wat zijn standpunt is over deze oorlog speciale militaire operatie zodat hij later het verhaal niet kan spinnen in zijn voordeel.
Maar ja, dat zijn ook hielenlikkers, want opgekocht door de oligarchen (Murdoch, Bezos, Musk, Ellison, ...)

Legertop heeft al duidelijk aangegeven niet tegen Trump in te zullen gaan. Diegenen die niet akkoord waren, hebben ontslag genomen om hun pensioen te behouden, alleen hielenlikkers blijven nog over. Zie je wel aan het bombarderen van de Venezuelaanse schepen en de school in Iran.

Congress moet je ook niet op rekenen zo lang de Republikeinen de meerderheid hebben.
Midterms kunnen misschien het tij keren, als ze eerlijk verlopen. Mijn hoop daarop is klein.

Bevolking kan na meer dan een jaar Trump nog altijd niet een algemene staking regelen.
Ze gaan eens op een zaterdag op het strand een No Kings protest doen en dat is het.
Ze hebben kennelijk liever nogmaals een oorlog in het midden oosten met duizenden dode soldaten dan enig ongemak te verduren.

Verder in het artikel staat nog iets cynisch

Zelf proefde deze opperbevelhebber nooit enige kruitdampen noch rook hij de geur van dood die neusvleugels nooit verlaat. In de Vietnam-oorlog diende hij niet, door een medische vrijstelling in 1968. Zijn militaire ervaring beperkt zich tot het schouwen van troepen, en dan nog vergat hij zijn pet af te nemen toen de eerste lijkkisten van deze onbesuisde oorlog in de VS landden.

PS. Ik weet niet goed wat de regels op BG'ing zijn om volledig betalende artikels hier te posten? Maar ik post wel af en toe stukjes er uit als ze voldoende nuttig zijn voor dit topic.

De VS hebben zich goed miskeken op de militaire capaciteiten van Iran.
Nu zegt Trump dat er een wel degelijk een regimewissel is, omdat alle kopstukken van de vorige regering omgekomen zijn.
Hij vergeet erbij te zeggen dat de zoon, naar t schijnt radicaler is dan de papa.

De straat van Hormuz, is toch een grote flater van de VS.

Vind je dat al cynisch?

Wat ik cynisch vind:
- Hij heeft soldaten als "suckers and losers" genoemd, omdat "there's nothing in it for them".
- Niemand van de Trump familie heeft ooit in het leger gediend. Zijn grootvader is uit Duitsland gevlucht om de dienstplicht te vermijden.
- "I prefer people who have not been caught", over gevangen genomen soldaten
- hij heeft geld voor veteranen naar zijn Trump Foundation doorgesluisd.

Ach teveel om op te noemen, lees hier maar: https://www.onceasoldier.org/trumps-record-on-veterans/ en hier: https://theweek.com/politics/things-donald-trump-said-about-military

Trump heeft geen enkele goede kwaliteit.
Je zou kunnen zeggen dat hij van zijn dochter houdt, maar in zijn geval is dat ook weer op de verkeerde manier.

Uiteindelijk gaat hij gewoon doen wat hij zegt (hoezo ze zijn een bedreiging voor de VS, we doen een 'regime change'?):

De Amerikaanse president Donald Trump heeft ermee gedreigd “de olie in Iran”, en daarvoor het cruciale exporteiland Kharg, “in te nemen”. Dat deed hij in een uitgebreid interview met de Britse zakenkrant ‘The Financial Times’.
“Mijn voorkeur gaat eerlijk gezegd uit naar het innemen van de olie”, zei Trump in het interview. Zo’n operatie zou meer bepaald gericht zijn op Kharg, het eiland waarlangs het grootste deel van de Iraanse olie wordt geëxporteerd. Eerder deze maand bombardeerden de VS het eiland.
Volgens Trump zou het Amerikaanse leger Kharg “met gemak” kunnen veroveren nu de VS duizenden troepen naar het Midden-Oosten hebben gestuurd. “Misschien nemen we het in, misschien doen we dat niet. We hebben veel opties”, suggereerde de president.

