Conflict Midden Oosten: Amerika/Israël & Iran

En ten tweede: raap jullie moed bij elkaar, ga naar de Straat en neem jullie olie. Jullie moeten beginnen leren om voor jezelf op te komen"
Echt een mop dat. Met een gigantisch groot en traag varend doelwit met duizenden tonnen brandstof aan boord tussen de raketten door varen.

Ik denk niet dat er veel gek genoeg zijn om dat te doen.

Ding is, zij hebben inderdaad hun eigen olie, er zijn daar geen echte tekorten (buiten wat tankstations die misschien zonder product zitten wegens hoarding door de continue prijsstijgingen).
Echter is topeconoom Trump vergeten dat de prijs van olie een wereldwijd dingetje van vraag, aanbod en algemeen sentiment is, en als er hele stukken van de wereld met een tekort zitten, dan gaat die prijs omhoog. Ook voor de Amerikanen die mogelijks zelfs geen olie importeren die door de straat van Hormuz moet!
Maar tijdens die les zal hij zo niet hebben opgelet...
En zijn adviseurs zeggen "yes mr Trump", of zeggen wel hoe het zit en worden dan gewoon straal genegeerd (als hun carierre al niet over is daarna).

De VS is een netto-exporteur maar kan de eigen olie niet raffineren. Hun raffinaderijen zijn voorzien op een ander soort olie dat ze vanuit Canada of elders moeten importeren.

Dus sowieso zijn zij inderdaad evengoed getroffen door de wereldprijzen gezien wat ze duurder kunnen exporteren evengoed duurder moeten importeren om aan de eigen vraag te voldoen.

Echt een mop dat. Met een gigantisch groot en traag varend doelwit met duizenden tonnen brandstof aan boord tussen de raketten door varen.

Ik denk niet dat er veel gek genoeg zijn om dat te doen.
Trump is echt gewoon een grap. Oneliners, geen grammetje rationeel nadenken.
Het is heel triestig dat dit de machtigste man van de wereld is.

Ik blijf er bij, het meest triestige is niet dat Trump president is, het meest triestige is dat hij ondanks alles nog altijd door zoveel mensen quasi onvoorwaardelijk gesteund wordt.

Trump is echt gewoon een grap. Oneliners, geen grammetje rationeel nadenken.
Het is heel triestig dat dit de machtigste man van de wereld is.
Ben er zeker van dat het niet lang zal duren voor er een machtshift plaatsvindt op het wereldtoneel. De VS verliest gigantisch snel aan geloofwaardigheid. Velen gaan zich richting China draaien en de EU gaat meer op zichzelf werken

Ik blijf er bij, het meest triestige is niet dat Trump president is, het meest triestige is dat hij ondanks alles nog altijd door zoveel mensen quasi onvoorwaardelijk gesteund wordt.
Denk dat het meest triestige is dat hoeveel men ook met Trump kan lachen, hij en zijn familie hier nul gevolgen van gaan voelen en dat random "grewone mens" aan de andere kant van de wereld in serieuze problemen gaat komen. En dan spreek ik nog niet eens van de mensen in Iran. Ik weet niet hoe het in Belgie zit, maar de diesel prijzen zijn hier +/- +50% gegaan. Ik denk dat ik niet moet uitleggen hoe de transport sector en boeren dat gaan doorrekenen?

Denk dat het meest triestige is dat hoeveel men ook met Trump kan lachen, hij en zijn familie hier nul gevolgen van gaan voelen en dat random "grewone mens" aan de andere kant van de wereld in serieuze problemen gaat komen. En dan spreek ik nog niet eens van de mensen in Iran. Ik weet niet hoe het in Belgie zit, maar de diesel prijzen zijn hier +/- +50% gegaan. Ik denk dat ik niet moet uitleggen hoe de transport sector en boeren dat gaan doorrekenen?
30% bijgekomen.

Natuurlijk gaat dat doorgerekend worden. Is nu eenmaal altijd het geval. Gaat gelijkaardige consequentie hebben als Oekraïne impact.
Alhoewel hoop ik niet dat dit een opstoot zoals de stijging in 2021 en 2022 van 12 en 9% had op de index.

Dan hebben we het nog over ons rijke westen die wel een stootje kunnen opvangen.
De VS heeft zo ongeveer bijna hun hele ontwikkelingshulpprogramma's stopgezet, ook in het kader van de VN.

Alleen al dat kost naar schatting enkele miljoenen kinderen het leven. Ondertussen zijn ze een andere strategie aan 't hanteren: enkel nog aan straatarme Afrikaanse landen hulp bieden in ruil voor data & cijfers over medicatie & gezondheid die ze dan doorverkopen aan hun farmareuzen, en grondstoffen.

Kolonisatie 2.0

Enfin hier meer te lezen: https://www.standaard.be/buitenland...cruciale-medische-data-afstaan/114490779.html

Ik kom werkgerelateerd vaak in contact met Belgische bedrijfsleiders en managers, en waar ik merkte dat het vroeger (eerste ambtstermijn) een gevoelig thema was en veel van die industriëlen ergens nog wel aan die kant leken te staan en een beetje bewondering hadden voor de Trump-aanpak en er heel omzichtig over gesproken werd, merk ik de laatste maanden dat ook dat soort mensen hem zonder gêne in groep met vreemden "dieje oranje aap" beginnen noemen.

Ergens is de man precies toch een paar grenzen overschreden.

Zeg maar: Gewoon keihard hun zakken zitten te vullen op kosten van de gewone mens. Je kan van Putin met zijn gigantische paleizen zeggen wat je wil, maar die ginder aan de overkant van het water is geen haar beter. Mij kunnen zijn politieke overtuigingen niets schelen ook al staan die over het algemeen haaks op die van mij. Iedereen kan en mag zijn idee hebben, maar de manier waarop die aan zelfverrijking doet met marktmanipulatie langs alle kanten is ongehoord.

