Smodge
Well-known member
Qua loyaliteit: Je legt veel te veel nadruk op het symbool van loyaliteit via een paspoort. Hoe oppervlakkig is dat? Loyaliteit meet je niet aan een papiertje, maar aan hoe iemand zich gedraagt, wat die bijdraagt aan de samenleving en hoe verbonden die zich voelt met een land. Het afnemen van een dubbele nationaliteit verandert daar helemaal niets aan. Dit soort symboolpolitiek stuurt alleen maar een boodschap van uitsluiting de wereld in, zonder dat het iets oplost. Je creëert een kunstmatig conflict dat in de praktijk amper speelt. Hoe kan iemand die zich houdt aan de Belgische wet, bijdraagt aan de samenleving en hier een leven opbouwt, opeens minder loyaal zijn omdat die ook een extra paspoort heeft?Qua loyaliteit:
Gedachten zijn vrij, loyaliteit in de geest kan je niet meten... wat op die vodjes papier staat kan de Belgische staat echter wél veranderen en dat kan een krachtig symbool zijn, overigens mét gevolgen: want dan moet men kiezen: de voor- en nadelen van de Belgische samenleving, of die van de andere. In plaats van voor zichzelf de meest voordelige combinatie te zoeken. En again: dit is een democratische mening, check de artikels die ik linkte.
Qua neutraliteit:
Jij ziet wat jij wilt zien natuurlijk, maar ik haal er geen voordeel uit, jij onrechtstreeks wel. Ik heb ook helemaal geen probleem met jij die voor je dochter een tweede nationaliteit regelt, lijkt me in die situatie nog "logisch" als de moeder nog uit het buitenland komt.
Ik zou me wel de vraag stellen als jouw achterkleindochter evenzeer nog een extra nationaliteit erop nahoudt, waar we dan mee bezig zijn... (net zoals ik het fout zou vinden als anderen haar dan nog als niet-Belg zouden aanschouwen) & daar ging het hier (deels) over over.
Qua verantwoordelijkheid:
Ik vind dat een deel van de verantwoordelijkheid waarom na X aantal generaties bepaalde mensen die Belg zijn maar met roots niet in de migratie, gerust deels gezocht mag worden bij de rest van onze samenleving - en racisme moet daarbij bekampt worden wanneer mensen zich daarvoor louter baseren op kleur - maar een deel ligt wel degelijk bij onvoldoende integratie van die mensen zelf, ik kijk daarbij ook heus naar meer dan louter het aanhouden van een dubbele nationaliteit (bv. segregatie in hobby clubs), maar als ik artikels lees over mensen van de 4e (!) generatie (na migratie) die alsnog een buitenlands paspoort hebben of zelfs legerdienst gaan afkopen in dat land, dan plaats ik daar effectief vraagtekens bij. "enggeestig" volgens jou, terecht in mijn ogen.
Qua "enggeestigheid":
Gegeven het veelvuldig strooien met termen als "enggeestig", en het steevast wegzetten van voorbeelden die relevant zijn aan de actualiteit als "zwak", ga ik deze discussie vriendelijk staken. Vind dat geen open manier van discussiëren meer, op het randje van het beledigende eigenlijk (of zelfs erover).
Eigenlijk had ik me in deze thread gewoon kunnen beperken tot "de vraag stellen is ze beantwoorden", want van zaken die succesvol zijn, vraagt men zich doorgaans niet zo snel af of ze succesvol zijn, we kunnen hier hooguit discussiëren over de mate van mislukking.
Qua neutraliteit: Wat maakt dat eigenlijk uit voor jouw punt? Nationaliteit is nog altijd gewoon een juridisch middel, geen morele graadmeter.
Qua verantwoordelijkheid: Je erkent dat racisme een probleem is, maar legt alsnog de nadruk op "onvoldoende integratie" als oorzaak. Dat is een gevaarlijke veralgemening. Als we het hebben over een vierde generatie die nog steeds niet als "volledig Belg" wordt gezien, zegt dat toch vooral iets over hoe onze samenleving blijft vasthouden aan vooroordelen. Hoe kun je verwachten dat mensen volledig integreren als ze continu het gevoel krijgen dat ze zich extra moeten bewijzen om als gelijkwaardig behandeld te worden? Dubbele nationaliteit heeft daar echt niks mee te maken. Het wordt gewoon gebruikt als een zwak excuus om mensen te blijven zien als "de ander."
Qua "enggeestigheid": Jij bent degene die structurele problemen zoals discriminatie reduceert tot individuele keuzes of fouten. Dat ís enggeestig, want het is nogal kortzichtig om dubbele nationaliteit als hét (of deel van) probleem te zien. Je gaat daarmee volledig voorbij aan de echte uitdagingen van een multiculturele samenleving. en let's be honest: it is niet de eerste keer dat je dit doet. "The devil’s advocate" spelen, irrelevante vragen stellen of flashy statements maken om "interessant" te lijken, en die dan proberen te staven met HLN artikelen of wikipedia links. Deze keer doe je dat met een artikel van... Zuhal Demir out of all people. Serieus? Iemand die vooral bekend staat om polariserende en provocerende uitspraken. Om nadien natuurlijk op je tenen getrapt te zijn, de discussie te staken want "iemand is boertig" en dan op je ignore lijst te zetten.
Op een "vriendelijk" manier discussieren geef je echt geen morele superioriteit. Het is inhoud die telt, niet hoe je je woorden verpakt.
"De vraag stellen is ze beantwoorden" is gewoon een drogredenering van hier tot sjakkamakka. Het feit dat we het hebben over de multiculturele samenleving, zegt niets over of die mislukt of succesvol is. Elke samenleving is constant in beweging en heeft uitdagingen zoals discriminatie, sociale ongelijkheid en identiteitskwesties. Het gaat er niet om of deze dingen bestaan, maar hoe we ermee omgaan. Door telkens bepaalde groepen aan te wijzen als het "probleem," los van de feiten, maak je juist de polarisatie erger waar je zogezegd zo tegen bent.