Die duizenden Amerikaanse militairen zijn daar niet om overstekende padden te helpen.
Daarna barricaderen de Houthis ook nog die andere vaargeul en de wereldeconomie gaat op z'n gat liggen door 2 regeringen die hun grondgebied willen uitbreiden (Israël) en nog meer olie willen confisceren (VS).
Vinden de Golfstaten dat dan trouwens prettig om de VS als 'buur' te hebben in de oliehandel in de regio?

Ik zie dit echt niet meer op een normale (diplomatieke) manier beëindigd worden. Daarvoor gaat er eerst heel wat wapengekletter en financiële/economische miserie komen die iedereen op de een of andere manier gaat treffen.

Laatst bewerkt:
Waarom laten de golfstaten toe, dat iran hun energie faciliteiten aanvalt?
Dit heeft toch niets met de VS te maken ? Of toch?
Of protesteren de golfstaten toch hiertegen?

Uiteindelijk gaat hij gewoon doen wat hij zegt (hoezo ze zijn een bedreiging voor de VS, we doen een 'regime change'?):

De Amerikaanse president Donald Trump heeft ermee gedreigd “de olie in Iran”, en daarvoor het cruciale exporteiland Kharg, “in te nemen”. Dat deed hij in een uitgebreid interview met de Britse zakenkrant ‘The Financial Times’.
“Mijn voorkeur gaat eerlijk gezegd uit naar het innemen van de olie”, zei Trump in het interview. Zo’n operatie zou meer bepaald gericht zijn op Kharg, het eiland waarlangs het grootste deel van de Iraanse olie wordt geëxporteerd. Eerder deze maand bombardeerden de VS het eiland.
Volgens Trump zou het Amerikaanse leger Kharg “met gemak” kunnen veroveren nu de VS duizenden troepen naar het Midden-Oosten hebben gestuurd. “Misschien nemen we het in, misschien doen we dat niet. We hebben veel opties”, suggereerde de president.

Die duizenden Amerikaanse militairen zijn daar niet om overstekende padden te helpen.
Daarna barricaderen de Houthis ook nog die andere vaargeul en de wereldeconomie gaat op z'n gat liggen door 2 regeringen die hun grondgebied willen uitbreiden (Israël) en nog meer olie willen confisceren (VS).
Vinden de Golfstaten dat dan trouwens prettig om de VS als 'buur' te hebben in de oliehandel in de regio?

Ik zie dit echt niet meer op een normale (diplomatieke) manier beëindigd worden. Daarvoor gaat er eerst heel wat wapengekletter en financiële/economische miserie komen die iedereen op de een of andere manier gaat treffen.
Kan iemand mij uitleggen hoe je in godsnaam door het eiland Kharg in te nemen de olie van Iran zou kunnen controleren? In mijn ogen is dat eiland gewoon een doorvoerhub voor olie. Door dat te controleren kan je enkel de export van olie gaan controleren, niet de olie zelf.

uiteraard wel, ze hebben banden met de vs, dat ze niks ondernemen is omdat het uiteindelijk 'buurlanden' zijn die de gevolgen zullen draaien, als iran het wilt, kan me ook verder escaleren door ontziltingsinstallaties ed aan te vallen. voor hun veiligheid/stabiliteit/economische ontwikkeling hebben ze geen baat bij een conflict of verdere escalatie

Kan iemand mij uitleggen hoe je in godsnaam door het eiland Kharg in te nemen de olie van Iran zou kunnen controleren? In mijn ogen is dat eiland gewoon een doorvoerhub voor olie. Door dat te controleren kan je enkel de export van olie gaan controleren, niet de olie zelf.
wel ja, dat is de enige diepzeehaven die naam waardig. Zonder dat eiland stop je de export, dus in feite controleer je het dan. Waar gaan ze al die barrels stockeren als je ze niet in schepen krijgt?

Verder in het artikel staat nog iets cynisch

Zelf proefde deze opperbevelhebber nooit enige kruitdampen noch rook hij de geur van dood die neusvleugels nooit verlaat. In de Vietnam-oorlog diende hij niet, door een medische vrijstelling in 1968. Zijn militaire ervaring beperkt zich tot het schouwen van troepen, en dan nog vergat hij zijn pet af te nemen toen de eerste lijkkisten van deze onbesuisde oorlog in de VS landden.