De Iraanse president schermt nu ook dat de oorlog kan eindigen:

Zoals gewoonlijk bij deze uitspraken zijn er tal van randvoorwaarden waardoor het einde van de vijandigheden (of een open Straat van Hormuz) er nog lang niet in zit. De beurzen zijn wel euforisch maar dat zal bij de volgende truth van Trump alweer verdampen.

Natuurlijk wilt Iran dat. Maar dat is hetzelfde als Zelensky die ook wilt dat de oorlog stopt als Rusland zich houd aan hun voorstellen. Dat is zoals trump met hun 15 punten plan.

En daarom zal de oorlog gewoon verder gaan want hun voorstellen zijn onredelijk (Amerika/rusland).

Dat is zo raar, vind ik. Langs de ene kant lijkt me dat zo'n domme mens, en eigenlijk ook geen goede zakenman, maar langs de andere kant is hij er nu wel in geslaagd om ettelijke miljoenen binnen te rijven door de markt te manipuleren. En ondanks allle veroordelingen en zaken met een geurtje aan loopt die vrij rond en is zelfs President kunnen worden.

Ironisch genoeg is het niet alleen de gewone mens aan de andere kant van de wereld maar ook de gewone mens in de VS die het zal geweten hebben. Misschien zelfs nog meer, want ze zijn daar nog een pak meer wagenafhankelijk. Olieprijs is namelijk globaal dus daar ontsnappen ze niet aan.

Dat is zo raar, vind ik. Langs de ene kant lijkt me dat zo'n domme mens, en eigenlijk ook geen goede zakenman, maar langs de andere kant is hij er nu wel in geslaagd om ettelijke miljoenen binnen te rijven door de markt te manipuleren. En ondanks allle veroordelingen en zaken met een geurtje aan loopt die vrij rond en is zelfs President kunnen worden.
ain't rocket science hé -> zoals gisteren: hij weet dat een tweet gaat sturen dat er vrede gaat komen dus zijn vriendjes kopen massaal call-opties.

Dit zou mijn bomma ook nog kunnen.

Trump gaat vanavond (nacht voor ons) de natie toespreken:

Hij zal wss zeggen dat de deal bijna rond is (terwijl iedereen beseft dat er niets op tafel ligt). De troepen zijn nog altijd onderweg maar omdat er steeds extra brigades komen heeft hij tijd nodig. Het laat hem toe om de beurs nog een paar procenten te laten stijgen zodat de daling van een aanvalsweekend in de nabije toekomst kan opgevangen worden. Hij is natuurlijk een ongeleid projectiel dat zichzelf in de voet schiet want overmorgen truth hij weer dat hij Iran gaat opblazen, stick to the plan.

Ondertussen is de Straat van Hormuz nog altijd dicht. Voor de Arabische landen in de Golf blijft het een ramp maar de beurs lijkt het voorlopig niet te beseffen. De laatste ladingen van LNG en olie arriveren deze dagen, als er niets meer uit de kraan komt in de consumerende landen en hun fabrieken en de ketens stil vallen zal het weer negatief sentiment geven.

Ironisch genoeg is het niet alleen de gewone mens aan de andere kant van de wereld maar ook de gewone mens in de VS die het zal geweten hebben. Misschien zelfs nog meer, want ze zijn daar nog een pak meer wagenafhankelijk. Olieprijs is namelijk globaal dus daar ontsnappen ze niet aan.
Mja maar die hebben daar grotendeels zelf voor gekozen dus dat is hun probleem.

Trump gaat vanavond (nacht voor ons) de natie toespreken:

Hij zal wss zeggen dat de deal bijna rond is (terwijl iedereen beseft dat er niets op tafel ligt). De troepen zijn nog altijd onderweg maar omdat er steeds extra brigades komen heeft hij tijd nodig. Het laat hem toe om de beurs nog een paar procenten te laten stijgen zodat de daling van een aanvalsweekend in de nabije toekomst kan opgevangen worden. Hij is natuurlijk een ongeleid projectiel dat zichzelf in de voet schiet want overmorgen truth hij weer dat hij Iran gaat opblazen, stick to the plan.
Om het dan mss weer te hebben over zijn gordijnen, zijn balzaal, de plannen voor zijn presidentiële bibliotheek, de SAVE America-act, de idiote radicale rechters die het aandurven zijn E.O's te blokkeren, mannen in vrouwensporten, hoe goed hij is in golf, zijn cognitieve testen, al die criminele illegalen die Biden binnen heeft gehaald, die lelijke windmolens, ...

Om het dan mss weer te hebben over zijn gordijnen, zijn balzaal, de plannen voor zijn presidentiële bibliotheek, de SAVE America-act, de idiote radicale rechters die het aandurven zijn E.O's te blokkeren, mannen in vrouwensporten, hoe goed hij is in golf, zijn cognitieve testen, al die criminele illegalen die Biden binnen heeft gehaald, die lelijke windmolens, ...

Vergeet de oorlog tegen Iran niet die Biden gestart is.

Minder dan een derde van de stemgerechtigden. Aan de andere kant kunt ge het natuurlijk ook deels de 90 miljoen die niet gaan stemmen zijn kwalijk nemen.
Ik reken al degene die niet voor Harris gestemd hebben als mede verantwoordelijk voor wat er nu gebeurt. Niet dat ik een fan was van Harris, maar als je ginder woont en het u niet aantrekt dan ben je mee verantwoordelijk

Terug
Bovenaan