De grote (flits)boetes thread

Zit zonet naar allooi en de verkeerspolitie te kijken en da snap ik toch nie goe zenne...
Op de R4 langs de ringvaart volgt een anonieme Skoda een voertuig die aan 140-150 rijdt, over een traject van een 5-tal kilometer.
Op die plaats is de maximale snelheid 90km/h.
Ze zetten hem langs de kant: 116 euro boete en 10 euro administratieve kosten 🤔🤔🤔.
Dacht dat boven de 120 in een 90 zone altijd politierechtbank was...
Als de boetes idd zo licht zijn, dan hou ik mij ook nie meer in zenne 🫣

Zit zonet naar allooi en de verkeerspolitie te kijken en da snap ik toch nie goe zenne...
Op de R4 langs de ringvaart volgt een anonieme Skoda een voertuig die aan 140-150 rijdt, over een traject van een 5-tal kilometer.
Op die plaats is de maximale snelheid 90km/h.
Ze zetten hem langs de kant: 116 euro boete en 10 euro administratieve kosten 🤔🤔🤔.
Dacht dat boven de 120 in een 90 zone altijd politierechtbank was...
Als de boetes idd zo licht zijn, dan hou ik mij ook nie meer in zenne 🫣
Is gewoon een boete voor onaangepaste snelheid en dus overtreding van de tweede graad. Geen geijkte teller in hun politievoertuig, dus ze mogen geen snelheidsboete voor de exacte snelheid uitschrijven. Als ze een geijkte teller hadden, was die bestuurder idd zijn rijbewijs kwijt geweest. Al vind ik deze boete meer in proportie, zag er duidelijk een baan uit waar je zonder gevaar veel sneller kan rijden dan 90.

Allé net naar de advocaat geweest. Hij zegt voor zo'n zaak dat ik niet moet mee gaan.
Is een beetje dubbel, weet niet als de rechter milder is ja of nee als je er bij bent of niet.

Nu, los daarvan als ik een hele dag niet kan werken verlies ik ook weeral omzet, kan dan misschien beter gewoon werken.

Hij hoopt op een 800 euro uit te komen... Dat had ik ook in mijn hoofd, dus hopelijk loopt het niet hoger op .
Ik zou gaan als ik tijd heb. Je betaalt zo veel geld voor die boete en zou het beschouwen als een toegangsticket voor heel die show.

Is gewoon een boete voor onaangepaste snelheid en dus overtreding van de tweede graad. Geen geijkte teller in hun politievoertuig, dus ze mogen geen snelheidsboete voor de exacte snelheid uitschrijven. Als ze een geijkte teller hadden, was die bestuurder idd zijn rijbewijs kwijt geweest. Al vind ik deze boete meer in proportie, zag er duidelijk een baan uit waar je zonder gevaar veel sneller kan rijden dan 90.
Dat is ze ook, ik heb die baan een paar jaar quasi dagelijks gedaan.

De reden van de 90 is daar naart schijnt dat de beton langs de kant van het water een (zware) auto niet voldoende kan tegenhouden bij hogere snelheid en dat die dan in het water vliegt.

Vorige zaterdag 's nachts iemand afgezet op de luchthaven van Charleroi en ik ben geflitst op de terugweg richting Brussel (A54 richting Brussel in Seneffe).

Dit betreft een autosnelweg (2 rijvakken elk, gescheiden met een middenberm) waar de maximum snelheid 120 km/u bedraagt.
Vlak voor de flitspaal staat blijkbaar een bord met een snelheidsaanduiding 90, gezien er een 300-tal meter verder een atypische bocht ligt.

Ik ben dus geflitst aan 121 km/u, gecorrigeerd naar 113 km/u.
Ik betwist uiteraard de overtreding niet, maar deze flitspaal moet zichzelf al dubbel en dik terug verdiend hebben.
Duidelijke signalisatie en wegmarkeringen aanbrengen zouden volgens mij veel meer bijdragen aan de verkeersveiligheid, ipv deze flitspaal.

Vorige zaterdag 's nachts iemand afgezet op de luchthaven van Charleroi en ik ben geflitst op de terugweg richting Brussel (A54 richting Brussel in Seneffe).