PS. Ik weet niet goed wat de regels op BG'ing zijn om volledig betalende artikels hier te posten? Maar ik post wel af en toe stukjes er uit als ze voldoende nuttig zijn voor dit topic.
Ik volg de military Reddit redelijk. Toch heel wat militairen en veteranen van Navy, Air Force etc die geen hoge pet op hebben met Trump, zeker het groeten van de lijken met pet op werd hem zwaar aangerekend. En dan zwijgen we nog over de hoeveelheid respect dat er is voor hegseth. k vraag mij af tot welke hoogte ze in het leger dit gaan blijven tolereren en opvolgen want ook zij zien dat er totaal geen plan is en er voortdurend meer soldaten richting de slachtbank gaan.
Ik denk dat we er vrij zeker van mogen zijn dat in de narcistische plannen met Groenland een invasie zeker onderzocht is gezien Trump bij Denemarken er niet in slaagde om op welke manier ook zijn haring aan het braden te krijgen. Mijn idee is dat de storm (voorlopig) gaan liggen is omdat het leger uiteindelijk "no" gezegd heeft voor een eventuele invasie.
Om maar te zeggen: het leger wil je als president toch ook niet tegen jou keren.

wel ja, dat is de enige diepzeehaven die naam waardig. Zonder dat eiland stop je de export, dus in feite controleer je het dan. Waar gaan ze al die barrels stockeren als je ze niet in schepen krijgt?
Trump heeft 'figuurlijk' gelijk. Maar hij gaat die olie vermoedeijk wel niet 'letterlijk' op de markten kunnen brengen.
Het is in eerder een drukkingsmiddel om het regime toegevingen te laten doen. Maar dat in de theorie ..

Spanje zevert niet:

Spain has closed its airspace to flights involved in Operation Epic Fury, launched by the U.S. and Israel against Iran. Not only is it prohibiting the use of the military bases in Rota (Cádiz) and Morón de la Frontera (Seville) by fighter jets or in-flight refueling aircraft participating in the attack; it is also denying airspace access to U.S. aircraft stationed in third countries, such as the United Kingdom or France, according to military sources

Ik zie daar toch bitter weinig voordelen aan voor de Amerikanen, zeker niet als je de gevaren van de interventie ernaast legt. Moesten ze nu effectief de olieproductie in handen hebben kunnen ze de grootste kritiek de mond snoeren gezien ze met deze olie de prijzen op de markt kunnen doen dalen en de nadelen voor de rest van de wereld wat kunnen temperen. Door gewoon te zorgen dat Iran niet kan exporteren zorg je er enkel voor dat Iran de inkomsten misloopt maar voor de rest blijft men schepen bestoken in de straat van Hormuz waardoor de supply van olie gewoon verstoord blijft en de wereldeconomie klappen blijft krijgen (en de Amerikaan daarvan de schuld krijgt)

Hoe realistisch is het om Kharg in te nemen zonder de Iraanse vasteland te bezetten?

Lijkt mij gewoon dat je een "sitting duck" bent als Amerikaan op dat eiland, 25km voor de kust van Iran. Makkelijk in range van massa's drones en waarschijnlijk op een al stevig geboobytrapte eiland.

Welke Amerikaanse soldaat wil op het meest explosieve eiland kamperen?

Nee jongens en meisjes, we hebben het allemaal verkeerd - niet de olie maar het uranium is wat Trump wil

note: alle wensen, eisen en acties kunnen ten allen tijde worden gewijzigd, en dit zonder enige aanleiding of communicatie.
Trump zou geloven dat het mogelijk is om het uranium te bemachtigen met een gerichte operatie die de duur van de oorlog niet ingrijpend zou verlengen. Hij liet eerder verstaan dat hij wil dat de oorlog midden april achter de rug is.
Trump zou openstaan voor het idee, omdat het Iran zou verhinderen om ooit een kernwapen te maken. De eerste piste zou echter zijn om Iran onder druk te zetten het uranium vrijwillig af te geven. Zoiets zou deel kunnen uitmaken van potentiële vredesgesprekken.

Het is Trump in elk geval menens. “Ze moeten ons het uranium geven, of ze zullen straks geen land meer hebben”, dreigde hij gisteravond nog.

Hij gaat aanvallen/bezettingen laten uitvoeren op Kharg en andere oliedepots en tegelijk het uranium proberen te bemachtigen.
Zoals hij eerder aangaf: hij heeft verschillende opties. Zo kan hij ergens een overwinning claimen (terwijl er andere operaties falen).
En dat terwijl hij alles volgt op een scherm zoals in een 'America yeah!' oorlogsfilm.
[MAGA] Biden, wat doe je ons allemaal aan! [/MAGA]

Laatst bewerkt:
Ik volg de military Reddit redelijk. Toch heel wat militairen en veteranen van Navy, Air Force etc die geen hoge pet op hebben met Trump, zeker het groeten van de lijken met pet op werd hem zwaar aangerekend. En dan zwijgen we nog over de hoeveelheid respect dat er is voor hegseth. k vraag mij af tot welke hoogte ze in het leger dit gaan blijven tolereren en opvolgen want ook zij zien dat er totaal geen plan is en er voortdurend meer soldaten richting de slachtbank gaan.
Ik denk dat we er vrij zeker van mogen zijn dat in de narcistische plannen met Groenland een invasie zeker onderzocht is gezien Trump bij Denemarken er niet in slaagde om op welke manier ook zijn haring aan het braden te krijgen. Mijn idee is dat de storm (voorlopig) gaan liggen is omdat het leger uiteindelijk "no" gezegd heeft voor een eventuele invasie.
Om maar te zeggen: het leger wil je als president toch ook niet tegen jou keren.
Welke generaal gaat zich daar aan verbranden?
In die functie ben je al op leeftijd, heel uw pensioen staat op het spel. Zelfs als je op pensioen gaat kan men uw pensioen nog afnemen.
Of iets illegaals is of niet ligt bij het congres en het hooggerechtshof. De meerderheid van het congres staat achter Trump en laten alles toe. Het hooggerechtshof heeft geen middelen om fysiek vonissen af te dwingen.
Als hij morgen zegt dat schip X naar Denemarken moet varen dan zal dat schip naar Denemarken varen. De officier die dan nee zegt gaat naar de gevangenis.

Wat er gebeurt is dat de instroom van nieuwe leden mindert en de uitstroom van soldaten verhoogt.

Ze smeken hem om een deal te maken en de gesprekken gaan vlot, maar waarom is er dan zo'n dreigende taal nodig Donald?

De Amerikaanse president Donald Trump dreigt om het Iraanse eiland Kharg op te blazen als het regime niet snel een deal met hem sluit. Hij eist op Truth Social dat de Straat van Hormuz onmiddellijk wordt heropend voor de scheepvaart.
Trump schrijft dat de Amerikanen "serieus" in gesprek zijn met "een nieuw en redelijker regime" over een einde aan de oorlog die vorige maand begon. Maar als er niet snel een deal komt, "zullen we ons prettige 'verblijf' in Iran beëindigen met het opblazen en compleet vernietigen van alle elektriciteitscentrales, oliebronnen en Kharg-eiland (en mogelijk alle ontziltingsinstallaties!), die we expres nog niet hebben 'aangeraakt'."

Die landen hebben allemaal militaire basissen van de VS op hun grondgebied, dus zeker te begrijpen dat Iran hen als legitieme doelwitten ziet.

Dat de Golfstaten niet oog om oog, tand om tand reageren, is omdat ze de boel niet verder willen laten escaleren. Iran kan hen nog véél, véél harder treffen dan nu al het geval is. De Golfstaten rekenen voor een groot deel op ontziltingsinstallaties (vaak rond de Straat van Hormuz) voor hun drinkwater. Iran hoeft maar één tanker tot zinken te brengen in de Straat, en de helft van het schiereiland zit binnen de week zonder drinkwater. Bovendien hebben ze met Trump aan het roer ook geen énkele garantie dat de VS hen zal (blijven) ondersteunen bij een volwaardige regionale oorlog.

De conventionele slagkracht van Iran is fel verminderd, maar de ultieme drukkingsmiddelen die Iran heeft, blijven eigenlijk onveranderd. Met de Straat van Hormuz en - via de Houthi's - de Rode Zee kan Iran de hele wereldeconomie gijzelen. Voorlopig hebben ze enkel nog maar de Straat van Hormuz ingezet.

Terug
Bovenaan