Dit betreft een autosnelweg (2 rijvakken elk, gescheiden met een middenberm) waar de maximum snelheid 120 km/u bedraagt.
Vlak voor de flitspaal staat blijkbaar een bord met een snelheidsaanduiding 90, gezien er een 300-tal meter verder een atypische bocht ligt.

Ik betwist uiteraard de overtreding niet, maar deze flitspaal moet zichzelf al dubbel en dik terug verdiend hebben.
Duidelijke signalisatie en wegmarkeringen aanbrengen zouden volgens mij veel meer bijdragen aan de verkeersveiligheid, ipv deze flitspaal.
Jamaar, die flitspaal staat daar dan ook niet om de verkeersveiligheid te verhogen. Die is er om de staatskas te vullen.
Op Streetview (juni 2023, vrij recent dus) is er overigens geen bord te bespeuren om de start van die 90km/h zone aan te duiden:
Wel aan de linkerkant van de weg, maar dat is niet rechtsgeldig?

Ik weet niet of dat nog steeds zo is nu.

Jamaar, die flitspaal staat daar dan ook niet om de verkeersveiligheid te verhogen. Die is er om de staatskas te vullen.
Op Streetview (juni 2023, vrij recent dus) is er overigens geen bord te bespeuren om de start van die 90km/h zone aan te duiden:
Wel aan de linkerkant van de weg, maar dat is niet rechtsgeldig?

Ik weet niet of dat nog steeds zo is nu.
Wel, een aantal dagen later ben ik ze terug gaan oppikken en heb ik er uiteraard goed op gelet.
Het bord staat momenteel wel langs beide zijden van de weg.

Maar verder helemaal correct: enige doel is om de staatskas te spekken!

Wel, een aantal dagen later ben ik ze terug gaan oppikken en heb ik er uiteraard goed op gelet.
Het bord staat momenteel wel langs beide zijden van de weg.
Er zouden eigenlijk 2 borden met 90 moeten staan.
- het 1e met 90 en een onderbord met de afstand tot het 2e bord
- het 2e vanwaar de 90 effectief in voege gaat.

Echt wel pech gehad dan, praktisch alle flitskasten op de snelwegen in Wallonië zijn leeg. In juni '23 was die ook leeg:

Ik ben er gisteren ook gepasseerd. Het was vrij druk, met als gevolg een golf van remlichten aan die flitspaal. Vroeg of laat moet dat daar toch een kop-staart aanrijding van jewelste opleveren...

Er zouden eigenlijk 2 borden met 90 moeten staan.
- het 1e met 90 en een onderbord met de afstand tot het 2e bord
- het 2e vanwaar de 90 effectief in voege gaat.
Dat staat er ook, 200m ervoor staat het 1ste bord om de 90km/h aan te duiden.
En 500m ervoor staat zelf een bord om de radar aan te duiden.

Ik passeer er ook regelmatig, het is inderdaad kassa kassa, maar anderzijds is het inderdaad een gevaarlijke bocht.

Boete ontvangen (uiteraard volledig in het Frans) - kostprijs 141 euro

Vandaag 2 berichten in mijn e-box.
2 boetes van 63 euro

hoera lol

oh god, toch eens rustig rijden I guess en wa mijne coyote meer aanzetten

Ik moet het nog een klein maandje volhouden en dan krijg ik korting bij mijn volgende flitsboete :tongue:

Fine.png

In my dreams - Ik krijg just niks! :frown: En ja die 2 boetes was op dezelfde weg - heen en terug = 2x de flitsprijs gewonnen

Ik reed op een polderweg waar je 80 mag op een zondag met een autorally. Stond er ene met een bakkersauto en een flitser erin 😂

49 te hard na correctie dus geen rijverbod
Boete was 699€ .
Maar das het risico dat je neemt als je het gaspedaal indrukt.

Dit alles in NL en inwoner van NL

Ik reed op een polderweg waar je 80 mag op een zondag met een autorally. Stond er ene met een bakkersauto en een flitser erin 😂

49 te hard na correctie dus geen rijverbod
Boete was 699€ .
Maar das het risico dat je neemt als je het gaspedaal indrukt.

Dit alles in NL en inwoner van NL
Dat was 133km/u dan? Stevige rally :D

Terug
Bovenaan